پاورگیربکس / تعمیر گیربکس لیفان 620

تعمیر گیربکس لیفان 620

تعمیر گیربکس لیفان 620

تعمیر گیربکس لیفان 620 با توجه به حساسیتی که این خودرو دار حتما باید در تعمیرگاه مجاز و تحت نظر کارشناسان آموزش دیده به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس از دستگاه های پیشرفته و مجهز به فناوری روز دنیا برای عیب یابی هر چه دقیقتر جعبه دنده اتومات بهره برده می شود و عملیات تعمیر و تعویض قطعات نیز توسط کارشناسان با تجربه و آموزش دیده به انجام می رسد.

مشخصات فنی لیفان 620

مدلهای موجود لیفان 620 در بازار ایران به سالهای 90 تا 96 مربوط می شود. این خودرو محصول شرکت کرمان موتور بوده و از جمله خودروهای چینی با کیفیت در زمان خود به شمار می رفته است. موتور چهار سیلندر آن 1.8 لیتر گنجایش دارد و می تواند 131 اسب بخار قدرت تولید کند. مصرف سوخت آن نیز 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. از جمله عیوب جعبه دنده لیفان 620 می توان به دنده پرانی بلافاصله بعد از رهاکردن پدال گاز به دلیل معیوب بودن دنده برنجی ها و کشویی تعویض دنده اشاره نمود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات لیفان 620

اصولا هر گونه تعمیر جعبه دنده اتومات می بایست در تعمیرگاه و مطابق با استانداردهای ارائه شده توسط کمپانی سازنده به انجام برسد. اما گاهی پیش می آید که خودرو قادر به حرکت نیست و جعبه دنده کاملا از کار افتاده است. در این مواقع ممکن است بتوانید با انجام روشی که در ادامه تشریح می گردد مشکل را موقتا رفع کنید تا سر فرصت به تعمیرگاه مراجعه شود. روش مذکور به شرح زیر می باشد.

  • برخی اوقات که جعبه دنده قفل می کند مشکل از دمای بیش از حد و گیرپاژ کردن چرخ دنده ها یا عملکرد ناقص شیربرقی هاست. در این مواقع اگر حس می کنید که مدت طولانی است فشار زیادی بر ماشین وارد آمده به مدت حدود دو ساعت خودرو را خاموش کنید تا به دمای محیط برسد. سپس استارت زده و حرکت کنید. در این مواقع نمی توان خیلی به حرکت خودرو و کارکرد جعبه دنده اطمینان داشت و باید هر چه زودتر به تعمیرگاه مجاز مرجاعه شود.
  • گاهی نیز ایراد به تنظیمات کامپیوتری و خطاهای پیش آمده مربوط است. در این مواقع ابتدا باید خطاهای موقتی کامپیوریت را ریست کرد و سپس تنظیمات مجدد را به انجام رساند. برای این منظور ابتدا ماشین را خامشو کنید و بست بارتی را به مدت 5 دقیقه بردارید.
  • سپس بست باتری را متصل کنید و استارت بزنید و اجازه دهید خودرو 30 ثانیه روشن بماند. در این شرایط نباید پدال گاز فشرده شود و باید دنده نیز در وضعیت خلاص قرار داشته باشد.
  • حال مجددا ماشین خود را خاموش کنید و پس از سی ثانیه دوباره استارت بزنید و این کار را در مجموع سه مرتبه تکرار کنید.
  • اکنون که هم خطاهای موقتی رفع شده و هم تنظیمات مجدد کامپیوتری به انجام رسیده اماده حرکت می باشید. دنده را در وضغیت دلخواه خود قرار داده به آرامی استارت بزنید و حرکت کنید.

روغن گیربکس اتومات لیفان 620

هنگامی که دو سطح فلزی روی هم می غلتند فشار زیادی بر هر دو سطح وارد می آید مخصوصا زمانی که لغزش سطوح به انتقال قدرت زیادی همراه باشد. این دقیقا وضعیتی است که چرخ دنده های گیربکس اتومات لیفان 620 تحمل می کنند لذا روانکاری بین سطوح چرخ دنده ها بسیار ضروری است که این کار بواسطه روغن به انجام می رسد. همچنین دمای بالای حاصل از اصطکاک چرخ دنده های نیز باید به نحوی دفع شود که این کار نیز به واسطه روغن و با کمک سیستم خنک کاری خودرو انجام خواهد شد. در طرف دیگر روغن در جعبه دنده اتوماتیک وظیفه تعویض دنده و گرفتن کلاچ را نیز بر عهده دارد و این کار نیز بدون روغن با اندازه و کیفیت مناسب ممکن نخواهد بود. همه اینها به مرور زمان سبب می شود که فشار وارده بر روغن کیفیت آن را کاهش داده و نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خودرو اتومات ایجاد گردد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات لیفان 620

برای اینکه مشخص شود که چه مبلغی به عنوان هزینه تعمیر می بایست پرداخت گردد ابتدا باید مشخص شود که چه قطعاتی در جعبه دنده خراب شده اند و کدامیک از این قطعات نیاز به تعمیر و کدامیک نیاز به تعویض دارند. در مجموعه پاور گیربکس تلاش بر این است که حتی القدور قطعات آسیب دیده تعمیر شوند تا هزینه نهایی کاهش یابد اما گاهی مواقع آسیب دیدگی به نحوی است که چاره ای جز تعویض قطعه معیوب وجود ندارد. در صورتی که می دانید چه قطعاتی دچار آسیب شده اند می توانید با تماس با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس هزینه تعمیرات را از کارشناسان ما استعلام کنید.

فیلتر روغن گیربکس اتومات لیفان 620

فیلتر که در ورودی اویل پمپ نصب می گردد وظیفه دارد ذرات معلق در روغن را جدا گرده و روغن تمیز را روانه قطعات حساسی مانند چرخ دنده ها و سوپاپها و شیربرقی ها نماید. اما از سوی دیگر به مرور زمان که این ذرات معلق جدا سازی شوند روزنه های فیلتر مسدود شده و در نتیجه جلوی جریان روغن گرفته می شود و با کاهش شدید فشار روغن مواجه خواهید شد. در این مواقع می بایست فیلتر روغن را تعویض کنید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات لیفان 620

جعبه دنده در خودرو لیفان 620 نیز مانند دیگر خودروهای اتوماتیک از طراحی پیچیده ای بهره برده و قطعات بسیاری در هماهنگی با هم کار می کنند تا کارکرد نهایی بدون اشکال باشد. این هماهنگی منجر به وابستگی قطعات مذکور به یکدیگر می شود و در صورتی که آسیب کوچکی در یکی از قطعات ایجاد شود به مرور زمان این آسیب می تواند سایر قطعات را نیز درگیر کرده و در نتیجه خرابی های بیشتری را به بار بیاورد. به همین خاطر همواره توصیه می شود که در صورت مشاهده کوچکترین آسیب و اختلال در عملکرد جعبه دنده به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید تا با عیب یابی دقیق ایرادات و قطعات آسیب دیده شناسایی و رفع گردند. مهمترین نشانه هایی که می توانند شما را از وجود خرابی های کوچک مطلع نمایند به شرح زیر هستند:

  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک لیفان 620: تقه زدن ایرادی است که معمولا در نتیجه خرابی ییک از شیربرقی ها رخ می دهد. برای اینکه تشخیص داده شود کدام شیربرقی ها در معرض خرابی بوده اند باید دقت شود که در چه دنده هایی صدای تقه زدن بیشتر می شود. همچنین گاهی نیز ممکن است تقه زدن با لرزش و تنش بیشتری همراه باشد که در این مواقع مشخص است آسیب جدی تر بوده است.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک لیفان 620: مهمترین عاملی که به زوزه کشیدن مربوط است خرابی یکی از بلبرینگهای موجود در جعبه دنده است. همچنین گاهی نیز اصطکاک بیش از حد بین چرخ دنده های می تواند عامل شنیده شدن صدای زوزه کشیدن در داخل اتاق خودرو باشد که نتیجه کاهش سطح روغن است.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک لیفان 620: هر چند عوامل متعددی ممکن است به لرزش در جعبه دنده منتهی شوند اما در صورتی که به تازگی از خدمات فنی یک تعمیرگاه غیر مجاز استفاده کرده باشید ممکن است مونتاژ یا تعمیرات به شکل استاندارد انجام نشده و اتصالات جعبه دنده شل شده باشند. در این مواقع حتما باید در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه شود تا اتصالات به وسیله تورک متر و با گشتاور استاندارد سفت شوند.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات لیفان 620: در خصوص روشن شدن چراغ چک که یکی از مشخص ترین نشانه های خرابی به شمار می رود تنها به ذکر یک نکته بسنده می کنیم که حتی روشن شدن موقتی چراغ چک را نیز باید جدی گرفت و برای رفع عیب قطعات معیوب به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک لیفان 620: عوامل متعددی مانند ایرادات سیستم روغن می توانند منجر به گاز هرز خوردن خودرو شوند. اما بسیاری از مواقع عدم اتصال مناسب در کلاچ سبب این نشانه هشدار دهنده خواهد بود. این مسئله نیز می تواند به سایش بیش از حد صفحات کلاچ یا کاهش فشار روغن جعبه دنده مربوط باشد.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک لیفان 620

برای مدلهای مختلف این خودرو توسط کارشناسان بر اساس مسافت طی شده دوره های خاصی برای تعویض روغن جعبه دنده در نظر گرفته می شود که معمولا بین 40 تا 50 هزار کیلومتر می باشد. اما باید در نظر داشت که این مسافت قطعی نیست و ممکن است شما در زمان کوتاه تری نیاز به تعویض روغن داشته باشید. عواملی که در طول عمر روغن جعبه دنده موثر هستند دمای کاری آن و خرابی هایی که باعث افزایش دما می شوند از یک سو و کیفیت روغن و شرایط محیطی و رانندگی شما نیز از سو دیگر می باشند. همچنین تعویض روغن علاوه بر مسافت به مدت استفاده از آن نیز مربوط خواهد بود. به نحوی که اگر بین 4 تا 5 سال از آخرین تعویض روغن شما گذشته باشد اما هنوز مسافت مورد نظر را طی نکرده باشید نیز باز باید نسبت به تعویض روغن جعبه دنده خودرو اقدام کنید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات لیفان 620

نحوه عملکرد و طول عمر قطعات مختلف و حتی روغن جعبه دنده به مراقبت و رانندگی شما بستگی دارد. اگر توصیه هایی را که تحت عنوان سرویسهای نگهداری جعبه دنده اتوماتیک ارائه می شوند جدی بگیرید و به موقع به اجرا بگذارید قطعا می توانید مدت طولانی تری را فراغ از تعمیرات گوناگون سپری کنید. مهمترین این توصیه ها به شرح زیر هستند:

  • اجتناب از تغییرات سلیقه ای و نصب تجهیزات اضافه: برخی تجهیزات اضافی می تواند تاثیرات سو باور نکردنی بر بخش های مختلف خودرو بگذارند. به عنوان نمونه اگر از تجهیزات برقی پر مصرفی مانند لامپهای نئون یا سیستمهای صوتی و تصوری پر مصرف در ماشین خود استفاده می کنید باید بدانید که ممکن است برق تولید شده در خودرو ولتاژ کافی برا تامین نیاز این وسایل و دستگاه های ضروری تر خودرو را نداشته باشد و در این مواقع است که به علت افت ولتاژ شیربرقی های تعویض دنده به مشکل مواجه می شوند.
  • بازدید دوره ای: توصیه می شود هر سه ماه یک بار در شرایط استاندارد برای بازدید وضعیت قطعات مختلف و پارامترهای اساسی به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید. اگر سابقه خرابی در یکی از قطعات وجود داشته باشد بهتر است این زمان کوتاه تر شود. بازدید دوره ای در دو بخش به انجام می رسد. در بخش نخست باید ماشین گرم باشد تا پارامترهایی مانند نشتی روغن و صدا و لرزش و دمای اضافه بهتر تشخیص داده شوند. در بخش دوم بالعکس باید ماشین کاملا سرد شده باشد تا پارمترهایی مانند شل بودن اتصالات و سطح و کیفیت روغن را بهتر بتوان ارزیابی کرد.
  • تعویض روغن: برای اینکه بتوانید کیفیت روغن را بسنجید دو پارامتر را باید در نظر داشته باشید. نخست لزجت یا چسبندگی روغن است که در ابتدای کار کاملا مشهود می باشد اما به مرور زمان این چسبندگی کم و کمتر می شود و در نهایت کار به جایی می رسد که دیگر روغن قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود. پارامتر دوم نیز رنگ آن است که به مرور زمان از قرمز روشن به سیاه تغییر می کند. بهتر است ارزیابی کیفیت روغن توسط کارشنا به انجام برسد.
  • مطالعه دفترچه راهنما: در دفترچه راهنمای خودرو ممکن است بر حسب مدلو وژگی های منحصر به فرد خودرو توصیه های خاصی از سوی کمپانی سازنده ارائه شده باشد که توجه به این توصیه ها می تواند کمک شایانی به رانندگان برای استفاده بهتر و با راندمان بیشتر بنماید. پس حداقل یک بار این دفترچه را با دقت مطالعه کنید و نکات مهم آن را به خاطر بسپارید.
  • تعویض فیلتر روغن: در برخی تعمیرگاه های غیر تخصصی توصیه هایی مبنی بر تعویض فیلتر روغن در هر دو مرتبه تعویض روغن و یا حتی تمیز کردن فیلتر روغن با روش گازوئیل شویی یا باد گرفتن می شود که این توصیه ها هرگز علمی و کاربردی نیستند. بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن جعبه دنده خودرو همان دوره های تعویض روغن می باشد و هر گونه عملیات احیا و تمیز کردن فیلتر نه تنها سودی ندارد بلکه ممکن است باعث آسیب دیدن روزنه ها فیلتر ور در نتیجه عبور ذرات معلق روغن از آن شود که خطرات بسیاری را برای قطعات حساسی مانند سوپاپها و چرخ دنده ها و شیربرقی ها به بار خواهد آورد.
  • رانندگی ایده آل: برای اینکه بیشترین کارایی را در بخشهای مختلف خودرو شاهد باشد چطور باید رانندگی کنیم و رانندگی ایده آل در یک خودرو اتومات چگونه خواهد بود؟ قطعا توجه به پاسخ این سوال می تواد به طول عمر بخشهای مختلف خودرو و راندمان بالاتر آنها کمک بسزایی بنماید. حرکت با تغییرات شتاب زیاد یعنی فشردن پیاپی پدال ترمز و پدال گاز وهمچنین حرکت در ترافیک یا جاده های ناهموار از جمله مواردی است که استهلاک زیادی را برای بخشهای مختلف جعبه دنده خودرو شما به همراه خواهد داشت. مخصوصا اگر در شرایط فوق با سرعت بالا حرکت کنید فشار مضاعفی به این قسمت از خودرو وارد خواهد آمد.
  • پرهیز از بکسل کردن خودروهای سنگین: لیفان 620 یک خودرو سواری است و برای حمل باری معقول و چند نفر مسافر طراحی شده که در مجموع این بار معمولا از چند صد کیلو تجاوز نخواهد کرد. اما یدک کشیدن خودروهای دیگر می تواند فشار بسیاری زیادی را بر جعبه دنده خودرو وارد آورد. علی الخصوص در زمانی که با سرعت های بالاتر حرکت می کنید. پس بهتر است یا به طور کلی از بکسل کردن خودروهای سنگین پرهیز نمایید و یا در صورتی که چاره ای جز این کار وجود ندارد با سرعت کم و با حداقل تغییر شتاب حرکت کنید.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتومات لیفان 620

معمولا در مواقعی که هزینه تعمیرات زیاد می شود این سوال برای کاربران پیش می اید که آیا بهتر است بجای این همه هزینه تعمیر به یکباره کل جعبه دنده خودرو را تعویض کنیم؟ اغلب اوقات اگر هزینه تعمیرات به اندازه دو سوم هزینه تعویض باشد پاسخ به این سوال مثبت خواهد بود. اما گاهی نیز هر چند به نظر می رسد تنها چند قطعه نیاز به تعمیر فوری دارند و با هزینه ای اندک مشکل رفع خواهد شد اما سایر قطعات نیز آسیبی جزئی دیده و به مرور زمان نیاز خواهید داشت که چندین بار برای تعویض سایر قطعات به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. در این مواقع نیز بهتر است با کارشناس مربوطه مشورت کرده و در صورت صلاح دید ایشان جعبه دنده خودرو را کلا تعویض نمایید. با این کار در وقت و هزینه خود نیز صرفه جویی خواهید کرد.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات لیفان 620

سرویسهای مهم و تاثیر گذار در گیربکس اتومات لیفان 620 کدام موارد هستند؟

از مهمترین این سرویسها می توان به تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن و بازدید دوره ای اشاره کرد که رعایت همین سه سرویس می تواند از بسیاری از خرابی ها و تعمیرات پر هزینه پیشگیری کند.

در صورت گیر کردن ماشین در دنده پارک احتمال خرابی در چه بخشهایی وجود دارد و چطور این ایراد را رفع کنیم؟

ممکن است سیستم ترمز یا سیستم برقی خودرو آسیب دیده باشد و با توجه به نقشی که این قسمتها در متوقف ساختن خودرو دارند مشکل گیر کردن در وضعیت دنده پارک حس شود. در صورت بروز این ایراد می توانید روش ارائه شده در بخش تعمیرات اضطراری را امتحان کنید که می تواند مشکل را موقتا رفع کند.

آیا تعویض روغن در گیربکس اتومات لیفان 620 امری ضروری است؟

بله با توجه به کاهش کیفی روغن در طول زمان و با توجه به فشار بالایی که در جعبه دنده این خودرو وجود دارد کاهش کیفیت روغن وجود داشته و در نتیجه تعویض امری ضروری خواهد بود.

آیا تعویض روغن در جعبه دنده خودروهای هیبریدی نیز ضروری است؟

در این خودروها نیز فشار زیادی در هنگام انتقال قدرت موتور به چرخها وجود دارد و با توجه به احتمال افت کیفیت روغن جعبه دنده تعویض آن ضرورت خواهد داشت.

وضعیت اضطراری دنده سه به چه حالتی گفته می شود؟

حالتی که در آن به منظور حفظ و نگهداری از قطعات حساس ماشین به صورت خودکار در دنده سه قفل می شود.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس لیفان
تعمیر گیربکس لیفان 520
تعمیر گیربکس لیفان 820
تعمیر گیربکس لیفان x50
تعمیر گیربکس لیفان x60

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا