پاورگیربکس / تعمیر گیربکس لیفان 820

تعمیر گیربکس لیفان 820

تعمیر گیربکس لیفان 820

تعمیر گیربکس لیفان 820 در مجموعه پاور گیربکس با بهترین قطعات و توسط نیروهای زبده و اموزش دیده به انجام می رسد. بهرمندی از دستگاه های پیشرفته در عیب یابی دقیق هنگام تعمیر جعبه دنده اتوماتیک لیفان 820 یکی از مزایای این مجموعه به شمار می رود. برای اینکه کمتر نیاز به تعمیر جعبه دنده اتومات لیفان 820 داشته باشید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید و اقداماتی را که در بخش سرویسهای نگهداری و تعمیر جعبه دنده خودرو ذکر شده به انجام برسانید.

معرفی مختصر لیفان 820

 این سدان متوسط از سال 95 در شرکت کرمان موتور تولید شد و تولید آن تا سال 97 ادامه پیدا کرد. این خودرو چینی بزرگترین نمونه در کلاس مربوطه در خودروهای لیفان به شمار می رود. لیفان 820 از موتوری چهار سیلندر استفاده می کند که توان 158 اسب بخار و گشتاور حداکثر 221 نیوتن متر را می تواند تولید کند. همچنین با این موتور قدرمتند می تواند به 200 کیلومتر در ساعت سرعت برسید و شتاب صفر تا صد آن نیز 10.5 ثانیه می باشد. این درحالی است که مصرف سوخت ترکیبی لیفان 820 تنها 8.7 لیتر برای هر صد کیلومتر محاسبه شده است.این خودرو از جعبه دنده شش دنده اتوماتیک بهره می برد و سیستمهای متنوعی مانند کروز کنترل و اتو پارک برای رفاه بیشتر راننده تعبیه شده اند.

تعویض روغن

روغن وظایف متعددی در جعبه دنده اتومات بر عهده دارد. از ان جمله می توان به روانکاری چرخ دنده ها اشاره کرد. اگر روانکاری مناسب بین چرخ دنده ها انجام نشود اصطکاک بین آنها زیاد شده وفشار بالای بر چرخ دنده ها و محورهای مربوطه وارد خواهد آمد. همچنین وظیفه خنک کاری جعبه دنده خودرو نیز بر عهده روغن است. باید دانست که دمای بیش از حد می تواند ظرف مدت کوتاهی خرابی های بسیاری را در جعبه دنده خودرو شما به بار بیاورد. همچنین برخی عملکردها مانند تعویض دنده و کارکرد کلاچ مستقیما توسط فشار روغن به انجام می رسند. حال برای اینکه همه این وظایف به درستی به انجام برسد ضروری است که روغن جعبه دنده خودرو کیفیت مناسبی داشته باشد. اگر روغن کیفیت خود را از دست داده یا به اصطلاح فاسد شده باشد نه تنها کارکرد گیربکس مختل می گردد بلکه قطعات حساس جعبه دنده خودرو نیز در معرض خرابی قرار می گیرند.

زمان تعویض روغن جعبه دنده اتومات لیفان 820

برای مدلهای مختلف لیفان 820 دوره های مشخص از نظر طی مسافت برای تعویض روغن ذکر شده است که بسته به شرایط محیطی بین 40 تا 55 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. این مسافت قطعی نیست و به نحوه رانندگی شما وهمچنین کیفیت روغنی که در جعبه دنده خودرو خود استفاده می کنید وابسته خواهد بود. همواره توصیه می شود از روغن پیشنهادی کمپانی سازنده برای جعبه دنده اتومات استفاده کنید. برخی خرابی ها نیز ممکن است باعث آسیب دیدن روغن و کاهش کیفیت آن شوند لذا در صورتی که خرابی شدیدی در جعبه دنده خودرو شما رخ داد حتما از تعمیرکار بخواهید که کیفیت روغن را نیز تست کند تا اگر نیاز بود تعویض شود.

فیلتر روغن جعبه دنده خودرو

فیلتر روغن وظیفه دارد که کثیفی ها معلق در روغن را بگیرد تا روغن تمیز در قطعات حساس جعبه دنده خودرو گردش کند. این کار توسط روزنه های ریز فیلتر روغن انجام می شود که در مسیر جریان روغن گیربکس قرار گرفته اند. دو ایراد کاملا متفاوت برای فیلتر روغن گیربکس ممکن است رخ دهد. از یک سو ممکن است این روزنه ها آسیب ببینند و در نتیجه روغن کثیف اجازه عبور پیدا کرده به قطعات مختلف جعبه دنده خودرو وارد شود. از سوی دیگر ممکن است روزنه های مربوطه مسدود شده باشند. در هر دو مورد نیاز به تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات لیفان 820 وجود دارد و با عملیاتی مانند گازوئیل شویی یا باد گرفتن نمی توان فیلتر روغن را احیا نمود.

زمان تعویض فیلتر روغن جعبه دنده خودرو

بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن در مدلهای مختلف لیفان 820 در دوره زمانی است که روغن جعبه دنده تعویض می شود. بدین ترتیب شما همزمان روغن و فیلتر روغن را تعویض می کنید و دیگر کثیفی هیچ کدام باعث کثیفی دیگری نخواهد شد. همچنین نیازی به یادآوری دوره های مجزا برای فیلتر روغن و روغن جعبه دنده خودرو نخواهید داشت.

تعمیرات اضطراری جعبه دنده خودرو

همواره تعمیرات و عیب یابی جعبه دنده خودرو باید در تعمیرگاه تخصصی و توسط نیروهای کاربلد به انجام برسد. اما زمانی وجود دارد که ممکن است گیربکس از کار افتاده و امکان حرکت دادن خودرو نیز وجود نداشته باشد. همچنین در این شرایط اگر دسترسی به تعمیرکار حرفه ای جعبه دنده اتوماتیک خودرو نداشته باشید می توانید به انجام فرایند زیر ایردات موقتی جعبه دنده خودرو اتومات خود را برطرف کنید و در اولین فرصت به تعمیرگاه اختصاصی مراجعه نمایید.

  • در مرحله نخست باید بست باتری را بردارید تا خطاهای موقتی کامپیوتر رفع شود.
  • پس از 5 دقیقه می توانید بست را در جای خود قرار دهید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار داده و استارت بزنید. به یاد داشته باشید که نباید پدال گاز یا هیچ پدال و دکمه دیگری فشردن شود.
  • پس از گذشت سی ثانیه خودرو را خاموش کنید. این روشن و خاموش کردن خودرو را دو مرتبه دیگر نیز تکرار نمایید.
  • حالت تنظیم مجدد کامپیوتر جعبه دنده خودرو انجام شده است. دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و به آرامی حرکت نمایید.
  • اگر حرکت خودرو با لرزش زیاد یا صدای غیر عادی جعبه دنده خودرو همراه است خودرو را خاموش کنید. در این شرایط تنها باید از جرثقیل برای انتقال خودرو به تعمیرگاه استفاده شود.

همچنین تحت هر شرایطی می توانید با تماس با یکی از شماره های مندرج در سایت ما از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره ببرید.

سرویسهای نگهداری از گیربکس اتومات لیفان 820

برای استفاده بیشتر و کارکرد بهتر جعبه دنده خودرو می بایست اقداماتی که تحت عنوان سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات لیفان 820 معروف هستند را بشناسید و مطابق با برنامه ارائه شده توسط کمپانی سازنده به انجام برسانید. مهمترین اقداماتی که برای حفظ و نگهداری جعبه دنده خودرو توصیه شده به شرح زیر هستند:

  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو : در صورتی که هر یک از نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک لیفان 820 را مشاهده کردید در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مراجعه کنید و تا عیب یابی دقیق و رغع عیب کامل گیربکس خود موضوع را پیگیری نمایید.
  • تعویض روغن: در صورتی که متوجه کاهش کیفیت روغن جعبه دنده خودرو خود شدید بلافاصله نسبت به تعویض ان اقدام نمایید. همچنین مسافت طی شده توسط خودرو و زمان استفاده از روغن گیربکس نیز از دیگر مواردی هستند که می توانند نشان دهنده زمان تعویض روغن جعبه دنده خودرو باشند.
  • تعویض فیلتر روغن جعبه دنده خودرو : فیلتر روغن نیز مانند روغن می بایست در دوره های معین شده تعویض شود. توصیه کارشناسان ما این است که فیلتر و روغن جعبه دنده خودرو را به طور همزمان تعویض کنید.
  • تاثیر رینگ و لاستیک بر کارکرد جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو : اگر رینگ و لاستیک استاندارد خودرو خود را عوض کنید و از رینگ و لاستیک غیر استاندارد و با اندازه های نامتعارف استفاده نمایید ممکن است به دلیل تغییرات نسبت دور و گشتاور فشار زیادی بر جعبه دنده خودرو وارد آید.
  • بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو : در بازدید دوره ای موارد متعددی مانند نشتی گیربکس و کیفیت و سطح روغن جعبه دنده و همچنین دمای بیش از حد آن مورد چک و ارزیابی دقیق کارشناس قرار می گیرد. به همین دلیل است که بازدی دوره ای می تواند مشکلات داخلی جعبه دنده خودرو شما را قبل از اینکه خیلی شدید شده باشند کشف کند. بهتر است هر سه ماه یک بار نسبت به بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو خود در تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس اقدام کنید. اگر فرصت کافی برای این کار ندارید حداقل در دوره های تعویض روغن موتور خودرو از تعمیرکار مربوطه بخواهید که این موارد را نیز چک کند.
  • رانندگی استاندارد جهت حفظ جعبه دنده خودرو: منظور از رانندگی استاندارد این نیست که در رانندگی خود محدودیت ایجاد کنید. بلکه منظور این است که از رفتارهای غیر متعارف که فشار زیادی بر جعبه دنده خودرو وارد می آورند پرهیز کنید. مهمترین این رفتارها حرکت با سرعت بالا در شرایط دشوار جاده ای مانند زمانی که جاده ناهموار باشد یا شیب تند داشته باشد و… و همچنین حرکت با تغییرات متوالی سرعت و شتاب خودرو که استهلاک گیربکس اتوماتیک لیفان 820 را بالا خواهد برد.
  • پرهیز از بکسل کردن خودروهای سنگین: بکسل کردن خودروهای دیگر مخصوصا خودروهای سنگین می تواند فشاری بیش از حد طراحی شده بر گیربکس وارد آورد این خودرو برای این کار طراحی نشده است و بهتر است برای بکسل کردن خودروهای دیگر از جرثقیل استفاده شود. با این وجود اگر چاره ای جز بکسل کردن خودرو دوست خود را ندارید توصیه می شود که تا حد امکان با سرعت پایین حرکت نمایید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک لیفان 820

جعبه دنده خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده که کارکرد این قطعات کاملا به یکدیگر وابسته است. بدین شکل که اگر یک قطعه دچار خرابی جزئی شود ممکن است سایر قطعات نیز دچار آسیب شوند با حداقل کارکردشان دچار مشکل گردد. به همین دلیل بهتر است با نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو آشنا شوید و بدین ترتیب از خرابی های داخل گیربکس خودرو آگاه گردید.

  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک لیفان 820: تقه زدن به صدای ناهنجار و پیاپی گفته می شود که در برخی از مواقع ایراد می تواند به شیربرقی ها مربوط باشد. علی الخصوص اگر تقه زدن جعبه دنده خودرو در دامنه سرعتی خاصی اتفاق می افتد ایراد به شیربرقی های دنده مربوطه ارتباط خواهد داشت.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک لیفان 820: زوزه کشیدن اغلب اوقات به خرابی بلبرینگ یا به کاهش سطح روغن مربوط می شود. اگر سطح روغن از حد مجاز کمتر شده باشد روانکاری قطعاتی داخلی جعبه دنده خودرو انجام نمی شود و با افزایش میزان اصطکاک بین چرخ دنده ها صدای زوزه کشیده ایجاد خواهد شد. در صورتی که جعبه دنده خودرو شما دچار این ایراد شده است در اولین فرصت سطح روغن گیربکس را چک کنید و اگر کمبود داشت روغن گیربکس فول شود و هر چند روز یک بار مجددا سطح روغن گیربکس را چک کنید تا اگر نشتی در گیربکس وجود دارد متوجه ان شوید.
  • استشمام بوی سوختگی: بوی سوختگی می تواند از قطعات برقی جعبه دنده خودرو نشات گرفته باشد. در صورتی که یکی از شیربرقی ها یا سیم کشی های داخلی دچار ایراد شوند بیش از حد آمپر کشیده و به علت داغ شدن عایق آنها بوی سوختگی در داخل اتاق خودرو حس می شود. با توجه به خطرناک بودن این شرایط بهتر است هر چه سریعتر نسبت به عیب یابی دقیق جعبه دنده خودرو خود اقدام نمایید.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک لیفان 820: اغلب ایراداتی که در یک گیربکس اتومات رخ می دهد اگر به موقع رفع نشود می تواند به لرزش گیربکس منتهی شود. اما اگر لرزش گیربکس شما چند روز پس از انجام تعمیرات گیربکس ایجاد شده می تواند علت را در نحوه بستن اتصالات گیربکس جستجو کرد. معمولا در تعمیرگاه غیر مجاز اتصالات با گشتاور استاندارد و با روش توصیه شده توسط کمپانی سازنده گیربکس اتوماتیک لیفان 820 انجام نمی شود و ممکن است مدت کوتاهی پس از تعمیر اتصالات گیربکس شل شده و صدای ناهنجار یا لرزش در گیربکس حس شود.
  • گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو : اگر کلاچ خودرو شما دچار سایش بیش از حد شده باشد اتصال درست و کاملی در کلاچ برقرار نشده و مشکل گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو پیش خواهد آمد. همین اتفاقی در صورت دیگری نیز رخ می دهد که فشار روغن در داخل گیربکس به هر دلیلی کاهش یافته باشد. لذا در صورت گاز هرز خوردن گیربکس ابتدا سطح روغن جعبه دنده خودرو را چک کنید و اگر مشکل جای دیگری بود از تعمیرکار بخواهید ایراد را رفع کند.
  • روشن شدن چراغ چک جعبه دنده خودرو : روشن شدن چراغ چک در برخی اوقات با آلارم خاصی همراه است که به راننده اطلاع می دهد کدام بخش دچار ایراد شده است. در برخی مواقع نیز تعمیرکار بر اساس نشانه های کارکرد جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو می تواند ایراد دقیق را بررسی و مشخص نماید. به همین خاطر بهتر است شرایطی را که عموما چراغ چک جعبه دنده خودرو روشن می شود یا خاموش می گردد به خاطر بسپارید و به تعمیرکار خود اطلاع دهید.
  • بوی سوختگی: بوی سوختگی می تواند به دلیل خرابی یک از قطعات برقی و در نتیجه آمپر کشیدن آن قطعه باشد. بدین ترتیب که سیم کشی ها مربوطه با توجه به آمپر اضافه عبوری داغ شده و روکش آنها بوی سوختگی ایجاد می کند. در این مواقع می بایست هر چه سریعتر به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات لیفان 820

در مجموعه پاور گیربکس برای کاهش هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفان 820 سعی شده از یک سو با عیب یابی دقیق و انجام تعمیرات استاندارد و اصولی کیفیت خدمات بالا رود تا از دوباره کاری و تعمیرات پر هزینه بعدی پیشگیری شود و از سوی دیگر سعی شده حاشیه سود مجموعه به حداقل ممکن برسد. برای مشخص کردن هزینه دقیق تعمیرات جعبه دنده خودرو می بایست خودرو خود را به تعمیرگاه اختصاصی پاور گیربکس انتقال دهید تا کارشناسان ما با استفاده از دستگاه های پیشرفته ایراد گیربکس را مشخص کنند و معین شود که چه قطعاتی باید تعمیر شوند و چه قطعاتی قابل تعمیر نبوده و باید تعویض گردند.

سوالات عمومی گیربکس اتوماتیک لیفان 820

وضعیت اضطراری دنده سه در جعبه دنده خودرو  به چه دلیل روی می دهد؟

این وضعیت در واقع برای مراقبت از جعبه دنده خودرو و کنترل حداکثر دور موتور طراحی شده است. در شرایط خاص کامپیوتر گیربکس دستور می دهد که گیربکس در وضعیت دنده سه قفل کند تا امکان افزایش دور موتور بالاتر از حد مجاز وجود نداشته باشد.

برنامه تعویض روغن جعبه دنده اتومات لیفان 820 چگونه است؟

بسته به مدل خودرو شما در دفترچه راهنمای خودرو مسافت خاصی برای تعویض روغن ذکر شده است. اما این مسافت به نحوه استفاده شما و کیفیت روغن مصرفی و تعمیرات گیربکس نیز وابسته خواهد بود.

چه سرویسهایی در نگهداری گیربکس اتومات لیفان 820 اهمیت بیشتری دارند؟

مهمترین سرویسهای نگهداری برای این جعبه دنده شامل تعویض روغن تعویض فیلتر روغن و همچنین بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو هستند. جزئیات مربوط به سرویسهای نگهداری جعبه دنده خودرو خود را می توانید در دفترچه راهنمای ارائه شده ببینید.

آیا در خودروهای هیبریدی نیز زمان معینی برای تعویض روغن مانند گیربکس اتوماتیک لیفان 820 در نظر گرفته شده است؟

بله در اغلب خودروهای اتوماتیک از انجا که کیفیت روغن جعبه دنده به مرور زمان کاهش می یابد برای حفظ سلامت قطعات مختلف برنامه خاصی برای تعویض روغن در نظر گرفته می شود. البته در هر خودرو برنامه مذکور به شرایط طراحی و قطعات مورد استفاده در گیربکس وابسته بوده و ممکن است با برنامه تعویض روغن جعبه دنده خودرو تفاوت داشته باشد.

در صورتی خودرو در وضعیت دنده پارک گیر کند چه کار باید بکنیم؟

در این مواقع ممکن است بتوانید با به کار بستن راهکارهای بخش تعمیرات اضطراری جعبه دنده اتومات لیفان 820 مشکل را موقتا برطرف نمایید. البته گاهی نیز این گیر کردن دنده پارک در جعبه دنده خودرو ممکن است به خرابی قطعه ای در سیستم برقی خودرو و یا سیستم ترمز مربوط باشد که در این صورت باید از تعمیرکار مربوطه کمک بگیرید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس لیفان
تعمیر گیربکس لیفان 520
تعمیر گیربکس لیفان 620
تعمیر گیربکس لیفان x50
تعمیر گیربکس لیفان x60

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا