پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90

تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90

شرکت سازندهرنو
کشور سازندهرومانی
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس اتوماتیک ال 90
جدول مشخصات گیربکس اتوماتیک ال 90
تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90

تعمیر گیربکس ال 90

تعمیر گیربکس ال 90 یکی از گیربکسهای مناسب در خودروهای چینی به شمار می رود. تعمیر گیربکس ال 90 در مجموعه پاور گیربکس با بهترین خدمات فنی به انجام می رسد. جهت کاهش تعمیر گیربکس ال 90 و کارکرد سالمتر گیبرکس می بایست سرویسهای نگهداری از آن را به موقع به انجام برسانید. همچنین برای اینکه از تعمیرات پر هزینه و اساسی تعمیر گیربکس ال 90در امان بمانید باید به علامتهای هشدار دهنده گیربکس اتومات ال 90 توجه نمایید.

نکاتی در خصوص گیربکس اتومات AL4

  • گیربکس AL4 مشترک بین شرکت رنو و پژو بوده و استقبال زیادی از آن شده است
  • گیربکس اصالت آلمانی دارد اما اکنون در شرکتهای فرانسوی بیشتر به کار می رود.
  • ضعف عمده آن عدم کشش مطلوب موقع شتاب گیری است.
  • ضربه شدید بین دنده های 1 به 2 و سه به 4 در گیربکس اتومات AL4 وجود دارد.
  • ضربه شدید موقع درگیرشدن دنده عقب نیز در داخل اتاق خودرو حس می شود.
  • در حالت اورژانسی رفتن گیربکس که ماشین تعویض دنده اش مختل می شود و در یک دنده گیر میکند که نیاز است ماشین را یکبار خاموش و روشن کنیم که موقتا مشکل رفع می شود اما اگر به موقع به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات AL4 مراجعه نشود مجددا این ایراد پی می آید.
  • چراغ چک گیربکس AL4 (چراغ چرخ دنده زرد رنگ): در صورتی که چراغ چرخ دنده زرد روشن شود بدین معناست که گیربکس اتومات خودرو شما دچار ایراد شده است.
  • از معایب گیربکس AL4 روشن شدن چراغ اسنو اسپرت است.

تندر نود اتوماتیک خودرو با کیفیت ایرانی

یکی از با کیفیتترین و محبوبترین خودروهای تولید داخل در بازار تندر نود اتوماتیک می باشد. ال 90 در ابتدای ورود به بازار با استقبال مناسبی همراه نبود و این به دلیل ظاهر نه چندان دلچسب این خودرو قلمداد می گردید. اما به مرور زمان و با مقایسه کیفیت ال 90 با سایر خودروهای تولید داخل به یکی از خودروهای محبوب و گران قیمت داخلی بدل گشت. ال 90 از سال 86 تا 99 تولید شده و از موتوری با 105 اسب بخار سود می برد که می تواند به حداکثر سرعت 175 برسد. مصرف سوخت ان نیز 3.9 لیتر در صد کیلومتر است و از گیربکس اتوماتیک JHP سود می برد.

علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات ال 90

یکی از مواردی که در خصوص استفاده از گیربکس اتومات ال 90 با حداکثر راندمان و برای مدتی طولانی بسیار موثر است توجه به علام هشدار دهنده است. منظور از علائم هشدار دهنده مواردی است که از خرابی های کوچک در گیربکس خبر می دهد. اگر این خرابی های کوچک به موقع شناسایی و رفع ایراد نشوند ممکن است خرابی های بسیار بزرگتری را به همراه داشته باشند چرا که عملکرد قطعات مختلف گیربکس اتومات ال 90 به یکدیگر وابسته است و لذا وجود ایراد در یک قطعه عملکرد سایر قطعات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مهمترین علائم هشدار دهنده در گیربکس اتومات ال 90 به شرح زیر هستند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات ال 90: مهمترین نکته در خصوص نشانه زوزه کشیدن در گیربکس اتومات ال 90 این است که بتوانید به موقع آن را تشخیص دهید. در واقع به علت اینکه صدای عادی گیربکس به تدریج افزایش می یابد اکثر رانندگان متوجه بوجود آمدن صدای زوزه کشیده اضافه نمی شود. لذا توصیه می شود همواره در این زمینه دقت کافی به خرج دهید. همچنین در بازدید های دوره ای حتما از تعمیرکار بخواهید این مسئله را چک کند.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات ال 90: در خصوص روشن شدن چراغ چک گیربکس باید یک نکته را به خاطر داشته باشید و آن اینکه باید برای تعمیرکار توضیح دهید که در چه شرایطی چراغ چک روشن می شود و در چه شرایطی خاموش می گردد. بدین ترتیب تشخیص ایراد گیربکس اتومات ال 90 برای تعمیرکار با تجربه امکان پذیر خواهد بود.
  • لرزش گیربکس اتومات ال  90: ایرادات مختلفی هستند که به لرزش گیربکس اتومات ال 90 منتهی می شوند. از جمله این ایرادات می توان به انبالانسی چرخ دنده ها یا خرابی بلبرینگها اشاره کرد. باید توجه داشت که در خیلی از مواقع لرزش با صدای زوزه کشیدن نیز همراه است که در این مواقع می تواند ایراد مهمتری در گیربکس بوجود آمده باشد. در برخی مواقع نیز دلیل لرزش گیربکس اتومات ال 90 تنها شل بودن اتصالات گیربکس است. علی الخصوص اگر از تعمیرگاه غیر حرفه ای برای تعمیر گیربکس اتومات ال 90 خود خدمات گرفته باشید.
  • تقه زدن گیربکس اتومات ال 90: از جمله ایراداتی که ممکن است به تقه زدن در گیربکس منتهی شود خرابی در شیربرقی ها یا سوپاپهای روغن گیربکس اتومات ال 90 است. همچنین خرابی توربین یا اویل پمپ و یا وجود شکستگی در قطعات داخلی گیربکس ممکن است به تقه زدن گیربکس اتومات ال 90 بیانجامد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات ال 90: گاز هرز خوردن به شرایطی گفته می شود که شما پدال گاز را فشار می دهید اما تاثیری در سرعت و شتاب خودرو حس نمی کنید. دلیل اصلی گاز هرز خوردن می تواند به سایش کلاچ و یا کاهش فشار روغن در گیربکس اتومات ال 90 مربوط باشد چرا که در این صورت ممکن است اتصال استاندارد در کلاچ گیربکس ایجاد نشود.
  • بوی سوختگی گیربکس اتومات ال 90: در صورتی که داخل اتاق خودرو بوی سوختگی به مشام شما برسد این ایراد ممکن است ناشی از اتصالی در قطعات برقی گیربکس باشد که باعث آمپر کشیدن و داغ شدن سیم کشی ها و قطعه مورد نظر شده است. در این مواقع باید ابتدا خودرو را مدتی خاموش بگذارید تا دما به حد نرمال برسد سپس بلافاصله به مرکز تعمیر گیربکس اتومات ال 90 در مجموعه پاور گیربکس مراجعه نمایید. به یاد داشته باشید اگر حس کردید بوی سوختگی شدید شده حرکت دادن خودرو خطرناک است و احتمال آتش سوزی وجود دارد لذا بهتر است از جرثقیل برای انتقال آن به تعمیرگاه استفاده کنید.

تعویض روغن گیربکس اتومات ال 90

روغن در گیبرکس اتوما نقشی موثری بر عهده دارد. از روانکاری قطعات متحرک گرفته تا خنک کاری و انجام برخی فرایندهای گیربکس اتومات ال 90 به وسیله روغن گیربکس به انجام می رسد. حال اگر روغن گیربکس بنا به دلایلی مانند افزایش دمای گیربکس و یا خرابی سیستم خنک کاری خودرو و یا به علت گذر زمان کیفیت خود را از دست بدهد هیچ یک از ان وظایف به درستی انجام نخواهد شد. این مسئله مشکلات متعددی را بدنبال خواهد داشت چرا که به عنوان مثال اگر چرخ دنده های گیربکس که با فشار بالایی کار می کنند به درستی خنک کاری یا روانکاری نشوند خیلی زود احتمال سایش و آنبالانسی در آن بوجود آمده و در نهایت این ایراد ممکن است به از کار افتادن کامل گیربکس منتهی شود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات ال 90

برای مشخص کردن دوره تعویض روغن هر گیربکسی معمولا موارد مختلفی تاثیر گذار هستند. از جمله این موارد می توان به نحوه رانندگی و شرایط محیطی و یا دمای کاری گیربکس و مسافت طی شده و کیفیت روغن مصرفی اشاره نمود. در واقع این موارد هر کدام به تنهایی می توانند باعث از بین رفتن کیفیت روغن گیربکس اتومات ال 90 شوند. به طور متوسط بین 40 تا 60 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس در نظر گرفته می شود اما بهتر است در این فواصل نیز کیفیت روغن تست شود تا در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست داد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات ال 90

هزینه تعمیر از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. بخشی از هزینه ای که شما به تعمیرگاه می پردازید دستمزد است و بخش دیگری به نحوه عیب یابی و قطعات مصرفی مربوط می شود. در مجموعه پاور گیربکس برای کاهش هزینه تعمیر دستمزد دریافتی در حداقل ممکن در نظر گرفته می شود اما برای سایر موارد که در کیفیت کار تاثیر گذارند کاهشی وجود ندارد. در واقع اگر عیب یابی دقیق انجام نشود و یا از قطعات با کیفیت پایین برای تعمیر گیربکس اتومات ال 90 استفاده شود امکان دوباره کاری و خرابی مجدد وجود دارد و در نهایت هزینه تعمیری که پرداخت می شود بسیار بیشتر خواهد بود. برای اینکه بدرستی هزینه تعمیر گیربکس اتومات ال 90 شما محاسبه شود ابتدا باید به تعمیرگاه تخصصی این گیربکس مراجعه کنید سپس با عیب یابی دقیق قطعاتی که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند مشخص شود.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات ال 90

برای اینکه گیربکس اتومات ال 90 مدت طولانی تری را با حداکثر راندمان کار کند و اسهلاک کمتری داشته باشد اقدامات خاصی توصیه می شود که به مجموع این اقدامات نگهداری گیربکس اتومات ال 90 گفته می شود. مهمترین مواردی که برای نگهداری و مراقبت از این گیربکس توسط کارشناسان پاور گیربکس توصیه می شود به شرح زیر هستند:

  • تاثیر نصب لوازم جانبی بر گیربکس اتومات ال 90: برخی تغییرات سلیقه ای و نصب برخی لوازم جانبی در صورتی که به شکل غیر متعارف نصب شوند و خودرو را از شرایط استاندارد طراحی خارج گردانند موجب خواهد شد که به قطعات مختلف از جمله گیربکس اتومات ال 90 آسیب وارد آید. به عنوان مثال نصب تجهیزاتی با مصرف بی رویه برق سبب خواهد شد برق کافی برای قطعات مختلف خودرو از جمله گیربکس وجود نداشته باشید و عملکرد شیربرقی ها مختل گردد.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: ممکن است کمپانی سازنده گیربکس اتومات ال 90 بر حسب مدل خودرو توصیه های خاصی را ارائه دهد. این توصیه ها در دفترچه راهنمای خودرو درج می شوند. لذا بهتر است لااقل یک بار دفترچه راهنمای خودرو مطالعه شود.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات ال 90: روغن سالم به رنگ قرمز روشن است که به مرور زمان به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهد. همچنین چسبندگی و لزجت روغن نیز پس از مدتی به مرور زمان کاهش می یابد. این وضعیت در نهایت به جایی می رسد که به اصطاح گفته می شود روغن گیربکس اتومات ال 90 فاسد شده است و باید تعویض گردد.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات ال 90: فیلتر روغن نیز شرایطی مشابه روغن گیربکس دارد و به مرور زمان از کار افتاده و باید تعویض شود. بهتر است زمان تعویض روغن و فیلتر روغن گیربکس اتومات ال 90 مشابه باشد تا با تعویض همزمان آنها از کارکرد گیربکس با روغن سالم و تمیز اطمینان پیدا کنید.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات ال 90: در بازدید دوره ای موارد بسیار مهمی چک می شود که عدم اطلاع از این موارد ممکن است به آسیبهای جدی در گیربکس بیانجامد. از جمله می توان به چک کردن سطح و کیفیت روغن گیربکس اتومات ال 90 و لرزش و صدا و دمای گیربکس و همچنین نشتی یا شل بودن اتصالات ان اشاره کرد. بهتر است در دوره های سه ماهه نسبت به بازدید دوره ای گیربکس خودرو خود اقدام کنید. البته اگر گیربکس اتومات ال 90 شما سابقه خرابی دارد باید بازدید دوره ای را در فواصل کوتاه تری به انجام برسانید.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات ال 90: در صورتی که هر یک از علائم هشدار دهنده گیربکس را چه در وضعیت عادی و چه در بازدید دوره ای مشاهده کردید می بایست بلافاصله جهت تعمیر گیربکس اتومات ال 90 خود اقدام نمایید.
  • رانندگی استاندارد برای حفظ گیربکس اتومات ال 90: بهترین نحوه رانندگی برای افزایش طول عمر گیربکس اتومات ال 90 حرکت با سرعت مطمئنه و اجتناب از تغییرات مکرر سرعت و شتاب یا به عبارت ساده تر فشردن پی در پی پدال گاز و ترمز است. رانندگی بدین نحو فشار زیادی را بر گیربکس اتومات ال 90 وارد خواهد آورد. همچنین حرکت سریع در شرایط سخت جاده ای به عنوان مثال در جاده های ناهموار یا سربالایی می تواند فشاری بیش از حد استاندارد بر گیربکس اتومات ال 90 وارد آورد.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات ال 90

برای تعمیرات اضطراری در شرایطی که گیربکس اتومات ال 90 از کار افتاده باشد و امکان حرکت دادن خودرو وجود نداشته باشید می توانید مطابق روش زیر عمل نمایید که در برخی مواقع مشکل رفع می شود:

  • خودرو را خاموش کنید و دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و بست باتری را بردارید.
  • پس از گذشت 5 دقیقه بست باتری را متصل کرده و خودرو را بدون فشردن پدلا گاز روشن کنید.
  • اجازه دهید سی ثانیه موتور در جا کار کند سپس خودرو را خاموش کنید.
  • خاموش و روشن کردن را در فواصل سی ثانیه ای و بدون فشردن پدال گاز سه مرتبه تکرار کنید.
  • حالا دنده در وضعیت دلخواه قرار دهید و به آرامی حرکت نمایید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات ال 90

آیا تعویض روغن گیربکس اتومات ال 90 دوره زمانی خاصی علاوه بر مسافت طی شده دارد؟

اگر بین 4 تا 6 سال از آخرین زمان تعویض روغن گیربکس اتومات ال 90 شما گذشته ولی هنوز به مسافت مورد نظر نرسیده اید باید بدانید که تاریخ مصرف روغن گیربکس سر امده و باید نسبت به تعویض ان اقدام کنید. زمان دقیق به کیفیت روغن مصرفی و نحوه استفاده از خودرو وابسته خواهد بود.

وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات ال 90 به چه حالتی گفته می شود؟

به وضعیتی که بنا به دلایلی گیربکس به شکل خودکار در وضعیت دنده سه قفل می شود. در این مواقع ممکن است توصیه های بخش تعمیر اضطراری مشکل را رفع نماید.

آیا روغن در گیربکس خودروهای هیبریدی نیز باید در دوره های خاص تعویض شود؟

در خودروهای هیبریدی با توجه به نوع گیربکسی که مورد استفاده قرار گرفته دوره خاصی برای تعویض روغن در نظر گرفته می شود که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر گردیده است.

در صورتی که گیربکس اتومات ال 90 در دنده پارک قفل شود چه کاری می توان انجام داد؟

این ایراد ممکن است به خرابی سیستم ترمزیا سیستم برقی خودرو مربوط باشد اما ممکن است با انجام روش تعمیر اضطراری گیربکس اتومات ال 90 بتوان مشکل را رفع نمود.

سرویسهای مهم برای نگهداری گیربکس اتومات ال 90 چه مواردی را شامل می شوند؟

مهمترین سرویسها جهت مراقبت از گیربکس اتومات ال 90 شامل تعویض روغن و فیلتر روغن گیربکس و همچنین بازدید دوره ای گیربکس اتومات ال 90 می باشند.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو
تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان
تعمیر گیربکس تالیسمان
تعمیر گیربکس داستر
تعمیر گیربکس کولئوس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا