پاورگیربکس / سرویس گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک امری تخصصی و ضروری است تا استهلاک گیربکس اتومات شما کاهش یافته و کمتر نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک خود داشته باشید. نکات طلایی نگهداری و سرویس گیربکس اتوماتیک در این مقاله بررسی خواهد شد. همچنین نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات و نحوه تعمیر اضطراری گیربکس اتوماتیک و هزینه تعمیر گیربکس اتومات از دیگر سرفصل های این مقاله به شمار می روند. در انتها به سوالات متداول رانندگان در خصوص سرویس گیربکس اتوماتیک می پردازیم.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

روغن در گیربکس اتومات سه کار مهم انجام می دهد. نخست اینکه روغن وظیفه روانکاری قطعات متحرک گیربکس را بر عهده دارد. بدین ترتیب سطوح چرخ دنده ها که در تماس با یکدیگر هستند با روغن گیربکس آغشته شده و اصطکاک بین آنها کاهش می یابد. وظیفه دوم روغن کاهش دمای قطعات مختلف گیربکس اتومات می باشد. بلای جان گیربکس اتومات دمای بیش از حد است. لذا اگر خنک کاری به نحو احسن به انجام نرسد کیفیت عملکرد گیربکس کاهش یافته و از سوی دیگر امکان خرابی های متعدد در قطعات گیربکس اتومات وجود خواهد داشت. وظیفه سوم روغن نیز انجام برخی عملکردها مانند کمک به تعویض دنده و درگیر شدن کلاچ و… است. حال اگر روغن گیربکس اتومات کیفیت خود را از دست بدهد یا به دلیلی مانند نشتی بیش از حد سطح روغن گیربکس اتومات کاهش یابد هیچ یک از این وظایف به درستی به انجام نرسیده و عملکرد گیربکس اتومات به کلی مختل خواهد شد. از سوی دیگر قطعات حساس گیربکس اگر به خوبی روانکاری و خنک کاری نشوند خیلی زود دچار خرابی می شوند. این خرابی ها در نهایت به مرحله ای خواهد رسید که گیربکس به طور کلی قفل شود و امکان حرکت دادن خودرو وجود نداشته باشد. حتی در این شرایط احتمال خورد شدن چرخ دنده ها نیز وجود دارد که از بدترین اتفاقات ممکن برای یک گیربکس اتوماتیک به شمار می رود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات

چند پارامتر در تعیین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک موثر هستند. مهمترین پارامتر که به شکل معمول به آن اشاره می شود مسافت طی شده توسط خودرو است. این مسافت می توانند در انواع گیربکس اتومات بسته به مدل خودرو و شرایط طراحی متفاوت باشد و شما می توانید مسافت مد نظر کمپانی سازنده گیربکس اتومات خود را در دفترچه راهنمای خودرو بیابید. از سوی دیگر زمان تعویض روغن گیربکس به نحوه رانندگی و شرایط استفاده نیز وابسته است. رانندگی غیر استاندارد و فشار مضاعف بر گیربکس اتومات می تواند طول عمر روغن گیربکس را کاهش دهد. همچنین شرایط محیطی یعنی دما و رطوبت محیط نیز از جمله عوامل تاثیر گذار به شمار می روند. آخرین پارمتر موثر در زمان تعویض روغن گیربکس اتومات نیز کیفیت روغن مصرفی است. توصیه می شود همواره از روغن مناسب و اصلی برای گیربکس اتومات خودرو خود بهره ببرید تا طول عمر قطعات گیربکس نیز افزایش یابد.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات

برخی مواقع گیربکس اتومات شما قفل می شود اما علت آن به عدم تنظیم مناسب گیربکس و یا برخی خطاهای کامپیوتری گیربکس اتومات مربوط است. در این مواقع می توانید با انجام دادن اقداماتی که در روش زیر بیان می شود موقتا گیربکس اتومات خود را رفع عیب کرده و در اولین فرصت به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات مراجعه نمایید.

  • ابتدا بست باتری را بردارید. پنج دقیقه در همین وضعیت خودرو قرار داشته باشد و سپس بست باتری را متصل نمایید. این کار بعث می شود برخی خطاهای موقتی حافظه کامپیوتر گیربکس اتومات پاک شوند.
  • اکنون می بایست کامپیوتر گیربکس اتومات شما مجددا تنظیم شود. بدین منظور دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و استارت بزنید. اجازه دهید خودرو سی ثانیه درجا کار کند.
  • سپس خودرو را خاموش کنید و سی ثانیه دیگر صبر کنید.
  • فرایند روشن و خاموش کردن خودرو را با شرایطی که ذکر شده سه مرتبه تکرار کنید. به یاد داشته باشید هنگام روشن کردن خودرو نباید پدال گاز فشرده شود.
  • دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و به آرامی حرکت نمایید.

آخرین توصیه در این بخش این است که در هر وضعیتی اگر گیربکس کار می کرد و خودرو نیز قادر به حرکت بود اما صدا یا لرزش شدیدی از ناحیه گیربکس اتومات حس کردید خودرو را خاموش کنید و تا اولین تعمیرگاه مجاز بکسل نمایید. چرا که این شرایط می تواند آسیب وارده به گیربکس اتومات را به شدت افزایش دهد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات

در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که ابتدا کیفیت تعمیر و سرویس گیربکس اتومات حفظ شود در درجه دوم سعی می شود که با کاهش حاشیه سود هزینه تعمیر گیربکس اتومات نیز تا حد امکان کاهش یابد. برای بهتر شدن این وضعیت سعی شده که از کارشناسان با تجربه و آموزش دیده و همچنین دستگاه پیشرفته در عیب یابی و تعمیر گیربکس اتومات استفاده شود. برای اینکه بتوانید هزینه دقیق تعمیر گیربکس اتومات خود را بدست بیاورید لازم است خودرو را به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات انتقال داده و مورد ارزیابی کارشناس قرار دهید. پس از مشخص شدن اینکه چه قطعاتی در گیربکس خراب شده و نیاز به تعمیر دارند و چه قطعاتی باید تعویض شوند و آیا تعویض روغن گیربکس نیز ضروری است یا خیر می توان هزینه تعمیر گیربکس اتومات را محاسبه نمود.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات

برای اینکه طول عمر گیربکس اتومات شما افزایش یابد ضروری است که برخی اقدامات مراقبتی و سرویسهای نگهداری را به درستی و در موعد مقرر آن به انجام برسانید. در این بخش مهمترین سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات و همچنین اقداماتی که با پرهیز از آنها فشار وارده بر گیربکس اتومات کمتر خواهد شد مورد بحث قررا می گیرند.

  • تاثیر رینگ و لاستیک بر گیربکس اتومات: رینگ و لاستیک آخرین حلقه زنجیره انتقال قدرت موتور به چرخ ها محصوب می شوند. اگر قطر و اندازه رینگ و لاستیک مورد استفاده از حد استاندارد فاصله داشته باشد می تواند با تغییر نسبت انتقال قدرت موتور فشار وارده بر گیربکس اتومات را افزایش دهد. لذا توصیه می شود از تغییراتی که خودرو را از شرایط استاندارد خارج می کند اجتناب کنید.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات: به عنوان یک توصیه کلی هر تغییر عملکردی را که در گیربکس اتومات خود مشاهده کردید به عنوان یک نشانه هشدار دهنده از خرابی های گیربکس اتومات در نظر گرفته موضوع را با کارشناس مربوطه در میان بگذارید. شما می توانید بدین منظور با شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس گرفته و از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره ببرید.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات: روغ گیربکس اتومات می بایست هر 30 تا 75 هزار کیلومتر بسته به نحوه عملکرد و شرایط استفاده و کیفیت روغن گیربکس تعویض شود. عدد دقیق مربوط به خودرو خود را می توانید در دفترچه راهنمای خودرو مشاهده نمایید.
  • تاثیر تغییرات سلیقه بر گیربکس اتومات: برخی تغییرات سلیقه ای تاثیر پیش بینی نشده بر بخشهای مختلف خودرو از جمله گیربکس اتومات خواهند گذاشت. به عنوان مثال استفاده از تجهیزات برقی که مصرف برق بالایی دارند از جمله لامپهای نئون پر مصرف و… می تواند با افزایش مصرف برق خودرو شرایطی را به همراه داشته باشد که برق کافی برای قطعات مختلف مانند گیربکس اتومات فراهم نشود. اگر برق کافی برای عملکرد شیربرقی های گیربکس اتومات تامین نشود کارکرد گیربکس ایراد پیدا کرده و امکان خرابی نیز در قطعات حساس آن وجود دارد.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات: بازدید دوره ای یکی از مهمترین سرویسهای نگهداری انواع گیربکس اتومات به شمار می رود. در بازدید دوره ای موارد متعددی مانند نشتی و سطح روغن گیربکس اتومات و کیفیت روغن و همچنین دمای بیش از حد گیربکس مورد ارزیابی کارشناس قرار می گیرد. دوره های بازدید گیربکس اتومات معمولا به شرایط و سلامت گیربکس وابسته است. به عنوان مثال اگر گیربکس شما سابقه خرابی یا نشتی داشته باشد باید در دوره های کوتاه تری مورد چک و ارزیابی کارشناس قرار بگیرد. در حالت استاندارد دوره های سه ماهه می تواند کافی و مفید باشد.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: در دفترچه راهنما طراح و سازنده گیربکس اتومات توصیه هایی که به نظر خودش برای حفظ گیربکس اتومات لازم و ضروری هستند ذکر کرده و بهتر است دفترچه راهنمای خودرو خود را حداقل یک بار بخوانید.
  • رانندگی استاندارد برای نگهداری گیربکس اتومات: رانندگی استاندارد شرایطی است که فشار کمتری به گیربکس وارد می اورد. تغییرات متوالی شتاب می توان فشار بر گیربکس را افزایش دهد. همچنین اگر در جاده های با شیب تند حرکت می کنید یا بار سنگین در خودرو دارید بهتر است با سرعت کمتر حرکت نمایید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات

قطعات مختلف گیربکس اتومات به یکدیگر وابسته هستند و در صورت خرابی یک قطعه سایر قطعات نیز با ایراد مواجه شده و ممکن است دچار خرابی شوند. برای اینکه کمتر نیاز به خرابی های پر هزینه و زمانبر داشته باشید بهتر است نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات خود را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هر نشانه موضوع را به تعمیرکار متخصص گزارش داده تا رفع کامل ایراد پیگیری کنید.

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات: اگر چراغ چک مربوط به گیربکس حتی به صورت موقتی روشن شود این موضوع می تواند نشانه وجود ایرادی در گیربکس اتومات باشد و نباید به سادگی از کنار ان گذشت یا عیب یابی گیربکس اتومات را به تعویق انداخت.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات: اگر سطح روغن گیربکس اتوماتیک کاهش یابد ممکن است اصطکاک بین چرخ دنده ها بیشتر شده و در نتیجه صدای زوزه کشیدن گیربکس در اتاق خودرو به گوش برسد. همچنین خرابی بلبرینگها نیز معمولا چنین نشانه ای را به دنبال خواهد داشت. تفاوت این دو ایراد اینجاست که ایراد اول خیلی زد تشدید شده و صدای زوزه کشیدن بلندی را تولید می کند در حالی که معمولا خرابی بلبرینگ به تدریج صدای نرمال زوزه گیربکس اتومات را افزایش خواهد داد و برخی مواقع این افزایش تدریجی کار تشخیص را بسیار دشوار خواهد کرد.
  • لرزش گیربکس اتومات: هر ایرادی در گیربکس در صورتی که به آن رسیدگی نشود می تواند به لرزش گیربکس ختم شود. اما اگر اخیرا گیربکس اتومات خودرو خود را تعمیر کرده اید و گیربکس دچار لرزش شده است ممکن است هنگام تعمیرات اتصالات گیربکس به درستی و با گشتاور مد نظر طراح گیربکس مونتاژ نشده باشد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات: گاز هرز خوردن در برخی مواقع می تواند به موتور یا سیستم برقی خودرو مربوط باشد اما اکثر مواقع ایراد از عدم اتصال صحیح در کلاچ است که نشانه خرابی آن و یا کاهش فشار روغن در گیربکس اتومات می باشد.
  • تقه زدن گیربکس اتومات: تقه زدن نیز علل متنوعی دارند که از آن جمله می توان به خرابی ساعت گیربکس یا توربین و یا شیربرقی و سوپاپهای سیستم روغن مربوط باشد.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات

گیر کردن دنده پارک در انواع گیربکس اتومات نشانه خرابی در چه قسمتهایی می تواند باشد؟

خرابی در سیستم ترمز و سیستم برق خودرو از جمله عواملی هستند که از کار افتادن گیربکس در دنده پارک منتهی می شوند. همچنین ممکن است قطعات داخلی گیربکس اتومات ایرادی داشته باشند.

تعویض روغن در گیربکس اتومات چه اهمیتی دارد؟

عدم تعویض به موقع روغن گیربکس می تواند ضمن مختلف کردن کارکرد این دستگاه به خرابی های پر هزینه در گیربکس اتومات منتهی شود.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند دیگر انواع گیربکس اتومات نیازی به تعویض روغن دوره ای دارند؟

همه انواع گیربکس اتوماتیک که از روغن استفاده می کنند با توجه به فشار کاری بالایی که متحمل می شوند امکان کاهش کیفیت روغن و در نتیجه نیاز به تعویض روغن خواهند داشت.

وضعیت اضطراری دنده سه در انواع گیربکس اتومات به چه معناست؟

برخی ایرادات در گیربکس اتومات وجود دارند که در صورت بروز آنها کامپیوتر گیربکس به صورت خودکار در وضعیت دنده سه قفل می شود تا به قطعات دیگر گیربکس آسیب جدی وارد نیاید. به این وضعیت خاص وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات گفته می شود.

سرویسهای مهم نگهداری گیربکس اتومات چه مواردی هستند؟

سه سرویس مهم برای نگهداری از گیربکس اتومات در نظر گرفته می شود که نخست تعویض به موقع روغن گیربکس است دوم تعویض فیلتر روغن گیربکس به صورت همزمان با تعویض روغ و سومین سرویس نیز بازدید دوره ای گیربکس اتومات است که بهتر است در تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات به انجام برسد.

زوزه کشیدن گیربکس اتومات در چه صورتی خطرناکتر خواهد بود؟

در صورتی که زوزه کشیدن به دلیل آنبالاسی چرخ دنده ها باشد ادامه کار با این شرایط می تواند به خورد شدن چرخ دنده ها و گیرپاژ کامل گیربکس اتومات بیانجامد.

مقالات مرتبط:

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
قیمت گیربکس اتوماتیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا