پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

شرکت سازندهایران خودرو
کشور سازندهایران
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس اتوماتیک پژو پارس
جدول مشخصات گیربکس اتوماتیک پژو پارس
تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس، تعمیر گیربکس اتوماتیک پرشیا

تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس و تعمیر گیربکس اتوماتیک پرشیا در مجموعه پاور گیربکس با استفاده بهترین قطعات و توسط تعمیرکاران آموزش دیده به انجام می رسد. جهت کاهش تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس یا تعمیر گیربکس اتوماتیک پرشیا خود می بایست سرویسهای نگهداری و مراقبت را به خوبی فرا گرفته و به موقع به اجرا بگذارید. در این مقاله علاوه بر سرویسها نگهداری علائم هشدار دهنده این گیربکس نیز شرح داده می شود که برای جلوگیری از افزایش هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس مفید خواهد بود.

نکاتی در خصوص گیربکس اتومات AL4

  • گیربکس AL4 مشترک بین شرکت رنو و پژو بوده و استقبال زیادی از آن شده است
  • گیربکس اصالت آلمانی دارد اما اکنون در شرکتهای فرانسوی بیشتر به کار می رود.
  • ضعف عمده آن عدم کشش مطلوب موقع شتاب گیری است.
  • ضربه شدید بین دنده های 1 به 2 و سه به 4 در گیربکس اتومات AL4 وجود دارد.
  • ضربه شدید موقع درگیرشدن دنده عقب نیز در داخل اتاق خودرو حس می شود.
  • در حالت اورژانسی رفتن گیربکس که ماشین تعویض دنده اش مختل می شود و در یک دنده گیر میکند که نیاز است ماشین را یکبار خاموش و روشن کنیم که موقتا مشکل رفع می شود اما اگر به موقع به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات AL4 مراجعه نشود مجددا این ایراد پی می آید.
  • چراغ چک گیربکس AL4 (چراغ چرخ دنده زرد رنگ): در صورتی که چراغ چرخ دنده زرد روشن شود بدین معناست که گیربکس اتومات خودرو شما دچار ایراد شده است.
  • از معایب گیربکس AL4 روشن شدن چراغ اسنو اسپرت است.

مشخصات فنی پژو پرشیا اتوماتیک

از سال 79 مدل جدیدی نسبت به مدل پژو 405 به بازار ایران ارائه شد. این خودرو که با نام پژو پارس شناخته می شود در مدلهای مختلف ارائه گردیده و مدل اتوماتیک ان از سال 97 روانه بازار گردیده است. این خودرو موتوری با حجم 1.6 لیتر دارد که توان 105 اسب بخار را با حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر تولید می نماید. مصرفی ترکیبی پژو پارس 8.2 لیتر است و از گیربکس اتوماتیک 4 دنده استفاده می کند.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک پژو پارس

در صورتی که دسترسی به تعمیرکار متخصص نداشته باشید و گیربکس اتوماتیک پژو پارس شما قفل شده باشد می توانید با استفاده از راهکارهایی که در این بخش ارائه می شود موقتا مشکل گیربکس پرشیا خود را رفع نمایید. البته باید به یاد داشته باشید که حتی اگر با این روش ایراد قفل شدگی گیربکس اتوماتیک پژو پارس رفع گردید نباید مسئله را کاملا حل شده فرض کنید بلکه بهتر است برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس پرشیا مراجعه کنید.

  • خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید تا حافظه کوتاه مدت کامپیوتر گیربکس اتوماتیک پژو پارس ریست شود.
  • پس از پنج دقیقه بست باتری را مجددا متصل نمایید.
  • بدون اینکه هیچ دکمه یا پدالی علی الخصوص پدال گاز را بفشارید استارت بزنید و اجازه دهید خودرو در حالت درجا برای سی ثانیه کار کند.
  • سپس خودرو را برای چند ثانیه خاموش کنید و مجددا استارت بزنید.
  • برای بار سوم نیز خودرو را خاموش کرده و سپس روشن کنید و اجازه دهید سی ثانیه کار کند و مجددا خودرو را خاموش نمایید.
  • حال تنظیم مجددا کامپیوتر گیربکس اتوماتیک پژو پارس نیز انجام شده است. دنده را در وضعیت دلخواه قرار داده استارت بزنید و اگر لرزش شدید یا صدای ناهنجار از ناحیه گیربکس به گوش نرسید به آرامی حرکت کنید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس

در داخل گیربکس اتوماتیک پرشیا قطعات حساس بسیار وجود دارند که عملکرد آنها وابسته به روغن گیربکس است لذا در صورتی که روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس کیفیت خود را از دست داده باشد ممکن است نه تنها عملکرد گیربکس با نقص مواجه شود بلکه به این قطعات آسیب جدی نیز وارد آید. وظیفه اصلی روغن در گیربکس پرشیا روانکاری قطعات متحرک است اما در عین حال خنک کاری این قطعات نیز توسط روغن پیربکس انجام می شود و برخی عملکردها نیز مستقیما توسط روغن به انجام می رسند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس

در دفترچه راهنما بنا به مدل خودرو مسافت خاصی برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پرشیا در نظر گرفته شده است. به طور متوسط این مسافت را بین 40 تا 60 هزار کیلومتر محاسبه می کنند. البته باید دانست که این مسافت دقیق نیست و به عوامل مختلفی مانند نحوه رانندگی و کیفیت روغن مصرفی و… وابسته است. همچنین برخی خرابی ها در داخل گیربکس احتمال دارد بوجود بیایند که این خرابی ها به علت ایجاد براده های ریز در داخل گیربکس کیفیت روغن را به نحوی تغییر می دهند که چاره ای جز تعویض روغن باقی نمی ماند. از سوی دیگر طول عمر روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس مشخص است و اگر در طی مدت تعیین شده که معمولا 4 تا 6 سال در نظر گرفته می شود مسافت مورد نظر را پشت سر نگذاشته باشید نیز می بایست روغن گیربکس اتوماتیک پرشیا تعویض گردد.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک پژو پارس

نحوه استفاده شما از خودرو و گیربکس پرشیا طول عمر این دستگاه را مشخص خواهد کرد. برای اینکه بتوانید مدت طولانی تری با خیال راحت و با حداکثر راندمان از گیربکس اتوماتیک پژو پارس خود استفاده کنید می بایست برخی اقدامات مراقبتی را به خاظر بسپارید و به کار ببندید. مهمترین این اقدامات که تحت عنوان سرویسهای نگهداری از گیربکس اتوماتیک پژو پارس مطرح می شوند بدین شرح هستند:

  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک پژو پارس: در صورتی که کوچکترین تغییری در عملکرد گیربکس اتوماتیک پژو پارس مشاهده کردید یا یکی از نشانه های هشدار دهنده در گیربکس اتوماتیک پژو پارس شما بروز کرد حتما باید هر چه سریعتر نسبت به عیب یابی و تعمیر گیربکس پرشیا خود در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک پژو پارس اقدام کنید.
  • عدم تعویض رینگ و لاستیک استاندارد خودرو: برخی رانندگان تمایل دارند که خودرو را مطابق با سلیقه خود تغییر دهند و از جمله اولین تغییرات در بخش رینگ و لاستیک صورت می پذیرد. غافل از اینکه اگر از رینگ و لاستیک غیر استاندارد و با اندازه های غیر متعارف استفاده کنید به علت تغییر نسبت دور موتور به چرخ ها فشار مضاعفی بر گیربکس اتوماتیک پژو پارس وارد خواهد آمد.
  • عدم نصب تجهیزات اضافی در خودرو: همچنین برخی تجهیزات اضافی می توانند مشکلاتی را برای گیربکس هب همراه داشته باشند. به عنوان مثال تجهیزات برقی پر مصرفی مانند سیستمهای صوتی و تصویری فوق العاده پر مصرف و یا لامپهای نئون با مصرف برق بالا ممکن است سیستم برق خودرو را با چالش مواجه کرده مشکلاتی را برای قطعات برقی گیربکس اتوماتیک پژو پارس بوجود بیاورند.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک پژو پارس: در بازدید دوره ای موارد متعددی چک می شود. این موارد به دو بخش تقسیم می شود بخش نخست مواردی مانند چک کردن دما و لرزش گیربکس و نشتی آن می بایست در وضعیت موتور گرم تست شوند و مواردی مانند سطح و کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس و شل بودن اتصالات باید در وضعیت موتور سرد مورد ارزیابی قرار بگیرند.
  • فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس: فیلتر روغن در ورودی اویل پمپ گیربکس نصب می شود تا ذرات ریز و معلق در داخل روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس را جذب کند و اجازه ندهد که این ذرات وارد قطعات حساس گیربکس شوند. این فیلتر روغن اما به مرور زمان روزنه های آن مسدود می شود و لذا تعویض فیلتر روغن نیز ضروری خواهد بود. هر چند برخی مسافت یا مدت مشخصی را برای تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس در نظر می گیرند اما بهتر است در هر بار تعویض روغن گیربکس نسبت به تعویض فیلتر روغن آن نیز اقدام کنید.
  • تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس: روغن در حالت سالم و کم استفاده شده به رنگ قرمز روشن است اما خیلی زود رنگ روغن تغییر می کند و پس مدتی به رنگ کاملا سیاه تبدیل می شود. همچنین لزجت یا چسبندگی روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس نیز به مرور زمان کاهش می یابد. روغنی که کاملا سیاه شده و چسبندگی خود را از دست داده باشد به اصطلاح فاسد شده و حتما باید جهت تعویض آن اقدام شود.
  • رانندگی اصولی جهت حفظ گیربکس اتوماتیک پژو پارس: تاثیر رانندگی و نحوه استفاده از گیربکس در طول عمر روغن و قطعات مختلف آن بسیار بالاست. توصیه می شود از تغییرات متوالی شتاب و سرعت خودرو یا به عبارت ساده تر ازفشردن پیاپی پدال های گاز و ترمز اجتناب کنید چرا که این نحوه رانندگی می تواند استهلاک گیربکس اتوماتیک پژو پارس را افزایش دهد. همچنین از حرکت با بار سنگین و سرعت بالا علی الخصوص در جاده های ناهموار و سربالایی شدیدا دوری کنید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک پژو پارس

گیربکس اتوماتیک پژو پارس عملکرد خود را به عملکرد قطعات ریز داخلی وابسته ساخته و در صورتی که یکی از قطعات آسیب ببیند ممکن است عملکرد گیربکس پرشیا نیز مخدوش سود. از سوی دیگر ممکن است که این قطعه معیوب سایر قطعات را نیز درگیر کرده و خرابی های بیشتری را به بار بیاورد. برای جلوگیری از این اتفاق می بایست کوچکترین خرابی در گیربکس را خیلی سریع و تا قبل از تشدید یا انتقال ایراد مذکور به سایر قطعات در تعمیرگاه تخصصی گیربکس پرشیا رفع نمود. برای اطلاع به موقع از خرابی های کوچک در گیربکس می بایست نشانه های هشدار دهنده را به خاطر بسپارید. مهمترین این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک پژو پارس: در صورتی که چراغ چک گیربکس شما به صورت موقت روشن می شود باید زمان روشن و خاموش شدن آن را به خاطر سپرده و در هنگام تعمیر به کارشناس مربوطه اعلام نمایید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک پژو پارس: نکته مهم در خصوص زوزه کشیدن گیربکس این است که این ایراد به مرور زمان ایجاد می شود و تشخیص آن در مراحل ابتدایی خرابی گیربکس اتوماتیک پژو پارس دشوار است. لذا همواره باید شرایط کارکرد گیربکس و صدای آن را به خاطر بسپارید تا کوچکترین تغییر را متوجه شوید.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک پژو پارس: اگر برای تعمیر گیربکس پرشیا از تعمیرگاه غیر مجاز استفاده کرده باشید ممکن است اتصالات گیربکس به خوبی سفت نشده و پس از مدت کوتاهی با شل شدن این اتصالات با لرزش گیربکس اتوماتیک پژو پارس مواجه شوید.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک پژو پارس: تقه زدن ایراد مشخصی است و خیلی زود متوجه آن خواهید شد. ممکن است دلیل تقه زدن گیربکس وجود ایرادی در سیستم روغن باشد یا اینکه توربین یا اویل پمپ گیربکس خراب شده باشند. هر یک از این ایرادات ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد و باید هر چه سریعتر نسبت به رفع آنها اقدام شود.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک پژو پارس: از جمله نشانه های هشدار دهنده در گیربکس اتوماتیک پژو پارس گاز هرز خوردن است که می تواند نشانه افت فشار روغن در گیربکس باشد و یا اینکه سایش بیش از حد کلاچ چنین نشانه ای را به به همراه آورده باشد.
  • بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک پژو پارس: اگر در داخل اتاق خودرو بوی سوختگی را استشمام کردید حتما می بایست منشا این بو را پیگیری کنید که اگر منشا بوی سوختگی در گیربکس باشد احتمال دارد قطعات برقی گیربکس معیوب شده و سیم کشی ها مربوطه آمپر بکشد.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس

برای مشخص کردن دقیق هزینه تعمیر گیربکس اتومات پرشیا ابتدا باید گیربکس مورد عیب یابی دقیق قرار بگیرد و مشخص شود که چه قطعاتی نیاز به تعمیر و چه قطعاتی نیاز به تعویض دارند. در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که حدالمقدور قطعات گیربکس تعمیر شوند اما در زمانی که احتمال خرابی مجدد وجود داشته باشد بهتر است قطعه معیوب تعویض شود. همچنین در این مجموعه با کاهش حاشیه سود سعی شده تا حد امکان هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس کاهش یابد.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک پژو پارس

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس در چه مسافتی باید انجام شود؟

بسته به مدل خودرو معمولا بین 40 تا 60 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو پارس در نظر گرفته می شود. این مسافت تقریبی است و به نحوه استفاده از خودرو و کیفیت روغن مصرفی وابسته خواهد بود.

در صورت گیر کردن دنده در وضعیت پارک در گیربکس اتوماتیک پژو پارس چه اقدامی باید انجام داد؟

ابتدا می توانید اقدامات ذکر شده در بخش تعمیر اضطراری گیربکس اتوماتیک پژو پارس را به انجام برسانید و اگر مشکل رفع نگردید چاره ای نیست جز اینکه به وسیله جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک پژو پارس منتقل نمایید.

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک پژو پارس چه ارتباطی با سطح روغن گیربکس دارد؟

اگر سطح روغن گیربکس کاهش یافته باشد و یا اینکه فیلتر روغن دچار گرفتگی شده باشد ممکن است فشار روغن در گیربکس اتوماتیک پژو پارس از حد مجاز کمتر شود و در نتیجه اتصال مناسب و استاندارد در کلاچ برقرار نگردد. این ایراد به این شکل به گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک پژو پارس منتهی خواهد شد.

وضعیت اضطراری دنده سه در چه حالتی ممکن است برای گیربکس اتوماتیک پژو پارس رخ دهد؟

ایرادات خاصی وجود دارد که اگر به موقع برطرف نشود گیربکس به شکل خودکار در وضعیت دنده سه قفل می شود. از جمله این ایرادات می توان به مشکل نرم افزاری در کامپیوتر گیربکس و یا وجود ایراداتی در سیستم روغن آن اشاره کرد.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند پژو پرشیا نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند؟

همه خودروهای اتوماتیک که از روغن در گیربکس خود استفاده می کنند به مرور زمان با کاهش کیفیت روغن مواجه شده و اگر این کاهش کیفیت از حد مجاز فراتر رود حتما باید روغن گیربکس اتومات این خودروها تعویض شود.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتومات پژو
تعمیر گیربکس اتوماتیک 206
تعمیر گیربکس اتوماتیک 207
تعمیر گیربکس اتوماتیک 407
تعمیر گیربکس دی اس

2 دیدگاه دربارهٔ «تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس»

  1. سلام و عرض ادب
    خودرو پارس اتومات مدل 97 موتور TU5 با گیربکس AL4 که از ابتدا در اختیار خودم بوده، مدتی است که احساس میکنم دنده های آن دیر عوض می شود. کارکرد آن حدود 50000 کیلومتر است. دستگاه عیب یاب گیربکس نمایندگی هم عیبی را نشان نداد.
    با توجه به طول عمر ماشین، تعویض روغن گیربکس را به عنوان راهکار پیشنهاد میفرمایید؟

  2. سلام ماشین پژو پارس اتومات سر پیچ ها گاز میدم آزاد میشه بنظر شما مشکلش جیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا