پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک به صورت تخصصی

تعمیر گیربکس اتوماتیک به صورت تخصصی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک موضوع تخصصی، حساس و پیچیده است. این کار در پاور گیربکس توسط تعمیرکاران با تجربه، دوره دیده و حرفه ای انجام می شود. ما گارنتی کتبی 6 ماهه یا 30 هزار کیلومتری برای تعمیرات خود ارائه میدهیم.

آیا گیربکس خودروی من خراب شده است. در صورت خرابی چکار کنم؟ چقدر هزینه تعمیر گیربکس است؟

اگر علائم خرابی گیربکس را نمیدانید یا در گیربکس خودروی خود نشانه های خرابی یا عملکرد غیر طبیعی مشاهده میکنید.
اگر میخواهید بدانید در صورت بروز خرابی چه کاری باید انجام دهید یا به چه مرکزی مراجعه کنید; در ادامه به صورت کامل به پاسخ این دغدغه های شما پرداخته ایم.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟ چه زمانی به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز دارید؟

در صورتی که هر یک از علائمی که در لیست زیر مشخص شده اند برای خودروی شما رخ دهد نشان دهنده خرابی گیربکس اتوماتیک است.

  • تقه زدن گیربکس
  • صدای زوزه یا ناله از گیربکس
  • داغ شدن گیربکس
  • کاهش سطح روغن
  • کاهش قدرت یا کاهش کشش خودرو
  • روشن شدن چراغ چک
  • بوی سوختگی از گیربکس
  • وضعیت اضطراری گیربکس
  • هرگونه عملکرد غیر طبیعی از گیربکس

در صورت خرابی گیربکس چه کاری انجام دهم؟

در صورت بروز این خرابی ها کاری که باید انجام دهید این است:
در صورتی که در حال رانندگی هستید با احتیاط خودرو را به محل امنی منتقل کنید; سپس برای اطمینان از صحت گیربکس از طریق شماره زیر با تعمیرگاه تماس بگیرید یا به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک به نوع خرابی وابستگی زیادی دارد و ممکن است با یک سرویس ساده مشکل بر طرف شود و در برخی مواقع ممکن است نیاز به تعویض قطعات گران قیمت باشد که در این صورت هزینه به مراتب افزایش پیدا میکند.
به صورت متداول هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک در حال حاضر از میانگین 5 میلیون تومان تا بالای 120 میلیون تومان میتواند متغیر باشد که نوع خرابی و خودرو و کشور تولید کننده در این موضوع مهمترین نقش را دارند.

در مقاله هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک به صورت تفصیلی به تمامی سوالات شما در مورد هزینه تعمیر پاسخ داده ایم.

برای تعمیر گیربکس اتومات به کجا مراجعه کنم؟

تعمیرگاه گیربکس اتومات با مدل های سیاره ایی – AT، AMT، CVT، DCT در تهران. در صورت مشاهده کاهش شتاب خودرو، صدای زوزه یا ناله از خودرو، خش خش خودرو، مشکل در تعویض دنده یا روغن ریزی باید به خرابی گیربکس اتوماتیک شک کنید. مهمترین نکات قبل از تعمیر گیربکس اتوماتیک که باید بدانید و توصیه کنید که توسط تعمیرکار رعایت شود تا گیربکس اتوماتیک خودرو شما به بهترین نحو تعمیر گردد در این مقاله ذکر می گردد.

همچنین آشنایی با بهترین تعمیرکاران گیربکس اتوماتیک در تهران به شما معرفی خواهد شد. تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک پاور گیربکس با شرایط ویژه و با ضمانت فنی به انجام می رسد. کیفیت بالای قطعات استفاده شده در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک پاور گیربکس و تخصص تکنسینهای فنی و مهندسین این مجموعه در امر تعمیر گیربکس اتوماتیک در کنار قیمتهای منصفانه این مجموعه سبب شده مجموعه پاور گیربکس به یکی از مهمترین و مورد اعتمادترین مجموعه های فنی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک تبدیل شود.

در این مجموعه فقط کار تعمیر گیربکس به صورت تخصصی انجام می شود. از ویژگی های پاور گیربکس انجام کار تعمیر در کمترین زمان ممکن است. به نحوی که خودروهای داخلی یک روزه و خودروهای خارجی حداکثر دو روزه تحویل داده می شوند. همچنین گارانتی معتبر تعمیرات گیربکس اتومات خودرو به اندازه سی هزار کیلومتر گارانتی جهت رضایت خاطر همشهریان عزیز ارائه می گردد.

گیربکس شما چه کاری انجام ‌می‌دهد؟

اساسا گیربکس قطعه است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها خودرو را بر عهده دارد این انتقال نیرو با تغییر دور و گشتاور تولیدی خودرو به انجام می رسد. در هر شرایط مختلف محیطی و جاده ای نسبت خاصی از تغییر دور و گشتاور ایده آل است. شرایط محیطی مختلف مانند کیفیت جاده یا شیب و سربالایی یا سرپایینی بودن جاده همچنین وضعیت خودرو از نظر وزن و سلامت قطعات مختلف مانند چرخ ها و جلوبندی و…و شرایط جوی مانند بارندگی و… سبب می شود نسبت دور ایده آل تعریف گردد. نسبت دور ایده آل زمانی شکل می گیرد که خودرو با کمترین مصرف سوخت و در عین حال با توانایی کافی بتواند سرعت دلخواه راننده را تامین نماید. گیربکسها به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در گیربکس دستی وظیفه تشخیص نسبت دور مورد نیاز بر عهده راننده است و راننده با تعویض دنده سعی می کند این نسبت را برقررا کند. اما در گیربکس اتومات این وظیفه بر عهده خود خودرو گذارده می شود تا با توجه به فشاری که بر روی خودرو وارد می شود نسبت دور در گیربکس تغییر کند.

تاریخچه پیدایش گیربکس اتوماتیک

گیربکس های نیمه خودکار اولین نسل از گیربکس های غیر دنده ای بودند که در سال 1937 توسط جنرال موتورز معرفی شدند و AST نام داشتند که در خودروهای کادیلاک و الدزموبیل و مدتی در بیوک به کار گرفته شدند. در سال 1941 جعبه دنده جدیدی با نام Hydra-Matic معرفی شد که مشکل عمر کوتاه جعبه دنده قبلی را نداشت و اولین گیربکسی بود که رانندگان در آن از کلاچ برای تعویض دنده استفاده نمیکردند.

مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک در پاور گیربکس

تست و عیب یابی

قبل از شروع به تعمیر گیربکس اتوماتیک ابتدا گیربکس اتوماتیک تست و عیب یابی میشود. این مرحله بسیار مهم است و حتما توسط یک تکنسین خبره و به صورت رایگان انجام میشود.

تامین قطعات و تعمیر

پس از تشخیص عیب و باز شدن احتمالی گیربکس، گاهی نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب است که در این صورت با اطلاع به صاحب خودرو و راهنمایی لازم در مورد مزایا و معایب هر روش اقدام به رفع عیب می شود.

تحویل، گارانتی

پس از انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک، خودرو مجدد مورد تست کامل قرار میگیرد و اطمینان از اینکه عیبی در مجموعه گیربکس وجود ندارد حاصل می شود. سپس خودرو به همراه گارانتی مربوطه و تضمین کیفیت قطعات و تعمیرات به صاحب آن تحویل میگردد.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند و تکنولوژی مورد استفاده در هر کدام نیز فرق دارد. از نظر عملکرد همگی کارکرد مشابهی دارند و وظیفه انتقال نیرو به چرخ ها را انجام میدهند و برای این کار از المان هایی مثل ECU یا همان کنترل کننده الکتریکی، سنسور مکاترونیکی، چرخ دنده ها و کلاچ گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند. به صورت کلی انواع گیربکس اتوماتیک شامل موارد زیر هستند:

  1. DCT
  2. AMT یا دابل کلاچ یا دو کلاچه
  3. CVT
  4. سیاره ای یا AT

انواع تکنولوژی گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتومات دارای تکنولوژی های متفاوتی برای عملکرد هستند که از این نظر به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • گیربکس Tip Tronic
  • گیربکس S Tronic
  • گیربکس X Tronic
  • گیربکس Step Tronic
  • گیربکس Tip Tronic S
  • گیربکس PDK
  • گیربکس Shift Tronic
  • گیربکس Sequential

تعمیر گیربکسS Tronic

گیربکس S Tronic مکانیزم خاصی دارد که باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت شده است. این گیربکس که انحصارا در اختیار کمپانی آئودی است دارای یک کلاچ دوگانه است که با کمک سیستم الکترونیکی تعبیه شده در آن به سرعت تعویض دنده را انجام میدهند.
در گیربکس اتوماتیک اس ترونیک اولین کلاچ برای دنده های فرد و دومین کلاچ برای دنده های زوج عمل می کند. این انتقال در زمانی تقریبا برابر با 0.4 ثانیه رخ میدهد. بنابراین کلاچ اول ابتدا دنده یک را درگیر میکند و بعد کلاچ دوم در زمان گفته شده دنده دوم را. به همین ترتیب با افزایش سرعت کلاچ اول آماده برقراری ارتباط با دنده سوم میشود. در حالت دستی نیز مکانیزم همین است با این فرق که اهرم توسط راننده و به صورت دستی تغییر میکند.

تعمیر گیربکس Step Tronic

گیربکس 6 سرعته استپ ترونیک از نوع اتوماتیک الکترونیکی است که توسط شرکت بی ام و طراحی شده است. این جعبه دنده به صورت دستی نیز عمل میکند که با حرکت اهرم به سمت راست به حالت اتوماتیک و با حرکت به سمت چپ به حالت دستی تغییر وضعیت میدهد و در خودروهایی مثل M3,M5,M6 استفاده شده است.

تعمیر گیربکس Tip Tronic

این نوع گیربکس در دو دسته 5 سرعته و 6 سرعته مورد بهره بردای قرار میگیرد. خودروهایی مثل، بوگاتی، آئودی، سئات، پورشه، فولکس واگن و لامبورگینی مورد استفاده قرار گرفته است و در برخی خودروها با نام Tronic 2 به کار می رود.

جعبه دنده Tip Tronic دارای یک کامپیوتر به منظور بررسی و تحلیل وضعیت موتور است که در هنگام تعویض دنده دستی برای ممانعت از آسیب به موتور به صورت اتوماتیک دنده را کاهش میدهد.

در حالت دستی نیز تعویض دنده به وسیله اهرم دنده یا توسط پدال هایی در پشت فرمان انجام می شود.

تعمیر گیربکس Tip Tronic S

این جعبه دنده در واقع همان تیپ ترونیک است که در برخی موارد ارتقا یافته است و در خودروهایی مثل پورشه باکستر و پورشه کاین استفاده شده است. در گیربکس تیپ ترونیک S سیستم هوشمندی تعبیه شده است که رفتار راننده را بررسی میکند و اگر در حالت تعویض دنده دستی، دور موتور وارد محدوده قرمز شود پس از 8 ثانیه به صورت اتوماتیک دنده را تعویض میکند و این مکانیزم به شتاب بهتر خودروی اسپرت کمک میکند.

تعمیر گیربکس PDK

Porsche Doppelkupplung که به اختصار PDK نامیده میشود، گیربکس اتوماتیک 7 سرعته تولید کمپانی پورشه است و بر روی خودروهایی مثل کیمن استفاده شده است. داشتن کلاچ دوگانه به انجام بدون وقفه تعویض دنده کمک می کند و این امر باعث شتاب بالای آن و کاهش کله زنی و مصرف سوخت خودرو شده است.

این گیربکس نیمه خودکار دارای یک مجموعه چرخدنده و دو کلاچ است که یک کلاچ برای درگیری با دنده های زوج و دیگری برای درگیری با دنده های فرد استفاده میشود و این انتقال بین دنده های زوج و فرد در چند دهم ثانیه انجام میگیرد.

تعمیر گیربکس Shift Tronic

گیربکس های شیفت ترونیک دارای یک اهرم تعویض دنده یا پدال واقع در پشت فرمان هستند که با کمک آن راننده به صورت دستی و به کمک شیفترها نیز میتوانند دنده را تغییر دهند. اگر دنده در حالت دستی باشد اما راننده تغییر دنده ندهد و دور موتور به محدوده قرمز برسد تعویض دنده به صورت خودکار توسط ECU انجام می شود که مانع از آسیب دیدن قطعات داخلی جعبه دنده شود. گیربکس های شیفت ترونیک و تیپ ترونیک پایه گیربکس های اتوماتیکی هستند که در خودروهای جهان استفاده می شوند.

تعمیر گیربکس X Tronic

گیربکس ایکس ترونیک مشابه CVT هستند و به صورت الکترونیکی توسط کامپیوتر کنترل می شوند و انتقال قدرت را انجام می دهند. دو پولی به عنوان محرک و متحرک دارند که توسط تسمه پلاستیکی یا زنجیر فلزی با هم مرتبط هستند. پولی ها سطوح مخروطی شکلی دارند که با دور و نزدیک شدن به هم موقعیت تسمه را تغییر می دهند و به این صورت دور و گشتاور را کنترل میکنند.

تعمیر گیربکس Sequential

Sequential به گیربکس های متوالی یا پی در پی می گویند. در این جعبه دنده ها با حرکت متوالی اهرم به جلو یا عقب دنده کم یا زیاد می شود و بیشتر کاربرد مسابقه ای در موتور سیکلت های و خودروهای رالی استفاده شده است چون سرعت تعویض دنده خیلی بالایی دارد. از نظر تعداد دنده در مدل های ساده چهار و پنج دنده ای و در مدل های حرفه ای تا هفت دنده هستند و کلاچ های چند صفحه ای و یا هیدرولیکی دارند.

تعمیر گیربکس DSG

گیربکس های DSG دارای دو کلاچ مجزا برای دنده های فرد و زوج هستند که با درگیر شدن یک کلاچ، کلاچ دوم چرخدنده را بعدی را آماده درگیری میکند. این مکانیزم اتلاف نیروی تعویض دنده را کاهش میدهد. دارای دو حالت اسپرت و عادی هستند و امکان تعویض دنده دستی را نیز دارا هستند.

گیربکس دو کلاچه DSG با داشتن کامپیوتر های مجزا برای کنترل الکترونیکی در مدل های 6 و 7 سرعته تولید می شود و در فولکس واگن استفاده می شود مانند بیتل.

انواع مدل های گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که مکانیزم کنترل و تعویض دنده در آنها میتواند متفاوت باشد اما به هر حال در دو زمینه مشترک هستند.

  1. نبودن پدال کلاچ در گیربکس های اتوماتیک
  2. وجود حالت Drive و امکان رانندگی خودکار

در ادامه انواع گیربکس اتوماتیک را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد.

گیربکس اتوماتیک سنتی

گیربکس های اتوماتیک سنتی که widely-used نام دارند برای انتقال قدرت از کوپلینگ مایع هیدرولیک هنگام تعویض دنده استفاده میکنند. واحد کنترل موتور (ECU) با اتصال به این سیستم کنترل موتور را به خوبی بر عهده دارد.

گیربکس اتوماتیک دستی

در این جعبه دنده از سنسورها، پردازنده، محرک ها و پنوماتیک برای شبیه سازی عملکرد حالت دستی بهره برداری شده است. این گیربکس ها مصرف سوخت بالایی دارند و البته در عوض عملکرد سریع موتور را دارا هستند.

تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک از نوع سیاره ایAT

گیربکس AT در جعبه دنده AL4 خودروهایی مثل سوزوکی ویتارا، پارس اتوماتیک، هایما S7، اچ سی کراس، 206 و 207 مورد استفاده قرار گرفته است. مکانیزم انتقال قدرت در این مدل ها با استفاده از چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای و با استفاده از کلاچ اتوماتیک هیدرولیکی انجام می شود که توسط سیستم کنترلی تنظیم می شود.

تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک از نوعAMT

گیربکس AMT حالت ارتقا یافته گیربکس های دستی است که اولین بار در سال 1996 توسط بی ام و عرضه شده است. ترکیبی از مزایای گیربکس دستی و راحتی گیربکس های اتوماتیک که تعویض دنده کلاچ گیری به صورت هوشمند انجام می شود. علامت AMT مخفف AUTOMATED MANUAL TRANMISSION به معنی گیربکس دستی اتوماتیک شده است.

تعمیر گیربکس‌CVT

گیربکس اتوماتیک CVT یا انتقال قدرت پیوسته، گیربکس های ضریب متغیر هستند که از دو پولی به عنوان محرک و متحرک استفاده میکند و این دو پولی توسط یک تسمه پلاستیکی یا فلزی به هم مرتبط می شوند. CVT مخفف Continuously Variable Transmission است که این تغییر ضریب را به وسیله تسمه انجام میدهد و به همین دلیل امکان ایجاد تعداد نامحدودی ضریب را ایجاد می کند و به همین دلیل وجود شوک ها و ضربه های ناشی از تعویض دنده در آنها وجود ندارد. از نتایج دیگر این گیربکس کاهش مصرف سوخت و شتاب مناسب خودرو است.

تعمیر گیربکس‌ DCT یا دبل کلاچ

گیربکس DCT که دابل کلاچ یا دو کلاچه نیز نامیده می شود از ترکیب گیربکس های دستی و اتوماتیک طراحی شده است. گیربکس های Dual-Clutch Transmission دارای دو کلاچ جداگانه برای تعویض دنده هستند به این صورت که یک کلاچ به دنده های زوج متصل است و یک کلاچ به دنده های فرد. امکان تعویض دنده دستی بدون کلاچ هم در برخی از این گیربکس ها فراهم است و به این دلیل آنرا نیمه اتوماتیک نیز می نامند.

انواع گیربکس اتومات براساس تعداد دنده

گیربکس اتوماتیک تورک

گیربکس اتوماتیک تورک دو دنده مجزا دارد یکی به نام High که برای رانندگی در شرایط با سرعت بالا استفاده می شود و دیگری با نام Low که برای رانندگی در شهر و با سرعت کم کاربرد دارد.

گیربکس اتوماتیک دو دنده

وجود دنده های Reverse و Drive شاخصه این گیربکس است که این دنده های به صورت خودکار تغییر میکنند. این گیربکس برای خودروهای بزرگ مناسب نیست.

گیربکس اتوماتیک سه دنده

یک دنده Drive برای حرکت وجود دارد که به صورت خودکار عمل میکند. دنده Neutral برای توقف کامل یا توقف موقت خودرو به کار می رود و دنده سوم Reverse است که برای دنده عقب استفاده می شود.

گیربکس اتوماتیک چهار دنده

دنده های Drive و Reverse که به صورت معمول در گیربکس های دو دنده و سه دنده نیز وجود دارد و همان عملکرد را ایجاد میکند. دنده Neutral نیز همان نقشش در گیربکس اتوماتیک سه دنده را دارد اما دنده Park برای قفل شدن چرخ ها در شرایط نامناسب و عدم حرکت خودرو به کار می رود.

خدمات تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک پاورگیربکس

تعمیر گیربکس اتوماتیک را نباید به هر تعمیرگاهی سپرد. پاورگیربکس مجموعه ای از مهندسان آموزش دیده را که بیش از 20 سال تجربه در تعمیر گیربکس AL4, CVT, AT, ZF, DCT,AMT دارند را به کار گرفته است که بهترین و حرفه ای ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. در این مجموعه انواع گیربکس های خودروهایی مانند مزدا، تویوتا، نیسان، چری، لیفان، ام وی ام، جک، بنز، بی ام و، برلیانس، هیوندای و … انجام می شود و خدماتی مثل تعمیر بلوک هیدرولیک یا ساعت گیربکس، تعویض روغن گیربکس، تعمیر توربین گیربکیس اتوماتیک یا تورک کانورتور و تعمیر شیربرقی گیربکس اتوماتیک انواع خودرو انجام می گیرد.

تعمیرات تخصصی انواع گیربکس های اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک در پاور گیربکس توسط خبره ترین مهندسان ما انجام می شود که تجربه 20 ساله خود را برای ارائه بهترین خدمات به شما به کار میگیرند. ما در پاورگیربکس فقط به تعمیر انواع گیربکس های اتوماتیک پرداخته ایم و سال هاست با تمامی نکات انواع آنها آشنا هستیم. ما در تعمیر تمامی گیربکس های زیر متخصص هستیم:

  • تعمیر گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک Tip Tronic
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک سی وی تی CVT
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک استپ ترونیک Step Tronic
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک اس ترونیک S Tronic
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک دی اس جی DSG
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک پی دی کی PDK
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک سکوئنشل Sequential
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک دی سی تی (DCT)دو کلاچه
  • تعمیر گیربکس اتوماتیک شیفت ترونیک Shift Tronic

مهمترین شرکت های تولید کننده گیربکس که تولیداتشان بر روی اکثر خودروهای مطرح دنیا ماند جیلی، هیوندا، نیسان، پورشه، مازراتی و …نصب شده است را به خوبی می شناسیم. شرکت های از جمله:

  • ZF Friedrichshafen transmission
  • GM transmission
  • aisin transmission
  • getrag transmission
  • borg warner transmission

مزایای تعمیر در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک پاور گیربکس

  • ارائه گارانتی 30 هزار کیلومتری یا 6 ماهه بی قید و شرط تعمیرات گیربکس اتوماتیک
  • استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت و تضمین کیفیت آنها
  • انجام تعمیرات توسط نیروها و تکنیسین های دوره دیده و حرفه ای
  • تست و عیب یابی رایگان و در حضور مشتری
  • به کارگیری پیشرفته ترین تجهیزات روز در تست و تعویض قطعات

عیب یابی و تست در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک پاور گیربکس

مهمترین گام در تعمیر گیربکس اتوماتیک عیب یابی اولیه است که اگر به درستی صورت نگیرد و منجر به تشخیص اشتباهی شود ممکن است آسیب بیشتری به گیربکس وارد شود. در پاورگیربکس تست و عیب یابی اولیه خودرو با دستگاه پیشرفته و توسط مدیر تعمیرگاه و به صورت رایگان انجام می شود.

تعمیر گیربکس اتومات به صورت تضمین شده

انجام تعمیرات گیربکس اتوماتیک کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص فراوان دارد. متاسفانه برخی با سعی و خطا گیربکس را تعمیر می کنند به همین دلیل پس از گذشت زمان کوتاهی مجدد مشکل گیربکس ظاهر می شود. ما در پاورگیربکس به صورت حرفه ای و به بهترین نحو تعمیر را انجام می دهیم به همین دلیل به تمامی مشتریان تضمین عملکرد صحیح تعمیرات به مدت 6 ماه یا 30 هزار کیلومتر را ارائه میکنیم.

حرفه ای ترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران

سپردن کار به افراد غیر حرفه ای همیشه باعث هدر رفتن زمان و هزینه و حتی آسیب بیشتر به گیربکس شما می شود. یک تعمیرگاه تخصصی و حرفه ای تعمیر گیربکس اتوماتیک اولا باید نیروها و تکنسین های تعمیراتی حرفه ای و آموزش دیده و با تجربه داشته باشد و ثانیا ابزار ها و تجهیزات کافی و پیشرفته برای انجام تعمیرات داشته باشد. ما در این دو مورد سرامد تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک در تهران هستیم.

تعمیر گیربکس اتومات با هزینه پایین

تمامی قطعاتی که در تعمیرات استفاده میکنیم را خودمان به صورت مستقیم از خارج کشور وارد کرده ایم و به همین دلیل هزینه تعمیرات در پاورگیربکس به مراتب از سایر مراکز کمتر و البته به دلیل استفاده از قطعات اصلی و مهندسین با تجربه با کیفیت تر است.

 تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروهای خارجی و داخلی

در مجموعه پاورگیربکس تعمیر گیربکس اتوماتیک و انواع عیوب شامل تعمیر درب گیربکس، شیرهای برقی، عملکرد کلاچ، مشکلات تعویض دنده و نیم دنده، خنک کاری گیربکس، ایرادات واحد کنترل و فرمان، سنسورها و اویل پمپ و …. برای انواع خودروهای داخلی و خارجی مانند دنا اتوماتیک، 206 اتوماتیک، تویوتا، بی ام و، بنز، هیوندای، کیا، نیسان و خودروهای چینی لیفان، ام وی ام، جک، جیلی، برلیانس و …. انجام می شود.

خرید گیربکس اتوماتیک استوک

در مواقعی ممکن است هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک به صرفه نباشد که در این صورت میتوانید اقدام به خرید گیربکس اتوماتیک به صورت کارکرده یا آکبند کنید. با توجه به هزینه بالای گیربکس های کارنکرده در صورتی که تمایل به استفاده از گیربکس اتوماتیک استوک دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

فروش گیربکس اتوماتیک

در صورتی که قصد خرید گیربکس نو را دارید ما قطعات و گیربکس کامل را به صورت مستقیم وارد کرده و میتوانیم با قیمت مناسب در اختیار شما قرار دهیم و تضمین کیفیت نماییم.

مشکل تامین قطعات گیربکس اتوماتیک

تامین قطعه یکی از مشکلات اساسی هنگام تعمیر گیربکس اتوماتیک است. نایاب بودن برخی از قطعات یا قطعات فیک یا با کیفیت پایین میتواند هزینه تعمیر را دوچندان کند. ما برای رفع این مشکل اقدام به تامین و واردات قطعات مهم از مراکز معتبر کرده ایم و کلیه قطعات را گارانتی عملکرد میکنیم.

 نکاتی مهم در انتخاب تعمیرگاه تعمیر گیربکس اتوماتیک

با توجه به حساسیت بالایی که تعمیر گیربکس اتوماتیک دارد باید در انتخاب تعمیرگاه گیربکس اتومات دقت زیادی داشته باشید. این کار بسیار تخصصی است و هر کسی که ادعای تعمیرات دارد از عهده این کار بر نمی آید.
تعمیرکار گیربکس اتوماتیک باید دارای تخصص، دانش فنی، آموزش دیده باشد و تجربه کافی داشته باشد از طرف دیگر تعمیرگاه باید دارای دستگاه و تجهیزات تخصصی و مجهز باشد و از سابقه خوبی برخوردار باشد.
وجود گارانتی تعمیر، ضمانت کیفیت قطعات و دستمزد منصفانه از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. پاورگیربکس با بیش از 20 سال سابقه در تعمیرات و دارابودن موارد فوق در آماده ارائه خدمات به مشتریان است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودرو های خارجی و داخلی

در پاورگیربکس به صورت تخصصی تعمیرات گیربکس انجام می شود و ما در این 20 سال تجربه انواع گیربکس های اتوماتیک را به دفعات زیاد تعمیر کرده ایم. برخی از خودروهایی که به صورت تخصصی در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک پاورگیربکس تعمیر می شوند عبارتند از:

خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی گیربکس اتوماتیک امری اجتناب ناپذیر است زیرا هر قطعه ای یک عمری دارد و از طرفی گاهی شرایط ناخواسته ای پیش می آید که منجر به آسیب به گیربکس می شود. به عنوان صاحب خودرو تنها کاری که میتوانیم برای تاخیر در این مورد انجام دهیم این است که سرویس های دوره ای را به موقع انجام دهیم ، به علائم خرابی خودرو آگاه باشیم و از مواردی که باعث خرابی گیربکس می شوند پرهیز کنیم.

مواردی که باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می‌شود

کارهایی که در صورت انجام ممکن است منجر به خرابی گیربکس اتوماتیک شوند :

  • هنگامی که خودرو در حال حرکت است دنده را به صورت دستی تغییر دهیم.
  • استفاده از چراغ زنون در گیربکس های اتوماتیک به دلیل ایجاد اختلال در مرکز کنترل گیربکس.
  • قرار دادن دنده در حالت درایو از حالت خلاصی در حالی که دور موتور را با فشردن گاز بالا برده باشیم
  • قرار دادن ماشین در حالت خلاص در شیب های تند
  • عدم تعویض به موقع روغن و فاسد شدن یا ازبین رفتن حالت چسبندگی آن
  • شست و شوی خودرو که ممکن است باعث نفوذ رطوبت به ECU شود.
  • ضعیف شدن باتری با خرابی در کابل های اتصال که باعث می شود خودرو از حالت پارک خارج نشود.

تاثیر رانندگی نادرست در خرابی گیربکس اتوماتیک

هر چند گیربکس اتوماتیک قطعه ای بسیار پیشرفته است و تکنولوژی به کار رفته در آن به حدی است که در وضعیتهای مختلف گیربکس بیشترین تحمل را داشته و آسیب کمتری متوجه آن شود اما رانندگی نادرست مخصوصا در مواقعی که گیربکس شما دچار معایب زمینه ای باشد می تواند به خرابی گیربکس اتوماتیک شما منجر شود. منظور از رانندگی نادرست تغییر میزان فشار بر روی پدال گاز است. تغییرات متعدد سرعت و گاز و ترمز های پیاپی منجر به فشار بروی گیربکس اتوماتیک خواهد شد حال اگر در این میان علل زمینه ای مانند کاهش سطح روغن یا بالا بودن دمای روغن نیز وجود داشته باشد احتمال خرابی گیربکس اتوماتیک بسیار افزایش خواهد یافت.

همچنین هرچند گیربکس اتوماتیک به نحوی طراحی شده که شما بتوانید از سطوح شیب دار و سربالایی به راحتی عبور کنید اما فشار بر خودرو در سطوح شیب دار نیز می تواند به فشار مضاعف بر گیربکس اتوماتیک بیانجامد.

پس اگر به دنبال طول عمر بیشتر گیربکس اتوماتیک خودر خود هستید و تمایل ندارید که هر چه زودتر به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید پیشنهاد می کنیم در هنگام رانندگی از فشار مضاعف بر خودرو اجتناب نمایید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک

 در صورت خرابی گیربکس، هر چه زودتر به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

اما اگر در جاده هستید یا در منطقه ای قرار دارید که دسترسی مناسبی به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ندارید و ایرادی برای گیربکس اتوماتیک شما پیش امده است چکار می توانید انجام دهید؟ در ادامه روشی توضیح داده می شود که گاهی می تواند مشکلات گیربکس را برطرف نمایید علی الخصوص اگر گیربکس اتوماتیک خودرو خود را به تازگی تعمیر یا تعویض کرده باشید این روش می تواند به تعیرف صحیح ایسیو بیانجامد و به طور موقت مشکل را رفع نماید تا سر فرصت به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید.

  1. ابتدا خودرو را خاموش کرده و بسته باتری را به مدت نیم ساعت بر دارید. اگر موتور خودرو شما گرم باشد این زمان بیشتر می شود و باید یک یا دو ساعت صبر کنید تا موتور خودرو به دمای مناسب برسد.
  2. بست باتری را سر جای خود قرار دهید دنده را در وضعیت P گذاشته و خودرو را روشن کنید.
  3. با فشردن پدال ترمز دنده را از حالت P به حالت R تغییر دهید.
  4. پس از سه ثانیه مجددا وضعیت دنده را از حالت R به حالت N تغییر دهید.
  5. پس از سه ثانیه وضعیت دنده را از حالت N به حالت D تغییر دهید.
  6. سه ثانیه صبر کرده و مجددا وضعیت دنده را به حالت P بازگردانید.
  7. این فرایند را به مدت ده بار تکرار کنید.
  8. در نهایت و در زمانی که برای آخرین بار دنده در حالت D قرار گرفته به آهستگی شروع به حرکت کنید. توجه داشته باشید که میزان گاز خودرو را تا حد امکان تغییر ندهید و با فشار ملایم تمامی دنده ها را پر کنید.
  9. پس از چند دقیقه حرکت سرعت خودرو را به آرامی کم کنید و متوقف شوید.
  10. چند بار خودرو را در فواصل زمانی ده ثانیه ای خاموش و روشن کنید .

اگر با وجود این عملیات باز هم گیربکس شما دچار ایراد است هر چه سریعتر حتی اگر شده با بکسل کردن خودروبه تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید. همچنین شما می توانید در شرایط خاص با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس گرفته و با شرح مشکل ایجاد شده از راهنمایی فنی کارشناسان ما استفاده نمایید.

علائم و نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

دانستن نشانه های خرابی گیربکس اتومات اولین گام از پیشگیری آسیب بیشتر به آن است. برای هر کسی که خودروی اتوماتیک دارد دانستن این علائم و توجه به آنها و اقدام به موقع جهت رفع آنها لازم است. اما این علامت های چه هستند؟

چه علائمی نشان‌دهنده مشکل در تعمیر گیربکس اتوماتیک است؟

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول نشانه هایی هستند که مستقیما از خرابی گیربکس خبر می دهند. به این معنا که در هنگام تعویض دنده به عنوان مثال دنده جلو یا حالت P یا دنده عقب شناسایی نمی شود و خودرو نمی تواند در حالتی که راننده می خواهد تغییر وضعیت دهد. دسته دوم نشانه هایی هستند که کمی مبهم بوده و ممکن است توسط راننده علت آنها شناسایی نشود. به عنوان مثال اگر خودرو شما به مشکل شتاب پایین دچار شود شما متوجه نخواهید شد که ایراد خودرو موتوری است یا گیربکس اتوماتیک شما دچار ایراد شده است. در ذیل به هر یک از ایرادات اشاره می کنیم و سعی می شود تا حد امکان به سادگی توضیح دهیم که چطور می توانید این ایرادها را از یکدیگر تمیز بدهید. با این حال پیشنهاد ما به دارندگان خودرو اتومات این است که در صورت بروز هر یک از ایرادات ذیل حتما با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی فنی متخصصین ما بهره ببرید تا از گسترش آسیب ایجاد شده به سایر قطعات خودرو جلوگیری شود.

  • عدم ایست خودرو در حالت P: این ایراد به وضوح نشان می دهد که خودرو شما نیاز به گیربکس اتوماتیک دارد. بسیاری از مواقع با تعویض سلکتور گیربکس مشکل حل خواهد شد. اما گاهی نیز ایراد از قطعات دیگری در گیربکس بوده و لذا توضیه می کنیم قبل از تعویض سلکتور قطعات مختلف گیربکس تست شود. در صورتی که تشخیص کارشناس مبنی بر تخرابی سلکتور باشد در موارد خاصی می توان سلکتور را تعمیر نمود اما در اکثر مواقع نیاز به تعویض این قطعه خواهد بود. کته بسیار مهم این است که به تعمیرکار خود تاکید کنید از قطعه اصلی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک استفاده کند چرا که قطعات فیک نه تنها کارایی و طول عمر مناسبی ندارند بلکه باعث آسیب رساندن به سایر قطعات گیربکس خواهند شد.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک: به ایجاد صدا و همچین لرزش در هنگام تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک در اصطلاح تقه زدن می گویند. هر گیربکس اتوماتیک از تعدادی چرخ دنده و قفس سیاره ای تشکیل شده است که بسته به شرایط محیطی که در بالا ذکر شد توسط ECU تعویض دنده ها انجام می شود. در شرایط عادی این تعویض دنده بدون صدا و کاملا نرم انجام می شود اما اگر با تقه زدن همراه شود حتما باید خودرو خود را به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک نشان دهید. تقه زدن گاهی با صدا یا بدون صداست گاهی به نوعی ضربه زدن یا تکان کوچک در هنگام حرکت و گاهی نیز با نوعی گیجی خودرو همراه است. عوامل مختلفی می تواند منجر به تقه زدن گیربکس اتوماتیک شود که از آن جمله می توان به خرابی شیر رادیاتور یا آلوده شدن روغن گیربکس یا کاهش سطح روغن یا خرابی سوپاپها و شیرهای الکترونیکی و… اشاره نمود. بهتر است تشخیص دقیق علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک خودرو خود را به متخصص تعمیر گیربکس اتوماتیک بسپارید.
  • عدم تشخیص دنده عقب خودرو: گاهی پیش می اید که زمانی که دنده را در وضعیت D قرار می دهید خودرو به سمت عقب حرکت نمی کند. این معضل اگر از آن آگاهی نداشته باشید ممکن است مشکلات زیادی را در هنگام رانندگی به همراه داشته و حتی بسیار خطرناک باشد. اگر یک بار این اتفاق برای خودرو شما پیش امد اما خود به خود با چند بار تعویض دنده توانستید در حالت دنده عقب از خودرو استفاده کنید باید بدانید که یکی از قطعات گیربکس اتوماتیک دچار ایراد شده و تا قبل از بروز مشکل اساسی هر چه سریعتر به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید.
  • گاز هرز خوردن در حین حرکت: هنگامی که خودرو اتوماتیک شما دچار مشکل گاز هرز خوردن می شود این حس را پیدا می کنید که سوار بر یک خودرو دستی مدل پایین شده اید. گاز هرز خوردن زمانی اتفاق می افتد که یکی از سنسورهای گیربکس خراب شده باشد یا مشکلی در دیگر قطعات مانند صفحه کلاچ ها و شیرهای برقی و یا صفحه های آزبست دار پیش امده باشد یا اینکه سطح روغن کاهش یافته یا فیلتر روغن دچار گرفتگی شده باشد. اما اینکه دقیقا کدام مشکل باعث گاز هرز خوردن خودرو شده باشد کار متخصصین کارکشته است و هرگز سعی نکنید به صورت خودسرانه یا با توصیه تعمیرگاه های غیر مجاز قطعه ای را تعویض کنید چرا که اگر ریشه اصلی گاز هرز خوردن به درستی تشخیص داده نشود و مدتی طولانی خودرو با این وضعیت به کار ادامه دهد می تواند صدمات جبران ناپذیری را به مجموعه گیربکس اتوماتیک وحتی دیگر قطعات خودرو وارد آورد.
  • قفل شدن دنده در یک حالت: گاهی پیش می اید که گیربکس اتوماتیک در یک دنده خاص قفل می شود و هیچ تغییر دنده ای امکان پذیر نیست. این وضعیت نیز بسیار خطرناک است و اگر حتی برای یک بار خودرو دچار این وضع شد حتما باید به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید تا گیربکس خودرو شما مورد بازدید قرار گیرد. این وضعیت در برخی گیربکسهای دو کلاچه به علت گرمای بیش از حد است. علی الخصوص در هنگام ترافیک که فشار بیشتری به گیربکس وارد می اید و خنک کاری خودرو کاهش می یابد در گیربکسهای دو کلاچه خشک با داغ شدن گیربکس و انبساط چرخ دنده ها و صفحات داخلی گیربکس امکان تغییر دنده وجود ندارد. در چنین شرایطی پیشنهاد می کنیم ابتدا خودرو را در نزدیکترین محل ممکن پارک کنید و سپس خودرو را خاموش کرده و به مدت سه تا چهار ساعت خودرو را روشن نکنید تا دمای گیربکس به دمای محیط برسد. در اغلب موارد با این عمل گیربکس به حالت عادی باز می گردد ولی ضروری است در اولین فرصت به یک تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید. از دیگر دلایل ایجاد مشکل قفل حالت دنده به گرفتگی فیلتر روغن گیربکس مربوط می شود. گرفتگی فیلتر اجازه جریان یافتن روغن هیدرولیک را نمی دهد و در انجام وظایف سیستم هیدرولیک گیربکس اتوماتیک اختلال ایجاد خواهد کرد. همچنین هنگامی که پمپ هیدرولیک گیربکس دچار خوردگی شود و فشار تورک کانورتر روغن کاهش پیدا کند نیز احتمال بروز مشکل قفل شدگی حالت دنده وجود خواهد داشت. تعمیرگاه پیشرفته مجموعه پاور گیربکس با استفاده از دستگاه های به روز تست و ارزیابی گیربکس اتوماتیک می تواند در رفع مشکلات گیربکس اتوماتیک خودرو مفید باشد.
  • بوی سوختگی در خودرو: در خودروهای پیشرفته امروزی به ندرت پیش می آید که بوی سوختگی در داخل خودرو به مشام برسد. حتی اگر مشکلی نیز در قسمتهای فنی خودرو وجود داشته باشد اغلب داخل کابین آنچنان ایزوله شده که استشمام بوی سوختگی سخت خواهد بود. پیشنهاد می کنیم هر از چند گاهی کاپوت خودرو را بالا زده و از نظر ظاهری و همچنین از نظر استشمام بوی سوختگی خودرو را چک کنید. بهتر است این عمل در هنگامی که خودرو روشن است و پس از طی مسافتی طولانی به انجام برسد تا هر گونه ایراد احتمالی بهتر خود را نشان بدهد. اگر بوی سوختگی به مشام شما رسید ممکن است علت آن موارد متعددی باشد از اتصالی کوچکی در مدار برقی گرفته تا عبور جریان الکتریکی بیش از اندازه یا بالا رفتن دمای روغن و… یکی از دلایل نیز ممکن است معیوب بودن گیربکس باشد. اگر به هر دلیلی دمای گیربکس افزایش بیش از حد داشته باشد ممکن است بوی سوختگی از داخل خودرو به مشام برسد که در این صورت حتما می بایست جدید بازدید خودرو خود را به تعمیرگاه گیربکس اتومات ببرید.
  • تعویض دنده اشتباه: این عیب عجیب و غریب نیز از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای گیربکس اتومات پیش بیاید. اگر مشاهده کردید که دنده خود را حالت خاصی قرار می دهید اما هنگام گاز دادن اتفاقی که می افتد مانند این است که دنده در وضعیت دیگری قرار دارد شک نکنید که ساعت گیربکس شما دچار ایراد شده است. ساعت گیربکس قطعه بسیار حساس و مهمی است که وظیفه آن کنترل قطعات مختلف گیربکس است و به نوعی مغز متفکر گیربکس ساعت آن است. ساعت گیربکس از قطعات ظریفی مانند سوپاپها و کانال روغن تشکیل شده است که وظیفه آن کنترل فشار روغن و سروها و توربین و البته کنترل حالات تعویض دنده است. در صورتی که ساعت گیربکس خودرو شما خراب شده باشد علائم دیگری نیز بروز خواهد کرد که از آن جمله می توان به خلاص شدن بی دلیل دنده یا تقه زدن گیربکس اشاره کرد.
  • کاهش شتاب خودرو: بسیاری از رانندگان گمان می کنند که عامل اصلی در شتاب خودرو مجموعه موتور بوده و اگر شتاب خودرو آنها دچار افت شد به مکانیک مراجعه می کنند تا عیب موتور را تشخیص داده و برطرف نماید. اما باید دانست که مجموعه گیربکس که به عنوان انتقال دهنده قدرت از موتور به چرخها فعالیت می کند در صورتی که دچار عیب شود وظیفه انتقال نیرو را به درستی به انجام نرسانده و شتاب خودرو کاهش می یابد. اگر کاهش شتاب خودرو شما به گیربکس اتوماتیک مربوط باشد این احتمال وجود خواهد داشت که در مسیرهای سخت مانند سربالایی های تند و یا در سرعتهای بالا خودرو دچار ایراد بیشتری شود و حتی به صورت هرز گاز بخورد. در چنین مواقعی بهتر است از فشار دادن مداوم پدال گاز خودداری کرده و با رها کردن و فشار آهسته به پدال گاز سعی کنید خودرو را به شتاب مناسب برسانید و یا از منطقه سربالایی عبور دهید. البته نیازی به یادآوری نیست که جهت جلوگیری از تشدید ایراد گیربکس اتوماتیک بهتر است هر چه سریع تر به یکی از تعمیرگاه های مجاز گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید.
  • ایراد ظاهری گیربکس اتوماتیک: هر چند بسیار پیش پا افتاده است که چنین توصیه ای داشته باشیم اما ضروری است به ایرادات ظاهری گیربکس مانند لرزش بیش از حد یا دمای بالا و یا نشتی روغن نیز توجه داشته باشید و در صورت بروز هر یک از این موارد حتی اگر در کارکرد خودرو خللی وارد نیامده باشد حتما خودرو را به متخصصین مربوطه نشان دهید.
  • جا نخوردن دنده گیربکس اتوماتیک: ممکن است دنده به سختی جا بخورد یا پس از جا خوردن بلافاصله از محل خود خارج شود و شما ناچار باشید مجددا دنده را در وضعیت مورد نظر خود قرار دهید. از این عیب نیز نباید به راحتی گذر کرد. باید بدانید که گیربکس اتوماتیک یکی از پیشرفته ترین و حساس ترین قسمتهای خودرو شما بوده و هر عیب کوچکی می تواند در آینده مشکلات بزرگتری را به همراه داشته باشد.
  • تغییر وضعیت عادی: هر راننده ای شرایط نرمال خودرو خود را به خوبی می شناسد علی الخصو اگر خودرو را صفر خریداری کرده باشد. حال هر گونه تغییر در هنگام تعویض حالت دنده می تواند نشانه ایرادی در گیربکس اتوماتیک شما باشد که قطعا ذکر تمامی ایرادها در این مقاله مقدور نیست. مثلا ممکن است در هنگام دنده عقب خودرو شما کند عمل کند و نیاز به گاز بیشتری داشته باشد و یا زمانی که ماشین گرم است در برخی حالتهای دنده گیربکس دچار مشکل عملکردی شود. توصیه می کنیم هر ایراد یا تغییر عملکردی که در وضعیت گیربکس اتوماتیک خودرو یا چراغهای نشانگر مربوطه مشاهده کردید یا به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید یا حداقل به صورت تلفنی ایراد را با کارشناسان پاور گیربکس در میان بگذارید تا از لطمات احتمالی بزرگتر به گیربکس اتوماتیک خود جلوگیری نمایید.
  • خرابی در قسمت خنک کاری: در صورتی که خنک کاری گیربکس به درستی به انجام نرسد و دمای گیربکس بیش از حد نرمال بالا برود قسمتهای مختلف گیربکس با اشکال مواجه می شوند. در این مواقع تعویض قسمت معیوب به صورت موقت مشکل را حل می کند اما پس از مدت کوتاهی همان قسمت یا قسمتی دیگر از گیربکس دچار ایراد می شود و این فرایند خرابی و تعمیر می توانند راننده را کلافه کند. در این مواقع شما اگر به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبری مراجعه کرده باشید ریشه خرابی های متعدد گیربکس را که بالا رفتن دما و اشکال در سیستم خنک کاری گیربکس است را کشف و رفع می نمایند. به عنوان مثال تنها با عملکرد ناقص شیر رادیاتور ممکن است به دفعات دمای گیربکس خودرو بالا رود و با هر بار بالا رفتن دمای گیربکس قطعه خاصی در انجام صحیح عملکرد خود دچار اشکال شود. اشکال در سیستم خنک کاری خودرو یا بسته بودن و گرفتگی در مسیر عبور آب نیز از دیگر عواملی است که ممکن است باعث بالا رفتن دمای گیربکس شود. البته گاهی سیستم خنک کاری به درستی عمل می کند اما عامل دیگری باعث دمای غیر مجاز گیربکس می گردد. به عنوان مثال اگر یکی از محورها به اندازه بسیار ناچیزی از بالانس خارج گردد علاوه بر فشاری که به قطعات متصل به خود وارد می کند به علت تحت فشار کار کردن اصطکاک بیشتاری را متحمل شده و دمای آن بالا می رود. پس اگر یربکس اتوماتیک شما دچار ایراد شده حتما چک کنید که آیا دمای گیربکس نیز در هنگام بروز اشکال بالا می رود یا خیر و همزمان با تعیض قطعه معیوب دلیل بالا رفتن دمای گیربکس نیز کشف و رفع گردد. همچنین برخی از خودروها برای مناطق سردسیر طراحی شده اند و خنک کن آنها ظرفیت کمتری دارد. در این مواقع پیشنهاد می شود خنک کن خودرو را با خنک کن بزرگتر جایگزین کنید.
  • روغن گیربکس: لازم به توضیح نیست که قطعه صنعتی چه در خودرو و چه در صنایع دیگر که از روغن برای روانکاری یا خنک کاری یا انتقال نیرو استفاده می کند نیاز به نگهداری مداوم و صحیح از نظر چک کردن روغن خواهد داشت. چک کردن روغن شامل موارد زیر می باشد:
  • چک کردن سطح روغن: سطح روغن گیربکس اتوماتیک به دلایل مختلفی می تواند کاهش پیدا کند. متداولترین دلیل برای کاهش سطح روغن وجود نشتی در گیربکس اتوماتیک است. برای چک کردن نشتیهمانطور که در بالا توضیح داده شد می بایست پس از طی مسافتی طولانی که یا روشن بودن طولانی مدت خودرو به نحوی که بر روی گیربکس فشاری نرمال وارد آمده باشد و در حالتی که خودرو روشن است می بایست اطراف گیربکس چک شد تا وجود نشتی ملاحظه گردد. گاهی پیش می آید که نشتی بسیار اندک بوده و تنها در زمانی که خودرو زیر بار و فشار بالا در حرکت باشد به صورت قطرات بسیار ریز از نقاط ورودی و خروجی شافت به اطراف پخش می گردد. پس برای چک کردن نشتی گیربکس کافی نیست که شما زیر گیربکس را چک کنید بلکه حتی اگر اطراف گیربکس نیز چرب باشد به معنای نشت روغن گیربکس خواهد بود. پس همواره سطح روغن گیربکس را چک کنید و در صورتی کاهش سطح روغن تنها به فول کردن آن بسنده نکرده و حتما ایراد را پیدا و رفع نمایید.
  • ورود آلودگی در روغن: هر چد محوفظه گیربکس ایزوله است و هیچ آلودگی خارجی امکان ورود به داخل گیربکس را ندارد اما گاهی پیش می اید که هنگام تعمیرات یا در زمان فول کردن روغن گیربکس یا تعویض آن آلودگی وارد روغن گیربکس می شود. همچنین این امکان وجود دارد که در اثر اصطکاک بالا و عملکرد نامناسب گیربکس براده های بسیار ریزی تراشیده شده و وارد روغن گیربکس اتوماتیک شوند. همچنین گاهی نیز پیش می آید که روغن گیربکس به علت دمای بالا کیفیت خود را زودتر از زمان مقرر از دست می دهد. به یاد داشته باشید چک کرد کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک امری تخصصی است و تنها به صورت ظاهری نمی توان کیفیت ان را تشخیص داد. پس اگر مشکلی برای گیربکس اتوماتیک خودرو شما پیش امده و به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرده اید حتما از تعمیرکار بخواهید که کیفیت روغن گیربکس را نیز چک کند.
  • فیلتر روغن: در خصوص فیلتر روغن دو حد نگهداری بالا و پایین وجود دارد. از یک سو باید به وضعیت فیلتر روغن توجه شود یعنی حتی اگر کیلومتر تعیین شده توسط کارخانه طی نشده باشد اما فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک شما دچار گرفتگی شده باشد تعویض آن ضروری است. از سوی دیگر ایراد پنهانی که در بسیاری از فیلترها وجود دارد افزایش سطح روزنه های ان است. به این معنی که پس از تحت فشار قرار گرفتن فیلتر روغن و عبور براده های بسیار ریز از آن روزنه های فیلتر تغییر سطح داده و از آن پس ذرات بزرگتری را از مش تعریفی فیلتر از خود عبور می دهد در صورتی که این ایراد پیش بیاید حتی چراغ چک نیز روشن نخواهد شد و فیلتر نیز چندان کثیف نمی شود. پیشنهاد ما به شما این است که حتما اگر به هر دلیلی کیفیت روغن گیربکس کاهش یافته بود فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید.
  • عدم تعویض روغن: قطعا در گیربکس اتوماتیک نیز مانند هر تجهیز دیگری ضروری است که روغن گیربکس مطابق با زمان تعریف شده کمپانی سازنده تعویض گردد. این زمان ممکن است 40 هزار کیلومتر یا کمتر یا بیشتر باشد اما مهم این است که در زمان تعیین شده روغن و فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک تعویض گردد.
  • شیرهای برقی و سوپاپها: شیر برقی قطعه ای است که اجازه عبور روغن را در مسیر خاصی صادر می کند. اگر یکی از شیرهای برقی دچار خرابی و عملکرد نادرست و یا نشتی شده باشند تنظیم فشار روغن هیدرولیک بر هم خورده و در عملکرد گیربکس اتوماتیک اختلال ایجاد می شود. همچنین عملکرد سوپاپها نیز به همین شکل ممکن است مشکلاتی را در عمل گیربکس ایجاد کند.
  • چرخ دنده ها و محورها: همانطور که توضیح داده شد دمای بالا یا فشار بیش از حد به محورها و چرخ دنده ها و یا خروج محروها از وضعیت بالانس مشکلات متعددی را به بار می آورد که حتی ممکن است به قفل شدن گیربکس بیانجامد. در این وضعیت اگر حس می کنید فشار زیادی بر گیربکس امده ممکن است ایراد به دمای بالای گیربکس مربوط باشد و پس از چند ساعت به وضعیت نرمال برگردید.
  • اتصالات گیربکس: ممکن است به هر دلیلی پیچ ها و اتصالات گیبرکس اتوماتیک شل شده باشند. اگر گیربکس تعمیری باشد یا ایرادی داشته باشد که موجب لرزش مداوم آن شود این لرزشهای مداوم می توانند در نهایت به میزان ناچیزی به شل شدن پیچ ها و اتصالات گیربکس اتوماتیک منجر شوند. خود این شل شدن پیچ ها و اتصالات نیز منجر به لرزشهای بیشتر گیربکس اتوماتیک و تشدید معایب داخلی گیربکس خواهند شد. پس ضروری است پیچ ها و اتصالات گیربکس خودرو نیز توسط تعمیرکار مجاز و به میزان مناسب سفت شوند. به یاد داشته باشید میزان سفت شدن پیچ ها در گیربکس اتوماتیک بسیار حساس است و نباید کمتر یا بیشتر از میزان تعریف شده باشد پس هرگز به صورت شخصی یا توسط تعمیرکار غیر متخصص پیچ ها و اتصالات گیربکس اتوماتیک خودرو خود را سفت نکنید.
  • ایجاد صدای زیاد موقع خلاصی : وجود صداهای زیاد در حالتی که خودرو در وضعیت خلاص است میتواند از علائم خرابی روغن باشد و لازم است که مورد توجه قرار بگیرد.
  • لغزش گیربکس : تعویض دنده بدون دلیل همراه با افزایش صدای فشار موتور ناشی از لغزش گیربکس می تواند باشد. دور موتور بالای 3500 یا کاهش شتاب می تواند به دلیل لغزیدن چرخ دنده ها روی هم یا فرسودگی آنها باشد.
  • سختی تعویض دنده یا عدم پاسخگویی و در دنده ماندن : اگر تعویض دنده به سختی انجام می شود یا به کلی انجام نمی شود یا با صدای خشن انجام می گیرد و همزمان تاخیر در شتاب حس میکنید نیاز است که گیربکس شما مورد بررسی قرار بگیرد.
  • نشت روغن گیربکس اتوماتیک : گیربکس یک فضای کاملا بسته است و به صورت طبیعی نباید نشتی داشته باشد. وجود روغن در زیر خودرو می تواند از گیربکس باشد که باید بررسی شود. کمبود روغن باعث سایش قطعات، گرم شدن بیش از حد و در نهایت آسیب به گیربکس می شود.
  • صدای زوزه از گیربکس اتومات : اگر از خودرو صدای عجیبی شنیده می شود مانند زوره یا ناله یا وزوز و دنگ دنگ در این صورت به احتمال زیاد گیربکس شما دچار آسیب شده است که لازم است هرچه زودتر با تعمیرکار گیربکس تماس بگیرید.
  • روشن شدن چراغ چک: روشن شدن چراغ چک در خودروهای امروزی به هر دلیلی که باشد باید پیگیری و رفع گردد. گاهی پیش می آید که راننده با وجود روشن شدن چراغ چک به علت اینکه مشکلی در هنگام رانندگی ندارد این مسئله را جدی نمی گیرد. معایبی که در خودرو پیش می ایند از یک عیب کوچک آغاز می شوند اما با سهل انگاری راننده این عیب کوچک معایب بزرگتری را به همراه خواهد داشت.
  • تاخیر در هنگام تغییر دنده : گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار زمان تعویض دنده را تشخیص می دهد. در این بین اگر دیدید که تعویض دنده به موقع انجام نمی شود و به موتور فشار بیش از حد معمول وارد می شود باید گیربکس بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

به صورت کلی نمی توان هزینه دقیقی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک تعیین کرد و این موضوع بیش از هر چیز به نوع عیبی که رخ داده است بر میگردد. مواردی هستند که با هزینه جزئی تعمیر می شوند اما گاهی تعمیرات اساسی لازم است و طبیعتا هزینه بیشتری دارد.

نکته مهم این است که پاورگیربکس مناسب ترین میزان هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک را به نسبت کیفیت قطعات و تعمیراتش دارد و عملکرد خود را تضمین میکند.

برای آگاهی بیشتر از هزینه و اجرت تعمیرات می توانید به صفحه هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

راهنمای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک برای راحتی رانندگی اختراع شده اند و واقعا در این زمینه کمک بسیاری به لذت بخش بودن رانندگی داشته اند. این تجهیزات بسیار حساس هستند و در صورتی که به درستی مورد استفاده و نگهداری قرار نگیرند مجبور می شوید که هزینه های بسیاری بابت تعمیرات آنها پرداخت کنید. در ادامه مهمترین نکاتی که برای افزایش عمر و کاهش خرابی گیربکس های اتومات لازم دارید را بیان کرده ایم.

نکات مهم در رابطه با رانندگی و نگهداری از گیربکس اتوماتیک

استفاده از گیربکس های اتوماتیک بسیار ساده است اما ممکن است در عین سادگی اشتباهاتی را هنگام استفاده از خودرو داشته باشیم که ناخواسته منجر به آسیب دیدن و خرابی گیربکس اتوماتیک شود. متداولترین اشتباهات هنگام استفاده از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به شرح زیر است:

  • گاز دادن درجا قبل از رفتن روی وضعیت D
  • توقف نادرست در سطوح شیبدار: در این مواقع ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس دنده در حالت P قرار گیرد.
  • قرار دادن دنده روی حالت N در سرازیری
  • خلاص کردن دنده یا N در موقع ایستادن پشت چراغ قرمز یا ترافیک سبک
  • تغییر حالت دنده خودروی در حال حرکت
  • قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل: اینکار ممکن است موجب شکستن پین قفل کننده شفت گیربکس شود.

سرویس گیربکس اتومات چه زمانی لازم است؟

انجام سرویس های گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین موارد در افزایش عمر و جلوگیری از خرابی آن است. تعویض به هنگام فیلتر و روغن گیربکس و بررسی عیوب احتمالی آن توسط کارشناسان خبره بیشترین کمک را به جلوگیری از خرابی میکند. به صورت متداول توصیه شرکت های سازنده این است که بین 20000 تا 45000 کیلومتر نیاز است که گیربکس سرویس شود. البته لازم است توجه شود که شرایط رانندگی، دمای محیط تاثیر زیادی در این موضوع دارند و ممکن است باعث کاهش عمر مفید روغن گیربکس شوند.

سوالات متداول تعمیرات گیربکس اتوماتیک

آیا روغن گیربکس نیاز به تعویض دارد؟

دقیقا. روغن گیربکس باید طبق یک کیلومتر مشخصی به صورت کامل تعویض شود.

علت تقه زدن در گیربکس اتوماتیک چیست؟

تقه زدن عواملی از جمله خرابی در ساعت، ایرادات برقی، خرابی یا پراگی دسته موتور دارد.

چرا گیربکس اتوماتیک زوزه می کشد؟

وجود ایراد در دنده سیاره ای و دیفرانسیل یا فشار روغن میتواند موجب صدای زوزه شود.

علت گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک چیست؟

استهلاک کلاچ ها، کمبود روغن برای کاسه کلاچ ها و در نتیجه عملکرد نامناسب آنها

خلاص شدن گیربکس اتوماتیک چرا رخ میدهد؟

دلایل زیادی از جمله خالی بودن روغن گیربکس، مشکل اویل پمپ، هرز چرخیدن پلوس، معیوب شدن دنده های گیربکس یا خرابی توربین باعث خلاصی میشود.

وضعیت اضطراری گیربکس اتوماتیک ( دنده ۳ ) چگونه است؟

اگر گیربکس اتومات دچار عیبی شود ممکن است در یک دنده مخصوصی که در خودروهای مختلف فرق دارد اما معمولا دنده 3 است قرار گیرد تا خودرو را به تعمیرگاه هدایت کرد.

چرا خودرو در حالت پارک گیر میکند؟

خالی شدن باطری، شکستن اهرم تعویض دنده، خرابی استاپ زیر ترمز، نبود برق در سیستم پارک یا خرابی سلکتور دلایل اصلی گیرکردن در حالت پارک است.

دلایل لرزش خودرو هنگام حرکت کدام است؟

عللی از جمله هرز چرخیدن یا بکس باد کردن صفحه کلاچ، خرابی دسته موتور یا پلوس دارد.

آیا گیربکس‌های هیبریدی هم نیاز به تعویض روغن دارند؟

بله. در این خودروها نیز در کیلومتر مشخصی که سازنده مشخص کرده است لازم است تعویض روغن انجام شود مثلا تویوتا پریوس در 75 هزار کیلومتر این کار انجام می شود.

بهترین تعمیرگاه‌ گیربکس اتوماتیک کجاست؟

تعمیرگاه های بسیاری در تهران هستند. پاورگیربکس با بیش از 20 سال سابقه و تعمیر بیش از ده هزار گیربکس اتوماتیک، گارانتی تعمیرات و مهندسین آموزش دیده پیشنهاد اصلی ما به کسانی است که به دنبال بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران هستند.

انواع گیربکس اتوماتیک کدام است؟

گیربکس های اتوماتیک عبارتند از: AMT,AT,CVT,DCT

چه مواردی باعث خرابی گیربکس اتوماتیک میشوند؟

مهمترین علل خرابی استفاده نادرست از گیربکس اتوماتیک و عدم انجام سرویس های دوره ای و بی توجهی به علائم هشدار دهنده است.

تعمیرگاه پاور گیربکس گارانتی تعمیرات دارد؟

بله. تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک پاور گیربکس همگی خدمات از جمله قطعات و تعمیرات خود را گارانتی کیفیت می کند.

جمع بندی تعمیر گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک بعد از موتور مهمترین قسمت خودرو شما به شمار می رود و کوتاهی در زمینه تعمیر و نگهداری یا تعوی دیر هنگام روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک می تواند اتفاقات ر هزینه و بعضا خطر آفرینی را به همراه داشته باشد. پیشنهاد می کنیم ضمن رعایتت کلیه اصولی که در این مقاله توضیح داده شد و رانندگی صحیح ضمن کاهش هزینه تعمیرات احتمالی رانندگی مطمئن و راحتتری را برای خود و خانواده خود حاصل سازید. مجموعه پاور گیربکس با بهرمندی از کارشناسان زبده و کارکشته و تجهیزات پیشرفته تشخیص و رفع عیب انواع گیربکس اتوماتیک به صورت حضوری یا راهنماییهای تلفنی در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا