پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵

تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵

شرکت سازندهچری
کشور سازندهچین
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵
جدول مشخصات گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵
تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵

تعمیر گیربکس تیگو 5

تعمیر گیربکس تیگو 5 در مجموعه پاور گیربکس با بهترین خدمات فنی از جمله استفاده از دستگاه های پیشرفته عیب یابی و نیروهای زبده و کارآزموده و همچنین با بهکار گیری قطعات اصلی و با کیفیت به انجام می رسد. به همین دلیل است که پاور گیربکس به عنوان معتبرترین تعمیرگاه تخصصی انواع جعبه دنده اتومات در تهران مطرح می باشد.

معرفی مختصر تیگو 5

چری تیگو 5 در شرکت مدیران خودرو از سال 97 تا 1400 تولید شده و توانست محبوبیت منحصر به فردی در بازار ایران پیدا کند. موتور چهار سیلندر این خودرو 2000 سی سی ظرفیت دارد و می توان به قدرت حداکثر 139 اسب بخار و گشتاور 182 نیوتن متری برسد. حداکثر شتاب آن 12.8 نیوتن متر و حداکثر سرعت آن نیز 175 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی تیگو 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. این خودرو از گیربکس اتوماتیک هفت دنده از نوع CVT استفاده می کند.

ویژگی های گیربکس اتوماتیک تیگو 5

  • عدم کشش مطلوب مخصوصا در ابتدا حرکت و اوایل روز.
  • گاز نخوردن ماشین یا به اصطلاح گاز هرز خوردن که می تواند نشانه خرابی صفحات کلاچ یا وجود ایرادی در سیستم روغن ماشین باشد.
  • کشش پایین مخصوصا در ابتدا حرکت که روغن هنوز سرد است مشکلاتی را ایجاد می کند که از آن جمه می توان به بالا نیامدن خودرو از رمپ پارکینگ اشاره نمود.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس یا همان چراغ چرخ دنده زرد رنگ
  • کاهش قابل ملاحظه شتاب خودرو یا به اصطلاح خسته شدن یا راه نرفتن ماشین
  • صدایی شبیه به بلبرینگ چرخ یا خورخور صدا کردن از ابتدای حرکت تا لحظه سکون. که تا سرعت 40 کیلومتر صدا شنیده  می شود و بعد از آن به دلیل صدای باد شنیده نمی شود. خرابی بلبرینگ های شفت ورودی و خروجی باعث این صدای خور خور می شود.
  • گاهی خودرو نه دنده عقب میرود نه جلو که دلایل آن میتواند خرابی یکی از شیربرقی روغن باشد که دستور مناسب برای حرکت ماشین در جعبه دنده صادر نمی شود. همچنین ممکن است ماشین زنجیر پاره کرده باشد یا کاسه کلاچ فوروارد مشکل دارد.
  • به خاطر ضعیف بودن آلیاژ حتما باید سرویس دوره ای منظم در هر 30000 کیلومتر انجام شود.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک تیگو 5

برای نگهداری هر چه بهتر جعبه دنده اتوماتیک خودرو خود می بایست سرویسهای دوره ای این جعبه دنده را فرا بگیرید و پس از آشنایی با این سرویسهای و اقداماتی که جهت مراقبت از این دستگاه در نظر گرفته شده سالهای سال از تعویض دنده نرم و استاندارد خودرو خود لذت ببرید.

  • عدم نصب رینگ و لاستیک غیر استاندارد: برخی رانندگان تمایل دارند که خودرو را باب میل شخصی خود تغییر دهند. از جمله این این تغییرات می توان به رینگ و لاستیک اشاره کرد. در صورتی که شما از رینگ و لاستیکی با اندازه های غیر استاندارد استفاده کنید نسبت دور و گشتاور انتقالی به چرخها تغییر می کند و فشاری بیش از حد فشار طراحی بر جعبه دنده اعمال خواهد شد. در نتیجه در دراز مدت احتمال خرابی بخشهای مختلفی مانند بلبرینگها و چرخ دنده ها و قطعات سیستم روغن افزایش پیدا خواهد کرد.
  • تعویض روغن: هنگامی که روغن تازه درون جعبه دنده می ریزید این روغن ویژگی هایی دارد که به مرور زمان با از دست دادن این ویژگی ها کیفیت خود را از دست می دهد مهمترین ویژگی که برای سنجش کیفیت روغن از آن استفاده می شود لزجت یا چسبندگی روغن است. روغن سالم چسبندگی قابل توجهی دارد حال اینکه روغن فاسد چسبندگی بسیار کمی دارد. همچنین رنگ روغن فاسد نیز از قرمز روشن روز اول به سیاه تغییر خواهد یافت. علاوه بر این دو مورد گاهی برخی خرابی ها سبب می شود که ذرات ریز بسیار در روغن مخلوط شوند در این مواقع نیز هر چند می توان با فیلتر و تصفیه کردن از روغن مجددا استفاده نمود اما بهتر است روغن را تعویض کرد.
  • رانندگی اصولی: منظور از رانندگی اصولی این است که از اقداماتی که باعث فشار بیش از حد به جعبه دنده می شود پرهیز نمود. تغییرات متوالی سرعت و شتاب یا به عبارت ساده تر فشردن پی در پی پدالهای گاز و ترمز از جمله رفتارهای مخاطره آمیز در خصوص جعبه دنده اتوماتیک به شمار می رود. حرکت در ترافیک سنگین یا حرکت سریع در جاده های پر پیج و خم  سراشیبی یا سربالایی های تند نیز می تواند فشار زیادی را بر جعبه دنده اتوماتیک خودرو شما وارد آورد.
  • پرهیز از بکسل کردن خودروهای سنگین: به طور کلی خودرو تیگو 5 برای بکسل کردن هیچ خودرو دیگری طراحی نشده است و بکسل کردن می تواند فشار زیادی را بر جعبه دنده و دیگر بخشهای خودرو وارد آورد. اما در صورتی که ماشینهای سنگین تر را بکسل کنید یا هنگام بکسل کردن با سرعت بالا حرکت کنید ان فشار بیشتر نیز خواهد شد.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده: هر گاه متوجه شوید که خرابی هر چند کوچکی در گیربکس اتومات تیگو 5 شما بوجود آمده است بهتر است بلافاصله نسبت عیب یابی و تعمیر آن اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است خرابی تشدید شود و یا اینکه قطعات دیگر جعبه دنده اتوماتیک نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار ایراد شوند.
  • بازدید دوره ای: بازدید دوره ای در دو بخش به انجام می رسد. در بخش نخست می بایست ماشین حدود یک ساعت کار کرده باشد و کاملا گرم باشد. در این وضعیت پارامترهای مانند نشتی روغن و یا لرزش و صدای گیربکس بهتر خود را نشان می دهند.در طرف مقابل بخش دوم بازدید دوره ای باید در زمانی که موتور کاملا سرد شده است به انجام برسد. در این وضعیت نیز مواردی مانند کیفیت و سطح روغن بهتر اندازه گیری می شوند. برای انجام بازدید دوره ای گیربکس اتومات تیگو 5 بهتر است در فواصل سه ماهه به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتومات مراجعه کنید. اما در صورتی که سابقه خرابی و تعمیرات وجود داشته باشد باید در دوره های کوتاه تر بازدید و ارزیابی گیربکس به انجام برسد.
  • نصب تجهیزات برقی اضافی: ولتاژ برق خودرو تا حد مشخصی ایجاد می شود و در صورتی که از تجهیزات برقی اضافی مانند لامپهای نئون یا سیستم های صوتی پر قدرت به صورت همزمان استفاده شود ممکن است ولتاژ مورد نیاز برای تجهیزات برقی ضروری تر تامین نگردد. در این شرایط کارکرد شیربرقی های گیربکس اتومات تیگو 5 مختل شده و مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن یک قطعه غیر قابل تعمیر است چرا که هر گونه عملیات تعمیر یا احیا مانند شستشو یا گازوئیل یا باد گیری با هوای پر فشار می تواند به روزنه های آن آسیب وارد کند. به همین خاطر است که توصیه می شود در هر بار تعویض روغن حتما فیلتر روغن گیربکس اتومات تیگو 5 نیز عوض شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات تیگو 5

قاعدتا هر راننده ای تمایل دارد که هزینه کمتری برای تعمیر بخشهای مختلف خودرو بپردازد. اما باید توجه شود که این هزیه پایین تر به چه علتی بوده است؟ گاهی ممکن است کیفیت تعمیرات کاهش یابد و گاهی نیز تعمیرکار غیر حرفه ای با دستمزدی پایین حاضر به انجام تعمیرات شود. هر یک از این موارد ممکن است به علت عدم تعمیر استاندارد و یا عیب یابی اشتباه خرابی های بزرگتری را برای جعبه دنده اتومات خودرو شما به همراه داشته باشد. در مجموعه پاور گیربکس اصل بر حفظ کیفیت خدمات می باشد و به همین خاطر سعی می شود عیب یابی کاملا دقیق و با دستگاه های پیشرفته به انجام برسد تا نیازی به تعمیرات دوباره نداشته باشید. همچنین از قطعات با کیفیت و اصل بهره برده می شود و تعمیرات توسط نیروهای زبده و کاربلد انجام می شود. در کنار این موارد حاشیه سود مجموعه پاور گیربکس تا حد امکان کاهش یافته و در نتیجه هزینه تعمیر گیربکس اتومات تیگو 5 در این مجموعه از سایر مجموعه های مجاز تعمیر جعبه دنده اتومات کمتر خواهد بود. به همین خاطر است که این مجموعه به عنوان معتبرترین تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات تیگو 5 در تهران شناخته می شود.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتومات تیگو 5

روغن وظایف مهمی در جعبه دنده خودروهای اتومات بر عهده دارد که از آن جمله می توان به انجام فرایند تعویض دنده و کلاچ گرفتن و همچنین روانکاری و خنک کاری قطعات حساس جعبه دنده اتوماتیک اشاره نمود. به همین خاطر است که در صورتی که کیفیت روغن کاهش یابد لطمات جبران ناپذیری به این قطعات وارد خواهد آمد. اما چه موقع می توان روغن جعبه دنده اتومات را تعویض نمود؟ پارامترهای مختلف در تعیین زمان مزبور نقش دارند. مهمترین و متداول ترین پارامترمسافت طی شده توسط ماشین شماست. به طرو متوسط بین 40 تا 50 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اتومات تیگو 5 در نظر گرفته می شود. اما باید دانست که عوامل دیگری مانند نحوه رانندگی و شرایط محیطی و آب و هوایی می توانند این زمان را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین در صورتی که سابقه خرابی در جعبه دنده اتومات وجود داشته باشد یا به هر نحوی استهلاک جعبه دنده بشتر شود قاعدتا طول عمر روغن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. افزایش دما که می تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم خنک کاری خودرو باشد نیز می تواند طول عمر روغن گیربکس اتومات تیگو 5 را کاهش دهد.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات تیگو 5

جعبه دنده اتومات تیگو 5 از بخشها و قطعات مختلفی تشکیل شده که کارکرد این قطعات کاملا به یکدیگر وابسته است و در صورتی که یکی از آنها خراب شوند ممکن است سایر قطعات نیز تحت تاثیر قرار گرفته و خیلی زود خرابی به قطعات مختلفی سرایت پیدا کند. برای جلوگیری از تعمیرات پر هزینه و زمان بر بهتر است کوچکترین ایراد را بلافاصله با عیب یابی دقیق تشخیص داده و رفع نمایید. لذا باید نشانه هایی را که شما را از ایرادات جعبه دنده اتومات با خبر می سازند بشناسید و در اولین فرصت برطرف نمایید.

  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک تیگو 5: یکی از مهمترین عواملی که به تقه زدن جعبه دنده اتوماتیک خودرو منجر می شود خرابی شیر برقی است. مخصوصا اگر در دنده خاصی تقه زدن بروز می کند ممکن است شیر برقی ان دنده خاص دچار خرابی شده باشد. البته عوامل دیگری مانند آنبالاسی چرخ دنده ها یا وجود شکستگی در بخشهای متحرک نیز به تقه زدن منجر شود.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک تیگو 5: زوزه کشیدن یکی از نشانه های حساس در جعبه دنده اتومات به شمار می رود چرا که ممکن است خیلی تدریجی صدای عادی جعبه دنده اتومات افزایش پیدا کند و شما خیلی دیر متوجه این موضوع شوید. لذا بهتر است همواره نسبت به کوچکترین تغیر صدای جعبه دنده خودرو خود حساس باشید تا کوچکترین تغییرات را متوجه شوید.
  • بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک تیگو 5: بوی سوختگی ممکن است به علت داغ شدن سیم کشیهای قطعات برقی متصاغد گردد. در این شرایط سیم کشی ها آمپر بیش از حد از خود عبور داده و عایق آنها داغ می شود. با توجه به احتمال آتش سوزی توصیه می شود هر گونه بوی سوختگی در خودرو را جدی بگیرید.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک تیگو 5: خرابی بلبرینگها آنبالانسی چرخ دنده ها و محورهای مربوطه  همچنین وجود خرابی در سیستم روغن و ساعت گیربکس از جمله مواردی هستند که به لرزش جعبه دنده می انجامند. لرزش می تواند گشتاورهای نامیزان بسیاری را بر قطعات حساس وارد آورده و خرابی های پر هزینه های را به بار بیاورد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک تیگو 5: گاز هرز خوردن یکی از علائم آزار دهنده در هنگام رانندگی به شمار می رود. در صورتی که با این مشکل مواجه شوید باید بدانید که احتمال وجود خرابی در سیستم روغن و ساعت بسیار زیاد است از سوی دیگر ممکن است فشار روغن کاهش یافته و یا اینکه صفحات کلاچ بیش از حد ساییده شده باشند. بهترین کار این است که ابتدا سطح و کیفیت و فشار روغن را بسنجید سپس سایر موارد را مورد ارزیابی قرار دهید.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک تیگو 5

در چه شرایطی باید دست به تعویض جعبه دنده خودرو زد؟ قالبا توصیه می شود هر دستگاهی که هزینه تعمیر ان به دو سوم هزینه تعویض برسد دیگر انجام تعمیرات تصمیم عاقلانه ای نیست و باید برای تعویض آن دستگاه اقدام شود. در خصوص جعبه دنده اتومات و با توجه به وابستگی عملکرد قطعات مختلف به یکدیگر بهتر است از تعمیرکار بخواهید که علاوه بر تعویض قطعات معیوب کیفیت سایر قطعات را نیز تا حد امکان مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که سایر قطعات به نحوی مستهلک شده باشد که در آینده نزدیک احتمال خرابی آنها نیز وجود داشته باشد شما ناچار خواهید بود که در مدتی کوتاه چندین بار به تعمیرگاه مراجعه کنید و در نهایت هزینه سنگینی را برای تعمیرات جعبه دنده اتومات خودرو خود بپردازید. به همین خاطر شاید بهتر باشد که نسبت به تعویض جعبه دنده اقدام شود.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک تیگو 5

فیلتر در مسیر حرکت روغن و در ورودی اویل پمپ نصب می شود.  این قطعه از روزنه های بسیار ریزی تشکیل شده که اجازه عبور ذرات ریز معلق در روغن را نمی دهند. این روزنه های ریز به مرور زمان مسدود می شوند و در صورتی که فیلتر روغن را به موقع تعویض نکنید با افت فشار روغن در جعبه دنده خودرو مواجه خواهید شد. به همین خاطر توصیه می شود در هر بار تعویض روغن حتما نسبت به تعویض فیلتر روغن نیز اقدام شود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک تیگو 5

در شرایطی که خودرو شما به علت قفل شده جعبه دنده قادر به حرکت نباشد و دسترسی به تعمیرکار حرفه ای نداشته باشید بهتر است راهکار زیر را به انجام برسانید و در صورتی که مشکل رفع گردید و موفق به حرکت دادن خودرو شدید در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز برای عیب یابی کامل و تعمیرات احتمالی مراجعه نمایید.

  • خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید.
  • پس از گذشت حدود 5 دقیق بست باتری ماشین را مجددا متصل نمایید.
  • بدون اینکه پدال گاز را فشار دهید و در حالی که دنده در حالت خلاص قرار دارد استارت بزنید.
  • اجازه دهید ماشین سی ثانیه درجا کار کند. سپس ماشین را خاموش کرده و سی ثانیه در همین وضعیت تامل نمایید.
  • حال دو مرتبه دیگر فرایند روشن و خاموش کردن را تحت شرایطی که توضیح داده شد تکرار نمایید.
  • اکنون می توانید دنده را در وضعیت مورد نظر خود قرار داده و به آرامی حرکت نمایید.
  • به یاد داشته باشید که حرکت خودرو تحت هر شرایطی نباید صورت بپذیرد. اگر لرزش یا صدا ناهنجار در گیربکس اتوماتیک تیگو 5 وجود داشته باشد بهتر است خودرو را خاموش کنید و از جرثقیل برای انتقال آن به تعمیرگاه مجاز بهره ببرید.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک تیگو 5

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک تیگو 5 به چه علتی رخ می دهد؟

ممکن است کلاچ شما آسیب دیده باشد و اتصال کاملی برقرار نکند. همچنن امکان دارد که کلاچ سالم باشد اما فشار روغن برای برقرار اتصال استاندارد کافی نباشد. بهتر است در صورتی که ماشین دچار ایراد گاز هرز خوردن شده است ابتدا سطح و کیفیت وهمچنین فشار روغن جعبه دنده را چک کنید.

مهمترین سرویسهای گیربکس اتوماتیک تیگو 5 کدام هستند؟

تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن و همچنین بازدید دوره ای از جمله مهمترین اقدامات نگهداری جعبه دنده اتومات به شمار می روند که در صورت انجام به موقع آنها می توانید سالهای سال از جهت کارکرد جعبه دنده خودرو اطمینان حاصل کنید.

آیا در خودروهای هیبریدی همانند تیگو 5 نیاز به تعویض روغن جعبه دنده وجود دارد؟

بله در همه خودروهای اتومات با توجه به فشار بالایی که حین انتقال قدرت وجود دارد کیفیت روغن به مرور زمان کاهش یافته و نیاز به تعویض روغن جعبه دنده وجود خواهد داشت.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و چطور می توان رفع شود؟

وضعیتی است که به صورت خودکار به علت محافظات از قطعات حساسی مانند شیربرقی ها و چرخ دنده ها ماشین در دنده سه قفل می شود. این شرایط را ممکن است بتوان با روشی که در بخش تعمیرات اضطراری بیان شد رفع نمود.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک چری آریزو ۵
تعمیر گیربکس اتوماتیک چری آریزو ۶
تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۷
تعمیر گیربکس تیگو
تعمیر گیربکس چری
تعمیر گیربکس لیفان 520
تعمیر گیربکس اتوماتیک 207

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا