پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

شرکت سازندهپژو
کشور سازندهفرانسه
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس اتوماتیک 206
جدول مشخصات گیربکس اتوماتیک 206
تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 با توجه به حساسیتهای بالایی که در این دستگاه وجود دارد حتما باید در تعمیرگاه مجاز و توسط متخصصان آموزش دیده به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس علاوه بر بهرمندی از کارشناسان زبده و با تجربه همواره از قطعات اصلی در فریند تعمیر بهره برده می شود تا بالاترین کیفیت خدمات به مراجعین ارائه گردد.

معرفی خودرو پژو 206 اتومات

پژو 206 سابقه ای طولانی در کشور ما دارد و یکی از پر طرفدارترین خودروهای چند دهه اخیر محسوب می شود. این خودرو تیپ های مختلفی در بازار داشته که تیپ شش آن اتومات است. موتور TU5 آن 1.6 لیتر حجم داشته و می تواند قدرتی معادل 110 اسب بخار تولید کند. بیشترین گشتاور این موتور نیز 142 نیوتن متر است و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.3 لیتر می باشد. گیربکس اتومات آن از نوع چهار سرعته AL4 می باشد.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات پژو 206

منظور از تعمیرات اضطراری اقداماتی است که در هنگام گیرپاژ کردن جعبه دنده به انجام می رسد تا به صورت موقتی ایراد ایجاد شده را برطرف کرده و در نهایت خودرو امکان حرکت پیدا کند. در این شرایط می بایست در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و با عیب یابی دقیق مشکل را رفع نمایید. روشی که به عنوان تعمیرات اضطراری بیان شده به شرح زیر است:

  • دو نوع خرابی معمولا با روش مذکور قابل رفع است. نخست انکه به علت دمای بیش از حد و کارکرد مداوم جعبه دنده قفل شده باشد. در این مواقع به راحتی می توانید با خاموش کردن خودرو به مدت یک الی دو ساعت و رسیدن آن به دمای محیط مشکل را موقتا رفع کنید. اما اگر سریعا نسبت به تعمیر در تعمیرگاه مجاز اقدام نشود ممکن است خیلی سریع مشکل تکرار گردد.
  • حالت دوم وضعیتی است که به علت خطاهای کامپیوتری جعبه دنده از کار می افتد. در این حالت ابتدا باید خطاهای موقتی حافظه کامپیوتری را رفع کرده و سپس تنظیم مجدد انجام شود که این فرایند به شرح زیر به انجام می رسد.
  • ابتدا ماشین خود را خاموش کنید و بست باتری را بردارید. این کار می تواند خطاهای موقتی کامپیوتری را رفع نماید.
  • پس از گذشت حدود 5 دقیقه خطاها ریست شده و می توانید بست باتری را متصل نمایید.
  • بدون اینکه پدال گاز را فشار دهید و در حالتی که دنده در وضعیت خلاص قرار دارد استارت بزنید و اجازه دهید سی ثانیه موتور درجا کار کند.
  • حال به مدت سی ثانیه ماشین را خاموش کنید و این کار یعنی روشن و خاموش کردن سی ثانیه خودرو را سه مرتبه تکرار کنید.
  • اکنون می توانید دنده را در وضعیت مورد نظر قرار داده استارت زده و به آرامی حرکت کنید.

روغن گیربکس اتومات پژو 206

روغن سه وظیفه مهم در جعبه دنده های اتومات بر عهده دارد. نخست روانکاری قسمتهای تحت تنش مکانیکی یعنی چرخ دنده هاست. وظیفه دوم خنککاری جعبه دنده است. این وظیفه از آن جهت اهمیت دارد که بلای جان انواع جعبه دنده اتوماتیک دمای بیش از حد می باشد و خرابی های متعددی در پی این ایراد بوجود خواهد امد. علاوه بر روانکاری و خنککاری انجام برخی فرایندها مانند تعویض دنده یا اتصال کلاچ تنها با فشار روغن امکان پذیر خواهد بود. در این شرایط اگر روغن کیفیت لازم را نداشته باشد نه تنها هیچ یک از این وظایف به درستی به انجام نمی رسد بلکه ممکن است خیلی زود قطعات مختلف جعبه دنده خودرو شما دچار آسیب شوند.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک پژو 206

گیربکس اتوماتیک پژو 206 یک دستگاه پیشرفته است که از قطعات متعددی تشکیل شده و کارکرد این قطعات نیز به یکدیگر وابسته است. در صورتی که یکی از این قطعات دچار خرابی شوند و شما به موقع نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید علاوه بر اینکه ایراد مذکور به مرور زمان تشدید می گردد سایر قطعات نیز ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند و در نهایت کار به جایی برسد که جعبه دنده خودرو کاملا قفل شود و هزینه تعمیر سنگینی به راننده تحمیل گردد. برای پیش گیری از چنین شرایطی بهتر است نشانه های هشدار دهنده را که در ادامه تشریح می گردد جدی بگیرید:

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک 206: این خودرو آلارم چراغ چک مجزا برای نشان دادن خرابی های جعبه دنده ندارد. بلکه چراغ اسنو اسپرت روشن می شود و این خود علامت خرابی است.
  • خرابی شیربرقی گیربکس اتوماتیک 206: در صورتی که یکی از شیربرقی ها جعبه دنده پژو 206 شما خراب شده باشد در هوای سرد مخصوصا فصل سرما و ابتدای صبح موقع سرد بودن ماشین چراغ اسنو اسپرت روشن می شود.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک پژو 206: معمولا در هنگام دنده عقب هنگام درگیری دنده عقب تکان یا تقه شدید رخ میدهد که اگر به موقع برای تعمیر آن به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نشود رفته رفته بیشتر هم خواهد شد.
  • تقه دنده 1 به 2 در گیربکس اتوماتیک پژو 206: گاهی هنگام تعویض دنده 1 به 2 هم تکان یا تقه رخ می دهد که می تواند به علت وجود ایراد در یکی از قطعات سیستم روغن مخصوصا شیربرقی و سوپاپهای مربوط به دنده دو باشد. همچنین ممکن است به خاطر فرار روغن در کلاچ دنده عقب یا کلاچ 1 به 2 تقه رخ دهد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک پژو 206: گاز هرز خوردن را می توان به شکل عدم کشش مطلوب مخصوصا در سینه کشی ها یا رمپ پارکینگ ملاحظه نمود. در این شرایط ماشین نسبت به گازی که می خورد شتاب نمی گیرد و دلیل آن ضعیف شدن پمپ توربین یا کیپ شدن صافی است. با مسدود شدن روزنه های فیلتر یا صافی روغن جریان روغن به مشکل خورده و فشار آن کاهش می یابد و ایراد گاز هرز خوردن نیز می تواند به همین جهت به صافی مربوط شود.
  • گیر کردن دنده گیربکس اتوماتیک پژو 206: گاهی ماشین در یک دنده خاص گیر می کند و عدم تعویض مناسب دنده دشواری های خاصی را به همراه خواهد داشت. معمولا پژو 206 در دنده 2 یا 3 گیرمی کند. در این حالت حتما باید ماشین را یک بار خاموش و روشن کرد که با اینکار تا زمان محدودی مشکل حل می شود. ولی بعد از طی کردن مسافتی مجددا ماشین در یک دنده گیر می کند. این ایراد عوامل مختلفی دارند مثلا خرابی چرخ دنده ها یا خرابی سنسورها یا مسدود شدن فیلتر روغن و کاهش فشار روغن در جعبه دنده که ایراد اصلی باید با عیب یابی توسط کارشناس با تجربه کشف شود.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک پژو 206: اگر اخیرا جعبه دنده خودرو را در تعمیرگاه غیر تخصصی سرویس کرده اید ممکن است اتصالات آن به درستی سفت نشده باشد و پس از چند روز لرزش در جعبه دنده حس گردد. در این مواقع نیز حتما باید قبل از آسیب دیدن قطعات مختلف و آنبالانسی چرخ دنده ها به تعمیرگاه تخصصی مراجعه و اتصالات را به وسیله تورک متر و به حد استاندارد سفت کنید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک پژو 206: معمولا زوزه کشیدن در جعبه دنده این خودرو به دو دلیل رخ می دهد. نخست سایش بیش از حد چرخ دنده ها به علت عدم روانکاری مناسب و دوم خرابی بلبرینگها. در صورتی که مشاهده کردید جعبه دنده خودرو شما صدای زوزه کشیدن غیر عادی دارد ابتدا باید روغن آن را چک کنید و اگر مشکل از روغن نبود سراغ سایر موارد مانند خرابی بلبرینگها بروید.
  • بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک پژو 206: در صورتی که یکی از شیربرقی ها دچار ایراد شده و آمپری بیش از حد مجاز مصرف کنید سیم کشی های مربوطه افزایش دما پیدا می کنند و به علت داغ شدن عایق آنها بوی سوختگی متصاعد می گردد. این ایراد می تواند منجر به آتش سوزی شود و ضروری است در صورت ملاحظه چنین شرایطی ابتدا خودرو را خاموش کنید و بست باتری را برای بیست تا سی دقیقه بردارید تا مطمئن شوید که بوی سوختگی برطرف شده است سپس در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

فیلتر روغن گیربکس اتومات پژو 206

برای اینکه روغن بهتر بتواند وظایف خود را به انجام برساند می بایست کثیفی ها و ذرات معلق آن جداسازی شوند. جداسازی این ذرات توسط فیلتر روغن به انجام می رسد. این قطعه از صفحه ای درست شده که در مسیر جریان روغن قرار دارد و تشکیل شده از روزنه های بسیار ریز می باشد. اما این روزنه ها نیز ممکن است به مرور زمان و با توجه به ازدیاد ذرات کثیفی و براده های موجود در روغن مسدود شوند که در نتیجه می بایست فیلتر روغن را تعویض نمود.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتومات پژو 206

توصیه کمپانی سازنده معمولا مرجع تعمیرکاران برای تعویض روغن به شمار می رود. اما از سوی دیگر تجربه کارشناسان نیز می تواند در تعیین کردن بهترین زمان تعویض روغن جعبه دنده تاثیر گذار باشد. چرا که طول عمر روغن به موارد متعددی مانند شرایط آب و هوایی و نحوه رانندگی و کیفیت روغن مصرفی و همچنین خرابی هایی که در طی سالیان سال پیش آمده وابسته خواهد بود. به طور معمول بین 40 تا 60 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اتومات پژو 206 در نظر گرفته می شود که بهتر است کیفیت روغن به صورت دوره ای چک شود و در صورتی که از حد مجاز کمتر شده بود نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات پژو 206

در مجموعه پاور گیربکس دو اصل سرلوحه عملکرد کارکنان قرار گرفته است. نخست اینکه کیفیت خدمات در بالاترین سطح حفظ گردد تا از خرابی های مجدد و نیاز به تعمیرات متوالی پیشگیری شود. در این مجموعه همواره سعی شده خدمات و تعمیرات انجام شده با گارانتی و ضمانت ارائه گردد تا خیال مشتریان نیز از بابت تعمیرات چندباره راحت باشد. اصل دوم کاهش هزینه های تعمیر است که در این خصوص نخست سعی می شود با عیب یابی دقیق تنها قطعاتی که واقعا آسیب دیده اند شناسایی شوند در گام دوم تلاش کارشناسان ما بر این است که قطعات معیوب حتی المقدور تعمیر شوند و اگر قطعه ای قابلیت تعمیر و کارکرد مجدد دارد از تعویض آن خود داری شود. همچنین در این مجموعه سود نیز به حداقل ممکن رسیده تا در نهایت کمترین هزینه تعمیرات به مشتریان عزیز ارائه گردد.

سرویسهای نگهداری و مراقبت از گیربکس اتومات پژو 206

هر دستگاه یا قطعه پیشرفته ای مخصوصا هنگامی که تنش و فشار بالایی را تحمل می کند نیاز به مراقبت و انجام سرویسهای دوره ای دارد و جعبه دنده 206 نیز از این قائده مستثنی نیست. علی الخصوص خودروهای اتوماتیک که جعبه دنده آنها فشار بسیار بیشتری را تحمل کرده و از قطعات حساستری بهره برده اند. مهمترین سرویسها و اقداماتی که برای نگهداری هر چه بهتر از جعبه دنده خودرو 206 توصیه می گردد به شرح زیر هستند:

  • مطالعه دفترچه راهنما: در دفترچه راهنمای خودرو معمولا مواردی ذکر می گردد که برای هر چه بهتر انجام شدن سرویسهای دوره ای برای هر ماشین مطابق با نظر طراح و سازنده جعبه دنده لازم است. به همین خاطر توصیه می شود برای یک بار هم که شده دفترچه راهنمای خودرو خود را با دقت مطالعه کنید.
  • عدم نصب تجهیزات اضافه: هر تغییر در خودرو که کارکرد آن را از شرایط عادی خارج کند می تواند تاثیرات مخرب غیر منتظره ای را برای ماشین شما به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه برخی رانندگان در داخل خودرو از لامپهای نئون استفاده می کنند. این لامپها بسیار پر مصرف هستند و در کنار سایر تجهیزات خودرو مانند سیستم های صوتی و تصویری ممکن است برق بسیار زیادی را مصرف کرده و خودرو با کاهش ولتاژ مواجه شود. در این مواقع ممکن است قطعات مهمتری مانند شیربرقی های جعبه دنده خودرو نتوانند به درستی وظایف خود را به انجام برسانند. لذا توصیه می شود از هر گونه تغییر یا نصب لوازم غیز متعارف و خارج از استاندارد پرهیز نمایید.
  • تعویض روغن: هنگامی که تازه روغن جعبه دنده ماشین را تعویض می کنید این روغن مایعی قرمز رنگ است که چسبندگی بالایی دارد. به مرور زمان و با توجه به تنشی که در جعبه دنده وجود دارد ممکن است کیفیت روغن کم و کمتر شود و در نهایت به حدی برسد که دیگر امکان انجام وظایف مهم خود را نداشته باشد. در این مواقع تعویض روغن تنها راه برای حفظ شرایط استاندارد کارکرد جعبه دنده خودرو می باشد.
  • بازدید دوره ای: هر سه ماه یک بار بهتر است خودرو را برای بازدید دوره ای به تعمیرگاه اختصاصی انتقال دهید و موارد مهم و تاثیر گذار در کارکرد آن را چک کنید. این موارد به دو بخش مهم تقسیم می شوند. در بخش نخست باید ماشین حدود یک ساعت کار کرده باشد و کاملا گرم باشد در این شرایط مواردی مانند نشت روغن و دما و لرزش و صدای غیر عادی مورد ارزیابی کارشناس قرار می گیرد. در مرحله دوم خودرو باید کاملا سرد باشد تا مواردی مانند کفیت و سطح روغن و همچنین شل یا سفت بودن اتصالات چک شود که این موارد نیز تاثیر بسزایی در سلامت جعبه دنده بازی می کنند. در صورتی که زمان کافی برای انجام بازدید دوره ای ندارید توصیه می شود که هنگامی که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می کنید از تکنسین مربوطه بخواهید این موارد را نیز چک کند.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن نیز مانند هر قطعه دیگری طول عمر مشخصی دارد. اما بجای اینکه دوره خاصی را برای تعویض فیلتر در نظر بگیرید بهتر است در دوره های تعویض روغن فیلتر روغن جعبه دنده نیز تعویض شود.
  • پیگری نشانه های هشدار دهنده: در صورتی که نسبت به نشانه های هشدار دهنده بی توجه باشید ایرادات ریزی که می توانستند با هزینه ای اندک تعمیر شوند به مرور تشدید شده و در نهایت کار به جایی می رسد که جعبه دنده خودرو کاملا از کار می افتد و ناچار به انجام تعمیرات پر هزینه و زمانبر خواهید شد.
  • تاثیر رینگ و لاستیک بر عملکرد جعبه دنده: اگر از رینگ و لاستیک غیر استاندارد استفاده کنید با توجه به تغییر قطر و اندازه رینگ و لاستیک نسبت دور و همچنین گشتاور انتقالی از موتور به چرخ ها نیز تغییر یافته و در نتیجه ممکن است فشاری بیش از حد طراحی شده بر چرخ دنده ها اعمال گردد.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات پژو 206

آیا جعبه دنده پژو 206 نیاز به تعویض روغن دارد؟

با توجه به اینکه کیفیت روغن رفته رفته کم و کمتر می شود نیاز به تعویض روغن در جعبه دنده 206 وجود خواهد داشت.

تقه زدن در جعبه دنده اتومات نشانه چیست؟

معمولا مهمترین علت تقه زدن به خرابی شیربرقی ها مربوط است. اگر یکی از شیربرقی های شما خراب شده باشد معمولا در هنگام تعویض دنده آن شیربرقی تقه زدن جعبه دنده در اتاق خودرو حس خواهد شد.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و در صورت وقوع چطور می تواند رفع شود؟

در شرایطی که احتمال آسیب دیدن در جعبه دنده وجود داشته باشد به صورت خودکار ماشین شما در وضعیت دنده سه قفل می شود تا از قطعات حساسی مانند چرخ دنده ها و ساعت و توربین حفاظت گردد. در صورتی که این شرایط اتفاق بیافتد بهتر است از روشی که در بخش تعمیرات اضطراری شرح داده شد را به کار ببندید. اگر مشکل رفع نشد می بایست خودرو را به وسیله بکسل کردن به تعمیرگاه انتقال دهید.

آیا خودروهای هیبریدی نیز دوره های تعویض روغن خاص خود را در جعبه دنده دارند؟

هر خودرو اتوماتی که در جعبه دنده خود از روغن استفاده کند به مرور زمان و با توجه به کاهش کیفیت روغن در عملکرد خود دچار اختلال می شود و نیاز به تعویض روغن جعبه دنده مشهود خواهد بود و خودروهای هیبریدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتومات پژو
تعمیر گیربکس اتوماتیک 207
تعمیر گیربکس اتوماتیک 407
تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس
تعمیر گیربکس دی اس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا