پاورگیربکس / تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک امری بسیار تخصصی است و حتما باید در تعمیرگاه اختصاصی به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک توسط نیروهای اموزش دیده انجام می شود. در برخی مواقع که این قطعه خراب شده باشد حتما می بایست تعویض شود و گاهی اوقات نیز تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک جوابگو خواهد بود. اینکه چه زمانی می توان شیر برقی را تعمیر کرد باید توسط کارشناس مشخص گردد.

هزینه تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک

اگر بدانید ایراد گیربکس از خرابی شیر برقی است تعویض یا تعمیر آن چندان پر هزینه نیست اما مهم تشخیص و عیب یابی درست است. در مجموعه پاور گیربکس برای عیب یابی دقیقتر از دستگاههای پیشرفته استفاده می شود. همچنین در تعمیر شیر برقی نیز از روش استاندارد استفاده می شود تا شیر برقی تعمیر شده بتواند مدت طولانی تری را با بهترین عملکرد کار کند. همچنین در این مجموعه حاشیه سود کاهش یافته و کمترین هزینه تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک از مشتریان دریافت می گردد.

شیربرقی گیربکس اتومات چطور عمل می کند؟

شیر برقی در گیربکس اتومات مانند همه انواع شیر برقی های صنعتی از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست قسمت مکانیکی شیر برقی است که از یک مجرای عبور برای روغن گیربکس تشکیل شده و یک زبانه که با حرکت آن مجرای عبور روغن باز یا بسته می شود. بخش دوم قسمتی است که عمل قطع و وصل را انجام می دهد و معمولا از یک فنر و یک بوبین مغناطیسی تشکیل شده است که فنر همواره زبانه را در حالت بسته قرار می دهد و در صورتی که کامپیوتر گیربکس فرمان باز شدن بدهد بوبین عمل کرده با نیروی مغناطیسی ایجاد شده توسط بوبین زبانه بالا کشیده می شود و مسیر عبور روغن باز می گردد.

شیر برقی های گیربکس اتومات در کجا قرار دارند؟

معمولا شیر برقی ها از جمله اجزایی هستند که عملکرد ساعت گیربکس اتومات را تکمیل می کندد و به همین خاطر در داخل ساعت گیربکس اتوماتیک قرار می گیرند. در برخی از انواع خودروهای اتومات برای دسترسی بهتر به شیر برقی ها باید بدنه ساعت باز شود.

نشانه های خرابی شیر برقی گیربکس اتومات

علائم مختلفی هستند که می تواند نشانه خرابی شیر برقی تلقی گردند. در واقع در صورتی که شیر برقی گیربکس اتومات شما خراب شده باشد به شکلهای مختلفی عملکرد گیربکس دچار اختلال می گردد و به همین علت گاهی تشخیص خرابی شیر برقی دشوار می گردد. همچنین در برخی مواقع خرابی شیر برقی به نحوی است که گاهی درست کار می کند اما گاهی نمی تواند به درستی عمل نماید. در این مواقع نیز تشخیص خرابی آن سخت می شود. در ادامه با برخی از نشانه های خرابی شیر برقی آشنا می شویم:

گیر کردن دنده در اثر خرابی شیر برقی گیربکس اتومات: شیر برقی گیربکس همانطور که از نامش مشخص است یک شیر است که مسیر روغن را باز و بسته می کند. حال چند نوع خرابی مختلف می تواند برای شیر برقی پیش بیاید یکی اینکه شیر برقی در زمان مقرر عمل نکند و اجازه جریان یافت روغن را در مجرای تعیین شده ندهد و حالت دوم این است که شیر برقی به موقع بسته نشود و بیش از حد اجازه عبور جریان روغن را در مسیر مربوطه بدهد. حالت دیگر نیز وضعی است که در قطع و وصل شیر برقی اختلال پیش بیاید. در صورتی که شیربرقی بیش از حد جریان روغن گیربکس را باز بگذارد ایراد گیر کردن دنده در گیربکس اتومات گیش می آید. یعنی به عنوان مثال هنگامی که با افزایش سرعت قرار است خودرو از دنده سه به دنده چهار تغییر وضعیت دهد این عمل صورت نگرفته و گیربکس اتوماتیک خودرو در دنده سه گیر می کند.

روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات: در برخی خودروها چراع چک مجزا برای گیربکس در نظر گرفته نشده و تنها چراغ چک موتور روشن می شود اما اغلب خودروها چراغ چک مجزایی برای گیربکس در نظر گرفته شده است. همچنین در برخی مواقع کد مخصوصی هنگام روشن شدن چراغ چک مشخص می گردد که این کد می تواند به خرابی شیربرقی گیربکس مربوط باشد و در این صورت تشخیص خرابی آن ساده تر می گردد.

تقه زدن گیربکس اتومات در اثر خرابی شیر برقی: در برخی مواقع شیر برقی خود به خود به طور موقت عمل می کند و مسیر را باز و بسته می کند در این مواقع به خاطر اختلالی که در کارکرد گیربکس پیش می آید ممکن است صدای تقه زدن از گیربکس اتومات به گوش برسد. با توجه به اینکه تقه زدن گیربکس اتومات می تواند از ایرادهای دیگری نیز منشا گرفته باشد تشخیص خرابی شیر برقی در این مواقع دشوارتر است.

خرابی شیر برقی و تاخیر در تعویض دنده گیربکس اتومات: گاهی خرابی شیر برقی گیربکس اتومات به نحوی است که دیرتر از موعد عمل می کند و یا علت مسدود شدن مجاری آن روغن به سختی می تواند عبور کند و لذا تعویض دنده در گیربکس با تاخیر مواجه می شود. در این هنگام تفاوتی نمی کند که شما قصد افزایش سرعت داشته باشید یا کاهش سرعت در هر دو حالت ممکن است با تاخیر در تعویض دنده مواجه شوید.

لرزش گیربکس اتومات در اثر خرابی شیر برقی: گاهی نیز ممکن است شیر برقی های گیربکس به طور همزمان با هم قطع و وصل شوند و با اختلالی که در کارکرد گیربکس پیش می اید متوجه لرزش در گیربکس خودرو خود شوید. در این مواقع نیز ممکن است شیر برقی ها ایراد داشته باشند یا اینکه برنامه کامپیوتری گیربکس به خوبی عمل نکند و نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد.

خرابی شیر برقی و پرش دنده در گیربکس اتومات: اگر گیربکس اتومات شما از چند دنده خاص تشکیل شده باشد (گیربکس اتومات CVT بدین شکل نیست) گاهی پیش می آید که یکی از دنده ها تعویض نمی شود یعنی به عنوام مثال هنگام افزایش سرعت از دنده سه به جای اینکه گیربکس به دنده چهار برود مستقیما به دنده پنج می پرد. این شرایط نشان می دهد که احتمالا شیر برقی مربوط به دنده چهار دچار ایراد شده است. برای تشخیص این ایراد اگر به صورت مداوم سرعت خودرو را افزایش دهید تا متوجه تعویض دنده ها شوید خواهید توانست شیر برقی معیوب را شناسایی نمایید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات

برای اینکه کمتر دچار خرابی شیر برقی و دیگر قطعات گیربکس اتوماتیک خود شوید می بایست سرویسهای نگهداری و اقدامات مراقبتی مربوطه را به درستی بشناسید و به کار ببندید. این کار با کاهش استهلاک گیربکس کمک شایانی به طول عمر بیشتر و کاکرد با راندمان بالاتر گیربکس اتوماتیک خواهد کرد.

  • تعویض روغن گیربکس اتومات: همانطور که از ابتدای مقاله مشاهده کرده اید بسیاری از عملکردهای اصلی گیربکس اتومات به شیر برقی ها و در نتیجه به روغن گیربکس وابسته است. اگر روغن گیربکس کیفیت خود را از دست داده باشد فرایند تعویض دنده به درستی به انجام نخواهد رسید. همچنین عمل روانکاری و خنک کاری در گیربکس اتوماتیک نیز مستقیما به روغن گیربکس مربوط است. به همین دلیل در صورتی که روغن گیربکس خودرو شما کیفیت خود را از دست بدهد باید هر چه سریعتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • تاثیر رینگ و لاستیک بر عملکرد گیربکس اتومات: گیربکس اتومات توسط کامپیوتر خود تنظیم می کند که در هر وضعیتی با توجه به فشاری که به پدال گاز وارد می کنید چه دنده ای باید در گیربکس به کار گرفته شود. به این ترتیب دنده انتخاب شده در گیربکس با فشار وارد بر آن در اثر نیروی موتور و سرعت خودرو تنظیم می گردد. اما با تعویض رینگ و لاستیک نسبت دور تغییر می کند و در نتیجه فشاری بیش از حد تعریف شده بر قطعات مختلف گیربکس اتوماتیک وارد آمده و می تواند مشکلاتی را در دراز مدت به همراه داشته باشد.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: اگر می خواهید به طور دقیق از همه جزئیات سرویسهای نگهداری از گیربکس اتوماتیک خود آگاه پیدا کنید بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید. در این دفترچه توصیه های اختصاصی مربوط به گیربکس اتوماتیک خودرو شما توسط طراح و سازنده گیربکس درجه گردیده است.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک: در صورتی که روغن گیربکس مواد زائد و ذرات معلق در خود داشته باشد این ذرات می توانند در مجرای شیر برقی و یا مجاری ساعت گیربکس گیر کرده و مشکلات متعددی را همراه داشته باشند. به همین خاطر در ورودی پمپ روغن گیربکس یک فیلتر قرار داده شده است که وظیفه زدودن انواع آلودگی ها و ذرات معلق روغن گیربکس را بر عهده دارد. اما روزنه های ریز فیلتر روغن نیز به مرور زمان مسدود شده و مسیر عبور روغن گیربکس بند می اید. توصیه می شود در هر بار تعویض روغن گیربکس حتما فیلتر روغن گیربکس را نیز تعویض کنید.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات: منظور از نشانه های هشدار دهنده مواردی مانند لرزش و صدای غیر عادی یا گیر کردن دنده در گیربکس است که در صورت بروز این نشانه ها می توان به وجود خرابی در گیربکس پی برد و اگر به موقع نسبت به تعمیر گیربکس اتومات خودرو خود اقدام نکنید ممکن است لطمات جبران ناپذیری بر قسمتهای مختلف آن وارد آورده و به تعمیرات اساسی و پر هزینه گیربکس منتهی شود.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات: یکی از سرویسهای مهم برای نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتومات بازدی دوره ای است که در آن مواردی مانند نشتی روغن و کیفیت و دمای روغن گیربکس و همچنین شل بودن اتصالات گیربکس مورد ارزیابی قرار می گیرد. پیشنهاد می شود هر سه ماه یک بار خودرو را برای بازدید دوره ای استاندارد به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس منتقل کنید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات

در برخی مواقع گیربکس به نحوی دچار خرابی می شود که امکان حرکت دادن خودرو وجود ندارد و به اصطلاح گیربکس گیرپاژ می کند. در این شرایط قطعا باید به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مراجعه شود و یا حداقل با یک تعمیرکار حرفه ای تماس گرفته و از راهنمایی های او استفاده کنید. شما می توانید با تماس با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس از راهنمایی کارشناسان ما بهره ببرید. اما در شرایطی که هیچ از این موارد امکان پذیر نبود ممکن است بتوانید با انجام روشی ساده اما اثر گذار مشکل گیربکس اتومات خود را به طور موقتی رفع کرده خودرو را به تعمیرگاه برسانید:

  • بست باتری را بردارید.
  • پس از گذشت حدود 5 دقیقه بست باتری مجددا وصل نمایید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و بدون فشردن پدال گاز خودرو را روشن کنید.
  • پس از گذشت سی ثانیه خودرو را خاموش نمایید.
  • سه مرتبه فرایند روشن و خاموش کردن خودرو را بدون فشردن پدال گاز تکرار کنید.
  • خودرو را روشن کنید دنده را در وضعیت دلخواه قرار داده و به آرامی حرکت نمایید.
  • در صورتی که هنگام حرکت صدا یا لرزش غیر عادی و شدیدی حس کردید از حرکت دادن خودرو اجتناب نمایید و تنها از جرثقیل برای انتقال آن به تعمیرگاه استفاده نمایید.

سوالات متداول رانندگان در خصوص گیربکس اتومات

وضعیت اضطراری دنده سه به چه حالتی گفته می شود؟

این یک وضعیت مراقبتی است که در شرایط خاصی و با توجه به خطاهایی که کامپیوتر گیربکس دریافت می کند ممکن است گیربکس را در وضعیت دنده سه قفل کند. به این شرایط وضعیت اضطراری دنده سه می گویند.

گاز هرز خوردن گیربکس اتومات به چه دلیلی رخ می دهد؟

در صورتی که فشار روغن کاهش یافته باشد یا کلاچ گیربکس سایش بیش از حدی را تحمل کرده باشد ممکن است اتصال استاندار در کلاچ بوجود نیامده و لذا گیربکس دچار ایراد گاز هرز خوردن بشود.

روغن گیربکس اتومات در چه بازه هایی باید تعویض شود؟

عوامل مختلفی در کاهش کیفیت روغن گیربکس موثر هستند. بیشتر مواقع پارامتر مسافت برای تعویض روغن در نظر گرفته می شود و بسته به نوع خودرو بین 30 تا 75 هزار کیلومتر پیشهاد می گردد. اما موارد دیگری مانند کیفیت روغن مصرفی و نحوه رانندگی و شرایط محیطی می توانند این عدد را تحت تاثیر قرار دهند.

آیا خودروهای هیبریدی نیز نیازی به تعویض روغن گیربکس دارند؟

هر گیربکس اتوماتیکی که در عملکرد خود از روغن استفاده کند به مرور زمان نیاز به تعویض روغن خواهد داشت چرا که فرایندهای موجود در گیربکس اتومات به دلیل فشار و دمای بالای می توانند باعث کاهش کیفیت روغن شوند و کار به مرحله ای می رسد که روغن گیربکس کاملا فاسد و ناکارآمد می شود.

مقالات مرتبط:

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک
تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس cvt
تقه زدن گیربکس اتوماتیک
خرابی گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا