پاورگیربکس / تعمیر گیربکس لکسوس

تعمیر گیربکس لکسوس

شرکت سازندهلکسوس
کشور سازندهژاپن
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکسگیربکس لکسوس
جدول مشخصات گیربکس لکسوس
تعمیر گیربکس اتوماتیک لکسوس

تعمیر گیربکس لکسوس

تعمیر گیربکس اتوماتیک لکسوس با توجه به حساسیت برخی قطعات آن حتما باید در تعمیرگاه مجاز به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس از دستگاه های مدرن برای عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو استفاده می شود و تعمیر گیربکس لکسوس تنها توسط کارشناسان آموزش دیده و با تجربه به انجام می رسد. این امر سبب می شود که از تعمیرات دوباره و هزینه بیشتر جهت تعمیر جعبه دنده لکسوس اجتناب شود. همچنین سرویسهای نگهداری استاندارد نیز می تواند میزان تعمیرات و هزینه های مربوطه را کاهش دهد.

معرفی لکسوس اتوماتیک

مدلهای مختلف خودرو لکسوس در بازار دنیا و ایران موجود هستند که در این بخش مشخصات فنی لکسوس 2000 توربو را ذکر می کنیم. این خودرو با موتور چهار سیلندر دو لیتری خود می تواند 235 اسب بخار قدرت تولید کند و به گشتاور فوق العاده 350 اسب بخار برسد. شتاب 7.2 ثانیه ای برای سرعت صفر تا صد از دیگر ویژگی های این مدل محسوب می شود. جعبه دنده اتوماتیک 6 دنده و موتور توربو شارژ می توانند شما را به سرعت 198 کیلومتر در ساعت برسانند. مصرف سوخت این خودرو کمتر از 8 لیتر در هر صد کیلومتر است و حجم باک آن نیز 60 لیتر می باشد.

سرویسهای نگهداری گیربکس لکسوس

نحوه استفاده شما از هر دستگاهی قطعا در طول عمر و نحوه عملکرد آن دستگاه تاثیر گذار خواهد بود. گیربکس اتومات لکسوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای اینکه بتوانید سالیان سال از جعبه دنده خودرو خود با بیشتری راندمان و بهره وری استفاده کنید می بایست سرویسهای نگهداری و توصیه های مراقبتی این گیربکس را فرا گرفته به کار ببندید. مهمتری این توصیه ها و سرویسها به شرح زیر هستند:

  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: در دفترچه راهنمای هر خودرویی بر حسب مدل خودرو و طراحی ان توصیه خاصی ارائه شده است که با رعایت آنها می تواند کیفیت عملکرد بخشهای مختلف خودرو را ارتقا ببخشید. در خودرو لکسوس نیز با توجه به طراحی منحصر به فرد جعبه دنده اتوماتیک بهتر است حداقل یک بار دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.
  • تعویض روغن جعبه دنده خودرو: روغن نقشی کلیدی در عملکرد گیربکس اتومات لکسوس بر عهده دارد و در صورتی که کیفیت خود را از دست بدهد ممکن است قطعات حساس گیربکس اتومات لکسوس دچار آسیب شوند. لذا نباید تعویض آن را به تعویق انداخت.
  • اثر تجهیزات جانبی بر گیربکس اتومات لکسوس: برخی رانندگان تمایل دارند که خودرو را باب میل شخصی خود تغییر دهد. در این مواقع ممکن است از تجهیزات جانبی غیر متعارف استفاده شود که قطعا این تجهیزات می توانند عملکرد قطعات مختلف خودرو از جمله گیربکس اتومات لکسوس را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان نمونه اگر از تجهیزات برقی پر مصرفی مانند لامپهای نئون و سیستم های صوتی بسیار پر مصرف بهره ببرید ممکن است برق خودرو برای تامین نیاز همه قطعات کافی نباشد و سیستم برقی جعبه دنده خودرو نتوانند به درستی وظیفه خود را به انجام برسانند.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو : نشانه های هشدار دهنده در صورت وجود خرابی در گیربکس اتومات لکسوس بروز می کنند. در صورتی که این نشانه های را جدی بگیرید و نسبت به رفع سریع آنها اقدام کنید می توانید از بسیاری از تعمیرات پر هزینه پیشگیری نمایید.
  • تعویض فیلتر روغن جعبه دنده خودرو: فیلتر روغن که در ورودی پمپ روغن نصب می شود وظیفه دارد که کثیفی های مخلوط در روغن جعبه دنده خودرو را بزداید. این قطعه با عملیاتی مانند گازوییل شویی یا باد گرفتن تمیز نمی شود و حتما باید در زمان مشخص که متوجه کثیفی فیلتر روغن شدید آن را تعویض نمایید.
  • بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو : در بازدید دوره ای که معمولا به صورت هر سه ماه یک بار و در تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتومات لکسوس انجام می شود موارد مهمی مانند سطح و کیفیت روغن جعبه دنده خودرو و شل بودن اتصالات و دمای بیش از حد جعبه دنده خودرو مورد ارزیابی کارشناس قرار می گیرد و در صورتی که ایرادی وجود داشته باشد تا قبل از تشدید آن ایراد می توان جعبه دنده خودرو را با هزینه ای پایین تعمیر نمود.
  • رانندگی استاندارد و تاثیر آن بر جعبه دنده خودرو : نحوه رانندگی شما شرایطی را فراهم می اورد که فشار وارده بر جعبه دنده خودرو را مشخص می کند. اگر عادت دارید که پدال گاز خودرو و پدال ترمز را به صورت پیاپی فشار دهید این سرعت گرفتن و کاهش سرعتهای متوالی می تواند فشار زیادی را بر جعبه دنده خودرو وارد آورد. در دراز مدت استهلاک خودرو بیشتر شده و امکان خرابی آن وجود خواهد داشت.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات لکسوس

تعمیرات اضطراری همانطور که از نام آن پیداست در شرایط اضطراری و هنگامی که جعبه دنده خودرو قفل شده و از کار افتاده باشد به انجام می رسد. بدین منظور می توانید از راهکارهای ذکر شده در این بخش استفاده نمایید:

  • نخست خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید.
  • پس گذشت حدود 5 دقیقه بست باتری را وصل کنید.
  • جعبه دنده خودرو را در وضعیت خلاص قرار دهید و تا انتهای فرایند وضعیت آن را عوض نکنید.
  • بدون فشردن پدال گاز استارت بزنید.
  • اجازه دهید خودرو سی ثانیه درجا کار کند.
  • حال به مدت سی ثانیه خودرو را خاموش کنید.
  • در مجموع سه مرتبه خودرو را به روش بالا روشن و خاموش نمایید.
  • استارت بزنید دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و اگر صدا و لرزش شدیدی حس نکردید به آرامی حرکت نمایید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات لکسوس

در مجموعه پاور گیربکس اصل نخست رضایت مشتری است. اما نگاه مدیریت پاور گیربکس به این مسئله کوتاه مدت نیست. اگر تنها با دریافت پایین هزینه و در عین حال با کاهش کیفیت خدمات دهی سعی شود رضایت مشتری جلب شود در دراز مدت مشتریان با مشاهده خرابی های متعدد و دوباره اعتماد خود را به مجموعه از دست خواهند داد. لذا در این مجموعه معتبر سعی شده که ابتدا کیفیت خدمات دهی افزایش یابد و با استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت سعی شده تعمیرات جعبه دنده خودرو  به نحوی باشد که تا مدتها خیال راننده را از خرابی مجدد گیربکس راحت کند. در نهایت نیز با کاهش سود تعمیر جعبه دنده خودرو سعی شده کمترین هزینه ممکن با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده از مشتری اخذ گردد.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتومات لکسوس

گاهی پیش می آید که خرابی ایجاد شده در جعبه دنده خودرو به قدری شدید است که تعویض جعبه دنده از تعمیرات آن مقرون به صرفه تر است. به صورت استاندارد اگر هزینه تعمیر بیش از دو سوم هزینه تعویض یک قطعه باشد تعویض ان تصمیم عاقلانه تری در نظر گرفته می شود. در خصوص گیربکس اتومات لکسوس باید مشخص شود که علاوه بر قطعات تعمیر یا تعویض شده سایر قطعات در چه حدی از سلامت قرار دارند. اگر قطعات دیگر نیز به شکلی آسیب دیده اند که به زودی دچار خرابی خواهند شد و تعمیرات مکرری برای راننده در پی خواهد بود تعویض جعبه دنده خودرو مقرون به صرفه تر خواهد بود. اما در اغلب اوقات با تعمیرات استاندارد می تواند مدتها از جعبه دنده خودرو استفاده کرد و تعمیر تصمیم بهتری می باشد.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات لکسوس

جعبه دنده خودرو یک دستگاه حساس و پیشرفته به شمار می رود که عملکرد ان به کارکرد صحیحی تمامی قطعات آن مربوط است و اگر قطعه ای آسیب ببنید ممکن است سایر قطعات نیز دچار ایراد شوند. برای همین بهتر است کوچکترین خرابی در جعبه دنده خودرو هر چه سریعتر شناسایی و رفع گردد تا تعمیرات پرهزینه چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی برای گیربکس اتومات لکسوس شما رخ ندهد. مهمترین نشانه هایی که شما را از وجود خرابی های جزئی در جعبه دنده خودرو مطلع می کنند به شرح زیر هستند:

  • زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو: زوزه کشیدن در بیشتر مواقع به خرابی بلبرینگها و یاتاقانهای داخل گیربکس مربوط می شود. گاهی نیز ممکن است با کاهش سطح روغن جعبه دنده اتوماتیک چرخ دنده ها اصطکاک بیشتری پیدا کرده و صدای زوزه کشیدن در اتاق خودرو به گوش برسد.
  • استشمام بوی سوختگی از جعبه دنده خودرو: اگر در اتاق خودرو خود متوجه بوی سوختگی شدید در ابتدا کاپوت را بالا بزنید و سعی کنید منشا بوی سوختگی را پیدا کنید. اگر منشا بو در جعبه دنده خودرو باشد ممکن است شیربرقی ها این گیربکس خراب شده و آمپر اضافه بکشند. در این شرایط اگر بوی سوختگی تشدید می شود نباید خودرو را حرکت دهید چرا که احتمال بروز آسیب جدی و یا حتی آتش سوزی وجود دارد.
  • لرزش گیربکس اتومات لکسوس: اگر برای تعمیر جعبه دنده خودرو از تعمیرگاه غیر مجاز خدمات گرفته باشید ممکن است در این تعمیرگاه از روش استاندارد برای مونتاژ و تعمیر جعبه دنده خودرو استفاده نشده و در نتیجه مدت کوتاهی پس از جعبه دنده خودرو شل شوند. این امر نیز به نوبه خود می تواند به لرزش جعبه دنده بیانجامد. در این شرایط با توجه به اینکه لرزش زیاد گشتاورهای نامیزان زیادی را ایجاد کرده و فشار بالایی به چرخ دنده ها وارد می کند بهتر است هر چه سریعتر به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات لکسوس مراجعه و اتصالات جعبه دنده را مجددا با تورک متر و به اندازه استاندارد سفت کنید.
  • گاز هرز خوردن جعبه دنده اتوماتیک: گاز هرز خوردن به حالتی گفته می شود که سرعت و شتاب خودرو نگهان دچار افت شدید می شود و هر چه پدال گاز را فشار می دهید این ایراد رفع نمی گردد. این شرایط می تواند به کاهش فشار روغن در جعبه دنده خودرو و یا سایش بیش از حد کلاچ مربوط باشد.
  • تقه زدن جعبه دنده اتومات لکسوس: تقه زدن معمولا به خرابی شیربرقی ها و یا توربین جعبه دنده اتوماتیک لکسوس مربوط است. اگر شرایطی را که در ان شرایط تقه زدن جعبه دنده خودرو اتفاق می افتد به خاطر بسپارید بهتر می توانید ایراد اصلی را پیدا کنید. مثلا اگر در دنده خاصی جعبه دنده خودرو دچار ایراد تقه زدن می شود ممکن است شیربرقی مربوط به آن دنده خاص دچار ایراد شده باشد. همچنین با توجه به ماهیت شیربرقی ها ممکن است گاهی این ایراد وجود داشته و گاهی وجود نداشته باشد این به معنای آسیب جزئی شیربرقی است و بهترین زمان برای تعمیر آن به شمار می رود.
  • روشن شدن چراغ چک جعبه دنده خودرو: هر گونه روشن شدن موقت یا دائمی چراغ چک گیربکس می تواند نشانه ای هشدار دهنده قلمداد شود. پس در این صورت نیز خودرو را در اولین فرصت جهت عیب یابی به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات لکسوس منتقل کنید.

وظیفه روغن در گیربکس اتومات لکسوس

روغن چند وظیفه مهم در جعبه دنده خودرو بر عهده دارد. مهمترین این وظایف انجام برخی عملکردها مانند تعویض دنده یا اتصال کلاچ است که با جریان و فشار روغن به انجام می رسد. وظیفه مهم دیگر روانکاری قطعاتی مانند چرخ دنده هاست که با فشار بالا و تحت اصطکاک شدید کار می کنند. اما روغن در جعبه دنده خودرو اتومات وظیفه دیگری نیز دارد و آن خنک کاری قطعات جعبه دنده است. اگر سیستم خنک کاری خودرو آسیب دیده باشد یا روغن به هر دلیلی نتواند این وظیفه را به انجام برساند دمای بالا می تواند مشکلات بسیاری زیادی را بر جعبه دنده خودرو به همراه داشته باشد.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتومات لکسوس

کاهش کیفیت روغن جعبه دنده به شکل تدریجی و وابسته به شرایط محیطی و نحوه استفاده از خودرو خواهد بود. برای همین تعیین بازه زمانی دقیق و قطعی برای این سرویس نمی تواند صحیح باشد. در شرایط استاندارد روغن جعبه دنده خودرو را در هر 50 تا 75 هزار کیلومتر تعویض می کنند. این بازه مسافتی همچنین به کیفیت روغنی که در جعبه دنده خودرو خود استفاده می کنید نیز وابسته است.

نقش فیلتر روغن جعبه دنده اتوماتیک

فیلتر روغن برای زدودن آلودگی های موجود در روغن به کار گرفته می شود. اگر روزنه های فیلتر روغن باز باشند می توانند هر ذره معلقی را بزرگتر از مش تعیین شده جذب کنند و بدین ترتیب روغن تمیز در قطعات حساس جعبه دنده خودرو جریان خواهد یافت.

تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک لکسوس

تعویض فیلتر روغن به شرایط مختلفی وابسته است. ممکن است خرابی خاصی در جعبه دنده بوجود آمده که در نتیجه ان ذرات ریز و معلق در روغن جعبه دنده خودرو اتومات افزایش یافته و روزنه های موجود در فیلتر روغن زودتر از موعد مقرر مسدود شوند. در شرایط استاندارد توصیه می شود که فیلتر روغن گیربکس در دوره های تعویض روغن عوض شود. به یاد داشته باشید که فیلتر روغن جعبه دنده خودرو قطعه ای مصرفی است و امکان احیا یا شستشوی آن وجود ندارد و می بایست در زمان مقرر تنها تعویض گردد.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات لکسوس

چرا جعبه دنده خودرو زوزه می کشد؟

صدا زوزه کشیدن تا حد خاصی مخصوصا در شرایط دشوار مانند زمانی که با سرعت بالا در سربالایی حرکت می کنید و یا بار سنگین در خودرو وجود دارد می تواند طبیعی باشد. اما اگر صدای جعبه دنده خودرو شما افزایش پیدا کرده یا هر گونه تغییر با شرایط اولیه و استاندارد خود داشته باشد قطعا این می تواند نشانه ای از خرابی در گیربکس باشد و باید حتما بررسی و چک شود.

به چه علتی گیربکس اتومات لکسوس دچار ایراد تقه زدن می شود؟

خرابی شیربرقی ها و یا وجود قطعه اضافه در گیربکس یا شکستگی و آسیب به چرخ دنده ها می تواند به تقه زدن جعبه دنده خودرو  منتهی شود.

مهمترین سرویسهای جعبه دنده خودرو را در کجا می تواند یافت؟

هر چند جزئیات سرویس و نگهداری گیربکس اتومات لکسوس در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است اما مهمترین این سرویسها را می توان به تعویض روغن و فیلتر روغن و بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو خلاصه کرد.

در چه مسافتی باید روغن گیربکس اتومات لکسوس تعویض شود؟

مسافت دقیق بسته به مدل خودرو در دفترچه راهنما آمده است اما معمولا بین 50 تا 75 هزار کیلومتر می تواند زمان خوبی برای تعویض روغن گیربکس اتومات لکسوس باشد. این مسافت به کیفیت روغن مصرفی و نحوه استفاده از خودرو وابسته خواهد بود.

وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات لکسوس چیست و چطور رفع می شود؟

وضعیت اضطراری دنده سه وضعیتی است که برای حفاظت از گیربکس اتومات لکسوس اعمال می شود و گیربکس در دنده سه قفل می شود. گاهی این ایراد به دلیل خطاها و تنظیمات گیربکس رخ می دهد و می توان با به کار بستن راهکارهای بخش تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات لکسوس مشکل را رفع کرد.

آیا خودروهای هیبریدی نیز نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خود دارند؟

همه انواع خودروهای اتوماتیک که از تکنولوژی روز دنیا بهره می برند ممکن است با کاهش کیفیت روغن گیربکس مواجه شده و در نتیجه همانند گیربکس اتومات لکسوس نیاز به تعویض روغن گیربکس داشته باشد. شرایط دقیق و مسافت مورد نظر کمپانی سازنده این خودروها نیز در برنامه سرویس و نگهداری مربوطه درج شده است.

چرا جعبه دنده خودرو در وضعیت دنده پارک قفل می شود و در این شرایط چه باید کرد؟

در صورتی که جعبه دنده خودرو در سیستم روغن مربوطه به دنده پارک دچار ایراد شده باشد و یا اینکه سیستم برق خودرو یا سیستم ترمز خودرو خراب شده باشند ممکن است گیربکس اتومات لکسوس در وضعیت دنده پارک قفل شود و امکان حرکت وجود نداشته باشد. در این شرایط نیز محتمل است که بتوانید با به کار بستن روش تعمیرات اضطراری جعبه دنده خودرو ایراد را موقتا رفع کنید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس تویوتا
تعمیر گیربکس هیوندا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا