پاورگیربکس / تعمیر گیربکس تیوولی

تعمیر گیربکس تیوولی

تعمیر گیربکس تیوولی با عیب یابی دقیق

تعمیر گیربکس تیوولی در مجموعه پاور گیربکس توسط نیروهای زبده و کارکشته و همچنین با استفاده از دستگاه های یشرفته به انجام می رسد. عیب یابی دقیق در تعمیر گیربکس تیوولی اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که در صورتی که عیب گیربکس اتومات تیوولی به خوبی شناسایی و رفع نشود ممکن است هزینه های اضافه و مکرر برای تعمیر گیربکس سانگ یانگ تیوولی پرداخت شود اما کماکان عیب گیربکس باقی بماند. اگر می خواهید کمتر نیاز به تعمیر گیربکس تیوولی خود پیدا کنید می بایست اقدامات مربوط به نگهداری و سرویسهای دوره ای این گیربکس را به خوبی مطالعه کنید و به کار ببندید.

سانگ یانگ تیولی کمی بیشتر از متوسط

سانگ یانگ تیولی در دو مدل 2016 و 2017 در بازار ایران موجود است. این خودرو با موتور 1.6 لیتر چهار سیلندر خود می تواند 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید کند. حداکصر سرعت سانگ یانگ تیولی به 175 کیلومتر در ساعت می رسد. وزن خودرو 1300 کیلوگرم است و مصرف سوخت ترکیبی ان 7.2 لیتر است. از جمله نکات جالب در خصوص مصرف سوخت سانگ یانگ تیولی این است که این خودرو در جاده تنها 5.7 لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می کند. گیربکس سانگ یانگ تیولی نیز از نوع 6 دنده تیپ ترونیک اتوماتیک است که در زمان خود از جمله پیشرفته ترین انواع گیربکس اتومات به شمار می رفت.

روغن گیربکس اتومات تیوولی

روغن در گیربکس اتومات تیوولی وظایف مهمی را به انجام می رساند. روغن گیربکس در وهله اول جهت روانکاری قطعات متحرک و چرخ دنده های ثابت که با چرخ دنده های متجرک درگیر می شوند به کار گرفته می شود. با توجه به گشتاور بسیار بالایی که توسط چرخ دنده های انتقال می یابد اگر روانکاری به خوبی انجام نشود خیلی زود این قطعات دچار سایش شده و مشکلات عدیده ای را برای شما به همراه خواهند آورد. وظیفه دیگر روغن گیربکس اتومات تیوولی را می توان خنک کاری گیربکس دانست. اگر سیستم خنک کاری خودرو ایراد پیدا کند و یا روغن گیربکس کیفیت خود را از دست بدهد خنک کاری به خوبی انجام نخواهد شد. در گیربکس اتومات تیوولی افزایش بیش از حد دما به شکل فزاینده ای می تواند باعث بالا رفتن استهلاک گیربکس شود. سومین وظیفه روغن نیز انجام فرایندهای داخلی گیربکس است. در برخی مواقع که فشار روغن گیربکس افت پیدا می کند عملکرد  بخشهای مختلف گیربکس اتومات تیوولی دچار اختلال جدی خواهند شد.

با توجه به توضیحات داده شده ضروری است که همواره از روغن گیربکس سالم و با کیفیت استفاده کنید. مجموعه پاور گیربکس با استفاده از روغن اصلی گیربکس اتومات تیوولی و قطعات با کیفیت بهترین خدمات را به شما ارائه خواهد داد. روغن سالم گیربکس به رنگ قرمز روشن است و اگر مقدار اندکی از این روغن را در بین دو انگشت خود لمس کنید متوجه لزجت و چسبندگی ان خواهید شد در حالی که روغن فاسد شده به رنگ سیاه در آمده و لزجت چندانی ندارد.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات تیوولی

بهترین زمان تعویض روغن را می توان زمانی دانست که کیفیت روغن افت کرده باشد. بدون توجه به مسافت طی شده در صورتی که روغن گیربکس اتومات تیوولی شما کیفیت خود را از دسته داده باشد باید این روغن تعویض شود و کیفیت روغن نیز در دوره های بازدید ظاهری تست می شود. اما در دفترچه راهنمای خودرو بر اساس مدل خودرو مسافتی برای تعویض روغن گیربکس اتومات تیوولی در نظر گرفته شده که معمولا بین 45 تا 65 هزار کیلومتر می باشد.

فیلتر روغن گیربکس اتومات تیوولی

یکی از عواملی که به کاهش فشار روغن گیربکس اتومات تیوولی می انجامد مسدود بودن روزنه های فیلتر روغ گیربکس است. وجود کثیفی و ذرات معلق در روغن سبب می شود که در دراز مدت بخش قابل توجهی از روزنه های فیلتر روغن گیربکس گرفته شود و اجازه عبور روغن را ندهد. در این شرایط تعویض فیلتر روغن ضروری خواهد بود. اما علاوه بر این توصیه می شود که در هر بار تعویض روغن گیربکس حتما فیلتر روغن را نیز عوض کنید چرا که این کار می تواند به طول عمر سالمتر گیربکس شما کمک کند.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات تیوولی

به مجموعه اقداماتی که برای مراقبت از گیربکس اتومات تیوولی انجام می شود نگهداری گیربکس گفته می شود. نگهداری گیربکس موارد متعددی را شامل می شود که در ادامه به مهمترین ان موارد اشاره می شود:

  • تعویض روغن گیربکس اتومات تیوولی: برنامه تعویض روغن بر اساس سه فاکتور انجام می شود. نخست مسافت طی شده توسط خودرو که بین 45 تا 65 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. دوم مدت زمان استفاده از روغن گیربکس که بین 4 تا 6 سال در نظر گرفته می شود و در نهایت فاسد شدن روغن گیربکس که در بازدید ظاهری چک می گردد. عواملی مانند افزایش دمای بیش از حد یا رانندگی و استفاده نامناسب می توانند طول عمر روغن گیربکس اتومات تیوولی را کاهش دهند.
  • رانندگی استاندارد جهت مراقبت از گیربکس اتومات تیوولی: هر گونه تغییر شتاب و سرعت خودرو سبب اعمال فشار بر گیربکس اتومات تیوولی خواهد شد. به صورت استاندارد گیربکس توانایی تحمل این فشارها را دارد اما اگر رانندگی شما به نحوی باشد که تغییرات سرعت و شتاب بسیار زیادی داشته باشید و مرتب پدال گاز و ترمز را فشار دهید ممکن است در دراز مدت طول عمر روغن گیربکس اتومات تیوولی و سایر قطعات گیربکس کاهش یابد.
  • فیلتر روغن گیربکس اتومات تیوولی: فیلتر روغن گیربکس نیز دوره های تعویض مختلفی دارد که به صورت عملی و برای راحتی بیشتر بهتر است تعویض فیلتر روغن گیربکس را همزمان با تعویض روغن گیربکس اتومات تیوولی انجام دهید.
  • بازدید ظاهری گیربکس اتومات تیوولی: بازدید ظاهری معمولا هر یک تا سه ماه انجام می شود. بدین منظور بهتر است خودرو را به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات تیوولی انتقال دهید تا مواردی مانند کیفیت و سطح روغن گیربکس و نشتی روغن و دما و لرزش گیربکس اتومات تیوولی و شل یا سفت بودن اتصالات چک شود.
  • پیگیری جهت تعمیر نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات تیوولی: در صورتی که هر یک از نشانه های هشدار دهنده را در گیربکس اتومات تیوولی خود مشاهده کردید باید هر چه سریعتر نسبت به عیب یابی و تعمیر گیربکس اتومات تیوولی اقدام شود.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات تیوولی

مهمترین نشانه هایی که در صورت بروز می تواند از خرابی های بزرگ در آینده نزدیک خبر بدهند در این بخش تشریح می گردند. توجه به این نشانه ها و تعمیر به موقع خرابی های کوچک می توانند از خرابی های بزرگ جلوگیری کند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات تیوولی: یکی از عواملی که ممکن است منجر به زوزه کشیدن گیربکس اتومات تیوولی شود کاهش سطح روغن و یا کاهش کیفیت روغن گیربکس است. در این مواقع روانکاری به خوبی انجام نمی شود و سایش چرخ دنده ها صدای زوزه کشیدن ایجاد خواهد کرد.
  • لرزش گیربکس اتومات تیوولی: دلایل بسیار مختلفی برای لرزش گیربکس اتومات تیوولی وجود دارد. اما یکی از متداولترین دلایل را می توان به شل بودن اتصالات در صورت عدم تعمیر استاندارد گیربکس اتومات تیوولی مربوط دانست.
  • در رفتن یا گیر کردن دنده گیربکس اتومات تیوولی: در واقع در رفتن و گیر کردن اهرم دنده در گیربکس اتومات تیوولی دو عیب مختلف هستند اما معمولا می توانند منشا یکسانی داشته باشند. خرابی سلکتور دنده یا اهرم تعویض دنده و یا وجود ایراد در سیستم روغن از جمله این دلایل به شمار می روند.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات تیوولی: هر گونه روشن شدن چراغ چک گیرکس حتی اگر موقتی باشد نشانه های هشدار دهنده در خصوص بروز خرابی های بزرگ در آینده نزدیک به شمار می رود و باید هر چه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات تیوولی منتقل کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیوولی: یکی از ایراداتی که در صورت مسدود شدن روزنه های فیلتر روغن ممکن است پیش بیاید گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیوولی است. با کاهش فشار روغن کلاچ به خوبی درگیر نشده و در نتیجه ممکن است ایراد گاز هرز خوردن برای گیربکس اتومات تیوولی بوجود بیاید.
  • دمای بیش از حد گیربکس اتومات تیوولی: اگر در بازدید ظاهری متوجه دمای بیش از حد گیربکس اتومات تیوولی شدید حتما ابتدا سطح روغن و سپس سیستم خنک کاری خودرو را چک کنید. دمای بیش از حد می تواند خیلی زود به قطعات مختلف و حساس گیربکس اتومات تیوولی آسیب وارد کند.
  • استشمام بوی سوختگی گیربکس اتومات تیوولی: بوی سوختگی ممکن است ناشی از وجود ایراد در قطعات برقی گیربکس اتومات تیوولی باشد. به عنوان مثال اگر یک شیربری خراب شده باشد آمپر زیادی می کشد و در نتیجه سیم کشی مربوط به ان شیر برقی داغ می شود و ممکن است بوی سوختگی به مشام شما برسد. در این موقاع با توجه به احتمال اتش سوزی باید هر چه سریعتر به مجموعه پاور گیربکس به عنوان معتبرترین مجموعه تعمیرگاهی گیربکس اتومات تیوولی مراجعه کنید تا عیب یابی دقیق روی گیربکس به انجام برسد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات تیوولی

با توجه به اینکه گیربکس اتومات تیوولی از قطعات مختلفی تشکیل شده است هزینه تعمیر گیربکس اتومات تیوولی زمانی مشخص می شود که نوع و میزان خرابی قطعات در گیربکس مشخص شده باشند. لذا برای اطلاع از هزینه تعمیر گیربکس تیوولی ابتدا باید خودرو را به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات تیوولی انتقال داده و سپس گیربکس خودرو شما کارشناسی و عیب یابی شود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات تیوولی

اگر در شرایطی هستید که به تعمیرکار تخصصی گیربکس اتومات تیوولی دسترسی ندارید و گیربکس خودرو شما قفل شده و قادر به حرکت دادن خودرو نیز نیستید ممکن است بتوانید را راهکارهای ساده ای که در این بخش ذکر می گردد موقتا گیربکس را راه اندازی کنید. در این صورت پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت به تعمیرگاه پاور گیربکس مراجعه کنید تا گیربکس چک شود.

  • ابتدا خودرو را خاموش و روشن کنید. اگر ایراد برطرف نشد به روش زیر عمل نمایید.
  • بست باتری خودرو را بردارید. دقت کنید که پس از 5 دقیقه که بسته باتری را مجددا وصل می کنید هیچ سیستم اضافه ای مانند سیستم صوتی خودرو یا کولر روشن نباشد.
  • ·          خودرو را سه مرتبه روشن و خاموش کنید. بین هر مرحله نیز سی ثانیه صبر کنید. در حین انجام این مراحل پدال گاز را فشار ندهید و دنده در وضعیت خلاص باشد.
  • حالا می توانید به آرامی حرکت کنید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات تیوولی

چرا روغن گیربکس اتومات تیوولی زودتر از موعد مقرر فاسد می شود؟

اعمال فشار مضاعف و بیش از میزان طراحی شده بر گیربکس اتومات تیوولی می تواند باعث فساد زودتر از موعد روغن آن شود. از مواردی که فشار بیش از حد منتهی می شوند حرکت با سرعت بالا و بار زیاد یا در جاده هایی با شیب تند است. همچنین فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز نیز چنین نتیجه ای برای شما به دنبال خواهد داشت.

آیا در گیربکسهای هیبریدی نیز کیفیت روغن کاهش می یابد؟

روغن گیربکس اتومات حتی درخودروهای هیبریدی نیز باید فشار زیادی را تحمل کند و لذا کیفیت آن به مرور زمان کاهش یافته و در نهایت باید تعویض گردد.

تقه زدن گیربکس اتومات تیوولی در چه مواقعی و به چه دلایلی رخ می دهد؟

یکی از صداهای ناهنجار در گیربکس اتومات تیوولی تقه زدن است. تقه زدن به وجود شی خارجی در داخل گیربکس یا وجود ایراد در سیستم روغن شیربرقی ها و سوپاپهای روغن مربوط می باشد. همچنین آنبالانسی چرخ دنده های نیز در برخی مواقع به تقه زدن گیربکس اتومات تیوولی منجر می شود.

گیر کردن گیربکس اتومات تیوولی در دنده پارک چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

خرابی سیستم ترمز خودرو و یا خرابی توربین و وجود ایراد در سیستم برق خودرو از جمله دلایل گیر کردن گیربکس اتومات تیوولی در دنده پارک به شمار می رود.

آیا هنگامی که گیربکس اتومات تیوولی دچار وضعیت اضطراری دنده سه شده باشد می تواند از تعمیرات اضطراری استفاده کرد؟

وضعیت اضطراری دنده در شرایط مختلفی روی می دهد و گیربکس خودرو به شکل اتوماتیک در وضعیت دنده سه قفل می شود. در برخی مواقع ممکن است به کار بستن راهکارهای ارائه شده در بخش تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات تیوولی مشکل را موقتا رفع نماید و گیربکس قابل استفاده باشد.

لرزش گیربکس اتومات تیوولی در چه شرایطی به خرابی بلبرینگ مربوط است؟

لرزش اگر به شکلی خفیف اما دائمی باشد و گاهی اوقات اگر همراه با زوزه کشیدن باشد معمولا به خرابی بلبرینگ در گیربکس اتومات تیوولی مربوط دانسته می شود

خلاصی گیربکس اتومات تیوولی به چه حالی گفته می شود؟

به وضعیتی که گیربکس اتومات تیوولی به طور خود به خود خلاص می شود خلاصی گیربکس اتومات تیوولی می گویند. در این شرایط بهتر است از روش تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات تیوولی استفاده کنید.

چه سرویسهایی برای نگهداری بهتر گیربکس اتومات تیوولی باید به انجام برسد؟

مهمترین اقدامات جهت نگهداری گیربکس اتومات تیوولی در این مقاله تشریح شد که به صورت خلاصه می توان به بازدید ظاهری، تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن گیربکس اشاره کرد.

علاوه بر کاهش فشار روغن چه دلیل دیگری می توان به گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیوولی منتهی شود؟

یکی دیگر از دلایل گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیوولی را می توان به سایش بیش از حد کلاچ مربوط دانست.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اکتیون
تعمیر گیربکس رکستون
تعمیر گیربکس سانگ یانگ
تعمیر گیربکس کوراندو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا