پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

شرکت سازندهپژو
کشور سازندهفرانسه
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس اتوماتیک 207
جدول مشخصات گیربکس 207
تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

تعمیر گیربکس اتوماتیک 207 می بایست در تعمیرگاه مجاز و توسط کارشناسان آموزش دیده انجام شود تا از کارکرد طولانی مدت وبدون عیب و ایراد آن مطمئن شوید. در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که بهترین خدمات فنی با کمترین هزینه ممکن به مشتریان ارائه شود و از قطعات اصلی استفاده شود تا رضایت کامل مراجعین این مرکز فراهم آید.

مشخصات فنی پژو 207 اتوماتیک

این خودرو در کشور ما توسط کمپانی ایران خودرو و در سال 95 به بازار عرضه شد. هر چند پژو 207 از نظر ظاهری شباهتهای بسیاری به پژو 206 دارد و مهمترین تفاوت ظاهری آن را تنها در چراغهای جلو می توان مشاهده نمود اما امکانات جانبی آن وجه تمایز اصلی این خودرو با پژو 206 است. در پژو 207 اتوماتیک از موتور TU5 چهار سلیندر بهره برده شده که حجمی در حدود 1.6 لیتر دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.1 لیتر می باشد. شتاب صفر تا صد پژو 207 اتوماتیک 12.6 ثانیه بوده و توان موتور آن 105 اسب بخار است و یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک بهره می برد که در ادامه به معربی این جعبه دنده خواهیم پرداخت.

معرفی گیربکس اتومات پژو 207

جعبه دنده ای که در خودرو پژو 207 به کار گرفته می شود از نوع AL4 می باشد. گیربکس AL4 مشترک بین شرکت رنو و پژو بوده و استقبال زیادی از آن شده است. این جعبه دنده اتومات اصالت آلمانی دارد اما اکنون در شرکتهای فرانسوی بیشتر به کار می رود. از جمله مهمترین ویژگی های ان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ضعف عمده آن عدم کشش مطلوب در هنگام شتاب گیری است.
  • ضربه شدید بین دنده های 1 به 2 و 3 به 4 در گیربکس اتومات AL4 وجود دارد.
  • ضربه شدید موقع درگیرشدن دنده عقب نیز در داخل اتاق خودرو حس می شود.
  • در زمانی که ماشین به حالت اورژانسی می رود و فرایند تعویض دنده مختل می شود و یا جعبه دنده شما در یک دنده خاص گیر می کند. نیاز است ماشین را یک بار خاموش و روشن کنیم تا موقتا مشکل رفع می شود. اما اگر به موقع به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات AL4 مراجعه نشود مجددا این ایراد پیش می آید.
  • چراغ چک گیربکس AL4 چراغ چرخ دنده زرد رنگ است. در صورتی که چراغ چرخ دنده زرد روشن شود بدین معناست که گیربکس اتومات خودرو شما دچار ایراد شده حتی اگر این روشن شدن موقتی باشد.
  • از معایب گیربکس AL4 روشن شدن چراغ اسنو اسپرت است.
  • گاهی ایراد گاز هرز خودرن خودرو بین دنده 1 به 2 و همچنین 3 به 4 در گیربکس al4 رخ می دهد.

روغن گیربکس اتومات 207

اگر روغن یا مایع گیربکس نباشد فشار زیادی هنگام چرخش بر اثر اصطکاک بر چرخ دنده ها وارد خواهد آمد. به همین دلیل است که نخستین وظیفه روغن را روانکاری قطعات تحت فشار می دانند. از سوی دیگر دمای بیش از حد بلای جان جعبه دنده اتوماتیک دانسته می شود و در صورتی که سیستم خنک کاری خودرو آسیب دیده باشد یا اینکه سطح روغن به علت نشتی پایین بیاید ممکن است خرابی های مختلفی بوجود بیایند. همچنین تعویض دنده و کلاچ گرفتن در گیربکس اتومات 207 بواسطه فشار روغن به انجام می رسد. به همین خاطر است که در صورت کاهش فشار روغن عملکرد خودرو در هنگام افزایش یا کاهش سرعت مختل خواهد شد.

رانندگی ایده آل برای جعبه دنده اتوماتیک

بهترین شیوه رانندگی حرکت با سرعت معقول مخصوصا در شرایط تحت فشار بودن خودرو می باشد. منظور از شرایط فشار بالا حرکت در جاده های ناهموار و پر پیچ و خم یا با شیب تند می باشد. همچنین حرکت در ترافیک یا حرکت با بار سنگین نیز می تواند فشار زیادی را به جعبه دنده وارد کند. اگر در این شرایط خودرو سرعت زیادی داشته باشد استهلاک جعبه دنده افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر آنچه باعث استهلاک عادی در جعبه دنده می شود تغییرات شتاب خودرو است. اگر از آن دسته رانندگانی هستید که سرعت و شتاب خودرو را با فشردن پیاپی پدال گاز و سرعت تغییر می دهید باید بدانید که این کار در دراز مدت می تواند طول عمر قطعات حساس مانند چرخ دنده ها و شیربرقی ها را تحت تاثیر قرار دهد.

فیلتر روغن گیربکس اتومات 207

این قطعه از روزنه های بسیار ریزی تشکیل شده که در مسیر جریان روغن قرار می گیرند و هر ذره کوچک یا کثیفی موجود در روغت را فیلتر کرده و اجازه ورود این ذرات به قطعات حساس مانند شیربرقی ها و سوپاپها را نمی دهد. حال در صورتی که این روزنه ها مسدود شده باشد فشار روغن کاهش پیدا می کند و در نتیجه وظایف مهمی مانند تعویض دنده و کلاچ گرفتن انجام نخواهد شد. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که روزنه های فیلتر به نحوی آسیب ببینند که ذرات معلق اجازه عبور را پیدا کنند و در این شرایط کارایی فیلتر کاهش یافته جعبه دنده اتوماتیک خودرو در معرض خرابی قرار خواهد گرفت.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتومات 207

عموما در هر دستگاهی اگر هزینه تعمیر بیش از رو سوم هزینه تعویض باشد با توجه به استهلاک احتمالی توصیه می شود که نسبت به تعویض ان قطعه اقدام شود. اما شرایط خاص دیگری نیز وجود دارد که تعویض امری مقرون به صرفه تر خواهد بود. اگر آسیب دیدگی به نحوی باشد که برخی قطعات نیاز به تعمیر داشته باشند اما برخی قطعات آسیب جزئی دیده باشند و در آینده نزدیک نیاز به تعمیر پیدا کنند توصیه می شود که با توجه به تعمیرات احتمالی آتی نسبت به تعویض جعبه دنده اتوماتیک خودرو خود با کارشناس مربوطه مشور کنید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات 207

به طور کلی توصیه می شود که همواره تعمیر دستگاه های پیشرفته در تعمیرگاه تخصصی به انجام برسد. اما گاهی ممکن است به تعمیرگاه مجاز دسترسی نداشته باشید و خودرو شما به علت از کار افتادن جعبه دنده اتومات قادر به حرکت نباشد. در این مواقع می توانید مطابق با روشی که در ادامه تشریح می گردد عمل کرده و موقتا ایراد را رفع کنید. توصیه می شود حتی اگر موفق به راه اندازی خودرو شدید نیز جهت اطمینان بیشتر به تعمیرگاه پاور گیربکس مراجعه کرده و از کارشناسان این مجموعه بخواهید عیب یابی دقیقی روی جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما به انجام برسانند.

  • ممکن است گیرپاژ شدن جعبه دنده اتوماتیک ماشین شما به علت فشار زیاد و دمای بیش از حد باشد در این صورت بهتر است خودرو را به مدت دو ساعت خاموش کنید و اجازه دهید به صورت طبیعی به دمای محیط برسد سپس استارت زده و در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید. در غیر این صورت به روش زیر عمل نمایید.
  • خودرو را خاموش کنید و به مدت 5 دقیقه بست باتری را جدا سازید تا حافظه موقت و خطاهای احتمالی کامپیوتری رفع گردند.
  • پس از طی مدت مشخص شده بست باتری را متصل کنید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و بدون اینکه پدال گاز یا هیچ دکمه و اهرم دیگری را بفشارید استارت بزنید.
  • اجازه دهید سی ثانیه موتور درجا و با حداقل میزان گاز تنظیمی کار کند سپس ماشین را خاموش کنید.
  • سی ثانیه بعد مجددا استارت بزنید و فرایند ذکر شده را دو مرتبه دیگر تکرار کنید. این کار برای انجام تنظیمات کامپیوتری لازم است.
  • حال دنده را در وضعیت مورد نظر خود قرار داده و به آرامی حرکت نمایید.
  • به خاطر بسپارید که حتی اگر مشکل گیرپاژ بودن جعبه دنده اتوماتیک رفع شد و خودرو به راه افتاد اما صدا یا لرزش زدی در جعبه دنده وجود داشت از حرکت دادن ماشین اجتناب کرده و از جرثقیل برای انتقال آن به تعمیرگاه مجاز بهره ببرید.

نشانه های هشدار دنده گیربکس اتوماتیک 207 

منظور از نشانه های هشدار دهنده علامتهایی هستند که راننده می تواند داخل اتاق خودرو ملاحظه کند و نشانه ای از وجود خرابی در جعبه دنده اتومات به شمار می روند. این نشانه ها به شما هشدار می دهند که اگر در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه معیوب اقدام نشود ایراد بوجود آمده می تواند تشدید شده و یا سایر قطعات نیز ممکن است تحت تاثیر ایراد ایجاد شده دچار خرابی شوند. پس این نشانه های را جدی بگیرید و در اولین فرصت جهت رفع خرابی اقدام کنید.

  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک 207: منظور از تقه زدن صدای منقطع و پیاپی است که می تواند نشانه ای از خرابی یکی از شیربرقی ها باشد. همچنین ممکن است ایراداز اویل پمپ و یا چرخ دنده ها نشات گرفته باشد.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک 207: اگر سطح روغن کاهش پیدا کند به علت عدم روانکاری مناسب ممکن است بلبرینگها آسیب ببینند. در این شرایط شنیده شدن صدای زوزه کشیدن در داخل خودرو طبیعی خواهد بود. لذا در صورت بروز چنین علامتی در اولین فرصت سطح و کیفیت روغن جعبه دنده اتومات خودرو را چک کنید.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک 207: در صورتی که همین اواخر نسبت به تعمیر جعبه دنده اتومات خود اقدام کرده اید و از خدمات مجموعه غیر تخصصی بهره برده باشید و دچار لرزش در قسمت جعبه دنده اتومات شوید ممکن است اتصالات مربوطه به خوبی و با گشتاور استاندارد سفت نشده باشند. شل بودن اتصالات و در نتیجه لرزش ایجاد شده می تواند گشتاورهای نامیزان و بسیار مضرری را برای چرخ دنده ها و محورهای مربوطه ایجاد کند.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک 207: عدم اتصال مناسب در کلاچ از عمده دلایل گاز هرز خوردن در جعبه دنده اتومات پژو 207 به شمار می رود. برای اینکه این ایراد را رفع کنید ابتدا باید فشار روغن چک شود و اگر مشکلی در این زمینه وجود نداشت باید صفحات کلاچ را چک نمایید و در صورت نیاز نسبت به تعمیر یا تعویض این صفحات اقدام کنید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک 207: روشن شدن چراغ چک همانطور که قبلا گفته شد جتی اگر به صورت موقتی و برای مدت کوتاهی اتفاق بیافتد می تواند از وجود ایراد یا خرابی در داخل جعبه دنده اتومات خبر دهد. لذا پیگیری و رفع ایراد مذکور ضروری خواهد بود.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک 207

پژو 207 یک خودرو امروزی محسوب می شود که از تجهیزات پیشرفته ای در بخشهای مختلف ان استفاده شده است. برای اینکه این خودرو مدت طولانی تری با حداکثر راندمان کار کند بهتر است نسبت به توصیه های مراقبتی و سرویسهای نگهداری بخشهای مختلف از جمله جعبه دنده اتوماتیک خودرو دقت لازم به عمل آید. نحوه استفاده و میزان حساسیت شما به مراقبت از جعبه دنده اتومات می تواند تعیین کننده طول عمر و کیفیت کارایی این دستگاه باشد. مهمترین اقدامات مراقبتی و سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک 207 به شرج زیر هستند:

  • رانندگی اصولی: جهت کاهش استهلاک جعبه دنده اتوماتیک خودرو می بایست حتی المقدور از تغییرات شتاب با فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز اجتناب نمود.
  • تعویض روغن: در ابتدای کار روغن به رنگ قرمز روشن است و پس از مدتی که کیفیت آن کاهش پیدا کرد رنگ ان نیز به سیاه تغییر خواهد یافت. پارامتر دومی که در تعیین کیفیت روغن موثر است لزجت یا چسبندگی ان است. هر چه کیفیت روغن کمتر باشد لزجت ان نیز کاهش خواهد یافت و به مرحله می رسد که دیگر نمی تواند وظایف خود را بدرستی به انجام برساند.
  • نصب رینگ و لاستیک غیر استاندارد: همانطور که قطر چرخ دنده ها در تعیین نسبت دور موتور انتقالی به چرخ ها تاثیر گذار است قطر رینگ و لاستیک نیز در این امر موثر خواهد بود. با این تفاوت که با تغییر قطر رینگ تغییراتی که در نسبت انتقال دور و گشتاور ایجاد می شود خارج از برنامه ریزی و طراحی کمپانی سازنده بوده و قاعدتا در دراز مدت می تواند استهلاک جعبه دنده اتومات پژو 207 را افزایش دهد.
  • توجه به علائم هشدار دهنده: نشانه های هشدار دهنده شامل هر گونه تغییر در روند کارکرد گیربکس اتومات پژو 207  می باشد و در صورتی که به موقع نسبت به عیب یابی و رفع ایرادی که به بروز این نشانه هشدار دهنده انجامیده اقدام نکنید ممکن است قطعات مختلف جعبه دنده اتوماتیک 207 شما دچار آسیب شوند.
  • تعویض فیلتر روغن: یکی از قطعات مصرفی در پژو 207 فیلتر روغن جعبه دنده می باشد. هر چند برخی توصیه می کنند که این قطعه را با روشهایی مانند گازوئیل شویی یا هواگیری تمیز کنید اما باید دانست که چنین کاری اصلا استاندارد و اصولی نیست و در صورت کثیف شدن یا آسیب دیدن فیلتر روغن این قطعه حتما باید تعویض شود.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: در دفترچه راهنما بنا به مدل خودرو ممکن است توصیه های خاصی ارائه شده باشد که یک بار مطالعه آن نه تنها در خصوص نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتومات پژو 207 بلکه در خصوص سایر قسمتهای خودرو نیز می تواند مفید باشد.
  • بازدید دوره ای : در بازدید دوره ای موارد متعددی می بایست چک شوند. فرایند بازدید دوره ای در دو بخش به انجام می رسد. در بخش نخست باید در حدود یک ساعت با خودرو رانندگی کرده باشید تا موتور و گیربکس کاملا گرم شده باشند. سپس در وضعیت موتور روشن مواردی مانند صدا و لرزش و یا نشتی جعبه دنده اتوماتیک مورد بررسی کارشناس قرار می گیرد. در بخش دوم بالعکس موتور باید سرد شده باشد. در این وضعیت نیز موارد پر اهمیتی مانند سطح و کیفیت روغن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. توصیه می شود که اگر جعبه دنده خودرو شما در وضعیت استاندارد قرار دارد هر سه ماه یک بار جهت بازدید دوره ای اقدام کنید اما اگر سابقه تعمیرات یا نشتی روغن وجود داشته باشد بهتر است فرایند بازدید دوره ای را در زمانهای کوتاه تری به انجام برسانید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات پژو 207

گاهی از سوی برخی تعمیرکاران زمان خاصی بنا به مسافت طی شده یا زمان سپری شده از آخرین تعویض روغن در نظر گرفته می شود. اصولی ترین روش با توجه به تاثیری که شرایط محیطی و نحوه رانندگی شما بر طول عمر روغن خواهد داشت چک کردن مداوم کیفیت و سطح روغن است. بدین ترتیب هر گاه کیفیت روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما به حد مینیمم رسید و دیگر قادر به استفاده از ان نبودید متوجه شده و نسبت به تعویض روغن اقدام خواهید کرد.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

معمولا پس از یک دوره کارکرد روغن گیربکس فیلتر روغن نیز کثیف می شود و می بایست تعویض گردد. لذا توصیه می شود که بدون توجه به مسافت طی شده هر بار که می خواهید روغن گیربکس را عوض کنید فیلتر روغن آن را نیز تعویض بنمایید تا همواره اطمینان داشته باشید که روغن تمیز و بدور از آلودگی های خطرناک در جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما در جریان است.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات پژو 207

گیر کردن دنده در حالت پارک نشان دهنده خرابی در چه بخشهایی می تواند باشد؟

خرابی در یکی از قسمتهای موثر در متوقف ماندن خودرو مانند سیستم ترمز و یا سیستم برقی خودرو و البته در جعبه دنده اتوماتیک ممکن است به گیر کردن در دنده پارک منتهی شود. در این شرایط توصیه می شود روش تعمیرات اضطراری را امتحان نمایید و اگر مشکل رفع نشد با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس گرفته و از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره ببرید.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و در صورت بروز این وضعیت چه باید کرد؟

با توجه به حساسیت زیادی که در انواع جعبه دنده اتوماتیک وجود دارد برنامه کامپیوتری به نحوی تنظیم شده که در شرایط خاص که احتمال آسیب دیدگی وجود دارد جعبه دنده در وضعیت دنده سه قفل می شود و دور موتور نیز از حد مشخصی بالاتر نخواهد رفت تا آسیبی به قسمتهای حساس وارد نیاید. در این شرایط ممکن است بتوانید به طور موقت مشکل را رفع کنید برای اینکار پیشنهاد می کنیم روش تعمیرات اضطراری را به انجام برسانید.

آیا دوره خاصی برای تعویض روغن گیربکس اتومات پژو 207 تعیین شده است؟

با توجه به دفترچه راهنمای خودرو می توان نظر کمپانی سازنده را برای زمان تعویض روغن جعبه دنده دریافت. گاهی کمپانی سازنده هیچ زمانی را بر اساس مسافت یا مدت زمان طی شده تعیین نمی کند اما کماکان توصیه می شود که کیفیت روغن جعبه دنده خودرو خود را به صورت دوره ای چک کنید.

آیا گیربکس خودروهای هیبریدی همانند گیربکس اتومات پژو 207 نیاز به تعویض روغن دارند؟

بله نه تنها خودروهای هیبریدی بلکه همه انواع خودروهای اتوماتیک که از روغن در جعبه دنده خود استفاده می کنند با توجه به فشار بالایی که در این مدل جعبه دنده ها وجود دارد و احتمال کاهش کیفیت نیاز به تعویض روغن در دوره های خاص یا حداقل چک کردن مداوم و دوره ای کفیت روغن وجود دارد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتومات پژو
تعمیر گیربکس اتوماتیک 206
تعمیر گیربکس اتوماتیک 407
تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس
تعمیر گیربکس دی اس
تعمیر گیربکس چری تیگو ۵
تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا