پاورگیربکس / تعمیر گیربکس بنز

تعمیر گیربکس بنز

شرکت سازندهبنز
کشور سازندهآلمان
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکسگیربکس بنز
جدول مشخصات گیربکس بنز
تعمیر گیربکس اتوماتیک بنز

تعمیر گیربکس بنز

تعمیر گیربکس بنز حتما باید در تعمیرگاه اختصاصی انجام شود. مجموعه پاور گیربکس به عنوان معتبرترین تعمیرگاه گیربکس اتومات با بهرمندی از نیروهای زبده و آموزش دیده در این زمینه می توانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. اگر می خواهید هرگز احتیاج به تعمیر گیربکس اتوماتیک بنز خود نداشته باشید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید و سرویسهای نگهداری از این گیربکس را به موقع به انجام برسانید.

بنز اتوماتیک در ایران

شرکت مرسدس بنز به قدری که کشور ما شهرت دارد که نام بنز به عنوان برند معتبر و با کیفیت ضرب المثل شده است. این شرکت آلمانی در اشتوتگارت فعال است و در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس فعالیت می کند. از جمله مهمترین مدلهای خودرو اتوماتیک بنز می توان به C200 و C280 و C230 و C350 و… اشاره کرد.از جمله ویژگی های خودروهای بنز می توان به موتورهای قدرتمند و امکانات رفاهی با کیفیت اشاره کرد.

روغن گیربکس اتومات بنز

در دستگاه های پیشرفته روغن نقشی حیاتی ایفا می کند. در جعبه دنده خودرو نیز علاوه بر اینکه روغن سطوح تحت فشار چرخ دنده ها را روانکاری کرده و اجازه ایجاد اصطکاک بیش از حد به این سطوح را نمی دهد بلکه اساسا برخی عملکردهای گیربکس مانند تعویض دنده و کلاچ گرفتن به واسطه فشار روغن به انجام می رسد. حال اگر روغن گیربکس کیفیت خود را از دست داده باشد جعبه دنده خودرو در انجام این عملکردها با مشکل مواجه خواهد شد. از سوی دیگر خنک کاری قطعات مختلف گیربکس اتومات بنز نیز به واسطه روغن جعبه دنده خودرو انجام می شود و در صورت کاهش کیفیت روغن این عمل نیز به درستی انجام نخواهد شد. از سوی دیگر فشار کاری بالایی که در جعبه دنده خودرو وجود دارد به مرور زمان باعث می شود که لزجت روغن جعبه دنده کاسته شود و در نهایت به مرحله ای خواهیم رسید که به اصطلاح گفته می شود روغن گیربکس فاسد شده و در این مرحله تعویض آن ضروری خواهد بود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات بنز

 به طور کلی بهتر است هر گونه تعمیر یا سرویس جعبه دنده تنها در تعمیرگاه تخصصی و توسط کارشناس متخصص گیربکس اتومات بنز به انجام برسد. اما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که دسترسی به تعمیرگاه مجاز نداشته باشید اما گیربکس شما قفل شده و امکان حرکت خودرو نیز وجود نداشته باشد. در این شرایط می توانید راهکارهایی را که در این بخش ذکر می گردد به کار ببندید که در پاره ای اوقات مشکل را کاملا و یا به طور موقت رفع خواهد کرد:

  • در ابتدا خودرو خود را خاموش کنید و سپس بست باتری را بردارید تا خطاهای موقتی که در کامپیوتر گیربکس اتومات بنز ثبت شده ریست شوند.
  • پنج دقیقه بعد می توانید بست باتری را در جای خود قرار دهید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید.
  • بدون فشردن پدال گاز استارت بزنید و خودرو را روشن کنید.
  • پس از گذشت سی ثانیه خودرو را خاموش کنید.
  • این فرایند روشن و خاموش کردن خودرو با فواصل زمانی سی ثانیه ای را سه مرتبه تکرار کنید تا تنظیمات مجدد کامپیوتر به انجام برسد.
  • حال دنده را در وضعیت دلخواه قرار داده و حرکت نمایید.

دو نکته در خصوص تعمیرات اضطراری را به یاد داشته باشید. نخست اینکه در صورتی که با این تنظیمات مشکل گیربکس رفع شد باز هم بهتر است برای عیب یابی و کارشناسی بهتر به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید. دوم اینکه در هر شرایطی اگر صدا و لرزش شدیدی در خود حس نمودید از حرکت دادن خودرو اجتناب کنید و حدالمقدور با جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه مجاز برسانید. کارشناسان ما نیز جهت مشاوره تلفنی در خدمت شما هستند و بدین منظور می توانید با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس بگیرید.

دوره تعویض روغن گیربکس اتومات بنز

بسته به نوع خودرو و گیربکسی که در آن به کار گرفته شده زمان تعویض روغن جعبه دنده متفاوت خواهد بود. معمولا در دفترچه راهنما مسافتی برای این منظور در نظر گرفته می شود که در خصوص گیربکس اتومات بنز بین 45 تا 75 هزار کیلومتر است. این مسافت همچنین با دوره زمانی نیز قابل تعریف است و بین 4 تا 6 سال حداکثر زمانی است که شما مجاز به استفاده از روغن گیربکس اتومات بنز خود هستید. پس از طی مدت زمان ذکر شده حتی در صورتی که مسافت مورد نظر را پشت سر نگذاشته باشید نیز بهتر است روغن جعبه دنده خودرو تعویض شود. همچنین باید در نظر داشت که مسافت و زمان عنوان شده دقیق نیستند و به شرایط استفاده از گیربکس و روغن مصرفی نیز وابسته خواهند بود. حرکت در ترافیک یا در شرایط جاده ای سخت مانند جاده با شیب تند یا جاده ناهموار نیز می توانند طول عمر روغن گیربکس را تحت تاثیر قرار دهند.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات بنز

برای نگهداری هر چه بهتر جعبه دنده خودرو باید اقدامات سلبی و ایجابی که در این بخش ذکر می شود را به کار ببندید. منظور از اقدامات سلبی مجموعه اقداماتی است که انجام آنها فشار زیادی را بر جعبه دنده خودرو وارد می کند و برای کاهش استهلاک جعبه دنده خودرو باید از آنها پرهیز نمود. اقدامات ایجابی نیز سرویسهای دوره ای جعبه دنده خودرو هستند که در زمانهای مشخص باید به انجام برسند.

  • تاثیر نصب تجهیزات جانبی بر خودرو: تجهیزات جانبی مانند لامپ های پر مصرف نئون و یا سیستم های پر مصرف صوتی می توانند با استفاده بی رویه از انرژی برق خودرو قطعات حساس مانند شیربرقی های جعبه دنده خودرو را با افت ولتاژ مواجه کنند. لذا توصیه می شود از تغییرات سلیقه ای و خارج از چارچوب استاندارد طراحی خودرو اجتناب شود.
  • مطالعه دفترچه راهنما خودرو: مطالعه دفترچه راهنما می توانند کمک شایانی به راننده برای آشنایی با سرویسهای اختصاصی خودرو باشد. آنچه کمپانی سازنده و طراح جعبه دنده خودرو در خصوص نگهداری گیربکس خودرو شما بسته به مدل خودرو در نظر داشته در دفترچه راهنما ذکر گردیده و بهتر است حداقل یک بار این دفترچه را مطالعه کنید.
  • تعویض روغن جعبه دنده خودرو: روغن سالم چسبندگی زیادی دارد و رنگ آن قرمز روشن است. این روغن به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده به رنگ سیاه تغییر می کند و چسبندگی ان نیز به میزان قابل توجهی از دست خواهد رفت. در این شرایط بهتر است روغن گیربکس را تعویض کنید تا قطعات حساس جعبه دنده خودرو آسیب نبینند.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن نیز برای حفظ روغن جعبه دنده خودرو در ورودی پمپ روغن نصب می شود و در صورتی که روزنه های آن مسدود شده باشند فشار روغن کاهش یافته و عملکردها مختلف در جعبه دنده خودرو تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در این شرایط نیز بهتر است فیلتر روغن گیربکس اتومات بنز تعویض شود.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده: هر گونه تغییر در کارکرد گیربکس چه از نظر صدا یا لرزش و… می تواند نشانه ای باشد از وجود خرابی در یکی از قطعات جعبه دنده خودرو. اگر این نشانه ها را جدی نگیرید ممکن است در آینده ای نزدیک گیربکس خودرو شما دچار خرابی های بزرگتر شده و نیاز به تعمیرات اساسی و پر هزینه پیدا کند.
  • اجتناب از بکسل کردن خودروهای سنگین: بکسل کردن خودروهای دیگر فشاری بیش از حد طراحی شده و استاندارد بر گیربکس اتومات بنز وارد خواهد آورد. اگر چاره ای جز این کار ندارید تا جایی که می توانید با سرعت ثابت و پایین حرکت کنید تا فشار کمتری بر گیربکس خودرو شما وارد آید.
  • تاثیر رینگ و لاستیک بر جعبه دنده خودرو: رینگ و لاستیک اگر با اندازه متعارف و استاندارد باشد بهترین شرایط را برای کارکرد گیربکس و سایر بخشهای خودرو اعمال می کند اما در غیر این صورت می تواند با تغییر میزان گشتاور و دور انتقالی از موتور به چرخ ها استهلاک جعبه دنده خودرو را به مرور زمان افزایش دهد.
  • بازدید دوره ای: بازدید دوره ای به چک کردن و ارزیابی پارامترهای مهم در عملکرد گیربکس اتومات بنز گفته می شود که معمولا توصیه می شود در هر سه ماه یک بار و یا در دوره های کوتاه تر بسته به شرایط جعبه دنده در تعمیرگاه مجاز به انجام برسد. بدین منظور از تعمیرکار بخواهید که مواردی مانند نشتی روغن و سطح و کیفیت روغن جعبه دنده و همچنین دما یا لرزش غیرعادی و شل بودن اتصالات جعبه دنده خودرو شما را چک کند.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک بنز

هر چند طراح فیلتر مسافت خاصی را برای تعویض آن اعلام می کند اما زمان تعویض فیلتر روغن جعبه دنده خودرو معمولا با دوره های تعویض روغن جعبه دنده خودرو برابر در نظر گرفته می شود. بدین ترتیب هر زمان که قصد داشتید روغن گیربکس را عوض کنید فیلتر جعبه دنده خودرو را نیز تعویض خواهید کرد. البته گاهی نیز برخی خرابی ها ممکن است در جعبه دنده خودرو پیش بیاید که حجم براده در داخل جعبه دنده خودرو را افزایش داده و در نتیجه طول عمر این فیلتر کاهش پیدا کند. در این شرایط نیز هر چند ممکن است نیازی به تعویض روغن نباشد اما فیلتر روغن جعبه دنده خودرو باید عوض شود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک بنز

در مجموعه پاور گیربکس اولویت نخست کیفیت خدمات ارائه داده شده به مشتریان است.  را که اگر به عنوان مثال عیب یابی دقیق قبل از تعمیر جعبه دنده خودرو انجام نشود ممکن است گیربکس شما ظرف مدت کوتاهی مجددا نیاز به تعمیر پیدا کند که این مسئله می تواند نارضایتی زیادی را برای مشتریان به بار بیاورد. در پاور گیربکس تلاش بر جلب رضایت مشتری بوده و به همین منظور نیز هرگز از کیفیت خدمات کاسته نخواهد شد. اما برای کاهش هزینه تعمیر جعبه دنده خودرو سود مجموعه به حداقل رسیده است.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات بنز

منظور از نشانه های هشدار دهنده علامتهایی هستند که در صورت مشاهده این علامتها می توانید به وجود خرابی در جعبه دنده خودرو خود پی ببرید. در صورتی که خرابی های جزئی را به موقع تشخیص دهید و جهت تعمیر آنها اقدام نمایید می توانید از خرابی های بزرگتر و تعمیرات پر هزینه پیشگیری کنید. در این بخش مهمترین نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو شرح داده می شود:

  • زوزه کشیدن: اگر بلبرینگ های داخل جعبه دنده خودرو خرابی شده باشند صدای زوزه کشیدن در داخل اتاق خودرو شنیده می شود. از دیگر عوامل ایجاد نشانه زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو می توان به کاهش روغن گیربکس و یا فاسد شدن روغن گیربکس اشاره کرد.
  • گاز هرز خوردن: اگر اتصال کلاچ به درستی برقرار نشود هنگامی که در سرعتهای بالاتر از 70 پدال گاز را فشار می دهید که خودرو افزایش سرعت پیدا کند عملی معکوس اتفاق می افتد و سرعت خودرو خود به خود کم می شود. به این شرایط گاز هرز خوردن می گویند چون با وجود فشردن پدال گاز حرکت خودرو شتاب نمی گیرد. این ایراد معمولا به سایش بیش از حد کلاچ یا به افت فشار محسوس در روغن جعبه دنده خودرو مربوط می شود.
  • تقه زدن گیربکس اتومات بنز: تقه زدن به صدای منقطع اما پشت سر هم گفته می شود که گاهی به صورت منظم و گاهی نامنظم به گوش می رسد. این صدا در بسیاری از مواقع به خرابی یکی از شیربرقی ها مربوط می شود. مخصوصا اگر تنها در حین حرکت و در دامنه سرعتی خاصی نشانه گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو را مشاهده کنید این مسئله می تواند دلیل بر خرابی شیربرقی دنده مربوط به همان دامنه سرعتی باشد.
  • لرزش جعبه دنده خودرو : اگر اخیرا گیربکس اتومات بنز را در تعمیرگاه متفرقه ای تعمیر کرده باشید ممکن است به دلیل عدم مونتاژ استاندارد خیلی زود جعبه دنده خودرو شما دچار لرزش شود. این لرزش نیز به خودی خود می تواند به خرابی دیگر قطعات منجر شود لذا بهتر است هر چه سریعتر جعبه دنده خودرو خود را در یک تعمیرگاخ تخصصی مورد ارزیابی قرار داده و اتصالات شل شده را مجددا و به روش استاندارد سفت کنید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات بنز: در صورتی که چراغ چک جعبه دنده خودرو شما به صورت موقتی و تنها برای لحظاتی روشن شده و  دوباره خود به خود خاموش گردید بدین معنا نیست که ایراد بوجود آمده و خود به خود رفع شده است. در این مواقع حتما باید از کارشناس با تجربه در خصوص تعمیر جعبه دنده خودرو مشورت بگیرید.
  • استشمام بوی سوختگی در گیربکس اتوماتیک بنز: در صورتی که در اتاق خودرو بوی سوختگی به مشام رسید سریعا کاپوت را بالا بزنید تا منشا آن را پیدا کنید. اگر بوی سوختگی از جعبه دنده به مشام رسیده باشد ممکن است آمپر کشیدن قطعات برقی و داغ شدن سیم کشی های مربوطه منشا این بو باشند. مشورت با یکی از کارشناسان ما و توضیح شرایط کارکرد خودرو می تواند بهترین گزینه برای جلوگیری از آسیب جدی به جعبه دنده خودرو باشد.

تعویض یا تعمیر گیربکس اتومات بنز

برای برخی رانندگان سوال پیش می آید که در چه زمانی می بایست جعبه دنده خودرو را تعویض کرد و هزینه تعمیرات تا چه حد زیاد شده باشد دیگر تعمیر به صرفه نخواهد بود. به طور نرمال گفته می شود که اگر هزینه تعمیرات دو سوم یا بیشتر از هزینه تعویض جعبه دنده خودرو باشد تعویض آن اقدام به صرفه تی خواهد بود. اما باید شرایط خودرو شما به طور کامل سنجیده شود. در صورتی که برخی قطعات با هزینه پایین تعمیر شده و جعبه دنده خودرو راه اندازی می شود اما سایر قطعات نیز آسیب دیده باشند و پیش بینی شود که در آینده نزدیک لازم است این قطعات نیز تعمیر شود شاید بهتر باشد که همان ابتدا جعبه دنده خودرو را تعویض کنید و از هدر رفت هزینه و زمان خود دوری کنید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات بنز

گیر کردن دنده پارک در گیربکس اتوماتیک بنز نشانه خرابی در کدام قسمت است؟

خرابی در ساعت جعبه دنده خودرو یا یکی از قسمتهای سیستم روغن و یا خرابی در سیستم ترمز خودرو یا سیستم برقی خودرو می تواند به گیر کردن جعبه دنده خودرو در دنده پارک منتهی شود.

آیا تعویض روغن جعبه دنده خودرو دوره زمانی مشخصی دارد؟

معمولا دوره تعویض روغن را بر اساس مسافت می سنجند و این مسافت نیز توسط کمپانی سازنده بر اساس مدل جعبه دنده خودرو به کار رفته توصیه می شود. اما هر روغنی طول عمر مشخصی دارد و اگر مدت طولانی از روغن جعبه دنده خودرو استفاده کنید حتی اگر مسافت مد نظر کمپانی سازنده طی نشده باشد نیز تعویض روغن ضروری خواهد بود.

زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو چطور به کاهش سطح روغن جعبه دنده خودرو مربوط می شود؟

در صورتی که سطح روغن جعبه دنده خودرو کاهش یابد یا روغن جعبه دنده خودرو فاسد شده باشد ممکن است روانکاری مناسب بین چرخ دنده ها اتفاق نیافتاده و در نتیجه سایش بیش از حد مجاز رخ دهد و صدای زوزه کشیدن در داخل اتاق خودرو به گوش برسد.

آیا خودروهای هیبریدی که از جعبه دنده اتومات استفاده می کنند نیز مانند گیربکس اتوماتیک بنز نیاز به تعویض روغن دارند؟

هر گیربکسی مخصوصا گیربکس های اتومات فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند و در نتیجه روغن آنها در معرض کاهش کیفیت و از دست دادن لزجت خود خواهد بود در تنیجه در همه خودروهای اتومات از جمله خودروهای هیبریدی اتوماتیک مانند گیربکس اتوماتیک بنز در صورت کاهش کیفیت روغن نیاز به تعویض روغن وجود خواهد داشت.

وضعیت اضطراری دنده سه در جعبه دنده خودرو به چه حالتی گفته می شود؟

وضعیت که به جهت حفاظت از جعبه دنده خودرو کامپیوتر جعبه دنده خودرو در وضعیت دنده سه قفل می کند.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو
قیمت گیربکس اتوماتیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا