پاورگیربکس / اجزای گیربکس اتوماتیک

اجزای گیربکس اتوماتیک

اجزای گیربکس اتوماتیک

اجزای گیربکس اتوماتیک باید با نگهداری صحیح و استاندارد مراقبت شوند تا کمتر دچار خرابی شده و نیاز کمتری به تعمیر وجود داشته باشد. اجزای جعبه دنده اتومات خودرو برای هر مدل گیربکسی متفاوت خواهد بود. در این مقاله مهمترین بخشهای انواع گیربکس اتوماتیک در خودرو داخلی و خارجی موجود در کشور را بررسی می کنیم و مهمترین نکات براین نگهداری هر چه بهتر این جعبه دنده ها تشریح می گردد.

همانطور که گفته شد هر ماشینی بنا به ساختاری که دارد از اجزای متفاوتی تشکیل شده است ممکن است برقی قسمتها در یک جعبه دنده اتومات خودرو نقشی اساسی داشته باشند اما در جعبه دنده اتوماتیک خودرو دیگر چنین قسمتهایی وجود نداشته باشد. اما مهمترین بخشهای جعبه دنده اتومات خودرو به شرح زیر هستند:

  • محفظه جعبه دنده اتوماتیک: محفظه یا بدنه جعبه دنده اتومات خودرو پوسته ای است که قطعات داخلی را در بر می گیرد. با توجه به اینکه محورهای ورودی و خروجی با گشتاور بالا در محفظه جعبه دنده اتومات خودرو تعبیه شده اند آب بندی بدنه گیربکس اتومات اهمیت بالایی دارد و در صورتی که یکی از سیلهای آب بندی دچار ایراد شوند ممکن است از یک سطح روغن کاهش یابد و از سوی دیگر امکان ورود مواد دیگر مانند آب یا ذرات گرد و غبار به داخل  وجود داشته باشد. همچنین در صورتی که بدنه جعبه دنده اتوماتیک خودرو دچار شکستگی یا ترک شود نیز کارکرد ان بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است در بازدید های دوره ای بدنه جعبه دنده اتوماتیک خودرو خود را به خوبی بررسی نمایید و از سلامت کامل آن و عدم نشتی سیلهای آب بندی گیربکس اطمینان پیدا کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله گیربکس amt موضوع جذابی است.

  • چرخ دنده های سیاره ای در گیربکس اتومات: برخی از انواع جعبه دنده از چند چرخ دنده سیاره ای استفاده می کنند که به دور محور چرخ دنده بزرگتری که چرخ دنده خورشیدی نامیده می شود گردش می کنند. انتقال نیرو بین این چرخ دنده ها در عمل موجب تعویض نسبت دور و گشتاور در خودرو و گیربکس اتومات شده و به اصطلاح عمل تعویض دنده انجام می شود.
  • شافت خروجی:شافت خروجی همانطور که از نامش پیداست گشتاور تبدیل شده در داخل گیربکس اتومات را به چرخ های خودرو منتقل می کند. مهمترین نکته در خصوص شافت خروجی آب بند بودن محل اتصال آن به بدنه گیربکس و همچنین عدم نامیزانی شافت است.
  • کلاچ در جعبه دنده اتوماتیک خودرو: انواع گیربکسهای اتومات و دستی ناگزیر به استفاده از قطعه ای مانند کلاچ هستند که در هنگام تعویض دنده محور انتقال قدرت را قطع کند و پس از تعویض دنده محور مجددا متصل شود. در برخی خودروها گیربکس اتومات دو کلاچه نصب شده است بدین شکل که دنده ها در دو محور زوج و فرد قرار گرفته و هر محور کلاچ جداگانه ای دارد. حال اگر به عنوان مثال دنده سه جعبه دنده اتوماتیک خودرو فعال باشد و بخواهید به دنده چهار بروید همزمان با قطع محور مربوط به دنده سه محور مربوط به دنده چهار وصل می شود و لذا پرش تعویض دنده در جعبه دنده اتوماتیک خودرو به حداقل می رسد. از جمله ایراداتی که در کلاچ جعبه دنده اتوماتیک خودرو رخ می دهد نخست سایش صفحات آن است و دوم کاهش فشار روغن که به گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک منتهی خواهد شد.
  • فیلتر روغن: فیلتر روغن در ورودی پمپ روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو نصب می شود و وظیفه دارد که ذرات معلق و کثیفی های موجود در روغن را بگیرد. این کار ساده از قطعات حساس جعبه دنده اتوماتیک خودرو در مقابل تاثیرات سو کثیفی روغن محافظت می کند. دو ایراد مختلف ممکن است برای فیلتر روغن اتومات رخ دهد. نخست اینکه ممکن است روزنه های آن بر اثر انباشت ذرات معلق و کثیفی های دریافت شده مسدود شوند که در این صورت فشار روغن در جعبه دنده اتوماتیک خودرو به شدت افت خواهد کرد. از سوی دیگر ممکن است روزنه ها به نحوی آسیب دیده باشند که ذرات معلق غیر مجاز از آنها عبور کند. در این شرایط هر چند فشار روغن کاملا مناسب و حتی ایده آل به نظر می رسد اما به دلیل وجود کثیفی در روغن امکان خرابی های بزرگ در قطعات حساس وجود دارد. به طور کلی توصیه می شود که فیلتر روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو در دوره های مربوط به تعویض روغن عوض شود تا از بروز چنین ایراداتی پیشگیری شود.
  • ساعت: ساعت جعبه دنده اتوماتیک خودرو همانطور که از نامش پیداست وظیفه تنظیمات داخی گیربکس را بر عهده دارد. ساعت در واقع از مجاری مختلف عبور روغن تشکیل شده است که هر مجرا به عملکردی مربوط است و تعویض دنده در جعبه دنده اتوماتیک خودرو با تنظیمات فشار روغن در این مجاری و عمل شیربرقی های مربوطه به انجام می رسد. عملکرد مطلوب همه بخشهای گیربکس اتوماتیک که به فشار روغن کار می کنند به کارکرد استاندارد و طبق برنامه ساعت مربوط می شود. از جمله خرابی هایی که در ساعت جعبه دنده اتوماتیک خودرو ممکن است رخ دهد می توان به سایش مجاری یا محلهای اتصال ساعت و یا گرفتگی مجاری خاص بر اثر کثیفی اشاره نمود.
  • باند ترمز جعبه دنده اتوماتیک خودرو: باندهای ترمز وظیفه دارند که دور موتور و دور چرخ دنده ها را میزان کنند. این کار از تکانه شدید خودرو در هنگام انتقال قدرت از محورهای ورودی به محورهای چرخ دنده ها جلوگیری می کند.
  • مبدل گشتاور: مبدل گشتاور یا توربین جعبه دنده اتوماتیک خودرو یا Torque Converter قطعه ای است که در بین موتور و جعبه دنده اتوماتیک خودرو نصب شده و وظیفه انتقال نیرو بین این بخش را عهده دار است. توربین از یک سو وظیفه قطع و وصل محور انتقال قدرت را بر عهده دارد و از سوی دیگر ترمز گرفتن خودرو را با حرکتی نرم امکان پذیر می کند. خرابی توربین یا مبدل گشتاور در جعبه دنده اتوماتیک خودرو معمولا به لرزش آن منتهی خواهد شد. برای همین توصیه می شود کوچکترین لرزش اضافه در جعبه دنده اتوماتیک خودرو را در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات بررسی نمایید.
  • پمپ روغن: روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو بر خلاف روغن جعبه دنده دستی که تنها وظیفه روانکاری را بر عهده دارد در عملکرد گیربکس نیز نقش داشته و تعویض دنده در واقع با فشار روغن انجام می شود. حال فشار روغن مورد نیاز در جعبه دنده اتوماتیک خودرو توسط یک پمپ روغن تامین می شود که با محور توربین یا مبدل گشتاور جعبه دنده اتوماتیک خودرو به گردش درآمده و فشار روغن مورد نیاز را تامین می کند. همچنین فشار روغن برای اتصال استاندارد کلاچ در گیربکس اتوماتیک نیز توسط پمپ روغن تامین می شود. در صورتی خرابی این قطعه عملکرد بسیاری از قطعات داخل جعبه دنده اتوماتیک خودرو مختل خواهد شد. برای کارکرد هر چه بهتر پمپ روغن گیربکس اتوماتیک بهتر است از تمیز بودن فیلتر روغن و همچنین مناسب بودن سطح روغن اطمینان حاصل نمایید.

برای آشنایی بیشتر مقاله گیربکس اتوماتیک at موضوع جذابی است.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات

هر راننده ای ترجیح می دهد که هزینه تعمیر کمتری را برای جعبه دنده اتوماتیک خودرو خود بپردازد. اما باید توجه داشت که این هزینه کم به چه علتی دریافت می شود؟ اگر کیفیت تعمیراتی که برای جعبه دنده اتومات شما به انجام می رسد پایین باشد یا از قطعات غیر اصلی استفاده شده باشد تا هزینه تعمیر جعبه دنده اتوماتیک خودرو کاهش یابد در واقع این هزینه پایین در دراز مدت به اعمال هزینه های بسیار سنگینتر منجر خواهد شد. این روش کاهش هزینه تعمیر نه تنها هزینه بیشتر بلکه زمان شما را نیز به هدر خواهد داد. اما در مجموعه پاور گیربکس از یک سو برای کاهش هزینه تعمیر گیربکس اتومات تنها حاشیه سود تا حد امکان کاهش یافته و از سوی دیگر با بالا بردن کیفیت عیب یابی و تعمیرات سعی شده تعمیر گیربکس به نحوی انجام شود که تا مدتها نیازی به تعمیرات دوباره نداشته باشید. اما برای اینکه هزینه دقیق تعمیر گیربکس اتومات خود را بدانید بهتر است خودرو به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس انتقال داده شود تا با عیب یابی دقیق قطعاتی که نیاز به تعویض یا تعمیر دارند شناسایی شوند. سپس می توان هزینه تعمیر جعبه دنده اتوماتیک خودرو را محاسبه نمود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک

گاهی اوقات شرایطی پیش می اید که ماشین کاملا از کار می افتد و امکان حرکت خودرو نیز وجود دارد. در این شرایط اگر به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک خودرو دسترسی داشته باشید باید از خدمات این تعمیرگاه استفاده کنید همچنین می توانید با تماس با یکی از شماره های مندرج در سایت فعلی از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره  ببرید. اما اگر هیچ یک از این موارد امکان پذیر نبود می می توانید با بکار بستن اقدامات ذکر شده در این بخش مشکل گیربکس اتوماتیک خودرو را موقتا برطرف کرده و در اولین زمان به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مراجعه نمایید:

  • بست باتری را بردارید و پس گذشت پنج دقیقه بست را متصل نمایید.
  • بدون فشردن پدال گاز و در حالی که دنده در وضعیت خلاص قرار دارد استارت بزنید.
  • اجازه دهید سی ثانیه خودرو کار کند و سپس آن را خاموش کنید. این روشن و خاموش کردن خودرو را شرایط ذکر شده را سه بار تکرار کنید.
  • حال دنده را در وضعیت دلخواه قرار داده و استارت بزنید و حرکت کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله گیربکس اتوماتیک cvt موضوع جذابی است.

بازدید دوره ای جعبه دنده اتوماتیک خودرو

منظور بازدید دوره ای چک کردن موارد مهمی است که می توانند در عملکرد کلی سیستم انتقال قدرت تاثیر گذار باشند. برای بازدید دوره ای باید هر سه ماه یکبار به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک خودرو مراجعه نمایید. در بازدید دوره ای مواردی متعددی مانند نشتی و سطح روغن و کیفیت روغن و شل بودن اتصالات و دمای بیش از حد یا صدا و لرزش اضافه مورد ارزیابی کارشناس قرار می گیرد.

رانندگی ایده آل برای حفظ جعبه دنده اتوماتیک خودرو

نحوه استفاده شما از هر وسیله ای طول عمر و کارکرد ان را تضمین می کند. در خصوص جعبه دنده اتوماتیک خودرو نیز اگر به درستی و طبق اصول استاندارد رفتار کنید می توانید سالیان سال از جعبه دنده اتوماتیک خودرو خود بدون نیاز به تعمیرات استفاده نمایید. انچه بیش از همه به گیربکس اتومات لطمه وارد می کند حرکت با تغییرات متوالی شتاب و سرعت خودرو است. به عبارت دیگر اگر حرکت شما به نحوی باشد که مرتب پدال های گاز و ترمز را فشار می دهید علاوه بر افزایش مصرف سوخت استهلاک بخشهای مختلف مخصوصا گیرجعبه دنده اتوماتیک خودرو شما نیز افزایش می یابد. همچنین حرکت سریعت در شرایط سخت مانند جاده های ناهموار یا سربالایی و یا حرکت در ترافیک می تواند استهلاک جعبه دنده اتوماتیک خودرو را افزایش دهد. از سوی دیگر بکسل کردن خودروهای دیگر نیز فشار زیادی بر جعبه دنده اتوماتیک خودرو وارد می آورد و اگر چاره ای جز این کار ندارید توصیه می شود حتما با سرعت پایین حرکت کنید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتوماتیک

لرزش جعبه دنده اتوماتیک خودرو به چه علت اتفاق می افتد؟

ممکن است از خدمات تعمیرگاه غیر مجاز بهره برده باشید و اتصالات جعبه دنده اتوماتیک خودرو به درستی سفت نشده باشد. در این شرایط چند روز پس از تعمیر گیربکس اتومات خودرو شما دچار لرزش خواهد شد.

تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک خودرو در چه زمانی باید انجام شود؟

دوره های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک معمولا بر اساس مسافت طی شده خودرو مشخص می شود که در هر خودرو و بسته به نوع گیربکس اتوماتی که مورد استفاده قرار گرفته متفاوت خواهد بود.

آیا در گیربکسهای هیبریدی تعویض روغن امری ضروری است؟

بله در همه انواع گیربکسهای اتوماتیک که از روغن استفاده می کنند امکان کاهش کیفیت روغن وجود داشته و در نتیجه تعویض روغن نیز در زمانی که کیفیت روغن خیلی پایین بیاید ضروری خواهد بود.

زوزه کشیدن جعبه دنده اتوماتیک خودرو به چه دلیلی رخ می دهد؟

مهمترین عاملی که به زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک منتهی می شود خرابی بلبرینگ یا کاهش سحط روغن گیربکس است.

وضعیت اضطراری دنده سه در جعبه دنده اتوماتیک خودرو را چطور می توان برطرف نمود؟

گاهی اوقات ممکن است بتوانید با انجام روشی که در بخش تعمیرات اضطراری گیربک اتومات ذکر شد مشکل مربوطه را رفع نمایید. وضعیت اضطراری دنده سه برای حفاظت جعبه دنده اتوماتیک خودرو طراحی شده است و اگر مشکل رفع نشد با جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات منتقل کنید تا ایراد بررسی شود.

به چه علتی ممکن است جعبه دنده اتوماتیک خودرو در وضعیت دنده پارک گیر کند؟

خرابی یکی از شیربرقی های مربوط به این وضعیت و یا خرابی در سیستم ترمز و یا سیستم برقی خودرو از جمله عواملی هستند که به گیر کردن دنده پارک در گیربکس اتومات منتهی خواهند شد.

مهمترین سرویسهای نگهداری جعبه دنده اتوماتیک خودرو چه مواردی هستند؟

تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن که به طور همزمان انجام می شود از جمله سرویسهای نگهداری از جعبه دنده اتوماتیک خودرو به شمار می روند. همچنین بازدید دوره ای جعبه دنده اتوماتیک خودرو نیز کمک شایانی به شناسایی ایرادات ریز و درشت گیربکس خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا