پاورگیربکس / خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی گیربکس اتوماتیک می بایست در تعمیرگاه تخصصی مورد عیب یابی قرار بگیرد. اگر در عیب یابی اشتباهی صورت گیرد خیلی زود دوباره شاهد خرابی گیربکس اتوماتیک خواهید بود. برای اینکه کمتر دچار خرابی گیربکس اتوماتیک شوید لازم است اقدامات و سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات را در موعد مقرر به انجام برسانید و با نشانه های هشدار دهنده انواع خرابی گیربکس اتوماتیک آشنا شوید.

نکات کلیدی نگهداری از گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک نیز مانند هر دستگاه دیگری برای اینکه بتواند مدت بیشتری را با حداکثر راندمان کار کن نیاز به یک سری اقدامات مراقبتی دارد که در اصطلاح به این اقدامات نگهداری گفته می شود. برای نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتومات خود بهتر است این بخش را تا انتها بخوانید و به خاطر بسپارید:

  • تاثیر رینگ و لاستیک بر خرابی گیربکس اتوماتیک: وظیفه اصلی گیربکس اتومات انتقال قدرت تولیدی در موتور به چرخهای خودرو می باشد. حال اگر رینگ و لاستیک خود را با رینگ و لاستیکی با اندازه غیر متعارف تعویض نمایید نسبت انتقال دور موتور تغییر می کند و لذا فشاری بیش از حد استاندارد بر گیربکس وارد شده در دراز مدت احتمال خرابی گیربکس اتوماتیک نیز وجود خواهد داشت.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات: در بازدید دوره ای موارد بسیاری مانند سطح و کیفیت روغن گیربکس و نشتی و دمای غیر عادی آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. به منظور بازدید دوره ای می بایست هر سه ماه یک بار خودرو خود را به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتوماتیک منتقل کرده از کارشناس بخواهد موارد ذکر شده را چک کند. اگر زمان کافی برای انجام بازدید دوره ای ندارید می بایست در نوبت تعویض روغن موتور خودرو از تعمیرکار بخواهید که این موارد را ارزیابی نماید. همچنین در صورتی که گیربکس شما سابقه خرابی دارد بهتر است دوره های بازدی را کوتاه تر کنید.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات: یکی از اقدامات مراقبتی گیربکس اتوماتیک توجه به نشانه های هشدار دهنده است. اگر می خواهید گیربکس شما مدت بیشتری با حداکثر راندمان کار کند و کمتر دچار خرابی های پر هزینه در گیربکس خود شوید بهتر است در صورت مشاهده هر یک از نشانه های هشدار دهنده به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات مراجعه کنید.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: در دفترچه راهنمای هر خودرو کمپانی سازنده مواردی را که برای استفاده بهتر از آن خودرو ضروری است ذکر کرده است. لذا بهتر است حداقل یک بار دفترچه راهنمای خودرو خود را بخوانید و نگات ضروری و مهم ان را یادداشت نمایید.
  • تعویض روغن گیربکس اتوماتیک: یکی از مهمترین سرویسهای نگهداری از گیربکس اتومات تعویض روغن آن است. تعویض روغن بر اساس مسافت طی شده خودرو دوره های مشخصی دارد که البته این دوره های بسته به شرایط قابل تغییر هستند.
  • تاثیر نحوه رانندگی در خرابی گیربکس اتوماتیک: چه نحوی رانندگی خرابی گیربکس اتوماتیک را افزایش می دهد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که حرکت با تغییرات پیاپی سرعت و شتاب یعنی حرکت با فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز می تواند فشار مضاعفی بر گیربکس اتوماتیک وارد آورد. از سوی دیگر اگر در جاده های ناهموار و سربالایی یا سر پایینی های تند با سرعت زیاد حرکت کنید فشار وارده بر گیربکس افزایش خواهد یافت.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات: بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن گیربکس دوره های تعویض روغن گیربکس اتومات است. بدین ترتیب هم در زمان صرفه جویی می شود و کمتر نیاز به مراجعه به تعمیرگاه خواهید داشت و هم اینکه می توانید از کارکرد روغن سالم و تمیز در قطعات حساس گیربکس اتوماتیک خودرو خود مطمئن شوید.
  • تاثیر تجهیزات جانبی در خرابی گیربکس اتوماتیک: تجهیزات جانبی ممکن است با تغییراتی که در شرایط کاری گیربکس اتومات بوجود می اورد و با خارج کردن خودرو از شرایط کارکرد نرمال مشکلاتی را برای گیربکس و سایرقسمتهای خودرو بوجود بیاورند. به عنوان نمونه اگر از تجهیزات برقی پر مصرفی مانند چراغهای نئون استفاده کنید ممکن است برق خودرو جوابگوی نیاز همه قسمتها نباشد و قطعات برقی گیربکس اتومات نیز دچار ایراد شوند.
  • تاثیر بکسل کردن بر خرابی گیربکس اتوماتیک: بکسل کردن خودروهای سنگین می تواند فشار بسیار زیادی بر گیربکس اتومات خودرو شما وارد آورد. به همین خاطر توصیه می شود که حتی اگر در شرایطی قرار دارید که ناچار به اینکار هستید با حداقل سرعت حرکت نمایید تا فشار کمتری بر گیربکس اتومات خودرو شما وارد آید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات

گیربکسهای اتومات معمولا دستگاه های پیشرفته ای هستند که از قطعات برقی و مکانیکی بسیاری تشکیل یافته اند و کارکرد قطعات مختلف گیربکس به یکدیگر وابسته است. بدین شکل که یک خرابی کوچک در یکی از قطعات گیربکس اتومات اگر به موقع شناسایی و رفع نگردد می تواند سایر قطعات گیربکس را نیز دچار خرابی کند و در نهایت این خرابی های ممکن است به گیرپاژ کامل گیربکس منتهی شود که هزینه تعمیر زیادی را به راننده تحمیل خواهد کرد.برای پیشگیری از هزینه های زیاد و خرابی های بزرگ مهمترین نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات در این بخش تشریح می گردند:

  • تقه زدن گیربکس اتومات: تقه زدن یکی از نشانه های هشدار دهنده است که معمولا به خرابی یک از بخشهای سیستم روغن یا چرخ دنده ها مربوط می شود. ممکن است یکی از شیربرقی ها یا سوپاپها آسیب دیده باشند و یا اینکه سطح روغن به علت نشتی کاهش یافته باشد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات: گاز هرز خوردن به وضعیتی می گویند که راننده به منظور افزایش سرعت پدال گاز را فشار می دهد اما خودرو به جای افزایش سرعت دچار افت محسوس در حرکت شده و سرعت آن کاهش می یابد. این وضعیت معمولا به خاطر عدم اتصال استاندارد در کلاچ خودرو پیش می آید. ممکن است کلاچ دچار سایش بیش از حد شده باشد و یا اینکه فشار روغن در گیربکس به میزان کافی نبوده باشد که خود این امر نیز می تواند به دلیل کاهش سطح یا کیفیت روغن و یا خرابی اویل پمپ و یا گرفتگی روزنه های فیلتر روغن گیربکس روی دهد.
  • لرزش گیربکس اتومات: در برخی از مواقع ظرف مدت کوتاهی پس از انجام تعمیرات بر روی گیربکس اتومات خودرو خود متوجه بروز لرزش در گیربکس می شوید. این وضعیت می تواند به علت استفاده از خدمات تعمیرگاه های غیر مجاز باشد که در مونتاژ استاندارد گیربکس اتومات تخصص کافی ندارند و پس از مدت کوتاهی اتصالات گیربکس شل شده و گیربکس اتومات خودرو دچار لرزش می گردد. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود فقط از خدمات تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات استفاده نمایید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات: اگر یکی از بلبرینگهای گیربکس اتومات شما خراب شده باشد صدایی شبیه زوزه کشیدن به گوش می رسد. این وضعیت تا زمانی ادامه خواهد یافت که خرابی بلبرینگ تشدید شود و کم کم صدای زوزه کشیدن افزایش یافته و در نهایت با لقی محور و آنبالاسی بخشهای متحرک گیربکس اتومات مواجه خواهید شد. بهتر است در همان ابتدا که متوجه زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک خود شدید به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا عیب یابی دقیق روی گیربکس انجام شده و عیب ان قبل از تشدید برطرف شود.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات: قاعدتا روشن شدن چراغ چک می تواند نشانه واضحی از وجود خرابی در گیربکس اتوماتیک شما باشد. تنها نکته ای که در این خوصص می بایست بدان دقت نمود این است که حتی روشن شدن موقتی چراغ چک نیز نشانه مهمی به شمار می رود و باید تا پیدا کردن عیب و رفع ان پیگیریهای لازم به انجام برسد.
  • بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک: اگر در اتاق خودرو خود بوی سوختگی استشمام کردید بهتر است کاپوت را بالا بزنید و منشا بوی سوختگی را پیدا کنید. گاهی اوقات ممکن است به تعویق انداختن این کار مشکلات بزرگی مانند آتش سوزی در داخل خودرو را به همراه داشته باشد چرا که ممکن است یکی از قطعات برقی گیربکس اتومات شما خراب شده و آمپر بیش از حد بکشد و در نتیجه سیم کشی های مربوطه داغ شده و بویی شبیه به بوی سوختگی به مشام برسد.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات

هر چند برای هر گیربکس اتوماتی مسافت خاصی در نظر گرفته می شود که در این مسافت باید روغن گیربکس را عوض کرد و مقدار دقیق آن در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است اما باید دانست که این مسافت نیز تقریبی است و به عواملی مانند مدت زمان استفاده از روغن گیربکس و کیفیت روغن مصرفی و همچنین نحوه رانندگی و شرایط محیطی وابسته خواهد بود. بهترین راه این است که در بازدید دوره ای گیربکس کیفیت روغن چک شود و در صورتی که کیفیت روغن از سطح قابل قبول کمتر شد نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک حتما باید از خدمات فنی یک تعمیرگاه مجاز با تعمیرکاران با تجربه بهره برد. اما در برخی مواقع گیربکس اتومات شما کاملا قفل شده و امکان حرکت وجود ندارد و دسترسی به تعمیرکار نیز وجود ندارد. در این مواقع می توانید با به کار بسته روش زیر مشکل را موقتا رفع کرده در زمان مناسب برای عیب یابی دقیقتر به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات مراجعه کنید:

  • ابتدا بست باتری را بردارید و اجازه دهید چند دقیق زمان بگذرد. در این وضعیت خطاهای موقتی کامپیوتر گیربکس ریست خواهند شد.
  • حال بست باتری را سر جای خود قرار داده و بدون فشردن هر دکه یا اهرمی بویژه پدال گاز خودرو را روشن کنید.
  • پس از سی ثانیه خودرو را خاموش می کنیم. باید این فرایند روشن و خاموش کردن خودرو سه مرتبه تکرار شود تا تنظیم مجدد کامپیوتر گیربکس به انجام برسد.
  • پس از طی مراحل فوق دنده را در وضعیت دلخواه قرار داده حرکت می نماییم.
  • به یاد داشته باشید اگر صدا یا لرزش شدیدی را در ناحیه گیربکس اتوماتیک خود حس می کنید از حرکت دادن آن اجتناب کرده و با تماس با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس از راهنمایی کارشناسان ما بهره ببرید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات

در صورتی که دچار خرابی گیربکس اتوماتیک شده اید و می خواهید هزینه تعمیر آن را بدانید ابتدا باید به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس مراجعه کنید و سپس گیربکس شما تحت ارزیابی و عیب یابی کارشناسان ما قرار بگیرد. با عیب یابی دقیق توسط دستگاه های پیشرفته مشخص می شود که چه قطعاتی نیاز به تعمیر دارند و چه قطعاتی باید تعویض شوند. پس از انجام فرایند فوق می توان هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک را محاسبه نمود. در مجموعه پاور گیربکس با افزایش سطح کیفی خدمات از تعمیرات دوباره دوری شده و هزینه نهایی تعمیرات گیربکس اتومات در طول سال کاهش می یابد.

سوالات متداول بین رانندگان  در خصوص خرابی گیربکس اتوماتیک

آیا تعویض روغن گیربکس اتومات مسافت خاصی دارد؟

دوره تعویض روغن بر اساس مسافت معمولا بسته به نوع روغن مصرفی بین 30 تا 75 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. این مسافت به عوامل دیگری نیز وابسته است که شرح کامل ان داده شد.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند دیگر انواع خودروهای اتوماتیک نیازی به تعویض روغن دارند؟

هر خودرویی که از گیربکس اتومات استفاده می کند چه هیبریدی و چه غیر هیبریدی در دوره های مشخص شده ای نیاز به تعویض روغن خواهد داشت چرا که کارکرد گیربکس اتومات در فشار بسیار بالا و دمای زیاد انجام شده و روغن مصرفی به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد.

وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات به چه شرایطی گفته می شود؟

برخی خرابی ها در گیربکس اتوماتیک می توانند مشکلات زیادی را برای گیربکس به همراه داشته باشند که کامپیوتر گیربکس با تشخیص این خرابی ها به صورت خودکار گیربکس را در دنده سه قفل می کند. به این شرایط وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتوماتیک گفته می شود.

در صورت گیر کردن گیربکس در دنده پارک چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

برخی مواقع گیر کردن در دنده پارک در گیربکس اتومات مربوط به سیستم ترمز خودرو است و برخی مواقع نیز سیستم برقی یا سیستم روغن گیربکس دچار ایراد شده اند. در بسیاری از مواقع می توان به به کار بسته راهکارهای بخش تعمیر اضطراری گیربکس اتوماتیک این ایراد را برطرف کرد.

زوزه کشیدن گیربکس اتومات چه علتی می تواند داشته باشد؟

انواع خرابی گیربکس اتوماتیک می تواند به زوزه کشیدن ان بیانجامد که از ان جمله می توان به خرابی بلبرینگ یا سایش بیش از حد چرخ دنده ها اشاره کرد. همچنین خرابی توربین یا آنبالانسی چرخد دنده ها نیز در برخی مواقع صدای زوزه کشیدن در گیربکس اتومات تولید خواهند کرد.

مقالات مرتبط:

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک
تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک
تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس cvt
تقه زدن گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس ماکسیما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا