پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتومات پژو

تعمیر گیربکس اتومات پژو

شرکت سازندهایران خودرو
کشور سازندهایران
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسدنده اتوماتیک و دنده دستی در مدل های  پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۰۸، پژو پرشیا یا پژو پارس، پژو ۵۰۸، پژو ۳۰۱، پژو ۴۰۵ و پژو ۴۰۷
جدول مشخصات گیربکس های پژو
تعمیر گیربکس پژو

تعمیر گیربکس اتومات پژو

تعمیر گیربکس اتومات پژو باید با قطعات اصلی و توسط کارشناس آموزش دیده به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس نیز به عنوان معتبرترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک از بهترین قطعات و نیروهای زبده کاربلد جهت تعمیر گیربکس اتومات پژو استفاده می شود. برای انکه هزینه تعمیر گیربکس اتومات پژو شما کمتر شود می بایست ابتدا با نشانه های هشدار دهنده آشنا شوید و در طی استفاده از خودرو سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات پژو را در موعد مقرر به انجام برسانید. در این مقاله ضمن تشریح این موارد تعمیرات اضطراری و هزینه تعمیر گیربکس اتومات پژو مورد بازبینی قررا می گیرد.

معرفی خودروهای پژو اتوماتیک

قدمت شرکت پژو باورنکردنی است. این شرکت از سال 1810 میلاد افتتاح شد و فعالیت خود را در زمینه تولید آسیابهای قهوه آغاز کرد. در ادامه این شرکت به ساخت دوچرخه روی آورد. این شرکت اولین خودرو سه چرخه خود را تحت عنوان پژو 1 در سال 1886 طراحی و روانه بازار کرد. امروزه خودروهای بسیار پیشرفته پژو به بازار آمده که در ایران نیز مدلهای بسیار پر فروشی از این شرکت ارائه می گردد. گیربکس اتومات در مدلهای مختلف پژو نصب شده و از آن جمله می توان به پژو پرشیا و پژو 207 و… اشاره کرد.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات پژو

منظور از نشانه های هشدار دهنده علائمی هستند که در صورت مشاهده انها می توانید به وجود خرابی های کوچک در گیربکس پی ببرید و قبل از اینکه این خرابی های کوچک تشدید شوند و یا سایر قطعات را درگیر کنند می توانید با عیب یابی و رفع عیب بموقع مشکل گیربکس خود را رفع نمایید. بدین ترتیب از هزینه های هنگفت جهت تعمیر گیربکس اتومات پژو جلوگیری می نمایید. مهمترین نشانه های هشدار دهنده به شرح زیر هستند:

  • تقه زدن گیربکس اتومات پژو: یکی از عواملی که به تقه زدن در گیربکس اتومات پژو منتهی می شود خرابی توربین است. البته دلایل دیگری مانند خرابی شیربرقی ها یا سوپاپهای روغن نیز ممکن است چنین صدایی را تولید کنند.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات پژو: معمولا ایرادی که به زوزه کشیدن گیربکس اتومات پژو منجر شود مربوط به قطعات متحرک گیربکس است. بدین نحو که به علت کاهش سطح روغن یا فاسد شدن روغن روانکاری مناسب بین این قطعات انجام نمی شود و در نتیجه با بالا رفتن اصطکاک بین انها و سایش یا آنبالانسی ایجاد شده و در نتیجه صدایی مانند زوزه کشیدن از گیربکس اتومات پژو به گوش می رسد.
  • لرزش گیربکس اتومات پژو: به طور کلی هر ایرادی که به زوزه کشیدن گیربکس اتومات پژو منتهی شود ممکن است همراه با لرزش نیز باشد. البته مواردی هست که تنها لرزش ایجاد می کند. مثلا در صورتی که اتصالات گیربکس اتومات پژو به خوبی و طبق گشتاور استاندارد تعریف شده بسته نشود ممکن است خیلی زود این اتصالات شل شده و موجب لرزش گیربکس اتومات پژو شود. به همین دلیل است که همواره توصیه می شود از تعمیرگاه مجاز برای تعمیر گیربکس خود استفاده کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات پژو: برخی گمان می کنند که گاز هرز خوردن گیربکس اتومات پژو مربوط به ایرادات سیستم برقی است. این در حالی است که در اغلب اوقات که خودرو پاز هرز می خورد ایراد اصلی به کلاچ مربوط است. اگر به هر دلیل مانند سایش بیش از حد یا کاهش فشار روغن گیربکس کلاچ نتواند اتصال مناسبی را برقررا کند زنجیره انتقال قدرت از موتور به چرخ ها قطع شده و لذا مشکل گاز هرز خوردن پدید می اید. در این مواقع بهتر است ابتدا سطح و فشار روغن چک شود.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات پژو: در این خصوص بسیار ضروریاست که توجه داشته باشید چراغ چک در چه موقعیتی روشن و در چه موقعیتی خاموش می شود. به عنوان مثال آیا تنها در ابتدای حرکت که خودرو سرد است چراغ چک روشن می شود؟ یا در محدوده سرعت خاصی مثلا در سرعت بالای 100 کیلومتر بر ساعت؟ این اطلاعات به تعمیرکار کمک می کند که بهتر ایراد روشن بودن چراغ چک گیربکس اتومات پژو را کشف کند. البته در مواقعی نیز چراغ چک همیشه روشن است و خاموش نمی شود که در این مواقع باید هر چه سریعتر به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات پژو مراجعه شود.

تعویض روغن گیربکس اتومات پژو

تعویض روغن در گیربکس با توجه به وظایف مهمی که بر عهده ان است می تواند در سلامت و کارکرد بهینه گیربکس اتومات پژو بسیار موثر باشد. برای بهبود کیفیت عملکرد گیربکس اتومات پژو ضروری است که در موعد مقرر نسبت به تعویض روغن اقدام شود. روغن گیربکس اتومات پژو در حالت سالم به رنگ قرمز روشن بوده و چسبندگی بالایی دارد. همین روغن هنگامی که مدتی طولانی تحت فشار بالا در گیربکس اتومات پژو کار می کند کیفیت خود را از دست داده لزجت پایینی خواهد داشت و به سیاه تغییر رنگ می دهد.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات پژو

برای مدلهای مختلف پژو معمولا مسافت خاصی جهت تعویض روغن گیربکس در نظر گرفته می شود. به طور متوسط بین 40 تا 60 هزار کیلومتر می تواند برای تعویض روغن گیربکس اتومات پژو مناسب باشد. البته این عدد مستقیما به نحوه رانندگی و استفاده شما از خودرو و همچنین کیفیت روغن مصرفی وابسته خواهد بود. همچنین حداکثر مدت زمان استفاده از روغن گیربکس اتومات پژو نیز بین 4 تا 6 سال پیشنهاد می شود.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات پژو

برای نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتومات پژو دو دسته پیشنهاد ارائه می شود. دسته اول در قالب سرویسهای دوره ای ست که باید به انجام برسد و دسته دوم اقداماتی است که باید از آنها اجتناب شود تا فشار بیش از حد بر گیربکس اتومات پژو وارد نیاید. مجموعه این اقدامات را نگهداری گیربکس می نامند که مهمترین آنها در این بخش به شرح زیر ارائه می گردد:

  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات پژو: برای اینکه از سلامت گیربکس خودرو خود مطمئن شوید بهتر است در دوره های سه ماهه نسبت به بازدید گیربکس در تعمیرگاه تخصصی و توسط کارشناس متخصص گیربکس اتومات پژواقدام کنید. در بازدید دوره ای موارد متعددی مانند سطح و کیفیت روغن و همچنین نشتی و شل بودن اتصالات گیربکس و دما و لرزش اضافی آن مورد ارزیابی کارشناس قرار خواهد گرفت.
  • مطالعه دفترچه راهنما گیربکس اتومات پژو: بسته به مدل خودرو ممکن است کمپانی سازنده گیربکس اتومات پژو توصیه های خاصی را ارائه کرده باشد و بهتر است برای یک بار هم که شده دفترچه راهنمای خودرو را با دقت مطالعه نمایید.
  • رانندگی ایده آل برای گیربکس اتومات پژو: برای اینکه بدانیم رانندگی ایده آل برای گیربکس چه نوع رانندگی است باید ببینیم که گیربکس اتومات پژو چطور مستهلک می شود؟ در واقع با هر بار گاز و ترمز گرفتن شما دنده های داخلی گیربکس اتومات پژو تغییر وضعیت می دهند و لذا استهلاک گیربکس در زمانی که فشردن پیاپی پدالهای گاز و ترمز و تغییرات سرعت بیش از حد باشد بالا خواهد رفت. همچنین حرکت با بار سنگین یا در جاده های پر پیچ و خم و سربالایی با سرعت زیاد می تواند موجب افزایش فشار بر گیربکس اتومات پژو شود.
  • تعویض فیلتر گیربکس اتومات پژو: فیلتر روغن گیربکس از روزنه های ریزی تشکیل شده که اجازه عبور ذرات معلق در روغن گیربکس را نمی دهند. اگر فیلتر روغن آسیب ببیند ممکن است دو ایراد مختلف بوجود آید. نخست ممکن است باعث شود ذرات معلق به قطعات حساس گیربکس وارد شوند دوم اینکه ممکن است روزنه های فیلتر گیربکس اتومات پژو مسدود شده و فشار روغن افت پیدا کند.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات پژو: سه وظیفه مهم روغن در گیربکس اتومات پژو یعنی روانکاری و خنک کاری و انجام برخی فرایندها در داخل گیربکس در صورت پایین امدن کیفیت روغن به درستی به انجام نخواهد رسید. لذا در این شرایط ضروری است که روغن گیربکس تعویض شود.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات پژو: در صورتی که هر یک از نشانه های هشدار آمیز گیربکس اتومات پژو را مشاهده کردید می بایست در اولین فرصت برای عیب یابی دقیق گیربکس به تعمیرگاه اختصاصی این گیربکس مراجعه نمایید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات پژو

در شرایطی که گیربکس خودرو شما گیرپاژ کرده باشد و دسترسی به تعمیرکار نداشته باشید ممکن است بتوانید با چند راهکار ساده مشکل را موقتا رفع نمایید. به یاد داشته باشید که در این صورت نمباید عیب یابی و تعمیر کامل گیربکس اتومات پژو خود را به تاخیر بیاندازید بلکه باید در اولین فرصت عیب اصلی گیربکس شناسایی و رفع شود. راهکارهای که جهت تعمیر اضطراری گیربکس اتومات پژو استفاده می شوند به شرح زیر هستند:

  • ابتدا می بایست خطاهای موقتی کامپیوتر گیربکس اتومات پژو پاک شوند. بدین منظور بست باتری خودرو را به مدت پنج دقیقه قطع کنید.
  • پس از اتصال بست باتری لازم است که تنظیمان کامپیوتری گیربکس اتومات پژو مجددا انجام شود.برای این کار کافی است سه بار خودرو را روشن و خاموش نمایید. البته این روشن و خاموش کردن ها می بایست با شرایط زیر به انجام برسد.
  • هر بار سی ثانیه باید تامل نمایید.
  • در هنگام روشن کردن خودرو دنده در حالت خلاص قرار داده شود.
  • پدال گاز یا اهرم و دکمه دیگری را نفشارید.

پس از تنظیم کامپیوتر تعمیر اضطراری به اتمام رسیده و می تواند خودرو را روشن کنید و حرکت نمایید. البته اگر صدا یا لرزش شدیدی در گیربکس اتومات پژو شما بوجود امده ضروری است که بلافاصله خودرو خاموش شود و تنها بوسیله جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات پژو انتقال دهید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات پژو

اگر می خواهید از هزینه تعمیر گیربکس اتومبیل خود مطلع شوید لازم است به تعمیرگاه اختصاصی پاور گیربسک مراجعه نمایید تا کارشناسان با تجربه ما با استفاده از دستگاه های پیشرفته عیب یابی دقیقی را بر روی گیربکس اتومات پژو انجام دهند. در این فرایند معایب و قطعه های آسیب دیده گیربکس مشخص شده و تعیین خواهد شد که چه قطعاتی نیاز به تعمیر دارند و چه قطعاتی نیاز به تعویض خواهند داشت. بدین ترتیب هزینه مورد نیاز برای تعمیر گیربکس اتومات پژو مشخص خواهد شد.

سوالات متداول گیربکس اتومات پژو

ایراد گاز هرز خوردن گیربکس اتومات پژو به چه دلیل رخ می دهد؟

دو دلیل عمده برای این ایراد وجود دارد. نخست اینکه به دلیل سایش بیش از حد کلاچ اتصال استاندارد برقرار نگردد. ایراد دوم این است که فشار روغن از حد مجاز کمتر شده باشد. از جمله علل کاهش فشار روغن نیز می توان به کاهش سطح روغن یا کیفیت پایین روغن و یا مسدود شدن روزنه های فیلتر اشاره نمود.

آیا تعویض روغن در گیربکس اتومات پژو دوره های مشخص شده ای دارد؟

دوره های تعویض روغن گیربکس بر اساس مدت مورد استفاده و مسافت طی شده خودرو مشخص می گردد. البته موارد دیگری مانند نحوه رانندگی نیز در دوره های تعویض روغن موثر خواهد بود.

سرویسهای مهم گیربکس اتومات پژو چه مواردی هستند؟

سه سرویس تعویض روغن گیربکس و تعویض فیلتر روغن گیربکس و بازدید دوره ای آن از جمله سرویسهای مهم گیربکس اتومات پژو به شمار می روند.

زوزه کشیدن گیربکس اتومات پژوبه چه دلیلی رخ می دهد؟

زوزه کشیدن می تواند به دلیل خرابی بلبرینگ یا آنبالانس شدن چرخ دنده ها و یا اصطکاک بیش از حد در اثر کاهش روغن گیربکس اشاره نمود.

وضعیت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات پژو به چه شراطی گفته می شود؟

شرایطی که بر اثر برخی ایرادات در گیربکس به صورت خودکار گیربکس در وضعیت دنده سه قفل می شود را وضعیت اضطراری دنده سه می گویند.

در زمانیکه گیربکس اتومات پژو در دنده پارک قفل می شود چه کاری می توان انجام داد؟

قفل شدن گیربکس اتومات پژو در دنده سه معمولا به دلیل خرابی سیستم ترمز و یا خرابی سیستم برقی رخ می دهد اما در صورتی که مشکل از تنظیمات کامپیوتری گیربکس اتومات پژو باشد می توان با انجام روش تعمیر اضطراری گیربکس که در این مقاله توضیح داده شد مشکل را موقتا رفع نمود.

خلاصی خود به خودی در گیربکس اتومات پژو به چه دلایلی رخ می دهد؟

معمولا مشکل در سیستم روغن و یا خرابی سلکتور دنده می تواند به خلاصی خود به خودی در گیربکس اتومات پژو بیانجامد.

آیا در خودروهای هیبریدی نیز مانند پژو نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند؟

بله در کلیه خودروهایی که مجهز به گیربکس اتومات هستند در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست داده باشد نیاز به تعویض روغن وجود خواهد داشت.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک 206
تعمیر گیربکس اتوماتیک 207
تعمیر گیربکس اتوماتیک 407
تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو پارس
تعمیر گیربکس دی اس
تعمیر گیربکس چری
تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا