پاورگیربکس / تعمیر گیربکس cvt

تعمیر گیربکس cvt

تعمیر گیربکس cvt

تعمیر گیربکس cvt حتما باید در تعمیرگاه اختصاصی به انجام برسد. کوچکترین اشتباه در این کار می تواند هزینه های هنگفتی را به شما تحمیل نماید. مجموعه پاور گیربکس با استفاده کارشناسان آموزش دیده در زمینه جعبه دنده اتومات cvt و با به کار بردن قطعات اصلی و با کیفیت توانسته به عنوان معتبرترین مرکز تخصصی در تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروها ی مختلف و از جمله گیربکس اتومات CVT در تهران شناخته شود.

معرفی گیربکس اتومات CVT

این جعبه دنده یک نوع جعبه دنده اتوماتیک تک سرعته به شمار می رود. CVt مخفف عبارت انگلیسی Continuously Variable Transmission می باشد که به معنای انتقال قدرت پیوسته می باشد. این مجموعه با حجم کمی که دارد می تواند در انواع خودروهای سواری به کار گرفته شود. کمپانی های بزرگ خدور سازی در دنیا هستند که از Continuously Variable Transmission استفاده می کنند که از آن جمله می توان به نیسان و هیوندا و تویوتا و جیلی و چری و… اشاره کرد. اغلب خودروهای ام وی ام در کشور ما نیز از جعبه دنده اتومات CVT بهره می برند.

نحوه عملکرد گیربکس CVT

جعبه دنده CVT از دو سطح مخروطی شیب دار تشکیل شده است که با حرکت یکی از این دو سطح شعاع تغییر کرده و لذا نسبت انتقال دور نیز تغییر می کند و در واقع انجام عملیات تغییر دنده بدین شکل صورت می گیرد. نکته جالب اینجاست که در جعبه دنده خودرو دیگر شما دنده های مجزا و ترتیبی مانند دنده یک و دو و سه و… ندارید بلکه دنده به شکل پیوسته بین حداقل و حداکثر تغییر می کند و به عبارتی شما می توانید دنده ای بین دنده یک و دو و… را نیز داشته باشید که این امر کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت خواهد کرد. ایراد اصلی چنین سیستمی این است که با توجه به ساختاری که دارد نمی تواند هر میزان قدرتی را انتقال دهد و برای همین بیشتر در خودروهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. دو بخش مخروطی در این جعبه دنده پیشرفته در واقع با یک تسمه به یکدیگر متصل می شوند و لغزش تسمه بین دو سطح شعاع حرکتی آن را تغییر می دهد.

مزایای جعبه دنده اتوماتیک پیوسته: تغییرات پیوسته نسبت انتقال دور: نسبت دور موتور به دور چرخ ها در جعبه دنده اتوماتیک CVT یا جعبه دنده اتومات پیوسته به شکل کاملا پیوسته تغییر می کند که این امر خود باعث مزایای دیگر جعبه دنده اتومات پیوسته مانند مصرف سوخت پایین و نرمی در حرکت می شود.

وزن پایین تر جعبه دنده اتوماتیک پیوسته: به دلیل ساختار ساده ای که این گیربکس دارد و از چرخ دنده ها و سیستم روغن پیچیده استفاده نمی کند وزن کمتری خواهد داشت.

تولید و نگهداری ارزانتر جعبه دنده اتومات پیوسته: در این مدل گیربکس هزینه اولیه پایینتر از سایر انواع خودروهای اتومات بوده و تعمیرات و نگهداری کم هزینه تری را نیز نیاز دارد.

مصرف سوخت پایین تر: به طور کلی تغییر نسبت دور موتور و فلسفه وجود گیربکس چه از نوع دستی و چه اتومات این است که زمانی که به نیروی کمتری برای حرکت نیاز باشد نسبت دور چرخ ها به موتور افزایش یافته و مصرف سوخت کمتر شود. در جعبه دنده اتومات پیوسته با علت پیوسته بودن این نسبت دور مصرف سوخت پایین تر خواهد بود.

رانندگی نرم و با کیفیت با جعبه دنده اتوماتیک پیوسته: عدم تغییرات دنده و جهش هنگام تعویض دنده در جعبه دنده اتومات پیوسته نسبت به انواع گیربکسهای دستی و اتوماتیک سبب شده که این نوع گیربکس حرکت نرمتری را برای خودرو به ارمغان بیاورد.

معایب گیربکس اتومات CVT

مهمترین عیب گیربکس اتومات پیوسته این است که به علت استفاده از سیستم پولی و تسمه نمی تواند قدرت زیاد را به درستی انتقال دهد و به همین جهت در خودرهای بزرگتر قابل استفاده نیست. از سوی دیگر هنگام انتقال قدرت با گشتاور بالا امکان هرز گشتن پولی یا سر خوردن تسمه وجود دارد که به هرز رفتن نیروی موتور منجر می شود. همچنین تعداد تعمیرگاه اختصاصی جعبه دنده اتوماتیک CVT و کارشناس آموزش دیده برای تعمیر ان نیز به نسبت دیگر انواع گیربکس اتومات و دستی کمتر است و با توجه به حساسیت بالای ان ممکن است در دسترسی به تعمیرگاه اختصاصی جعبه دنده اتومات پیوسته به مشکل بر بخورید. مجموعه پاور گیربکس به عنوان معتبرترین مجموعه تعمیرگاهی در زمینه تعمیر جعبه دنده اتوماتیک پیوسته فعال است و تجربه با ارزشی در این خصوص اندوخته و شما می توانید در صورت نیاز از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما به صورت تلفنی بهره ببرید. بدین منظور می توانید با یکی از شماره های مندرج در سایت ما تماس بگیرید.

سرویس و نگهداری گیربکس اتومات CVT

جعبه دنده اتوماتیک پیوسته نیز مانند هر دستگاه دیگری برای اینکه بتواند مدتی بیشتری با حداکثر راندمان کار کند نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. اقدامات مراقبتی جعبه دنده اتوماتیک پیوسته شامل دو دسته می شوند. دسته نخست اقداماتی هستند که به صورت دوره ای و در زمانهای مشخص باید به انجام برسند. دسته دوم نیز اقداماتی هستند که می ت وانند کارکرد گیربکس را تحت تاثیر قرار دهند و استهلاک گیربکس را افزایش دهند. یک راننده می بایست با همه این اقدامات آشنایی پیدا کند و با پرهیز از اقدامات دسته دوم کیفیت کارکرد جعبه دنده اتوماتیک پیوسته خود را افزایش دهد.

  • تاثیر تجهیزات جانبی بر گیربکس اتوماتیک پیوسته : به طور کلی هر تغییر غیر استانداردی در طراحی خودرو می تواند تاثیر غیر قابل پیشبینی بر بخشهای گوناگون خودرو از جمله جعبه دنده اتوماتیک پیوسته بگذارد. به عنوان مثال اگر تجهیزات برقی پر مصرفی مانند لامپهای نئون و سیستم صوتی بسیار پر مصرف را بر روی خودرو خود نصب کنید ممکن است برق خودرو برای تامین نیاز همه تجهیزات کافی نباشد و قسمتهای مهمتر دچار افت ولتاژ شده و نتوانند به درستی عمل کنند و عملکرد گیربکس اتوماتیک پیوسته نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • تعویض روغن گیربکس: روغن نقشی حیاتی در انواع گیربکس اتومات بازی می کند. در جعبه دنده اتوماتیک پیوسته نیز در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست داده باشد ممکن است مشکلاتی برای قطعات مختلف آن بوجود بیاید. به همین دلیل توصیه می شود که در دوره هایی که توسط کمپانی سازنده جعبه دنده اتوماتیک پیوسته  خودرو شما پیشنهاد شده نسبت به تعویض روغن اقدام کنید.
  • تاثیر رینگ و لاستیک بر جعبه دنده اتوماتیک پیوسته : رینگ و لاستیک آخرین حلقه از زنجیره انتقال قدرت موتور به چرخها محسوب می شود. اگر قطر رینگ و لاستیک تغییر محسوسی داشته باشد نسبت انتقال دور تغییر کرده و در نتیجه فشار بیشتری بر جعبه دنده اتوماتیک پیوسته وارد خواهد آمد. به همین خاطر همواره توصیه می شود از رینگ و لاستیکی استفاده کنید که در محدوده رینگ و لاستیک فابریک و استاندارد خودرو باشد.
  • مطالعه دفترچه راهنما ماشین: اگر می خواهید از همه توصیه های طراح جعبه دنده اتوماتیک پیوسته خود با خبر شوید باید دفترچه راهنمای خودرو را برای یک بار هم که شده بخوانید. در دفترچه راهنما کمپانی سازنده بر اساس جزئیات طراحی بخشهای مختلف خودرو ممکن است توصیه های خاصی را مطرح کرده باشد که نه تنها در مقالات مختلف قابل مشاهده نیست بلکه شاید اغلب تعمیرکاران حرفه ای و کارکشته نیز از برخی از این توصیه ها بی خبر باشند. لذا بهتر است حداقل یک مرتبه دفترچه مذکوررا با دقت مطالعه کنید.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده در گیربکس اتوماتیک پیوسته : علامتهای هشدار دهنده نشانه هایی هستند که خبر از خرابی در یکی از قسمتهای جعبه دنده اتوماتیک پیوسته می دهند. اگر این نشانه ها را مشاهده کردید هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتومات مراجعه کنید و از تعمیرکار بخواهید با عیب یابی دقیق مشکل را رفع کند. کوتاهی در این زمینه می تواند تعمیرات پر هزینه ای را برای شما در پی داشته باشد.
  • تاثیر رانندگی بر عملکرد گیربکس اتوماتیک پیوسته: در میان انواع گیربکس اتوماتیک که در خودروهای امروزی به کار گرفته می شود گیربکس اتوماتیک پیوسته کمترین تاثیر را از رانندگی می پذیرد و به علت پیوسته بودن تغییرات نسبت دور در این مدل گیربکس معمولا مشکلی در داخل اتاق خودرو حس نمی شود با این حال حرکت با بار سنگین و سرعت بالا می تواند فشار زیادی بر پولی ها و تسمه گیربکس اتوماتیک پیوسته وارد آورد. همچنین حرکت خیلی سریع در هنگامی که فشار بر روی خودرو زیاد است مانند جاده های با شیب تند و… می تواند استهلاک گیربکس را افزایش دهد. توصیه می شود از حرکت با تغییرات شتاب متوالی نیز پرهیز کنید. اگر راننده ای هستید که به طور پشت سر هم از پدال گازو ترمز استفاده می کنید باید بدانید که این نحوه رانندگی استهلاک جعبه دنده اتوماتیک پیوسته شما را افزایش خواهد داد.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات CVT

جعبه دنده اتوماتیک پیوسته از چند بخش مختلف تشکیل شده که این بخشها به یکدیگر وابسته هستند. اگر خرابی کوچکی در یکی از قطعات گیربکس بوجود بیاید به مرور زمان این خرابی ممکن است تشدید شده و یا بر کارکرد سایر قطعات نیز تاثیر گذاشته و خرابی به سایر قطعات هم سرایت کند. در نهایت توصیه می شود که با مشاهده هر یک از نشانه های هشدار دهنده که در این بخش تشریح می گردند در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک پیوسته مراجعه کنید:

  • لرزش: لرزش جعبه دنده اتومات می تواند ناشی از خرابی بلبرینگ یا آنبالانسی پولی های جعبه دنده اتوماتیک پیوسته رخ داده باشد. در هر صورت لرزش با توجه به اعمال گشتاورهای غیر استاندارد می تواند فشار زیادی بر قطعات مهم جعبه دنده اتوماتیک پیوسته وارد آورده و باید هر چه زودتر برطرف شود.
  • زوزه کشیدن جعبه دنده اتومات: این ایراد نیز ممکن است به دلیل خرابی بلبرینگ و یا سایش بیش از حد پولی و تسمه رخ دهد و اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید ممکن است به لرزش نیز بیانجامد.
  • دمای بیش از حد گیربکس اتومات CVT: دمای بالا دشمن شماره یک انواع گیربکس اتوماتیک از جمله جعبه دنده اتوماتیک پیوسته می باشد. در صورتی که متوجه دمای بیش از حد گیربکس شدید ابتدا سطح روغن را چک کنید سپس شیر رادیاتور و سیستم خنک کار خودرو را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • تقه زدن جعبه دنده اتوماتیک پیوسته: ایراداتی متنوعی هستند که می توانند به تقه زدن جعبه دنده اتوماتیک پیوسته منجر شوند. از ان جمله می توان به آنبالانسی پولی ها یا خرابی بلبرینگها اشاره کرد. همچنین وجود قطعه اضافه در داخل گیربکس و یا وجود شکستگی در یکی از قطعات داخلی می تواند به تقه زدن جعبه دنده اتوماتیک پیوسته منتهی شود.
  • روشن شدن چراغ چک: در خودروهای امروزی چراغ چک برای بخشهای مختلف به صورت مجزا در نظر گرفته شده است که نشان دهنده خرابی بخش مورد نظر است. برخی مواقع چراغ چک جعبه دنده اتوماتیک پیوسته برای مدتی روشن می ماند و سپس خود به خود خاموش می شود. این مسئله به معنی از بین رفتن ایراد نیست بلکه به معنای ان است که ایراد مورد نظر هنوز خیلی شدید نشده و نیابد از کنار روشن شدن موقت چراغ چک به راحتی عبور کنید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات CVT

برایا ینکه بتوانید هزینه تعمیر جعبه دنده اتومات CVT خودرو خود را محاسبه کنید ابتدا باید به صورت حضوری به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک پیوسته مراجعه کنید و خودرو را برای عیب یابی دقیق به کارشناسان ما بسپارید. در مجموعه پاور گیربکس با دستگاه های پیشرفته عیب یابی گیربکس به انجام می رسد. سپس مشخص می شود که چه قطعاتی دچار آسیب شده اند و می بایست تعویض شوند و چه قطعاتی قابل تعمیر هستند. در نهایت می توان هزینه تعمیر جعبه دنده اتوماتیک پیوسته را محاسبه کرد.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات CVT

آیا تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک پیوسته دوره های خاصی دارد؟

هر خودرو بسته به نحوه طراحی و قطعات مورد استفاده در جعبه دنده اتوماتیک پیوسته  خود زمان تعویض مشخصی دارد. معمولا این زمان بین 40 تا 55 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. البته دوره تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک پیوسته به نحوه رانندگی و کیفیت روغن مصرفی نیز وابسته خواهد بود.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند جعبه دنده اتوماتیک پیوسته نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند؟

بر در همه انواع خودروهای هیبریدی و غیر هیبریدی با توجه به افت کیفیت روغن تحت فشار بالا نیاز به تعویض روغن گیربکس مانند جعبه دنده اتوماتیک پیوسته وجود خواهد داشت.

در صورت مشاهده لرزش در جعبه دنده اتوماتیک پیوسته چه باید بکنیم؟

لرزش نشانه خطرناکی در جعبه دنده اتوماتیک پیوسته به شمار می رود و باید هر چه سریعتر به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات CVT مراجعه شود.

زوزه کشیدن جعبه دنده اتوماتیک پیوسته در چه مواقعی خطر بیشتری دارد؟

در صورتی که محورها و یا پولی ها دچار آنبالانسی شده باشند چه گیربکس دچار لرزش شده باشد چه صدای زوزه کشیدن به گوش برسد ممکن است در صورت به تعویض انداختن تعمیرات لازمه جعبه دنده اتوماتیک پیوسته شما به یکباره قفل شود و از کار بیافتد.

مقالات مرتبط:

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک
تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک
تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک
تقه زدن گیربکس اتوماتیک
خرابی گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک cvt

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا