پاورگیربکس / انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک در خودروهای پیشرفته به کار گرفته می شود. آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک و بیان مزایا و معایب هریک از این گیربکسها برای کسانی که قصد خرید خودرو یا تعمیر گیربکس اتوماتیک اتومبیل خود را دارند می تواند مفید باشد. شناخت ابتدایی از انواع گیربکس اتوماتیک سبب می شود هنگام خرید خودرو بتوانید خودرویی را خریداری نمایید که با توجه به اولویتهای شما از مناسبترین انواع گیربکس اتوماتیک استفاده کرده باشد.

گیربکس اتوماتیک چیست و چه مزایای نسبت به گیربکس دستی دارد؟

به طور کلی گیربکس های دستی و اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت و تغییر دور و گشتاور موتور را برعهده دارند. انواع گیربکس اتوماتیک و دستی می بایست نیروی محرکه ای که توسط موتور خودرو تولید می شود را به چرخ ها منتطق کنند. اما دو فاکتور مهم یعنی گشتاور و یا توان گردش و سرعت گردش وجود دارند که تغییر این دو فاکتر دلیل اصلی طراحی گیربکس در خودروهای مختلف است و بر قیمت گیربکس اتوماتیک نیز تاثیر زیادی دارد. هر چه سرعت گردش افزایش یابد توان و گشتاور موتور کاهش می یابد و اگر بخواهید توان بیشتری داشته باشید می بایست سرعت را کاهش دهید. گیربکس وظیفه این تغییر و تبدیل را برعهده دارد. در گیربکسهای دستی تعداد محدودی دنده وجود دارد که هر کدام سرعت و گشتاور خاصی را به چرخ های خودرو انتقال می دهند. انواع گیربکس اتوماتیک نیز با ساختاری پیچیده تر و هر کدام با تعداد خاص دنده های داخلی و خارجی دور مورد نظر را به چرخ ها انتقال می دهند. با وجود پیشرفته بودن انواع گیربکس اتوماتیک احتمال خرابی اجزای گیربکس اتوماتیک در خودروهای پیشرفته و به روز نیز وجود دارد. توصیه می کنیم در صورت بروز خرابی گیربکس خودرو خود به مرکزی پیشرفته و قابل اعتماد رجوع کنید. مجموعه پاور گیربکس با بهرمندی از متخصصی کارکشته و متعهد توانسته اعتماد مشتریان خود را جلب کند. شما می توانید برای مشاوره رایگان با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس بگیرید.

دو عیب بزرگ گیربکس های دستی سبب شد تا انواع گیربکس اتوماتیک طراحی و تولید گردد. عیب اول در راحتی بیشتر انواع گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکسهای دستی است. در گیربکس اتوماتیک شما نیازی به کلاج گرفتن متعدد و تعویض دنده ندارید و در هنگام حرکت تنها از دو پدال گاز و ترمز برای افزایش یا کاهش سرعت خودرو استفاده می کنید. در گیربکسهای دستی این معضل وجود دارد که برخی افراد از تعویض متعدد دنده خسته و کلافه می شوند. جالب است بدانید که در بسیاری از خودروهای پیشرفته دنیا هم قابلیت تعویض دنده دستی و هم قابلیت اتوماتیک بودن گیربکس وجود دارد و این مسئله به تمایل بسیاری از افراد علی الخصوص در کشورهای غربی برای تعویض دنده دستی است. شتاب گرفتن و گاز خودرن ماشین در حالت دستی برای برخی از افراد لذت بخش بوده اما با این وجود طراحی گیربکس اتوماتیک برای راحتی اکثریت مردم انجام شده است.

دومین اشکال گیربکس های دستی محدود بودن تعداد دنده هاست که معمولا حداکثر پنج یا شش دنده وجود دارد و از نظر فنی شما نمی توانید به حالت ایده آل دور و گشتاور در جاده دست پیدا کنید. به عبارت ساده تر ممکن است در شرایط خاصی دنده سه ایده آل باشد و در شرایط دیگری دنده چهار اما در شرایطی مابین این دو حالت شما نمی توانید از دنده سه و نیم استفاده کنید به همین دلیل بهرمندی از گیربکس اتوامات به بالا بردن راندمان خودرو و کاهش مصرف سوخت نیز کمک می کند. متخصصین ما در پاور گیربکس با استفاده از به روز ترین اطلاعات در خصوص انواع گیربکس اتوماتیک و ارائه تمامی لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک خدمات ویژه ای را برای مراجعین خود در نظر گرفته اند که مراجعه حضوری به مجموعه پاورگیربکس می توانید از این خدمات بهرمند گردید.

در ادامه با برخی از مهمترین انواع گیربکس اتوماتیک آشنا خواهید شد. البته نکته مهمی که برای خودروهای پیشرفته خارجی می بایست مد نظر قرار دهید این است که ممکن است یک خودرو از یک مدل گیربکس اتوماتیک استفاده کند که در کاتالوگ خودرو ذکر شده است اما مدل گیربکس مورد نظر در میان انواع گیربکس اتوماتیک ذکر نشده باشد. باید دانست که هر خودرو ساز که گیربکس خاصی را طراحی کرده و به خدمت می گیرد گاهی نام خاصی را برای گیربکس خود ارائه می دهد. مثل خودرو پورشه مدل گیربکس وخود را PDK معرفی می کند و خودرو ساز دیگری مانند آئودی نیز از نام DSG S-Tronic برای گیربکس های اتوماتیک خودروهای خود بهره می برد اما هر دو نوع گیربکس ذکر شده از مدل گیربکس های اتوماتیک تعویض مستقیم یا DSG هستند.

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک

این گیربکس اتومات نسبتا کلاسیک برای نخستین بار در سال 1990 یعنی بیش از سی سال پیش در شرکت پورشه طراحی شده و در خودروهای پورشه مدل 911 به کار گرفته شده است. در ادامه نیز شرکتهای خودرو ساز دیگر مانند بی ام و و کرایسلر (دوج) با تغییراتی در این نوع گیربکس از ان در برخی از مدلهای خودروهای دنده اتوماتیک خود بهره بردند.

گیربکس تیپ ترونیک عملکردی مشابه گیربکس های دنده دستی دارد. در این گیربکسها از یک کبدل گشتاور به جای پدال کلاچ استفاده می شود که این مبدل گشتاور یا تورک کانورتور امکان تعویض دنده اتومات را فراهم کرده و به صورت خودکار تعویض دنده را به انجام می رساند. شرکت پورشه از جمله خودروسازان پیشرو در زمینه اهمیت به خواسته های مشتریان بوده و در این مدل از گیربکسها این امکان را در نظر گرفته که شما خودرو را از حالت دنده اتومات به دنده دستی تغییر دهید. در مدلهای اولیه خودروهای دنده اتومات در شرایط خاص مانند عبور از سربالایی هایی با شیب تند اغلب مشکلاتی برای تنظیم دنده خودرو گیش می امد که بسیاری از کاربران را ناراضی ساخته بود اما این مدل گیربکس با امکان تعویض دنده دستی این مشکل را نیز به خوبی رفع نموده است. همچنین از دیگر مزایای گیربکس تیپ ترونیک ایمنی بالای ان در مقابل خظای راننده است. یعنی برخلاف سایر گیربکسها که خطای راننده در هنگام تعویض دنده ممکن است به گیربکس آسیب وارد کند در گیربکس های تیپ ترونیک این ویژگی لحاظ شده که گیربکس در مقابل خطاهای انسانی در هنگام تعویض دنده ایمن باشد.

گیربکس اتوماتیک AT یا مدل سیاره ای

یکی از پر کاربردترین انواع گیربکس اتوماتیک در خودروهای داخلی و خارجی گیربکس اتوماتیک AT یا گیربکس مدل سیاره ای است. علت نام گذاری گیربکس اتواتیک AT یا سیاره ای شکل ظاهری آن است. در گیربکس سیاره ای ی چرخ دنده بزرگ به عنوان چرخ دنده خورشیدی قرار دارد که چند چرخ دنده کوچک درون آن قرار گرفته اند و همانند سیارات منظومه شمسی که درون منظومه شمسی که در حرکت انتقالی به دور خورشید می چرخند و در حرکت وضعی حول محور خودشان گردش می کنند این چرخ دنده های کوچک نیزحرکت انتقالی به دور محور اصلی گیربکس و حرکت وضعی به دور محور خود چرخ دنده را به طور همزمان انجام می دهند و به همین دلیل این مدل گیربکس را گیربکس های سیاره ای نام گذاری کرده اند.

اجزای اصلی گیربکس سیاره ای شامل محفظه یا بدنه گیربکس و پینیون خورشیدی که در مرکز چرخ دنده قرار دارد و چرخ دنده های سیاره ای و شافت اصلی گیربکس که نیروی محرکه را از موتور خودرو به چرخ ها انتقال می دهد.

اما چه خودروهایی از گیربکس سیاره ای AT استفاده می کنند؟ در میان انواع خودروهایی که در بازار ایران تردد دارند به عنوان مهمترین خودروهایی که از این مدل گیربکس استفاده می کنند می توان به پژو 206 و پژو 207 و پژو صندوق دار مدل SDV9 و پژو پارس اتوماتیک به عنوان خودروهای داخلی و خودروهای خارجی بازار مانند سوزوکی ویتارا و اچ سی کراس و هایما S7 اشاره نمود.

گیربکس اتوماتیک DCT دو کلاچه

گیربکس دو کلاچه یا dual-clutch transmission از پیشرفته ترین انواع گیربکس اتوماتیک به شمار می رود. گیربکس اتوماتیک DCT را گاهی با نام گیربکس نیمه اتوماتیک نیز معرفی می کنند اما این نام به این دلیل نیست که این گیربکس تمامی قابلیتهای گیربکسهای اتوماتیک را نداشته باشد بلکه بدین دلیل است که می توان از این گیربکس هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی استفاده کرد. همانطور که توضیح داده شد تولیدکنندگان پیشرو در صنعت خودرو متوجه شدند که برخی از مشتریان آنها از لذت دنده کشی و پر شدن دنده با گاز زیاد نمی توانند بگذرند و با وجود تمامی مزایای گیربکس اتوماتیک باز هم به سمت خودروهای کلاسیک و گیربکس دستی تمایل بیشتری دارند. علی الخصوص جوانانی که به سرعتهای بالا و شتاب خودرو اهمیت می دهند. لذا این تولیدکنندگان گیربکس نیمه اتوماتیک یا دو کلاچه را طراحی کردند که قالبیت استفاده به صورت دستی را نیز برای مشتریان اینچنینی فراهم می کند. این گیربکس پیشرفته برای نخستین مرتبه توسط شرکت پورشه در خودروهای اسپرت به کار گرفته شد. در مدل گیربکس مذکور دو شافت ورودی هم مرکز به دو کلاچ اتصال پیدا می کنند کلاچ بزرگتر با دنده فرد و کلاچ کوچکتر با دنده های زوج اتصال پیدا می کند. در این گیربکس پیشرفته هم تعداد دنده های مورد استفاده بیشتر است و هم سرعت تعویض دنده به کمتر از یک دهم ثانیه کاهش یافته و لذا این گیربکس ها کارایی بیشتری خواهند داشت. در عمل نیز میزان افت گشتاور در هنگام تعویض دنده کاهش پیدا می کند و برای سرنشینان این خودرو تعویض دنده نامحسوس بوده و نرمی بیشتری را در حرکت به همراه دارد. بدین ترتیب تنها عیب بزرگ گیربکس های نیمه اتوماتیک را می توان در قیمت بالاتر آنها در نظر گرفت. مجموعه پاور گیربکس که انواع گیربکس اتوماتیک خودروهای داخلی و خارجی را در اختیار هموطنان عزیز قرار داده همواره در تلاش است تا بهترین گیربکس های اتوماتیک را با مناسبترین قیمت ارائه دهد. استفاده از متخصصین آموزش دیده برای نصب گیربکس از دیگر مزایای مجموعه پاور گیربکس به شمار می رود. پس اگر از خودروهایی مانند تالیسمان، رنو کپچر، جک S5 ، پژو 205، آئودی R8 و اشکودا استفاده می کنید که از گیربکس گران قیمت نیمه اتوماتیک بهره می برند می توانید از خدمات پاورگیربکس در زمینه نگهداری و تعمیرات و یا تعویض گیربکس مجموعه پاور گیربکس بهره ببرید.

گیربکس اتوماتیک DSG یا گیربکس تعویض مستقیم

این گیربکس پیشرفته نیز از دو کلاچ استفاده می کند. در این مدل از دو کلاچ استفاده شده که گشتاور را به ترتیب انتقال می دهند. برای توضیح ساده تر باید گفت در سیستم های یک کلاچه ابتدا کلاچ رها می شود و سپس دنده تعویض شده و در نهایت کلاچ متصل می گردد. اما در سیستم دو کلاچه پیش از رها شدن کلاچ در محور دوم تعویض دنده صورت می گیرد و همزمان با رها شدن کلاچ محور اول کلاچ محور دوم متصل می گردد و لذا در زمان بسیار کوتاه تری تعویض دنده انجام شده و با بالا رفتن سرعت تعویض دنده متعاقبا زمانی خلاضی کلاچ کاهش خواهد یافت. این مسئله هم شتاب بیشتری را برای خودرو به همراه دارد و هم راحتی بیشتری را برای سرنشینان خودرو به ارمغان خواهد اورد.همچنین در این روش در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می شود. مزیت مهم گیربکسهای DSG نسبت به گیربکسهای دو کلاچه که در بالا در موردشان توضیح دادیم در استفاده از کلاچ مرطوب است. در گیربکسهای دو کلاچه از کلاچ خشک بهره برده شده که هر چند راننده دیگر نیازی به تعویض روغت گیربکس ندارد اما خشک بودن گیربکس سبب می شود کیفیت تعویض دنده کاهش یابد. اما در گیربکس های مدل DSG از انتقال قدرت مرطوب بهره برده شده و تعویض کلاچ نرم تر و سریعتری را برای خودرو موجب می گردد. متعاقبا شما بر خلاف پیربکس های دوگلاچه ملزم به تعویض روغن خودرو خود خواهید بود. البته تعویض روغن در خودروهای اتوماتیک معمولا در فواصل زمانی طولانی تری نسبت به گیربکسهای دستی انجام می شود. در گیربکس های اتوماتیک مدل DSG معمولا در فواصل 40 هزار کیلومتری نباز به تعویض روغن خواهید داشت. اما روغن این گیربکس نیز به علت کیفیت بالاتر آن از قیمت بالاتری نسبت به دیگر روغنها برخوردار است اما پیشنهاد می کنیم که هرگز تعویض روغن گیربکس اتوماتیک DSG را به تاخیر نیاندازید چرا که تجربه نشان داده این امر ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به گیربکس برای گیربکس خودرو شما به بار بیاورد. مجموعه پاور گیربکس تعمیرات و خدمات و تعویض انواع گیربکس DSG را به انجام می رساند و اگر خودرو شما از این مدل گیربکس بهره می برد و دچار مشکلاتی شده اید می تواند به مجموعه گاور گیربکس مراجعه کنید. چند نمونه از خودروهایی که از این مدل گیربکس استفاده می کنند و در بازار ایران حضور دارند می توان به اسکودا( Skoda)، فولکس واگن ( VW) ، پورشه ( Porsche) و آئودی (Audi) اشاره کرد.

گیربکس اتوماتیک AMT

گیربکس AMT به جعبه دنده ای گفته می شود که به صورت دستی اتوماتیک شده باشد. البته این عبارت بدین معنا نیست که شما بتوانید گیربکس دستی خودرو خود را به اتوماتیک تبدیل کنید و یا حتی با استفاده از مکانیک متخصص این امر امکان پذیر باشد بلکه این مهم در کارخانه به انجام می رسد. AMT در واقع مخفف AUTOMATED MANUAL TRANMISSION یعنی گیربکس دستی پیشرفته ای که توسط کارخانه ارتقا پیدا کرده و به گیربکس اتوماتیک تبدیل شده است.

برای نخستین بار شرکت BMW اولین نمونه از گیربکس اتوماتیک AMT را روانه بازار کرد که از مهمترین مزایای این نوع گیربکس نسبت به انواع گیربکس اتوماتیک می توان به هزینه پایین آن اشاره کرد.

گیربکس اتوماتیک CVT یا سیستم پولی تسمه

اگر آشنایی با کولر آبی داشته باشید می دانید که در این تجهیز از دو پولی با قطرهای مختلف و یک تسمه استفاده شده است که یک پولی بر روی موتور نسب می شود و پولی دیگر روی شافت فن قرار می گیرد و تسمه بین آنها نیروی محرکه موتور را به فن انتقال می دهد. در گیربکس اتوماتیک CVT نیز از دو پولی محرک و متحرک و یک تسمه که می تواند از جنس فلز یا پلاستیک باشد استفاده می شود. آنچه باعث تغییر دور در این مدل گیربکسها می شود خاصیت ویزه ای است که پولی ها دارند. بدین ترتیب که هر پولی از دو صفحه با شیب بسیار تند تشکیل شده است که این دو صفحه را می توان از هم دور کرده و یا به هم نزدیک نمود. بدین ترتیب با تغییر شعاع پولی در گیربکس مذکور نسبت دور نیز تغییر می کند و با توجه اینکه شعاع پولی به صورت پیوسته تغییر می کند می توان بی نهایت نسبت دور در دسترس داشت. گیربکس CVT که مخفف عبارت Continuously Variable Transmission است اغلب در ماشین آلات صنعتی به کار گرفته می شود. اما بسیاری از خودروهای دنده اتومات نیز از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می برند. از جمله خودروهای مذکور می توان به شورلت اسپارک و فورد Cmax و نیسان سنترا و… اشاره کرد.

بهترین مدل گیربکس دنده اتوماتیک

در این مقاله انواع گیربکس دنده اتوماتیک را مورد بررسی قرار دادیم اما در نهایت آیا می توان گفت بهتری مدل گیربکس دنده اتوماتیک کدام یک از اینهاست؟

قطعا با پیشرفت علم و تکنولوژی هر ساله ممکن است مدلهای ارتقا یافته ای از گیربکسها به بازار ارائه شود. اما هر گیربکسی معایب و مزایای خاص خود را دارد و باید توجه داشته باشید که چه مدلگیربکسی در چه خودرویی به کار گرفته شده است. ممکن است یک مدل قدیمی تر گیربکس اتوماتیک با طراحی بهتر در یک خودرو بی ام و از یک مدل پیشرفته تر در یک خودرو چینی بهتر کار کند. همچنین باید پارامترهای مختلفی را مد نظر قرار دهید. برخی از خودروهای پیشرفته از مدل گیربکسهایی استفاده می کند که نیازی به تعویض روغن ندارد و این مسئله به عنوان یک مزیت بزرگ از نظر فروشنده به مشتری ارائه می گردد. اما باید بدانید که این اوج تکنولوژی گیربکسهای اتوماتیک نیست و شرکتهای خودرو ساز گیربکسهای پیشرفته تری را تولید کرده اند که هرچند نیاز به تعویض روغن دارند اما در عوض کارایی بسیار بیشتری داشته و راحتی و نرمی بیشتری را در هنگام تعویض دنده برای سرنشینان خودرو به همراه دارند. یک گیربکس اتوماتیک ایده آل سرعت تعویض دنده بالاتری داشته و با کاهش تکانه تعویض دنده نرمی بیشتری را در هنگام حرکت به ارمغان می آورد. همچنین تعمیرات کمتر و دوره تعویض روغن طولانی تر از جمله نشانه های یک گیربکس اتوماتیک ایده آل به شمار می روند. پس در نهایت به این نتیجه می رسیم که مهم نیست که خودرویی که شما می خواهید خریداری کنید حتما از مدلهای پیشرفته گیربکس که قیمت به مراتب بالاتری دارند استفاده کند بلکه مهم این است که گیربکس به کار رفته در خودرو طراحی و ساخت بهتری داشته باشد و با سایر قطعات و محورها و موتور خودرو تناسب بهتری داشت باشد.

شما می توانید جهت مشاوره فنی از مشاوران شرکت پاور گیربکس بهره ببرید و خودرو مورد نظر خود را قبل از خریداری از نظر کیفیت گیربکس و خرابی ها و تعمیرات و دیگر مسائل بسنجید.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که گیربکس پیشرفته تر اغلب هزینه بالاتری نیز برای شما به همراه خواهد داشت هم هزینه تعوی و هم هزینه تعمیرات و تعویض روغن و…

مجموعه پاور گیربکس یکی از بزرگترین و به روز ترین مجموعه های ارائه دهنده خدمات گیربکسهای اتوماتیک در کشور به شمار می رود. در این مجموعه هم در زمینه خرید و فروش گیربکس اتومات انواع خودروهای داخلی و خارجی به هموطنان عزیز خدمات ارائه می گردد و هم تعمیرات و نگهداری انواع  گیربکسهای اتومات تحت نظر مهندسین زبده و تکنسینهای آموزش دیده به انجام می رسد و این مجموعه توانسته با ارائه خدمات با کیفیت اعتماد و خرسندی مشتریان خود را به همراه داشته باشد.

گیربکس یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می رود که کوچکترین عیبی در این قطعه راحتی سواری و رانندگی شما را خدشه دار خواهد کرد و در عین حال ممکن است لطمات جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته باشد لذا پیشنهاد می کنیم هرگز کوچکترین نشانه ای از خرابی گیربکس را دست کم نگیرید. از جمله مهمترین نشانه ها که نشان دهنده خرابی گیربکس اتوماتیک می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعویض صدای گیربکس در هنگام تعویض دنده. در حالت عادی تعویض دنده در گیربکس های اتومات مخصوصا گیربکسهای اتوماتیک پیشرفته تر کاملا بی صدا انجام می شود اما اگر یکی از چرخدنده ها دچار ایران شده باشد ممکن است صدایی در هنگام افزایش یا کاهش سرعت به گوش برسد.
  2. تکانه یا لرزش خودرو در هنگام تعویض دنده. اگر لرزش غیر عادی را در هنگام کاهش یا افزایش سرعت در خودرو خود ملاجظه می کنید این مسئله ممکن است به ایرادی در گیربکس اتومات مربوط باشد.
  3. شتاب پایین در هنگام فشار روی خودرو علی الخصوص در هنگام عبور از سربالایی های با شیب تند نیز ممکن است از ایرادی در گیربکس خبر بدهد. البته در خودروهای ضعیف تر این مسئله تا حدودی طبیعی است اما اگر حس می کنید شتاب خودرو شما نسبت که گذشته دچار تغییر شده است ممکن است این مسئله ربطی به ضعیف شدن موتور خودرو نداشته باشد بلکه ایرادی در گیربکس اتوماتیک خودرو شما ایجاد شده باشد.

 اگر در زمینه گیربکس اتومات خودرو خود مشکلی مشاهده می کنید با توجه به حساسیت فوق العاده این قطعه خودرو پیشنهاد می کنیم هرگز این ایراد را ناچیز قلمداد نکرده و حتما را برای بازدید و کارشناسی خودرو خود به مجموعه پاور گیربکس مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا