پاورگیربکس / تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک به دلیل حساسیتی که دارد می بایست توسط کارشناس آموزش دیده و در تعمیرگاه تخصصی به انجام برسد. برای کمتر شدن هزینه تعمیر توربین بهتر است نکات مربوط به نگهداری و تعمیر گیربکس اتومات را در موعد مقرر و بدرستی به انجام برسانید. در مجموعه پاور گیربکس برای تعمیر توربین از قطعات اصلی و با کیفیت بهره برده می شود و با روشهای استاندارد توربین گیربکس اتوماتیک  می گردد.

قسمتهای تشکیل دهنده توربین گیربکس اتومات

توربین در واقع همان مبدل گشتاور است که بین موتور و جعبه دنده اتوماتیک خودرو قرار می گیرد اما در مجموعه جعبه دنده دسته بندی می شود و تعمیرات آن نیز در تعمیرگاه تخصصی به انجام می رسد. این وسیله در واقع به نوعی نقش خازن را در مدارات برقی بازی می کند و اجازه می دهد که بدون افت ناگهانی دور موتور خودرو متوقف شود. همچنین محور گردش پمپ روغن نیز نیروی خود را از توربین دریافت می کند. همچنین با توجه به وابسته بودن قدرت ترمز به دور موتور در صورتی که سرعت و دور موتور خودرو کم باشد توربین پمپ ترمز را با دور پایین به گردش آورده و امکان متوقف کردن خودرو با فشار کم بر پدال ترمز فراهم می شود.

از جمله مهمترین قطعات تشکیل دهنده توربین می توان به پوسته خارجی توربین و یاتاقان و توربین و استاتور و کلاچ یک طرفه و پوسته خارجی پمپ اشاره کرد.

مهمترین خرابی های توربین

خرابی هایی که در توربین بوجود می اید نشانه هایی را همراه دارند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

  • لرزش خودرو بر اثر خرابی توربین: از آنجا که توربین گیربکس اتومات وظیفه انتقال قدرت تولیدی توسط موتور خودرو به گیربکس را بر عهده دارد در صورتی که توربین دچار خرابی شود ممکن است حرکت خودرو با لرزش همراه شود. تفاوت این ایراد با ایراداتی که در گیربکس موجب لرزش خودرو می شوند این است که حتی در زمانی که خودرو درجا کار می کند نیز اگر توربین جعبه دنده اتومات خودرو خراب شده باشد ممکن است خودرو دچار لرزش شود در حالی که سایر ایراداتی که موجب لرزش گیربکس اتومات می شوند معمولا در زمان حرکت رخ می دهند. اما برای اینکه بدانید چه عاملی باعث لرزش توربین شما شده است در قدم نخست باید سطح روغن گیربکس را بررسی کنید. چرا که کاهش یا افزایش سطح روغن می تواند باعث به هم ریختن تنظیمات فشار روغن شده و لرزش شدیدی را به همراه داشته باشد.
  • دمای بیش از حد توربین: کاهش کیفیت روغن و یا نشتی روغن به بیرون می تواند به افزایش دمای جعبه دنده اتوماتیک خودرو و در نتیجه افزایش دمای روغن بیانجامد. در این شرایط توربین نیز نمی تواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد. در اغلب موارد خرابی یکی از شیربرقی ها یا گرفتگی فیلتر روغن می تواند عامل افزایش دمای روغن شود. فرسایش چرخ دنده ها و اصطکاک بیش از حد آنها نیز از جمله عواملی هستند که به افزایش دمای روغن گیربکس اتومات منتهی خواهند شد.
  • کیفیت روغن گیربکس و تاثیر آن بر توربین: روغن گیربکس اتومات به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد و از رنگ قرمز روشن به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهد. همچنین چسبندگی ان نیز به مرور زمان کمتر می شود و در نتیجه نمی تواند به درستی وظایف خود را در داخل گیربکس اتومات به انجام برساند. از جمله قطعاتی که تحت تاثیر کاهش کیفیت روغن گیربکس دچار افت عملکرد می شوند توربین گیربکس اتومات است. برای همین بهتر است همواره در مودع مقرر نسبت به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خود اقدام کنید.
  • روغن کثیف و اثر آن بر توربین جعبه دنده اتومات خودرو: علاوه بر کیفیت روغن تمیز بودن روغن نیز بسیار مهم است. در صورتی که روزنه های فیلتر روغن آسیب دیده باشند ذرات معلق در روغن از میان این روزنه ها عبور کرده و می توانند مشکلات متعددی را برای توربین و دیگر بخشهای حساس جعبه دنده اتومات خودرو بوجود بیاورند. به همین دلیل بهتر است توجه ویژه ای به فیلتر روغن داشته باشید و در زمان تعویض روغن حتما فیلتر روغن نیز تعویض گردد.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک

برای اینکه کمتر دچار نیاز به تعمیرات گیربکس اتومات از جمله تعمیر توربین جعبه دنده اتومات خودرو شوید می بایست از گیربکس اتومات خود با سرویسهای به موقع و اصولی مراقبت کنید. مهمترین سرویسهای نگهداری و مراقبت از جعبه دنده اتومات خودرو به شرح زیر هستند:

  • تعویض روغن: روغن نقشی سه گانه در جعبه دنده اتومات خودرو بازی می کند. از یک سو سطوح چرخ دنده ها را که با هم اصطکاک دارند روانکاری می کند و از سوی دیگر وظیفه خنک کاری قطعات مختلف گیربکس را بر عهده داشته و همچنین برخی عملکردها مانند تعویض دنده در جعبه دنده اتومات خودرو به وسیله فشار روغن به انجام می رسد. به همین دلیل تعویض روغن یکی از سرویسهای مهم در نگهداری از جعبه دنده اتومات خودرو به شمار می رود.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک: هر یک از نشانه های هشدار دهنده می تواند از وجود خرابی کوچک یا بزرگی در گیربکس خبر بدهد. اگر این نشانه ها را مشاهده کنید و نسبت به تعمیر سریع آنها اقدام نکنید یا اینکه دیر متوجه انها شوید ممکن است ایراد بوجود آمده تشدید شود و یا اینکه سایر قطعات نیز دچار ایراد شوند و در نتیجه ممکن است حتی گیربکس کاملا گیرپاژ کرده و قفل شود. مهمترین نشانه های هشدار دهنده در جعبه دنده اتومات خودرو شامل تقه زدن و زوزه کشیدن و لرزش و گیر کردن جعبه دنده اتومات خودرو در یک دنده خاص و یا گاز هرز خوردن گیربکس اتومات هستند.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن قطعه ای است که روزنه های بسیار ریزی دارد و در مسیر جریان روغن و در ورودی پمپ روغن گیربکس قرار می گیرد. وظیفه فیلتر روغن گرفتن آلودگی ها و ذرات ریز معلق در روغن جعبه دنده اتومات خودرو است. برای اینکه از جریان روغن تمیز در جعبه دنده اتومات خودرو خود اطمینان پیدا کنید ضروری است در بازه های تعویض روغن فیلتر روغن گیربکس نیز تعویض شود.
  • اثر رینگ و لاستیک بر: استفاده از رینگ و لاستیک غیر متعارف با اندازه های بزرگ می تواند با تغییر نسبت انتقال دور به گشتاور در گیربکس اتومات مشکلاتی را به همراه داشته باشد. چرا که فشاری بیش از حد طراحی شده بر جعبه دنده اتومات وارد آمده و استهلاک قطعات آن افزایش خواهد یافت.
  • تاثیر تغییرات سلیقه ای بر کارکرد گیربکس اتومات: برخی تغییرات سلیقه و نصب تجهیزات جانبی اضافه در خودرو می تواند عملکرد بخشهای مختلف خودرو را با اختلال مواجه کنند. به عنوان مثال چراغهای نئون پر مصرف می تواند با افزایش مصرف برق در خودرو تامین انرژی برای قطعات حساس را مختل نماید. بدین ترتیب برق کافی برای عملکرد استاندارد شیربرقی های جعبه دنده اتومات خودرو نیز فراهم نشده و امکان از کار افتادن گیربکس وجود خواهد داشت.
  • بازدید دوره ای : بازدید دوره ای شامل دو بخش می شود. در نخش نخست خودرو باید گرم باشد و حداقل یک ساعت روشن بوده باشد. در این وضعیت مواردی مانند دمای بیش از حد و نشتی راحتتر شناسایی خواهند شد. در بخش دوم خودرو باید سرد باشد تا مواردی مانند سطح روغن و کیفیت روغن و شل بودن اتصالات مورد ارزیابی قرار بگیرد. بهتر است که بازدی دوره ای را در تعمیرگاه مجاز و توسط تعمیرکار اموزش دیده به انجام برسانید. برای جعبه دنده اتومات خودرو سالم و در شرایط استاندارد هر سه ماه یک بار برای بازدی دوره ای مناسب می باشد اما اگر جعبه دنده اتومات خودرو شما آسیب دیده است بهتر است در دوره های کوتاه تر نسبت به مراجعه به تعمیرگاه و چک کردن پارامترهای اساسی جعبه دنده اتومات خودرواقدام کنید.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو اتومات: در پایان خاطر نشان می سازد که هر سازنده ای ممکن است موارد خاصی را بر اساس طراحی صورت گرفته و قطعات مورد استفاده برای نگهداری هر چه بهتر از جعبه دنده اتومات خودرودر نظر داشته باشد که این موارد در دفترچه راهنمای خودرو ذکر می شود و بهتر است حداقل یک بار این دفترجه مطالعه شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده اتومات خودرو از قسمتها و قطعات مختلفی تشکیل شده است که برای اینکه هزینه تعمیر آن را محاسبه کنید نیاز داریم به اینکه مشخص کنیم دقیقا چه قطعاتی آسیب دیده اند و چه قطعات قابل تعمیر هستند و چه قطعاتی نیاز به تعویض دارند. در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که از تعویض قطعاتی که قابلیت تعمیر دارند اجتناب شود اما در برخی مواقع قطعه به نحوی آسیب دیده است که تعویض آن به صرفه تر است چرا که در صورت تعمیر ممکن است مجددا دچار خرابی شود. در مجموعه پاور گیربکس برای کاهش هزینه تعمیر جعبه دنده اتومات خودروحاشیه سود به حداقل رسیده و همچنین سعی شده تمرکز بر بالا بردن کیفیت تعمیرات باشد یعنی عیب یابی دقیق و استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت تا با این روش از تعمیرات دوباره و هزینه های سنگین پیشگیری شود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات

تعمیرات اضطراری به وضعیتی گفته می شود که جعبه دنده اتومات خودرو شما از کار افتاده است و دسترسی به تعمیرگاه اختصاصی ندارید. در این شرایط می توانید طبق روش زیر عمل نمایید:

  • بست باتری خود را بردارید تا خطاهای موقتی در کامپیوتر که تنظیمات آن را بهم می ریزد ریست شوند.
  • پس از گذشت حدود پنج دقیق می توانید بسته باتری را مجددا وصل نمایید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و استارت بزنید. به یاد داشته باشید پدال گاز یا هیچ دکمه و اهرم دیگری نباید فشرده شود.
  • پس از گذشت سی ماه می بایست خودرو خاموش شود. فرایند روشن و خاموش کردن خودرو را سه مرتبه با شرایطی که توضیح داده شد تکرار کنید.
  • حال خطاهای موقتی پام شده و کامپیوتر تنظیم مجدد گردیده است. خودرو را روشن کنید و به آرامی حرکت کنید.
  • اگر لرزش شدید یا صدای غیر عادی در کارکرد جعبه دنده اتومات خودرو مشاهده کردید ماشین را خاموش کنید و به وسیله بکسل یا جرثقیل به تعمیرگاه انتقال دهید.

سوالات متداول در رانندگان گیربکس اتومات

گاز هرز خوردن به چه معناست؟

گاهی در سرعتهای بالا هنگام فشردن پدال گاز شتاب خودرو به جای اینکه افزایش یابد کاهش پیدا می کند به این شرایط گاز هرز خوردن گفته می شود. در برخی اوقات گاز هرز خوردن به دلایلی مانند ایرادات موتوری یا برقی خودرو مربوط است اما در بیشتر مواقع ایراد از کلاچ جعبه دنده اتومات خودرو است که یا بیش از حد ساییده شده و یا اینکه فشار روغن برای اتصال آن کافی نیست. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام گاز هرز خوردن ابتدا فشار روغن مورد ارزیابی قرار بگیرد.

تعویض  روغن در جعبه دنده اتومات خودرو چه دوره هایی دارد؟

معمولا برای انواع مختلف گیربکس اتوماتیک دوره های مختلفی برای تعویض روغن ذکر می شود که بین 30 تا 75 هزار کیلومتر مسافت در نظر گرفته می شود. همچنین دوره تعویض روغن به عوامل دیگری مانند کیفیت رانندگی و شرایط محیطی مانند دما و رطوبت یا ترافیک و… وابسته است.

آیا در خودروهای هیبریدی که از گیربکس اتومات استفاده می کنند نیز باید روغن جعبه دنده اتومات خودرو عوض شود؟

با وجود اینکه خودروهای هیبریدی به طور معمول از تکنولوژی بالاتری استفاده می کنند اما در این خودروها نیز روغن به مرور زمان کیفیت خود را تحت اثر فشار کاری زیاد از دست می دهد و نیاز به تعویض روغن جعبه دنده اتومات در این خودروها نیز حس می شود.

گیر کردن در دنده پارک را چطور می توان برطرف کرد؟

گاهی ممکن است بتوانید با انجام روشی که در بخش تعمیرات اضطراری در این مقاله تشریح گردید مشکل گیر کردن دنده پارک را برطرف کنید. اما گاهی نیز ایراد به سیستم ترمز یا سیستم برقی خودرو مربوط است و ممکن است نیاز به حضور خودرو در تعمیرگاه باشد.

مهمترین سرویسهای نگهداری جعبه دنده اتومات خودرو چه مواردی هستند؟

اقدامات متعددی برای سرویس و نگهداری هر چه بهتر انواع جعبه دنده اتومات خودرو ذکر شده است که مهمترین آنها تعویض روغن و فیلتر روغن و همچنین بازدید دوره ای هستند.

وضعیت اضطراری دنده سه در جعبه دنده اتومات خودرو را چطور می توان برطرف نمود؟

وضعیتی اضطراری دنده سه حالتی است که به قفل شدن خودکار در دنده سه برای حفاظت از قطعات حساس آن گفته می شود. اگر این حالت به دلیلی خطاهای موقتی کامپیوتر ایجاد شده باشد ممکن است بتوان با تعمیرات اضطراری ایراد را برطرف کرد.

مقالات مرتبط:

تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک
تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس cvt
تقه زدن گیربکس اتوماتیک
خرابی گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا