پاورگیربکس / تعمیر گیربکس برلیانس

تعمیر گیربکس برلیانس

شرکت سازندهبرلیانس
کشور سازندهچین
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس برلیانس
جدول مشخصات گیربکس برلیانس
تعمیر گیربکس اتوماتیک برلیانس

تعمیر گیربکس برلیانس

تعمیر گیربکس برلیانس با توجه به تکنولوژی بکار رفته در آن می بایسد در تعمیرگاه مجاز انجام شود. در مجموعه پاور گیربکس تعمیر گیربکس اتوماتیک توسط نیروهای کارکشته و با دستگاههای پیشرفته عیب یابی انجام می شود. برای اینکه کمتر احتیاج به تعمیر جعبه دنده خودرو خود پیدا کنید بهتر است سرویسها و اقدامات مراقبتی این دستگاه را فراگرفته و به کار ببندید.

مشخصات فنی برلیانس اتومات

مدل اتوماتیک برلیانس در مدل هاچبک یعنی H320 و یا در مدل صندوق دار یعنی H330 در ایران طرفداران خاص خود را دارد. سدان صندوق دار آن در سال 96 وارد بازار کشور شد و توانست به خودرویی محبوب بدل شود. این خودرو از موتوری چهار سیلندر سود می برد که توان 114 اسب بخار را تولید کرده و می تواند به گشتاور حداکثری 154 نیوتن متر برسد. حجم موتور این خودرو 1.65 لیتر است و شتاب صفر تا صد آن نیز 13.5 ثانیه می باشد. این خودرو از جعبه دنده اتوماتیک 4 دنده بهبود یافته بهره می برد. مهمترین مزین این خودرو نسبت به خودروهای هم رده مصرف بنزین اندک آن است. مصرف بنزین ترکیبی بلریانس اتومات به 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر می رسد. حجم باک آن نیز 55 لیتر است.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک برلیانس

تعمیر گیربکس برلیانس حتما باید در تعمیرگاه مجاز به انجام برسد. منظور از تعمیرات اضطراری این جعبه دنده نیز فرایند شامل باز و بست و آچار انداختن و… نیست بلکه فرایند ساده ای است که تنظیمات کامپیوتری این گیربکس را بروز می کند و در مواقعی که گیربکس از کار افتاده و دسترسی به تعمیرکار حرفه وجود ندارد به کار خواهد امد. روش تعمیر اضطراری گیربکس اتومات برلیانس بدین شکل است:

  • در نخستین گام باید خطاهای موقتی کامپیوتری جعبه دنده خودرو برطرف شوند. بدین منظور بست باتری را به مدت 5 دقیقه بردارید.
  • پس از طی مدت زمان فوق بست باتری را متصل نموده و بدون فشردن پدال گاز و در حالی که دنده در وضعیت خلاص قرار دارد استارت بزنید و سی ثانیه در همین وضعیت باقی بمانید.
  • سپس خودرو را خاموش کنید. سی ثانیه بعد مجددا استارت بزنید و اینکار را سه مرتبه دیگر نیز انجام دهید.
  • حال تنظیمات موقتی کامپیوتری گیربکس انجام شده است. دنده را وضعیت مورد نظر خود قرار داده و به آرامی حرکت نمایید.
  • اگر در هنگام حرکت صدای شدید و یا لرزش غیر عادی حس کردید خودرو را متوقف کرده با تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس تماس بگیرد و با تشریح شرایط از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره ببرید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات برلیانس

در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که کمترین هزینه برای تعمیر جعبه دنده خودرو دریافت شود. به همین منظور از یک سو حاشیه سود به حداقل رسیده است و از سوی دیگر تلاش بر این است که عیب یابی به دقیقترین شکل ممکن انجام شود و تعمیرات با اصول مد نظر کمپانی سازنده و به نحو استاندارد صورت پذیرد تا از تکرار در تعمیرات و خرابی های مکرر پیشگیری شود. برای محاسبه دقیقتر هزینه تعمیر جعبه دنده خودرو می بایست خودرو خود را به تعمیرگاه تخصصی ما برسانید تا توسط کارشناسان این مرکز قطعات مورد نیاز برای تعمیر یا تعویض مشخص گردد.

بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو

بازدید دوره ای یکی از مهمترین سرویسهای نگهداری جعبه دنده خودرو به شمار می رود. این فرایند در دو بخش به انجام می رسد. در بخش نخست خودرو باید گرم باشد و برخی ایرادات جعبه دنده در این شرایط بهتر مشخص می شود. به عنوان مثال دمای بیش از حد یا نشتی روغن در این شرایط بهتر مشخص خواهد شد. در مرحله دوم ماشین باید سرد باشد. در این مرحله نیز موارد متعددی مانند سطح و کیفیت روغن و شل یا سفت بودن اتصالات جعبه دنده خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد. بازدید دوره ای در شرایط استاندارد می بایست هر سه ماه یک بار انجام شود اما اگر جعبه دنده خودرو شما دچار ایراد و خرابی شده است بهتر است دوره های بازدید را کوتاه تر انجام دهید چرا که احتمال خرابی در جعبه دنده این خودرو بیشتر خواهد بود.

روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس

وظیفه روغن در جعبه دنده خودرو به سه بخش تقسیم می شود. نخست اینکه روغن برخی عملکردها مانند تعویض دنده را به انجام می رساند و کلاچ نیز با فشار روغن عمل می کند. فشار روغن برای انجام این فرایندها کاملا ضروری می باشد. وظیفه بعدی روغن در جعبه دنده خودرو روانکری قطعات ان است. روانکاری این قطعات مخصوصا چرخ دنده ها و توربین با توجه به فشار بالایی که آنها در هنگام انتقال نیروی موتور به چرخها تحمل می کنند بسیار ضروری است. همچنین روغن گیربکس وظیفه خنک کاری قطعات مختلف را نیز برعهده دارد. حال اگر کیفیت روغن جعبه دنده خودرو کاهش پیدا کرده باشد هیچ یک از این وظایف به طور کامل انجام نمی شود و در نتیجه عملکرد جعبه دنده خودرو کاملا مختل خواهد شد. اگر کاهش کیفیت روغن ادامه داشته باشد و یا تعویض آن را به تعویق بیاندازید ممکن است قطعات حساس جعبه دنده خودرو دچار آسیب جدی شوند و در نهایت به جایی برسید که چاره ای جز تعویض گیربکس اتومات خودرو خود نداشته باشید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات برلیانس

برای خودروهای مختلف با توجه به مشخصات فنی و مدل گیربکس دوره های خاصی بر اساس مسافت طی شده برای تعویض روغن گیربکس در نظر می گیرند. در انواع اتوماتیک برلیانس نیز مسافتهای مختلفی برای این منظور در نظر گرفته شده است که معمولا بین 40 تا 60 هزار  می باشد. این مسافت البته دقیق نیست و به متعددی مانند کیفیت روغن مورد استفاده قرار گرفته و همچنین نحوه استفاده از خودرو و شرایط محیطی وابسته خواهد بود. به عنوان مثال اگر از روغن مشابه و با کیفیت پایین استفاده کرده باشید قطعا دوره های تعویض روغن گیربکس خودرو شما کوتاه تر خواهد بود. همچنین رانندگی در ترافیک نیز می تواند طول عمر روغن گیربکس اتومات برلیانس را کاهش دهد. از سوی دیگر مدت زمان استفاده شما از روغن گیربکس نیز اهمیت دارد. اگر بین 4 تا 6 سال از آخرن تعویض روغن گیربکس اتومات برلیانس گذشته باشد حتی اگر مسافت مد نظر کمپانی نیز طی نشده باشد ممکن است روغن گیربکس کیفیت خود را از دست داده و نیاز به تعویض داشته باشد. بهترین حالت این است که به بازدید دوره ای گیربکس اتومات برلیانس به عنوان یکی مهمترین جایگاه های سنجش کیفیت روغن گیربکس اهمیت بدهید.

فیلتر روغن گیربکس اتومات برلیانس

فیلتر روغن از روزنه های بسیار ریزی تشکیل شده که اجازه عبور کثیفی ها و ذرات معلق در روغن گیربکس را نمی دهند. اگر فیلتر روغن به درستی عمل نکند این ذرات ریز می توانند با جریان روغن به قطعات حساس جعبه دنده خودرو ورود کرده و اشکالاتی را در عملکرد این قطعات بوجود بیاورند. از سویی ممکن است روزنه ها به نحوی آسیب ببینند که اجازه عبور ذرات معلق را بدهند و از سوی دیگر ممکن است این روزنه ها به علت مقدار زیاد ذرات و کثیفی ها مسدود شده و جریان عبور روغن را ضعیف کنند. در دو مورد می تواند به ایجاد خرابی در جعبه دنده خودرو منتهی شود.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات برلیانس

برای تعویض فیلتر روغن نیز مانند روغن جعبه دنده خودرو دوره های خاصی تعریف می شود. بهتر است همواره فیلتر و روغن جعبه دنده خودرو را به صورت همزمان تعویض کنید تا مشکلی در تنظیم زمان تعویض نیز نداشته باشید و از تمیزی و سلامت روغن گیربکس خودرو اطمینان پیدا کنید. به یاد داشته باشید که فیلتر روغن یک قطعه مصرفی است و توصیه های مانند باد گرفتن یا شستشوی این قطعه هرگز کارساز نخواهد بود.

علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات برلیانس

از آنجا جعبه دنده انواع ماشینهای اتومات از قطعات متعددی تشکیل شده اند و عملکرد این قطعات به یکدیگر وابسته است بسیار ضروری است که در صورت بروز ایرادی در یکی از قطعات سریعا ایراد مذکور را عیب یابی کرده و جعبه دنده خودرو را تعمیر کنید. در غیر این صورت خیلی زود ایراد کوچک ابتدایی می تواند تشدید شده و سایر قطعات را نیز درگیر کند. در نهایت به جایی خواهید رسید که خودرو به طور کلی از کار می افتد. برای تشخیص به موقع ایرادات کوچک جعبه دنده خودرو بهتر است با نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو آشنا شوید که مهمترین آنها بدین شرح هستند:

  • تقه زدن جعبه دنده خودرو: در صورتی که در محدوده سرعتی خاصی جعبه دنده خودرو دچار تقه زدن می شود ممکن است شیربرقی مربوط به ان دنده خاص ایراد پیدا کرده باشد. لذا بهتر است شرایط تقه زدن گیربکس اتومات برلیانس خود را با دقت مورد بررسی قررا دهید تا زمانی که برای تعمیر به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس مراجعه می کنید تعمیرکار بهتر بتواند ایراد را برطرف نماید.
  • زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو: معمولا دو عامل به زوزه کشیدن گیربکس منتهی می شوند. نخست سایش بیش از حد بلبرینگها است که باعث می شود حرکت در آن با صدای زوزه کشیدن همراه شود. عامل بعدی کاهش سطح روغن است که می تواند به عدم روانکاری مناسب و در نتیجه اصطکاک بیش از در قطعات متحرک و چرخ دنده های جعبه دنده منتهی شود. هر گونه خرابی دیگر در قطعات متحرک مانند آنبالاسی چرخ دنده ها یا خرابی پمپ روغن نیز ممکن است به زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو بیانجامند.
  • روشن شدن چراغ چک جعبه دنده خودرو : همانطور که در خصوص تقه زدن گفته شد شرایطی که در ان چراغ چک گیربکس اتومات برلیانس روشن می شود نیز می تواند کمک شایانی به عیب یابی دقیق و سریعتر بنماید. پس بهتر است این شرایط را با دقت مورد بررسی قرار دهید و در هنگام تعمیر به اطلاع تعمیرکار مربوطه برسانید.
  • لرزش جعبه دنده خودرو: هر یک از ایرادات فوق در صورتی که به موقع شناسایی و رفع نگردند ممکن است پس از مدتی به لرزش در جعبه دنده خودرو ختم گردند. لذا بهتر است هر ایرادی را هر چه سریعتر برطرف کنید تا از خرابی های بزرگتر و تعمیرات پر هزینه و زمانبر اجتناب نمایید.
  • بوی سوختگی جعبه دنده اتومات خودرو: بوی سوختگی به خاطر امپر کشیدن قطعات برقی و داغ شدن عایق سیم کشی های مربوطه ممکن است در اتاق خودرو به مشام برسد. در صورتی که جعبه دنده خودرو شما دچار این ایراد شده ابتدا برای دقایقی خودرو را خاموش کنید تا بوی سوختگی برطرف شود. سپس در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده خودرو مراجعه نمایید. اگر مجددا این بوی ایجاد شد یا شدت یافت حرکت دادن خودرو خطرناک خواهد بود و امکان آتش سوزی نیز وجود دارد.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات برلیانس

برای طول عمر بیشتر و نگهداری هر چه بهتر جعبه دنده خودرو باید سرویسهای مربوطه را به درستی و در موعد مقرر به انجام برسانید. تا اینجا با برخی از این سرویسها به صورت مشروح آشنا شده ایم اکنون به صورت خلاصه مهمترین سرویسهای نگهداری جعبه دنده خودرو را ذکر می کنیم:

  • عدم استفاده از رینگ و لاستیک غیر متعارف: رینگ و لاستیک می توانند در صورتی که اندازه بزرگ و غیر استانداردی داشته باشند با تغییر نسبت گشتاور و دور موتور فشار زیادی را بر جعبه دنده خودرو وارد نمایند. به همین منظور توصیه می شوند همیشه از رینگ و لاستیک در محدود استاندارد و با اندازه های متعارف استفاده کنید.
  • تعویض روغن جعبه دنده: برای اینکه بتوانید روغن سالم را از روغن فاسد و بی کیفیت تشخیص بدهید می تواند دو پارامتر را به صورت همزمان در نظر بگیرید. نخست رنگ روغن است که در وضعیت سالت قرمز روشن است اما هنگامی که روغن جعبه دنده خودرو کفیت خود را از دست داده باشد به رنگ سیاه تغییر می کند. پارامتر دوم که البته مهمتر نیز هستد لزجت روغن است. اگر به طور مداوم کیفیت روغن جعبه دنده خود را چک کنید متوجه می شوید که به مرور زمان لزجت روغن کاهش می یابد و به مرحله ای خواهید رسید که روغن کاملا لزجت خود را از دست داده و دیگر قابل استفاده نیست.
  • بازدید دوره ای جعبه دنده اتومات برلیانس: در خصوص بازدید دوره و اهمیت آن توضیحات کاملی ارائه شد. اگر به هر نحوی امکان بازدید دوره ای را در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات برلیانس نداشتید حداقل در هر دوره تعویض روغن موتور از تعمیرکار درخواست کنید که موارد ذکر شده مانند کیفیت و سطح روغن جعبه دنده و دمای آن را مورد بررسی قرار دهد.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات برلیانس: مسدود شدن روزنه های فیلتر روغن می تواند به کاهش قابل توجه فشار روغن منتهی شده و عملکرد قطعات مختلف از جمله کلاچ یا شیربرقی ها را دچار ایراد کند. به همین منظور تعویض فیلتر روغن در دوره های تعویض روغن جعبه دنده ضروری خواهد بود.
  • تاثیر رانندگی بر کیفیت عملکرد جعبه دنده خودرو : رانندگی در شرایط دشوار مانند جاده های ناهموار و یا سربالایی های تند و شرایطی که خودرو بار سنگین دارد اهمیت بسزایی خواهد داشت. اگر در این شرایط سرعت بالایی داشته باشید جعبه دنده خودرو شما فشاری بیش از حد استاندارد را تحمل کرده و در دراز مدت ممکن است ایرادات متعددی برای قطعات حساس جعبه دنده خودرو بوجود بیاید.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو : هر گونه تغییری در عملکرد گیربکس اتومات برلیانس به عنوان یک نشانه هشدار دهنده از وجود خرابی در جعبه دنده خودرو به شمار می آید و باید مورد بررسی و عیب یابی قرار گیرد.

سوالات متداول گیربکس اتومات برلیانس

گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو به چه معناست؟

در برخی مواقع مخصوصا در سرعتهای بالای 70 کیلومتر بر ساعت ممکن است هنگام فشردن پدال گاز خودرو شتاب کافی پیدا کند و حتی سرعت خودرو کاسته شود. در این شرایط به اصطلاح گفته می شود که خودرو دچار ایراد گاز هرز خوردن شده است. این ایراد می تواند منشا در کاهش فشار روغن و یا سایش بیش از حد صفحات کلاچ داشته باشد.

وضعیت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات برلیانس چیست؟

وضعیتی که جعبه دنده خودرو برای مراقبت از این گیربکس در وضعیت دنده سه قفل می کند را وضعیت اضطراری دنده سه می گویند. در این شرایط ممکن است بتوانید با به کار بستن راهکارهای ذکر شده در بخش تعمیرات اضطراری جعبه دنده خودرو مشکل را موقتا برطرف نمایید.

آیا جعبه دنده اتوماتیک خودرو دوره معینی برای تعویض روغن دارد؟

تعویض روغن گیربکس اتومات برلیانس بسته به مدل دستگاه در مسافت خاصی انجام می شود که این مسافت به مواردی مانند شرایط استفاده و فشار وارده بر جعبه دنده خودرو قابل تغییر خواهد بود.

آیا گیربکس خودروهای هیبریدی نیز مانند گیربکس اتومات برلیانس نیازی به تعویض روغن دارند؟

در گیربکسهای این خودروها نیز امکان کاهش کیفیت روغن گیربکس وجود دارد و همانند گیربکس اتومات برلیانس این خودروهای نیز به تعویض روغن گیربکس خود نیاز خواهند داشت.

گیر کردن دنده در جعبه دنده خودرو در وضعیت دنده پارک به چه عللی رخ می دهد؟

معمولا گیر کردن دنده در وضعیت دنده پارک به این معناست که نمی تواند خود را حرکت دهید. این شرایط ممکن است به ایرادی در سیستم برقی خودرو و یا سیستم ترمز مربوط باشد که باعث قفل شدن ترمز خودرو می شود.

خلاصی خود به خودی در گیربکس اتومات برلیانس به چه عاملی مربوط است؟

ممکن است شیربرقی ها مربوطه خراب شده باشند و یا اینکه سطح و کیفیت روغن در جعبه دنده خودرو دچار کاهش شده باشد. عیب دقیق در تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس و پس از عیب یابی دقیق با دستگاه های پیشرفته کاشف خواهد شد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس برلیانس h320
تعمیر گیربکس برلیانس h330
تعمیر گیربکس جک
تعمیر گیربکس لیفان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا