پاورگیربکس / تعمیر گیربکس لیفان

تعمیر گیربکس لیفان

شرکت سازندهلیفان
کشور سازندهچین
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکسگیربکس لیفان
جدول مشخصات گیربکس لیفان
تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان

تعمیر گیربکس لیفان

تعمیر گیربکس لیفان حساسیت بالایی دارد و حتما باید توسط تعمیرکار متخصص و با تجهیزات کامل جهت عیب یابی استاندارد به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس به عنوان تخصصی ترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک سعی شده که بهترین خدمات فنی به مشتریان ارائه شود. توصیه می شود برای کاهش خرابی های جعبه دنده بهتر است توصیه مربوط به نگهداری و سرویسهای ضروری را به خاطر بسپارید و در موعد مقرر به انجام برسانید.

معرفی لیفان

مدلهای مختلف خودرو لیفان در ایران موجود است که از ان جمله می توان به لیفان X60 و لیفان X50 و لیفان 520 و همچنین لیفان 620 اشاره نمود. از جمله ویژگی های لیفان اتومات می توان به دنده پرانی بلافاصله پس از رها کردن پدال گاز اشاره کرد که این ایراد به دلیل معیوب بودن دنده برنجی ها و کشویی تعویض دنده رخ می دهد.

روغن گیربکس اتومات لیفان

روغن نقشی حیاتی در جعبه دنده اتومات بازی می کند. در صورتی که روغن کیفیت لازم را نداشته باشد یا سطح آن به علت نشتی افت کرده باشد دیگر نه روانکاری مناسبی بی چرخ دنده ها انجام خواهد شد و نه خنک کاری به خوبی صورت می پذیرد و حتی فرایند تعویض دنده نیز به شکل مناسب انجام نمی شود. نه تنها کارکرد جعبه دنده با کاهش کیفیت روغن مختل می گردد بلکه بسیاری از قطعات حساس مانند شیربرقی ها و چرخ دنده ها در معرض خرابی قرار خواهند گرفت. به همین دلیل ضروری است در موعد مقرر نسبت به تعویض مایع یا روغن جعبه دنده اقدام شود.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتومات لیفان

کمپانی سازنده بر اساس مسافت طی شده خودرو معمولا زمانی را برای تعویض روغن جعبه دنده پیشنهاد می کند. برای اینکه بدانید مسافت مد نظر طراح برای تعویض روغن جعبه دنده خودرو شما چقدر است می بایست دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید که معمولا بین 40 تا 50 هزار کیلومتر می باشد. اما باید در نظر داشت که این زمان قطعی نیست و با پارامترهای دیگری نیز وابسته است. از یک سو اگر مدتی طولانی یعنی قالبا بین 4 تا 5 سال از آخرین تعویض روغن ماشین شما گذشته اما هنوز به مسافت مد نظر کمپانی سازنده نرسیده اید طول عمر روغن به سر امده و نیاز به تعویض آن وجود دارد. از سو دیگر موارد متعددی مانند نحوه رانندگی و شرایط محیطی و دمای کاری نیز در طول عمر روغن جعبه دنده موثر خواهند بود.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات لیفان

یک جعبه دنده اتوماتیک معمولا از قطعات و بخشهای مختلفی تشکیل می شود که کارکرد این بخشها به یکدیگر وابسته است. لذا در صورتی که یکی از قطعات آسیبی جزئی ببیند و این آسیب به موقع برطرف نشود از طرفی این آسیب به مرور زمان تشدید خواهد شد و از طرف دیگر ممکن است سایر قطعات نیز آسیب ببینند و اگر راننده به این روند بی توجه باشد کار به جایی می رسد که جعبه دنده خودرو شما کاملا از کار می افتد و دیگر قادر به حرکت خودرو نبود و ناچار به تعمیرات اساسی و پر هزینه ای خواهید بود. مهمترین نشانه هایی که شما را از خرابی های کوچک آگاه می سازند به شرح زیر هستند:

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات لیفان: شاید بتوان گفت واضح ترین نشانه وجود خرابی در جعبه دنده خودرو روشن شدن چراغ چک مربوطه است. تنها نکته ای که در این خصوص باید به خاطر بسپارید این است که حتی اگر روشن شدن چراغ چک به صورت موقتی نیز باشد می تواند نشانه ای از وجود خرابی در گیربکس ماشین شما باشد و هرگز گمان نبرید که خاموش شدن چراغ چک به معنای رفع ایراد پیش آمده است.
  • تقه زدن گیربکس اتومات لیفان: عوامل مختلف منجر به تقه زدن می شود اما مهمترین عامل به خرابی شیربرقی ها مربوط است. بویژه اگر شیربرقی یکی از دنده ها خراب شده باشد در هنگام تعویض همان دنده خاص ایراد تقه زدن بروز می کند و نشانه خوبی برای تشخیص ایراد جعبه دنده به شمار می آید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات لیفان: زوزه کشیدن معمولا به علت خرابی بلبرینگ یا سایش بیش از حد بین چرخ دنده ها یا خرابی توربین و اویل پمپ رخ می دهد. در صورتی که سطح روغن یا کیفیت آن کاهش یافته باشد احتمال بروز این ایرادات و در نتیجه زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو بیشتر خواهد بود.
  • بوی سوختگی گیربکس اتومات لیفان: اگر در داخل اتاق ماشین خود بوی سوختگی حس کردید هرگز نباید از این نشانه به سادگی عبور کنید. لازم است کاپوت را بالا بزنید و سعی کنید محل متصاعد شدن بوی سوختگی را حدس بزنید در اغلب اوقات اگر بوی سوختگی از گیربکس اتومات لیفان باشد ممکن است یکی از شیربرقی ها خراب شده و آمپر بیش از حد کشیده باشد و در نتیجه سیم کشی ها مربوطه و عایق انها نیز داغ شده و چنین بوی به مشام برسد. به یاد داشته باشید که بوی سوختگی می تواند نشانه ای هشدار دهنده باشد که اگر به آن توجه نکنید به آتش سوزی قسمتهای داخلی نیز منجر شود.
  • لرزش گیربکس اتومات لیفان: لرزش نیز یکی دیگر از نشانه هایی است که می تواند منشا مختلفی داشته باشد در واقع هر ایرادی در جعبه دنده خودرو اگر به موقع رفع نگردد ممکن است به لرزش ختم شود. در این صورت گشتاورهای ناتراز بر چرخ دنده ها وارد آمده و احتمال خرابی های متعدد وجود خواهد داشت. پیشنهاد می شود در صورت بروز این نشانه هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات لیفان: معمولا علت گاز هرز خوردن عدم اتصال کامل در یکی از بخشهای زنجیره انتقال قدرت از موتور به چرخها خواهد بود. این اتفاق در اکثر مواقع در کلاچ خودرو رخ می دهد. اگر فشار روغن از حد مجاز کمتر باشد نیروی کافی برای اتصال کلاچ وجود نخواهد داشت مخصوص در سرعتهای بالاتر احتمال گاز هرز خوردن بیشتر خواهد بود. همچنین ممکن است که صفحات کلاچ دچار آسیب شده باشند. بهتر است ابتدا فشار و سطح روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو را چک کنید و اگر مشکل از انجا نبود می توان صفحات کلاچ شیربرقی ها و سایر قسمتها را مورد ارزیابی قرار داد.

فیلتر روغن گیربکس اتومات لیفان

فیلتر روغن نقشی اساسی در عملکرد روغن و در نتیجه عملکرد کلی جعبه دنده بر عهده دارد. اگر روزنه های فیلتر روغن مسدود شده باشند امکان جریان نرمال و استاندارد روغن وجود نداشته و با افت فشار روغن مشکلاتی در عملکرد جعبه دنده خودرو شما پیش خواهد آمد. همچنین احتمال دارد که روزنه های فیلتر روغن آسیب ببینند و اجازه عبور برخی ذرات معلق در روغن داده شده و در نتیجه این ذرات معلق به بخشهای حساسی مانند شیربرقی ها و سوپاپها ورود کرده و خرابی هایی را به بار بیاورند.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک لیفان

اگر ماشین به علت خرابی یا گیرپاژ کردن جعبه دنده از حرکت بازمانده باشد و دسترسی به تعمیرگاه تخصصی و مجاز نداشته باشید می توانید با انجام روش زیر مشکل را موقتا برطرف نمایید. البته باید در نظر داشت که هر ایرادی با این روش رفع نمی گردد و همچنین در صورتی که توانستید ماشین را حرکت دهید بهتر است در اولین فرصت برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

  • در شرایطی که حس می کنید فشار زیادی به خودرو وارد آمده و دمای جعبه دنده بیش از حد است خودرو را به مدت دو ساعت خاموش کنید تا به دمای محیط برسد سپس استارت زده و البته در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.
  • ماشین را خاموش کنید و سپس بست باتری را بردارید.
  • اجازه بدهید 5 دقیق برق ماشین قطع باشد سپس مجددا بست باتری را وصل نمایید. این کار سبب خواهد شد که خطاهای موقتی کامپیوتری پاک شوند.
  • دنده را در حالت خلاص قرار دهید و بدون اینکه پدال گاز را فشار بدهید استارت بزنید.
  • حال می بایست سی ثانیه موتور درجا کار کند. سپس خاموش کنید و سی ثانیه نیز در وضعیت خاموش تامل نمایید.
  • فرایند روشن و خاموش کردن را با شرایطی که ذکر شده دو مرتبه دیگر تکرار کنید.
  • حال تنظیم مجدد به انجام رسیده و می توانید با آهستگی حرکت نمایید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک لیفان

برای اینکه کمتر نیاز به تعمیر جعبه دنده خودرو خود پیدا کنید می بایست از این دستگاه به خوبی مراقبت نمایید. بدین منظور نکات طلایی و سرویسهای مهم نگهداری جعبه دنده لیفان را تشریح می نماییم.

  • پیگیری علائم هشدار دهنده: هر یک از علامتهای هشدار دهنده یا به طرو کلی هر گونه تغییر در عملکرد گیربکس اتوماتیک لیفان می تواند از وجود خرابی در قطعه ای از این دستگاه خبر دهد و می بایست در اولین فرصت نسبت به عیب یابی و تعمیر قطعات معیوب اقدام شود.
  • مطالعه دفترچه راهنما: بهتر است برای اینکه توصیه های سازنده جعبه دنده خودرو خود را متوجه شوید بهتر است حداقل یک بار دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید. در این دفترچه بنا به مدل خودرو و جعبه دنده آن ممکن است توصیه های منحصر به فردی ذکر گردیده باشد.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک لیفان: بازدید دوره ای به نوعی چکاپ جعبه دنده خودرو به شمار می رود. در بازدید دوره ای موارد متعددی مانند کیفیت روغن و نشتی و سطح روغن و همچنین دما و لرزش و صدای اضافه مورد ارزیابی قرار می گیرد. از آنجا که در بازدید دوره ای از نزدیک پارمترهای مورد نظر مورد ارزیابی قرار می گیرند امکان کشف کوچکترین خطا و ایراد در عملکرد جعبه دنده بیشتر خواهد شد.
  • تعویض روغن: برای اینکه بهتر متوجه بشوید که آیا زمان تعویض روغن فرا رسیده است یا خیر می توانید دو پارامتر را بسنجید. نخست رنگ روغن است که از قرمز روشن به سیاه تغییر خواهد کرد و دومین پارامتر نیز چسبندگی روغن است که با کاهش کیفیت کمتر و کمتر خواهد شد.
  • تعویض فیلتر روغن: بهتر است فیلتر روغن را در همان دوره های تعویض روغن عوض نمایید. این کار سبب می شود که از گردش روغن تازه و تمیز به داخل قطعات حساس گیربکس اتوماتیک لیفان اطمینان حاصل نمایید. به یاد داشته باشید که فیلتر روغن با عملیاتی مانند بادگیری یا شستشو احیا نخواهد شد و حتما باید در زمان ذکر شده این قطعه را تعویض نمایید.
  • عدم بکسل کردن خودروهای سنگین: هنگامی که ماشینهای سنگین را با بکسل کردن حرکت می دهید فشار زیادی بر جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما وارد خواهد آمد. لذا بهتر است یا از بکسل کردن خودروهای دیگر خودداری کنید و یا اینکه در صورتی که ناچار به چنین کاری شدید تا حد امکان با سرعت پایین و شتاب ثابت حرکت نمایید.
  • رانندگی استاندارد: چه نوع رانندگی استهلاک کمتری را برای گیربکس اتوماتیک لیفان در پی خواهد داشت؟ هر چقدر تغییرات شتاب و فشردن پدال های گاز و ترمز کمتر اتفاق بیافتد و با سرعت ثابت حرکت نمایید استهلاک جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما کمتر خواهد شد. حرکت سریع در جاده های پر پیچ و خم و با شیب تند یا با جاده های ناهموار می تواند استهلاک جعبه دنده را افزایش دهد.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان

در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که هزینه تعمیر با کاهش حاشیه سود به حداقل ممکن برسد. اما مهمتر از همه این است که عیب یابی دقیق انجام شود و روش تعمیر با دستگاه های پیشرفته و مطابق با اصول ارائه شده توسط کمپانی سازنده به نحوی باشد که تا مدتها جعبه دنده ماشین شما بدون هیچ مشکلی کار کند. برای تعیین دقیق هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید تا قطعاتی که نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند مشخص گردد.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک لیفان

گاهی این سوال پیش می آید که آیا بهتر نیست جعبه دنده را به جای تعمیر کردن تعویض نمود؟ معمولا هنگاهی به سراغ این مسئله می رویم که یا هزینه تعمیر سنگین باشد و یا اینکه چندین بار در فواصل زمانی کوتاه ناچار به تعمیرات شوید. در واقع بهتر است هنگامی که آسیبی جدی در قسمتی از جعبه دنده ماشین بوجود می آید از تعمیرکار بخواهید که علاوه بر تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده وضعیت سایر قطعات را نیز بررسی کند و مشخص نماید که این قطعات به طور تقریبی تا چه حد آسیب دیده اند و اگر پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک چندین بار نیاز به تعمیرات مجدد پیدا خواهید کرد همان ابتدا جعبه دنده اتوماتیک خودرو را عوض نمایید.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک لیفان

آیا انواع مختلف گیربکس اتومات لیفان دوره های مشخص تعویض روغن بر اساس مسافت دارند؟

به طور نرمال بین 40 تا 50 هزار کیلومتر بر اساس نوع خودرو و نحوه استفاده شما مسافتی برای تعویض روغن جعبه دنده خودرو در نظر گرفته می شود. همچنین کیفیت روغن مصرفی نیز در تعیین زمان تعویض تاثیر گذار خواهد بود. این مسافت معادل 4 تا 5 سال تخمین زده می شود.

آیا در خودروهای اتوماتیک هیبریدی نیز نیازی به تعویض روغن گیربکس وجود دارد؟

همه خودروهای اتومات مانند لیفان و خودروهای هیبریدی با توجه به فشار بالایی که در این نوع جعبه دنده وجود دارد به مرور زمان و با کاهش کیفیت روغن در عمکرد خود مخصوصا در زمان تعویض دنده یا در سرعتها بالا با مشکل مواجه می شوند. لذا برای هر خودرویی بر اساس طراحی و پیش بینی های سازنده زمانی برای تعویض روغن جعبه دنده خودرو در نظر گرفته می شود.

خلاصی خود به خودی در گیربکس اتوماتیک لیفان به چه علتی رخ می دهد؟

اگر ماشین شما دچار ایراد خلاصی خود به خودی می شود ممکن است یکی از قطعات سیستم روغن مانند سوپاپها یا شیربرقی ها و حتی مجاری ساعت دچار ایراد شده باشند. همچنین ممکن است توربین یا کلاچ خرابی شده باشند.

گاز هرز خوردن چطور ممکن است به فیلتر روغن مربوط باشد؟

در صورتی که فیلتر روغن بوسیله ذرات معلق موجود در روغن دچار گرفتگی شود امکان عبور آزادانه جریان روغن وجود نداشته و فشار روغن افت محسوسی خواهد داشت. در نتیجه کلاچ نیز به موقع و به شکل استاندارد اتصال خود را برقرار نخواهد کرد و ماشین شما دچار ایراد گاز هرز خوردن خواهد شد.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و در چه شرایطی رخ می دهد؟

وضعیت اضطراری دنده سه یعنی قفل شدن خودکار ماشین در دنده سه. این وضعیت زمانی رخ می دهد که احتمال خرابی در جعبه دنده وجود دارد و به صورت خودکار براث حفاظت از قطعات حساس این وضعیت رخ می دهد.

قفل شدن ماشین در دنده پارک به چه علتی رخ می دهد و در این وضعیت چه باید کرد؟

بخش های مختلفی از خودرو که در توقف آن نقش دارند می تواند منشا قفل شدن در دنده پارک باشند. از جمله می توان به خرابی در سیستم ترمز و یا سیستم برقی ماشین اشاره نمود. در صورتی که ماشین شما در وضعیت دنده پارک قفل شد شاید بتوانید به بکار بستن روش تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک لیفان مشکل را موقتا برطرف نمایید تا در زمان مناسب به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک لیفان چه معنای می دهد؟

تقه زدن یعنی صدایی منقطع و پشت سر هم شنیده شود که نشان دهنده خرابی یکی از اجزا سیستم روغن مانند شیربرقی ها یا سوپاپها می باشد. برای عیب یابی دقیق باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید تا عیب یابی با دستگاه های پیشرفته به انجام برسد.

زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو نشانه چه خرابی هایی می تواند باشد؟

معمولا زوزه کشیدن یا به خرابی بلبرینگها مربوط است و یا به کاهش سطح روغن که می تواند اصطکاک موجود بین چرخ دنده ها را افزایش داده و در نتیجه صدای زوزه کشیدن در داخل اتاق ماشین به گوش برسد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس لیفان 520
تعمیر گیربکس لیفان 620
تعمیر گیربکس لیفان 820
تعمیر گیربکس لیفان x50
تعمیر گیربکس لیفان x60
تعمیر گیربکس برلیانس
تعمیر گیربکس چری

1 دیدگاه دربارهٔ «تعمیر گیربکس لیفان»

  1. علی رباطی

    سلام خدا قوت لیفان ایکس ۵۰اتومات دارم بعضی مواقع در دنده عقب چراغ cvtروشن میشه راهنمایی بفرمایید.09158962757

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا