پاورگیربکس / تعمیر گیربکس جک

تعمیر گیربکس جک

شرکت سازندهجک
کشور سازندهچین
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس جک
جدول مشخصات گیربکس جک
تعمیر گیربکس جک

تعمیر گیربکس جک

تعمیر گیربکس جک باید با روش استاندارد و توسط نیروهای با تجربه به انجام برسد. در پاورگیربکس برای تعمیر گیربکس اتومات از بهترین کارشناسان و قطعات اصلی استفاده می شود و عیب یابی و تعمیر جعبه دنده خودرو توسط دستگاه های پیشرفته و با استانداردهای کمپانی سازنده به انجام می رسد. برای اینکه کمتر نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک پیدا کنید بهتر است سرویسهای نگهداری و نشانه های هشدارآمیز مربوط به این جعبه دنده خودرو را فرابگیرید.

معرفی جک اتوماتیک

جک S5 اتومات یک خودرو شاسی بلند کوچک چینی به شمار می آید که از سال 93 تولید آن در شرکت کرمان موتور آغاز شده است. این خودرو مجهز به موتور چهار سیلندر توربوشارژ است که می تواند نیروی محرکه ای معادل 174 نیوتن متر تولید کند. این کراس اوور دیفرانسیل جلو همچنین از یک جعبه دنده خودرو دو کلاچه سود می برد که نسبت به سایر خودروهای اتوماتیک چینی نرمی بیشتری در هنگام تعویض دنده دارد. جک S5 اتومات همچنین می تواند به گشتاور 265 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه نیز دست یابد و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است. حجم باک جک S5 اتومات نیز 55 لیتر می باشد.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتومات جک

زمانی که جعبه دنده خودرو شما آسیب جزئی دیده باشد قطعا تعمیر آن به صرفه تر است و کسی صحبت از تعویض نخواهد کرد اما تعمیرات گیربکس اتومات جک تا چه حد باید هزینه بردارد تا تصمیم به تعویض آن تصمیم عاقلانه تری قلمداد گردد؟ در بین کارشناسان عنوان می شود که اگر هزینه تعمیر بیش از دو سوم هزینه تعویض جعبه دنده خودرو  باشد تعمیر آن تصمیم صحیحی نیست. اما گاهی نیز ممکن است نحوه آسیب دیدن گیربکس به شکلی باشد که هر چند شما با هزینه ای پایین می توانید گیربکس را راه اندازی نمایید اما ظرف مدت کوتاهی ناچار خواهید بود به علت خرابی های مکرر و چند باره گیربکس هزینه های بیشتری اعمال نمایید و علاوه بر این زمان خود را نیز برای تعمیرات متوالی به هدر خواهید داد. بهتر است اگر خرابی بزرگی در گیربکس خودرو شما گیش آمده از تعمیرکار بخواهید که شرایط قطعات به ظاهر سالم را بررسی کند که آیا در آینده نزدیک احتمال خرابی مجدد دارند یا خیر. اگر قرار باشد شما هزینه هنگفتی را در چند نوبت تعمیر بپردازید بهتر است که همان ابتدای کار گیربکس خودرو را تعویض کنید و با خیالی آسوده از آن استفاده نمایید.

روغن گیربکس اتومات جک

در گیربکس های دستی عمده وظیفه روغن جعبه دنده خودرو روانکاری چرخ دنده ها و دیگر قطعاتی داخلی گیربکس مانند یاتاقانها و محورها می باشد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان خودروهای مجهز به گیربکس دستی هرگز روغن جعبه دنده خودرو خود را تعویض نمی کنند و در ظاهر مشکلی نیز برای آنها پیش نمی آید. اما در خودروهای اتوماتیک روغن وظایف دیگری نیز در جعبه دنده خودرو بر عهده دارد. از یک سو با توجه به شکل و تعداد چرخ دنده ها و کلاچ ها در گیربکس اتومات جک فشار کاری بالاتری در این گیربکس وجود داشته و از سوی دیگر روغن جعبه دنده خودرو وظیفه تعویض دنده ها و کلاچ گرفتن را نیز بر عهده دارد. علاوه بر اینها روغن در جعبه دنده خودرو جهت خنک کاری قطعات متحرک گیربکس نیز کارای داشته و در نتیجه اهمیت روغن جعبه دنده در خودرو جک بسیار بیشتر از یک خودرو با جعبه دنده دستی می باشد. در صورتی که جعبه دنده خودرو  به مرور زمان کیفیت خود را از دست داده باشد هیچ یک از مواردی که ذکر شد به درستی به انجام نخواهد رسید. در نتیجه جعبه دنده در معرض خرابی قطعات حساس خود قرار خواهد گرفت.

سرویسهای نگهداری از گیربکس اتوماتیک جک

منظور از سرویسهای نگهداری گیربکس اقداماتی است که در نظر قرار دادن آنها می تواند کمک شایان به کارکرد بهتر و طول عمر بیشتر جعبه دنده خودرو بنماید. حال ممکن است این اقدمات سرویسهای دوره ای باشد که باید به انجام برسد و یا اینکه اقداماتی باشند که انجام انها فشار وارده بر جعبه دنده خودرو را افزایش می دهد و باید اینچنین رفتاری پرهیز نمود. مهمترین اقدماتی مراقبتی و سرویسهای نگهداری جعبه دنده خودرو به شرح زیر هستند:

  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: ممکن است در دفترچه راهنما بر اساس مدل خودرو جک شما توصیه های خاصی برای کاهش استهلاک گیربکس ارائه شده باشد. خواندن حداقل یک باره این دفترچه در نگهداری جعبه دنده خودرو و دیگر بخشهای خودرو تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک جک: هر گونه تغییر در نحوه عملکرد جعبه دنده خودرو می تواند نشانه ای از یک خرابی کوچک در جعبه دنده خودرو باشد که عدم توجه به آن ممکن است به خرابی های بزرگتر و تعمیرات پر هزینه منتهی شود. به همین منظور توصیه می شود در صورت مشاهده چنین مواردی هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات جک مراجعه نمایید.
  • تعویض روغن جعبه دنده خودرو : در صورتی که متوجه کاهش محسوس کیفیت روغن جعبه دنده خودرو خود شدید می بایست هر چه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اما روغن جعبه دنده خودرو فاسد شده را چطور می توان از روغن سالم تشخیص داد؟ روغن سالم جعبه دنده خودرو به رنگ قرمز روشن است و چسبندگی و لزجت بالایی دارد که این رنگ قرمز و چسبندگی به مرور زمان و با کارکرد جعبه دنده خودرو به مرور از دست رفته روغن جعبه دنده خودرو به رنگ سیاه در می آید. در این زمان می بایست روغن جعبه دنده خودرو خود را عوض کنید.
  • اثر رینگ و لاستیک بر جعبه دنده خودرو : رینگ و لاستیک از انجا که آخرین بخش از زنجیره انتقال نیروی محرکه موتور به شمار می رود می تواند تاثیر زیادی بر سایر بخشها بگذارد. در صورتی که از رینگ و لاستیک با اندازه های غیر عادی و دور از حد استاندارد بهره می برید باید بدانید که با توجه به تغییر نسبت گشتاور و دور انتقال یافته فشار زیادی بر گیربکس اتومات جک شما وارد خواهد آمد.
  • بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو: بازدید دوره ای در دو مرحله به انجام می رسد. در ابتدا خودرو باید بین 30 تا 60 دقیقه روشن بوده باشد که جعبه دنده خودرو کاملا گرم باشد و در همان حالت مواردی مانند نشتی یا دمای جعبه دنده خودرو مورد ارزیابی قرار بگیرد. این موارد در حالت خاموش بودن خودرو یا سرد بودن جعبه دنده ممکن است به خوبی مشخص نشوند. در مرحله دوم نیز موارد دیگری مانند سطح و کیفیت روغن جعبه دنده و همچنین شل بودن اتصالات در وضعیتی که گیربکس سرد شده و خودرو خاموش می باشد باید ارزیابی شوند. بازدید دوره ای را بهتر است در هر سه ماه یک بار و توسط تعمیرکار حرفه ای در تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده خودرو به انجام برسانید. اگر فرصت کافی برای این کار نداشتید و آشنایی مختصر با امور فنی دارید شخصا نیز می توانید موارد فوق را چک کنید و یا اینکه هنگام تعویض روغن موتور این موارد را به تعمیرکار بسپارید تا بررسی کند.
  • تعویض فیلتر روغن جعبه دنده خودرو : فیلتر نقشی حیاتی در سلامت روغن جعبه دنده بازی می کند. البته فیلتر نمی تواند جلو فساد یا کاهش کیفیت روغن جعبه دنده را بگیرد اما کثیفی ها و ذرات معلق را از روغن جدا می کند و اجازه نمی دهد که این ذرات وارد قطعات حساس گیربکس اتومات جک شوند.
  • رانندگی ایده آل برای گیربکس اتومات جک: هر بار تغییر سرعت و شتاب به تعویض دنده در جعبه دنده خودرو منتهی می شود و در نتیجه استهلاک این جعبه دنده را سبب خواهد شد که البته این امری طبیعی است اما اگر تغییرات سرعت و شتاب به شکل متوالی و سریع انجام شود فشار وارده بر جعبه دنده خودرو بسیار بیشتر شده و طول عمر قطعات مختلف جعبه دنده کاهش خواهد یافت.
  • عدم بکسل کردن خودروهای سنگین: خودرو جک موتور قدرتمندی دارد با این وجود این خودرو برای بکسل کردن خودروهای دیگر طراحی نشده و علی الخصوص بکسل کردن خودروهای سنگین یا حرکت سریع در این بین می تواند فشار زیادی بر جعبه دنده جعبه دنده جعبه دنده وارد آورد.

دوره تعویض روغن گیربکس اتومات جک

پس از اینکه به اهمیت تعویض روغن جعبه دنده خودرو پی بردیم می بایست نسبت به دوره انجام این سرویس بپردازیم. بسته به مدل خودرو جک بین 40 تا 60 هزار کیلومتر مسافت برای تعویض روغن جعبه دنده خودرو در نظر گرفته می شود. این مسافت معادل 4 تا 6 سال می باشد بدین معنا که اگر مدت زمان مذکور گذشت اما هنوز به مسافت مورد نظر نرسیده باشید باز هم بهتر است روغن گیربکس اتومات جک تعویض شود. این زمان و مسافت به موارد دیگری نیز وابسته هستند. از آن جمله می توان به نحوه رانندگی و شرایط محیطی مانند رانندگی در ترافیک های سنگین و… یا کیفیت روغنی که در گیربکس از آن استفاده می کنید اشاره نمود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات جک

در این بخش راهکاری ارائه داده می شود که در زمان از کار افتادن جعبه دنده خودرو کارایی دارد. در صورتی که جعبه دنده اتومات جک شما به نحوی از کار افتاده که امکان حرکت دادن خودرو و مراجعت به تعمیرگاه وجود ندارد بهتر است روش زیر را امتحان کنید چرا که در برخی مواقع می تواند ایراد جعبه دنده خودرو شما را موقتا رفع نماید:

  • خودرو را خاموش کنید و به مدت 5 دقیقه بست باتری را جدا سازید.
  • پس از متصل نمودن مجدد بست باتری استارت بزنید.
  • در هنگام روشن کردن خودرو دنده در وضعیت خلاص قرار داشته باشد و پدال گاز را نفشارید.
  • پس از سی ثانیه خودرو را خاموش کنید. اجازه دهید سی ثانیه خودرو خاموش بماند و مجددا استارت بزنید.
  • روشن و خاموش کردن را با شرایطی که توضیح داده شد سه بار انجام دهید.
  • حال دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و اگر مشکل حادی مانند صدا یا لرزش شدید در جعبه دنده خودرو وجود نداشت به آرامی حرکت نمایید.

بهتر است در صورتی که به روش فوق موفق شدید خودرو را راه اندازی نمایید جهت عیب یابی دقیق به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده خودرو  مراجعه نمایید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات جک

مهمترین نشانه های هشدار دهنده در جعبه دنده خودرو در این بخش ذکر می شوند. این نشانه ها علامتهایی هستند که خبر از خرابی های کوچک در داخل گیربکس می دهند و اگر به موقع نسبت به تعمیر آنها اقدام نشود ممکن است به خرابی های بزرگتر منتهی گردند و هزینه و زمان شما را بیش از پیش به هدر بدهند. پس تعمیر و پیگیری نشانه های هشدار دهنده را به تعویق نیاندازید.

  • گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو : در شرایط خاصی ممکن است با مشکل گاز هرز خوردن در خودرو مواجه شوید. در این شرایط با اینکه راننده پدال گاز را فشار می دهد اما سرعت خودرو به جای آنکه افزایش پیدا کند کاهش پیدا می کند. این وضعیت معمولا به وجود ایراد در اتصال کلاچ مربوط می شود. معمولا یا فشار روغن گیربکس کاهش یافته و یا اینکه صفحه های کلاچ کاملا ساییده شده و کارایی خود را از دست داده اند. افت فشار روغن جعبه دنده خودرو نیز می تواند به خاطر کاهش سطح یا کیفیت روغن و یا گرفتگی فیلتر روغن و یا خرابی پمپ روغن جعبه دنده خودرو رخ داده باشد.
  • روشن شدن چراغ چک جعبه دنده خودرو : روشن شدن چراغ چک از جمله نشانه های هشدار دهنده ساده در گیربکس اتومات جک است. اما دلیل اصلی این نشانه معمولا قابل تشخیص نیست حتی اگر ایراد با کد خاصی نیز نمایش داده شود بهتر است گیربکس تحت عیب یابی دقیق قرار بگیرد.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک جک: عواملی مختلفی می توانند به تقه زدن جعبه دنده خودرو بیانجامد اما اگر در سرعت خاصی این اتفاق رخ می دهد ممکن است شیربرقی مربوط به دنده مذکور دچار ایراد شده باشد. در این مواقع گاهی حرکت خودرو هنگام افزایش یا کاهش سرعت با پرش همراه می شود.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک جک: دیگر صدای هشدار دهنده در جعبه دنده خودرو زوزه کشیدن گیربکس خودرو است. اگر دقت کافی به صدای گیربکس و بخشهای مختلف خودرو حین کارکرد استاندارد آن داشته باشید می توانید کوچکترین تغییرات صدا و زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو را متوجه شوید و از خرابی های احتمالی با خبر شوید.
  • لرزش جعبه دنده اتوماتیک جک: هر چند هر ایرادی در جعبه دنده خودرو می تواند به لرزش آن منتهی شود اما اغلب خرابی بلبرینگها یا شیربرقی ها و سوپاپهای روغن را به عنوان دلیل لرزش جعبه دنده خودرو در نظر می گیرند. شل بودن اتصالات نیز از جمله عوامل این ایراد به شمار می رود.

فیلتر روغن گیربکس اتومات جک

فیلتر قطعه ای است که معمولا در ورودی پمپ روغن جعبه دنده خودرو نصب می شود و وظیفه دارد تا کثیفیها و ذرات معلق در روغن گیربکس را بزداید. در صورتی که روزنه های فیلتر روغن جعبه دنده خودرو آسیب دیده باشند ذرات معلق از آن عبور کرده و می تواند مشکلاتی را برای بخشهای حساس جعبه دنده خودرو بوجود بیاورند. این ایراد بسیار خطرناک است چرا که فشار روغن و شرایط کاری در ظاهر هیچ تغییر نکرده و نمی توانید در مرحله نخست به عیب فیلتر پی ببرید. برای جلوگیری از چنین خطراتی بهتر است نسبت به تعویض فیلتر روغن در دوره های تعویض روغن گیربکس اتومات جک اقدام کنید. همچنین ممکن است روزنه های فیلتر روغن جعبه دنده خودرو به مرور زمان مسدود شده باشند که در این صورت نیز با تعویض فیلتر مشکل رفع خواهد شد.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات جک

گیر کردن دنده پارک در جعبه دنده خودرو چه زمانی رخ می دهد؟

ممکن است یکی از قطعات مسیر روغن یا شیربرقی های مربوطه خراب شده باشند که به گیر کردن دنده پارک در جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو منتهی گردند و یا اینکه ایراد به سیستم ترمز یا سیستم برق خودرو مربوط باشد.

آیا تعویض روغن جعبه دنده خودرو دوره های مسافتی و زمانی خاصی دارد؟

هر چند برای تعویض روغن گیربکس انواع مختلف جک مسافت و ودوره زمانیخ خاصی پیشنهاد شده اما این دوره ها قطعی نیست و با توجه به نحوه استفاده و شرایط محیطی حتی دما و رطوبت محیط ممکن است کم یا زیاد شوند. بهتر است کیفیت روغن جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو خود را به صورت دوره های سه ماهه چک کنید و در صورتی که نیاز به تعیوض وجود داشت اقدامات لازم را انجام دهید.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند خودرو جک اتومات نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند؟

انواع مختلف خودروهای اتوماتیک با توجه به فشار بالایی که در گیربکس این خودروها وجود دارد به مرور زمان نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خود پیدا خواهند کرد چرا که کیفیت روغن جعبه دنده همه خودروها حتی خودروهای هیبریدی مانند جعبه دنده خودرو بنز تحت تاثیر این فشار بالا کاهش خواهد یافت.

وضعیت اضطراری دنده سه جعبه دنده خودرو چیست و در صورت بروز این وضعیت چه کاری می توان انجام داد؟

این وضعیت تحت شرایطی رخ می دهد که کامپیوتر جعبه دنده خودرو برای جلوگیری از ورود آسیب به قطعات مختلف گیربکس در دنده سه قفل می کند. گاهی ممکن است با انجام تعمیرات اضطراری دنده سه که در این مقاله روش آن کاملا تشریح شد بتوانید وضعیت اضطراری دنده سه را برطرف نمایید.

تقه زدن جعبه دنده خودرو به چه دلیلی رخ می دهد؟

اغلب خرابی شیربرقی یا ساعت جعبه دنده خودرو می تواند به تقه زدن این گیربکس منتهی شود. وجود شکستگی یا آنبالانسی قطعات متحرک نیز از دیگر عوامل تقه زدن جعبه دنده خودرو در نظر گرفته می شوند.

خلاصی خود به خودی جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو چه دلیلی دارد؟

ممکن است ساعت گیربکس خراب شده باشد یا سیستم برقی خودرو دچار ایراد شده باشد. در این مواقع با انجام تعمیرات اضطراری و تنظیم مجدد کامپیوتر جعبه دنده خودرو می توانید مشکل را موقتا رفع نمایید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس جک j4
تعمیر گیربکس جک j5
تعمیر گیربکس جک s3
تعمیر گیربکس جک s5
تعمیر گیربکس ام وی ام
تعمیر گیربکس برلیانس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا