پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

شرکت سازندهرنو
کشور سازندهرومانی
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس اتوماتیک مگان
جدول مشخصات گیربکس اتوماتیک مگان
تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان می بایست در تعمیرگاه تخصصی و توسط کارشناسان کارآزموده به انجام برسد تا بتوانید از کارکرد آن برای مدت طولانی اطمینان حاصل کنید. مجموعه پاور گیربکس با تضمین تعمیرات و خدمات فنی ارائه شده یکی از معتبرترین تعمیرگاه های اختصاصی جعبه دنده اتوماتیک در تهران به شمار می رود که توانسته رضایت اکثریت غریب به اتفاق مشتریان خود را جلب نماید.

مشخصات فنی مگان اتوماتیک

مپان یک خودرو فرانسوی تولید شرکت رنو است که از سال 88 تا 92 در ایران تولید شده و طرفداران خاص خود را داشته است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می برد که 136 اسب بخار و 11 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ان نیز نزدیک به 8 ثانیه می باشد. این خودرو از گیربکس اتوماتیک AL4 بهره می برد که طراحی و اصالت آلمانی دارد اما در خودروهای فرانسوی مانند رنو و پژو نیز بسیار پر کاربرد می باشد. این گیربکس علاوه بر مگان در خودروهای دیگری مانند پژو 206 اتومات و پژو 207 و داستر و ال 90 و پژو پرشیا نیز به کار رفته است. در ادامه به برخی از ویژگی های این گیربکس تراز اول اشاره خواهیم کرد.

مشخصات گیربکس AL4

  • ضعف عمده آن عدم کشش مطلوب موقع افزایش سرعت و شتاب گیری است.
  • ضربه و تکان شدید هنگام تعویض دنده بین دنده های 1 به 2 و یا 3 به 4 در گیربکس اتومات AL4 مگان وجود دارد.
  • علاوه بر این ضربه شدید موقع درگیرشدن دنده عقب نیز در داخل اتاق خودرو حس می شود.
  • هنگامی که خودرو به حالت اورژانسی گیربکس می رود ماشین تعویض دنده اش مختل می شود و در یک دنده خاص گیر می کند در این مواقع نیاز است ماشین را یکبار خاموش و روشن کنیم تا موقتا مشکل رفع می شود اما اگر به موقع به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات AL4 مراجعه نشود مجددا این ایراد پیش خواهد آمد.
  • چراغ چک گیربکس AL4 به صورت روشن شدن چراغ چرخ دنده زرد رنگ است. لذا در صورتی که چراغ چرخ دنده زرد روشن شود بدین معناست که گیربکس اتومات خودرو شما دچار ایراد شده است.
  • از معایب گیربکس AL4 روشن شدن چراغ اسنو اسپرت است.
  • گاهی ایراد گاز هرز خودرن خودرو بین دنده 1 به 2 و همچنین 3 به 4 در گیربکس al4 رخ می دهد.

بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک مگان

بازدید دوره ای فرایندی است که در ان مهمترین پارمترهای جعبه دنده اتومات مورد ارزیابی قرار می گیرد. بدین منظور ابتدا در حالی که موتور گرم است و ماشین روشن است مواردی مانند نشتی روغن و دما و صدای جعبه دنده اتومات مورد ارزیابی قرار می گیرد. باید دانست که این موارد اگر در زمانی که ماشین سرد است چک شوند ارزیابی چندان دقیقی صورت نخواهد گرفت. سپس اجازه می دهیم که موتور رفته رفته سرد شود و به دمای محیط برسد. سپس موارد دیگری مانند سطح و کیفیت روغن را مورد ارزیابی قرار می دهیم. همچنین بهتر است اتصالات جعبه دنده اتومات نیز چک شود و از سفت بودن آنها اطمینان حاصل آید. توصیه می شود بازدید دوره ای را در فواصل سه ماهه به انجام برسانید. اما اگر سابقه خرابی یا نشتی روغن در جعبه دنده ماشین شما وجود داشته باشد باید این فاصله را کمتر کنید. 

تعمیرات اضطراری جعبه دنده اتوماتیک

بسیاری از ایرادات و خرابی های جعبه دنده اتومات به نحوی است که تنها توسط کارشناس حرفه ای و با ابزار پیشرفته قابل شناسایی و تعمیر خواهد بود. اما برخی ایرادات نیز ممکن است با انجام راهکارهای ساده ای که در این بخش تشریح می گردد موقتا رفع شوند و در مواقعی که گیربکس قفل شده و امکان حرکت ندارید بتوانید از این راهکارها بهره ببرید.

  • برخی مواقع خود راننده متوجه می شود که کارکرد ماشین تحت فشار زیاد است و این فشار زیاد ممکن است رانندگی طولانی مدت یا سرعت بالا و… نشات گرفته باشد. اگر حس می کنید دمای بیش از حد موجب قفل شدن گیربکس اتوماتیک مگان شما شده است خودرو را به مدت دو ساعت خاموش بگذارید تا به صورت نرمال و با سیری طبیعی به دمای محیط برسد. سپس استارت بزنید و در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
  • در غیر این صورت خودرو را خاموش کنید و بست باتری را نیز بردارید.
  • پس از گذشت حدود 5 دقیقه می توانید بست باتری را در جای خود قرار دهید. این مرحله خطاهای موقتی حافظه کامپیوتری پاک شده است و آماده تنظیمات مجدد هستید.
  • بدون فشردن پدال گاز و با تغییر وضعیت دنده به وضعیت خلاص استارت بزنید و اجازه دهید خودرو درجا کار کند.
  • پس از گذشت سی ثانیه ماشین را خاموش کنید سی ثانیه تامل کرده دوباره استارت بزنید و این فرایند را در مجموع سه مرتبه تکرار نمایید.
  • حال تنظیمات مجدد نیز به انجام رسیده و می توانید دنده را در وضعیت مورد نظر خود قرار داده و به آرامی حرکت نمایید.

در خصوص تعمیرات اضطراری جعبه دنده اتومات ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه حتی اگر با روش مذکور توانستید ایراد را برطرف کرده و خودرو را حرکت دهید نیز بهتر است برا اطمینان بیشتر و عیب یابی و بازرسی دقیقتر به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتوماتیک مگان مراجعه شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان

هر چند هر مراجعه کننده ای ترجیح می دهد که هزینه کمتری بابت تعمیرات بپردازد اما به یاد داشته باشید که گاهی صرفه جویی در این زمینه و بهرمندی از خدمات مجموعه های غیر مجاز می تواند به تعمیرات بیشتر و در نهایت هدر رفت هزینه و زمان شما منتهی شود. در مجموعه پاور گیربکس تنها با کاهش حاشیه سود سعی شده قیمت تمام شده تعمیرات کاهش یابد و همواره سعی بر این است که کیفیت خدمات و قطعات مورد استفاده در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند. برای مشخص کردن هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان بهتر است خودرو را به تعمیرگاه مجاز انتقال داده و از کارشناس مربوطه بخواهید پس از عیب یابی دقیق با دستگاه های پیشرفته هزینه مورد نظر را محاسبه و اعلام نماید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک مگان

منظور از نگهداری از جعبه دنده اتومات نخست انجام سرویسهای دوره ای و برنامه ریزی شده است و در مرحله بعدی نیز باید از اقداماتی که موجب افزایش فشار وارده بر چرخ دنده ها می شود پرهیر نمود. مهمترین اقدمات تاثیر گذار و سرویسهای نگهداری جعبه دنده اتومات مگان در این بخش ذکر می گردد:

  • مطالعه دفترچه راهنما: هر سازنده ای بهتر از دیگران می داند که برای نگهداری از محصول خود چه توصیه هایی را به مصرف کننده بنماید. لذا توصیه می شود برای اطلاع از ریز نقطه نظرات کمپانی سازنده حداقل یک مرتبه و با دقت کافی دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده: هر گونه تغییری در عملکرد جعبه دنده می تواند نشانه ای باشد از خرابی های بزرگی که در آینده نزدیک به سراغ شما خواهد آمد. در صورتی که نشانه مزبور را به موقع و دقیقتر بررسی کنید می توانید با شناسایی ایراد جزئی مشکل را رفع کنید و از تعمیرات پر هزینه پیشگیری کنید.
  • تعویض روغن: روغن در ابتدای کار به رنگ قرمز روشن است و به خوبی کیفیت آن را می توانید با سنجش میزان چسبندگی آن متوجه شوید. اما در صورتی که کیفیت روغن کاهش یابد به مرور زمان رنگ آن به سیاه تغییر یافته و چسبندگی آن نیز کم و کمتر می شود تا جایی که هیچ کارایی نخواهد داشت و باید تعویض گردد.
  • رینگ و لاستیک استاندارد: با توجه به این قطر و اندازه های رینگ و لاستیک و همچنین کیفیت آن بر حرکت و حتی نسبت دور و گشتاور انتقالی به چرخ ها تاثیر دارد اگر از رینگ و لاستیک غیر استاندارد بهره ببرید ممکن است فشار زیادی به چرخ دنده ها و بلبرینگها وارد آید.
  • تعویض فیلتر روغن: توصیه می شود در هر دوره ای که تصمیم به تعویض روغن جعبه دنده اتومات خودرو گرفتید در همان زمان فیلتر روغن را نیز عوض کنید. این کار سبب می شود که طول عمر قطعات مختلفی از جمله اویل پمپ شیربرقی ها و حتی خود روغن افزایش یابد.
  • بازدید دوره ای : توصیه می شود در هر سه ماه یک بار برای بازدید دوره ای به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات مگان مراجعه نمایید. البته در صورت سابقه خرابی بهتر است دوره های بازدید را کوتاه تر نمایید. همچنین در صورتی که فرصت کافی برای انجام بازدید دوره ای ندارید از تعمیرکار خود بخواهید در زمان تعویض روغن موتور موارد مهم بازدید جعبه دنده اتومات را نیز انجام دهد.
  • رانندگی اصولی: نحوه رانندگی شما تعیین کننده فشار وارده بر بخشهای مختلف خودرو و در نتیجه استهلاکی است که به هر بخش اعمال می گردد. بهترین روش رانندگی پرهیز از تغییرات متوالی و سریع شتاب خودرو است. فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز سبب خواهد شد که با تغییرات شتاب فشار زیادی بر چرخ دنده ها وارد آید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات مگان

جعبه دنده اتوماتیک از قطعات متنوعی تشکیل شده است که آسیب دیدن هر یک از این قطعات می تواند عملکرد جعبه دنده را مختل کند. با توجه به وابسته بودن این قطعات به یکدیگر در صورتی که هر یک از قطعات آسیب ببیند ممکن است سایر قطعات نیز خیلی زود دچار خرابی شوند. مهمترین نشانه هایی که می تواند شما را از خرابی های کوچک و بزرگ در داخل جعبه دنده اتومات آگاه سازد به شرح زیر هستند:

  • تقه زدن گیربکس اتومات مگان: تقه زدن به شکل صدای منقطع و پشت سر هم شنیده می شود و در برخی مواقع ممکن است با لرزش یا تکان شدید نیز همراه باشد. معمولا تقه زدن می تواند به علت خرابی شیربرقی ها رخ دهد. مخصوصا زمانی که تقه زدن در هنگام تعویض دنده خاصی رخ دهد ممکن است شیربرقی همان دنده خراب شده باشد.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات مگان: یکی از عواملی که به زوزه کشیدن جعبه دنده خواهد انجامید خرابی بلبرینگ است. همچنین در صورتی که فشار روغن کاهش یافته باشد یا ایرادهایی مانند نشتی روغن ایجاد گردد اصطکاک بین چرخ دنده ها افزایش یافته و صدای زوزه کشیدن به گوش خواهد رسید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات مگان: در خصوص چراغ چک جعبه دنده اتومات یک نکته را نباید فراموش کنید و آن اینکه حتی اگر به صورت موقتی چراغ چک روشن می گردد نیز باید برای عیب یابی به تعمیرگاه تخصصی مراجعه شود.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات مگان: خرابی کلاچ یا کاهش فشار روغن می تواند باعث شود که اتصال استاندارد در کلاچ برقرار نگردیده و در نتیجه خودرو دچار ایراد گاز هرز خوردن شود. گاهی نیز ممکن است ایرادی در سیستم برقی یا موتوری خودرو سبب گاز هرز خوردن شود که تشخیص دقیق توسط کارشناس با تجربه امکان پذیر خواهد بود.
  • لرزش گیربکس اتومات مگان: هر ایرادی اگر به موقع نسبت به رفع منشا آن اقدام نشود می تواند به لرزش شدید در جعبه دنده منتهی گردد. به همین علت است که در صورت بروز لرزش توصیه می شود هر چه سریعتر به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید تا ایراد اولیه شناسایی و رفع گردد. در غیر این صورت لرزش گشتاورهای نامیزان زیادی تولید کرده و احتمال آنبالانس شدن محور چرخ دنده ها وجود خواهد داشت.

روغن گیربکس اتوماتیک مگان

روغن نقشی حیاتی در عملکرد جعبه دنده اتومات خودرو بازی می کند. در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست داده باشد یا سطح آن به علت نشتی افت کند ممکن است روانکاری و خنک کاری گیربکس به درستی به انجام نرسد. در چنین شرایطی احتمال هر گونه خرابی در قطعات مختلف مخصوصا چرخ دنده ها و بلبرینگها وجود خواهد داشت. همچنین عملکرد تعویض دنده نیز با اختلال و لرزش همراه می گردد. علاوه بر سطح و کیفیت روغن می بایست فشار روغن جعبه دنده اتومات نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد. عواملی مانند گرفتگی روزنه های فیلتر روغن و یا خرابی اویل پمپ می تواند باعث افت فشار روغن و مختل شدن کارکرد بخشهای مختلف گیربکس گردد.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتومات مگان

در شرایطی که هزینه تعمیر به میزان دو سوم هزینه تعویض جعبه دنده اتوماتیک مگان برسد اصولی نیست که دست به تعمیرات بزنید و با توجه به استهلاک و زمان مورد نیاز برای تعمیرات بهتر است به تعویض جعبه دنده اقدام نمایید. همچنین شرایطی وجود دارد که خرابی به نحوی است که همه قسمتهای گیربکس اتومات مگان آسیب دیده اند و هر چند با تعمیر چند قطعه می توان خودرو را راه اندازی نمود اما خیلی زود سایر قطعات نیز خراب شده و نیاز به تعمیرات دوباره پیدا خواهید کرد. در این شرایط بهتر است با تعمیرکار با تجربه خود مشورت کنید و برای صرفه جویی در زمان و هزینه نسبت به تعویض گیربکس اتومات مگان اقدام شود.

بهترین زمان تعویض روغن و فیلتر روغن

معمولا توسط تعمیرگاه های مختلف دوره های 40 تا 50 هزار کیلومتری برای تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک پیشنهاد می شود. اما باید دانست که این دوره های مسافتی دقیق نیستند. نحوه استفاده شما از خودرو می تواند طول عمر قطعات مختلف و همچنین روغن گیربکس اتومات مگان را مشخص کند. به عنوان مثال اگر همه روزه مدت زیادی را در ترافیک به سر می برید استهلاک جعبه دنده شما بیشتر خواهد شد. تغییرات ناگهانی شتاب با فشردن پیاپی پدال های گاز و ترمز نیز می تواند فشار مضاعفی بر گیربکس اتومات مگان وارد آورده و طول عمر روغن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بهترین حالت این است که کیفیت روغن را در بازدیدهای دوره ای چک کنید و هر گاه حس کردید کیفیت آن از حد استاندارد کمتر شده است نسبت به تعویض ان اقدام کنید. در خصوص فیلتر روغن نیز هر چند برنامه های مختلفی ممکن است توسط کارشناسان ارائه شود اما بهترین زمان همان دوره تعویض روغن می باشد.

سوالات متداول گیربکس اتومات مگان

گیر کردن جعبه دنده اتوماتیک در دنده پارک چرا رخ می دهد و در این مواقع چه باید کرد؟

گیر کردن در دنده پارک گاهی به نحوی است که امکان حرکت خودرو وجود ندارد. در این شرایط بهتر است ابتدا توصیه های ارائه شده در بخش تعمیرات اضطراری را به انجام برسانید و اگر مشکل رفع نشد با تعمیرگاه اختصاصی پاور گیربکس تماس گرفته و از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره ببرید. اما آنچه باعث این ایراد می شود می توان به مشکلی در سیستم ترمز یا سیستم برقی خودرو و یا شیر برقی های گیربکس اتومات مگان مربوط باشد.

مهمترین سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات مگان کدامند؟

تعویض روغن و فیلتر روغن و بازدید دوره ای را می توان مهمترین سرویسها برای نگهداری ومراقبت هر چه بهتر جعبه دنده اتوماتیک مگان در نظر گرفت. البته بهتر است همه توصیه های ارائه شده در بخش نگهداری و سرویس را به خاطر سپرده به کار ببندید.

آیا در خودروهای هیبریدی نیز که از جعبه دنده اتومات بهره می برند نیاز به تعویض روغن گیربکس وجود دارد؟

در همه انواع خودروهای اتوماتیک احتمال کاهش کیفیت و فاسد شدن روغن جعبه دنده وجود دارد و همانند گیربکس اتومات مگان نیاز به تعویض روغن نیز وجود خواهد داشت.

شرایط اضطراری دنده سه چیست و در چه مواقعی رخ می دهد؟

وضعیت اضطراری دنده سه به معنای قفل شده خودکار جعبه دنده در دنده سه می باشد. این وضعیت هنگامی رخ می دهد که امکان آسیب دیدن قطعات حساس گیربکس اتومات مگان وجود دارد و برای محافظت از این قطعات چنین وضعیتی طراحی شده است.

خلاصی خود به خودی گیربکس اتومات مگان به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

ممکن است یکی از شیربرقی ها یا سوپاپهای روغن آسیب دیده باشند و یا اینکه چرخ دنده ها به شکل استاندارد در محل خود قرار نداشته باشند. عدم اتصال مناسب کلاچ یا خرابی توربین نیز ممکن است به خلاصی خود به خودی در جعبه دنده اتوماتیک مگان بیانجامد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90
تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو
تعمیر گیربکس تالیسمان
تعمیر گیربکس داستر
تعمیر گیربکس کولئوس
تعمیر گیربکس اتوماتیک 207
تعمیر گیربکس بی ام و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا