پاورگیربکس / تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک

تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک

تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک

برای تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک باید نکات ضروری را مد نظر قرار داد. این بخش تنظیم کننده عملکرد گیربکس اتومات است و کوچکترین خطایی در تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک سبب خواهد شد که سایر قسمتها آسیب جدی ببینند. به همین منظور ضروری است که در صورت خرابی در این قطعه حتما از خدمات تعمیرگاه اختصاصی ساعت گیربکس اتومات بهره ببرید. مجموعه پاور گیربکس با بهرمندی از نیروهای کارکشته و آموزش دیده و همچنین دستگاه های پیشرفته جهت عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می نماید.

ساعت گیربکس اتومات چیست؟

ساعت گیربکس در واقع مجموعه ای از سوپاپها و مجاری انتقال روغن است که فشار روغن گیربکس را در مقاطع مختاف تنظیم می نماید و به همین دلیل عملکرد گیربکس کاملا وابسته به ساعت آن است. در واقع با فشار روغنی که توسط ساعت گیربکس اتومات تنظیم می گردد والفهای روغن عمل کرده و در نتیجه تعویض دنده انجام می شود. حال اگر ساعت گیربکس به درستی عمل نکند تعویض دنده معکوس صورت می گیرد.

چه عواملی باعث خرابی ساعت گیربکس اتومات می شوند؟

عوامل متعددی هستند که در عملکرد ساعت گیربکس تاثیر گذار هستند. به طور کلی در صورتی که رانندگی شما با تغییرات متعدد شتاب و سرعت همراه باشد استهلاک ساعت گیربکس اتوماتیک نیز افزایش خواهد یافت. همچنین کاهش کیفیت و یا سطح روغن نیز می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد این قطعه بگذارد. از سوی دیگر خرابی فیلتر روغن گیربکس اتومات موجب می شود که ذرات ریز در ساعت گیربکس ورود کرده و مشکلات متعددی را برای مجاری عبور روغن و سوپاپها به همراه داشته باشند. در کنار این موارد می توان به سایش تدریجی سوپاپها نیز اشاره کرد که به افت فشار روغن در گیربکس اتوماتیک منجر می شود.

هزینه تعمیر ساعت گیربکس اتومات

برای اینکه بتوان هزینه تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک را محاسبه نمود باید مشخص شود که چه سوپاپهایی آسیب دیده اند و آسیب دیدگی به چه میزان می باشد. همچنین مجاری که دچار سایش شده اند یا اینکه به علت کثیفی مسدود گردیده اند نیز باید مشخص شود. در برخی مواقع تنها تمیز کردن مجاری و سوپاپها در ساعت گیربکس می تواند مشکل را کاملا رفع نماید. با مشخص شدن ایراد و سرویس مورد نیاز می توان هزینه تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک را محاسبه نمود. در مجموعه پاور گیربکس اولویت عیب یابی دقیق و تعمیر استاندارد ساعت گیربکس اتوماتیک است اما جهت رفاه حال مشتریان با کاهش حاشیه سود مجموعه حداقل هزینه تعمیر ساعت گیربکس اتومات از مشتریان دریافت می گردد.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات

برای اینکه بتوانید مدت طولانی تری از گیربکس اتومات خوداستفاده کنید و کمتر نیاز به تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک و سایر قسمتهای آن شوید بهتر است سرویسهای نگهداری و اقدامات مراقبتی متداول در خودروهای اتومات را به انجام برسانید. این اقدامات شامل دو بخش می شوند نخست اقداماتی که باید به صورت دوره ای به انجام برسند و دوم اقداماتی که گیربکس اتومات را تحت فشار کاری بیش از حد قرار می دهند و لذا می بایست از انجام آنها صرف نظر کرد. مهمترین اقدمات مراقبتی و سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات به شرح زیر هستند:

  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات: هر یک از علائم هشدار دهنده نشانه خرابی کوچکی در گیربکس اتومات است که اگر به موقع رفع نشود می تواند مشکلات و خرابی های بزرگتری را برای گیربکس به همراه داشته باشد. به عنوان مثال لرزش گیربکس اتومات می تواند ناشی از خرابی ساعت آن باشد و عدم تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک می تواند به خرابی های بزرگتر بیانجامد.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات: هنگامی که روغن گیربکس کیفیت خود را از دست داده باشد دیگر کارایی نداشته و نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. در این مواقع تعویض روغن گیربکس ضروری خواهد بود. در واقعع کاهش کیفیت روغن گیربکس اتومات را با توجه به رنگ و چسبندگی آن سنجید. چرا که روغن گیربکس اتومات به رنگ قرمز روشن است و هر چه کیفیت آن کمتر شود به رنگ سیاه تغییر می یابد. همچنین چسبندگی که ابتدا روغن گیربکس دارد بسیار بیشتر از زمانی است که روغن فاسد شده باشد. لذا با توجه به این دو پارامتر می توان به زمان فاسد شدن روغن گیربکس پی برد هر چند بهتر است این کار توسط تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتومات به انجام برسد.
  • پرهیز از تغییرات سلیقه ای در خودرو: شاید باور آن برای شما سخت باشد که تغییرات سلیقه ای در بخشهای مختلف خودرو چطور می تواند بر عملکرد گیربکس اتومات تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال استفاده از لوازم برقی پر مصرف مانند سیستمهای صوتی بسیار پر مصرف یا لامپهای نئون و… ممکن است به شرایطی بیانجامد که برق کافی در خودرو تامین نشود و مشکلاتی برای قطعات برقی گیربکس اتومات بوجود آمده عملکرد گیربکس مختل شود. همچنین تغییر رینگ و لاستیک خودرو نیز با تغییری که در نسبت انتقال دور موتور ایجاد می کند می تواند فشار مضاعفی به گیربکس اتومات وارد آورد که در دراز مدت مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.
  • رانندگی استاندارد برای حفظ گیربکس اتومات: طول عمر گیربکس اتوماتیک نیز مانند هر دستگاه دیگری به نحوه استفاده شما وابسته خواهد بود. رانندگی در ترافیک یا در جاده های ناهموار و سربالایی از جمله مواردی است که استهلاک گیربکس اتومات را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر تغییرات متوالی شتاب و سرعت خودرو یعنی فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز نیز می تواند استهلاک گیربکس را افزایش دهد. حرکت با بار سنگین و سرعت بالا نیز از دیگر مواردی است که فشار زیادی بر گیربکس و دیگر بخشهای خودرو وارد خواهد آورد.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات: فیلتر روغن نیز همانند روغن گیربکس نقشی حیاتی در عملکرد خودرو دارد. در صورتی که روزنه های فیلتر روغن گیربکس اتومات مسدود شده باشند فشار روغن در گیربکس افت می کند و یکی از نتایج این ایراد گاز هرز خوردن خودرو خواهد بود. همچنین در صورتی که فیلتر آسیب دیده باشد ذرات معلق موجود در روغن به قطعات حساس گیربکس راه یافته و می توانند خرابی های مختلف در بخشهای متفاوت گیربکس بوجود بیااورند که این امر می تواند حتی به تعمیر ساعت گیربکس اتوماتیک نیز منجر شود.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک: یکی سرویسهای بسیار تاثیر گذار در سلامت گیربکس اتومات بازدید دوره ای است. بازدید دوره ای به صورت هر سه ماه یک بار به انجام می رسد. بدین منظور می بایست به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مراجعه کنید. در بازدید دوره ای مواردی مانند نشتی گیربکس و کیفیت و دمای روغن گیربکس اتومات مورد ارزیابی قرار می گیرند.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: اینکه خودرو شما از چه گیربکس اتوماتی استفاده کرده باشد در نوع و زمان سرویسهای نگهداری از ان تاثیر گذار است. این احتمال وجود دارد که کمپانی سازنده گیربکس اتوماتیک خودرو شما توصیه های خاصی برای نگهداری هر چه بهتر گیربکس مد نظر قرار داده باشد که این توصیه ها در دفترچه راهنما درج می گردد. لذا بهتر است حداقل یک بار دفترچه راهنمای خودرو خود را با دقت کافی مطالعه نمایید تا با سرویسهای خاصی گیربکس و دیگر بخشهای خودرو آشنا شوید.

علائم هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک

منظور از علائم هشدار دهنده نشانه هایی است که در صورت مشاهده این نشانه ها می توانید به وجود خرابی در گیربکس خود پی ببرید. از آنجا که عملکرد بخشهای مختلف گیربکس به یکدیگر وابسته است در صورتی که یکی از این نشانه را مشاهده کردید اما نسبت به رفع آن اقدام ننموده باشید ممکن است سایر قطعات نیز دچار خرابی بزرگی شوند و لذا تعمیرات پر هزینه ای در انتظار شما باشد.مهمترین علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات به شرح زیر هستند:

  • تقه زدن گیربکس اتومات: هر نوع تغییر صدا در گیربکس می تواند نشانه خرابی باشد. تقه زدن در گیربکس اتومات نیز می تواند نشانه خرابی قسمتهای مختلفی مانند اویل پمپ یا چرخ دنده ها یا ساعت گیربکس اتوماتیک باشد.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک: عوامل مختلفی هستند که ممکن است نشانه زوزه کشیدن بروز دهند. از جمله آنها می توان به خرابی بلبرینگ ها یا آنبالاسی چرخ دنده ها اشاره کرد. نکته مهم این است که همواره باید دقت کافی به صدای گیربکس خود داشته باشید تا هر گونه تغییر صدا را خیلی زود متوجه شوید چرا که زوزه کشیدن به تدریج افزایش می یابد و در صورتی که تشخیص آن به درستی صورت نگیرد می تواند خرابی های بزرگتری را به همراه داشته باشد.
  • لرزش گیربکس اتومات: عمدتا بسیاری از خرابی هایی که در انواع گیربکس اتومات بوجود می اید اگر به موقع رفع نشود دیر یا زود به لرزش گیربکس منتهی خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است در دوره های بازدید گیربکس لرزش آن را چک کنید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات: در صورتی که چراغ چک شما روشن می شود حتی اگر برای مدت کوتاهی روشن بودن و سپس خود به خود خاموش شده است می بایست حتما نسبت به عیب یابی دقیق گیربسک اقدام کنید. همچنین بهتر است شرایطی را که در آن چراغ چک روشن بوده مثلا در هنگای که فشار زیادی بر خودرو وارد می آید یا زمانی که سرعت بالاتر است و… به خاطر داشته باشید و به تعمیرکار خود اطلاع دهید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات: گاز هرز خوردن بدین معناست که خودرو شما با فشار بر پدال گاز افزایش سرعت پیدا نمی کند بلکه حتی سرعت آن کاهش می یابد. در این مواقع برخی رانندگان تصور می کنند که ممکن است ایراد موتوری یا برقی در خودرو وجود داشته باشد حال آنکه در اغلب اوقات چنین شرایطی به کلاچ در گیربکس اتومات مربوط می شود. عدم اتصال کامل در کلاچ می تواند ناشی از سایش بیش از حد آن و یا کاهش فشار روغن در گیربکس اتومات باشد.
  • تقه زدن گیربکس اتومات: از جمله خرابی هایی که به تقه زدن در گیربکس اتوماتیک منتهی می شود می توان به خرابی ساعت گیربکس یا اویل پمپ و یا چرخ دنده ها اشاره کرد. همچنین خرابی شیربرقی و سوپاپها نیز می تواند چنین نشانه ای را در گیربکس اتومات خودرو شما به همراه داشته باشد.
  • بوی سوختگی در گیربکس اتومات: البته کمتر پیش می آید که در گیربکس اتومات بوی سوختگی استشمام شود. اما در صورتی که یکی از قطعات برقی دچار آسیب شده باشد ممکن است به علت آمپر کشیدن قطعه مزبور و سیم کشی های مربوطه بوی سوختگی در اتاق حس کنید. اگر بوی سوختگی چه از گیربکس اتومات و چه از سایر قسمتهای خودرو به مشام رسید احتمال ایراد برقی بسیار زیاد است و حتی امکان آتش سوزی نیز وجود دارد لذا بهتر است ابتدا خودرو را خاموش کرده و محل متصاعد شدن بوی سوختگی را دنبال کنید و اگر مشک خاصی وجود نداشت در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مراجعه کنید. مجموعه پاور گیربکس به عنوان معتبرترین تعمیرگاه تخصصی انواع گیربکس اتوماتیک در تهران با دستگاه های پیشرفته دقیقترین عیب یابی را به انجام می رساند.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک

سرویسهای مهم و اساسی گیربکس اتومات چه مواردی هستند؟

دو سرویس دوره ای یعنی تعویض روغن گیربکس و تعویض فیلتر روغن گیربکس از جمله مهمترین سرویسهای دوره ای به شمار می رود. در کنار این دو بازدید دوره ای گیربکس اتومات نیز این امکان را فراهم می اورد که بسیاری از ایرادات گیربکس را خیلی زودتر از انکه شدت پیدا کنند کشف کرده و رفع عیب صورت پذیرد.

در انواع گیربکس اتومات چه برنامه ای برای تعویض روغن وجود دارد؟

معمولا بسته به نوع گیربکسی که در خودرو به کار گرفته شده است برنامه تعویض روغن بر اساس مسافت طی شده خودرو اعلام می گردد. اما باید در نظر داشته باشید که این برنامه مسافتی صرفا در شرایط استاندارد کاربرد دارد و با توجه به نوع رانندگی و شرایط محیطی و کیفیت روغن مصرفی می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر در شهر تهران تردد می کنید و مدت طولانی در طول روز در ترافیک به سر می برید این شرایط می تواند طول عمر روغن گیربسک اتومات شما را کاهش داده دوره تعویض ان را نیز کوتاه تر کند.

آیا در گیربکس اتومات خودروهای هیبریدی نیز برنامه خاصی برای تعویض روغن ذکر می شود؟

 بله در انواع گیربکسهای اتوماتیک که از روغن استفاده می کنند با توجه به اینکه به مرور زمان کیفیت روغن کاهش می یابد ممکن است برنامه تعویض روغن خاصی بر اساس مسافت طی شده یا مدت زمان سپری شده از آخرین تعویض روغن ارائه شود.

گاز هرز خوردن گیربکس اتومات چه ارتباطی به فیلتر روغن می تواند داشته باشد؟

در برخی مواقع که روزنه های فیلتر روغن گیربکس اتومات مسدود شده باشند روغن نمی تواند به خوبی جریان پیدا کند و لذا فشار روغن در داخل گیربکس اتومات افت شدیدی پیدا می کند. در این شرایط ممکن است فشار کافی برای اتصال کام در کلاچ وجود نداشته باشد و لذا مشکل گاز هرز خوردن در گیربکس اتوماتیک پیش بیاید.

خلاصی خود به خودی در گیربکس اتوماتیک در چه مواقعی رخ می دهد؟

معمولا خرابی ساعت گیربکس اتومات یا بخشی از سیستم روغن می تواند به خلاصی خود به خودی گیربسک منتهی شود. همچنین سایش بیش از حد کلاچ نیز چنین نشانه ای از خود بروز خواهد داد.

وضعیت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات به چه حالتی گفته می شود؟

در شرایطی که گیربکس اتوماتیک خودرو شما به علتی دچار خرابی شده باشد و کامپیوتر گیربکس تشخیص دهد که  ادمامه حرکت خطرناک است ممکن است به صورت خودکار گیربکس در وضعیت دنده سه قفل شود. به این حالت وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتوماتیک گفته می شود.

لرزش در گیربکس اتوماتیک معمولا به چه قسمتی مربوط می شود؟

در شرایطی که به تازگی گیبرکس اتوما خود را تعمیر کرده اید ممکن است به علت عدم مونتاژ استاندارد گیربکس اتصالات آن شل شده و در نتیجه گیربکس خودرو شما تنها چند روز پس از تعمیر دچار لرزش شود. در این شرایط بهتر است هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس مراجعه کنید تا اتصالات گیربکس به شکل استاندارد و توسط تورک متر سفت شوند.

مقالات مرتبط:

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک
تعمیر شیر برقی گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس cvt
تقه زدن گیربکس اتوماتیک
خرابی گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا