پاورگیربکس / تعمیر گیربکس تیگو

تعمیر گیربکس تیگو

شرکت سازندهتیگو
کشور سازندهآلمان
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکسگیربکس تیگو
جدول مشخصات گیربکس تیگو
تعمیر گیربکس تیگو

تعمیر گیربکس تیگو با قطعات اصلی

تعمیر گیربکس تیگو بر خلاف تصور برخی رانندگان امری تخصصی است و حتما می بایست توسط کارشناس با تجربه و آموزش دیده انجام شود. تعمیر گیربکس تیگو در مجموعه پاور گیربکس با بهترین قطعات و تعمیرکاران زبده و دستگاه های پیشرفته عیب یابی مخصوص تعمیر گیربکس تیگو انجام می شود. جهت کاهش هزینه تعمیر گیربکس تیگو بهتر است ضمت آشنایی با علائم هشدار دهنده مهم در این گیربکس نسبت به انجام به موقع سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات تیگو پیگیری های لازم را انجام دهید.

مدلهای تیگو یا چری در ایران

کمپانی خودروسازی چری از سال 197 فعالیت خود را آغاز نموده و پس از کمتر از 5 سال به یکی از بزرگترین خودروسازان چین تبدیل شد. محصولات این خودروساز که در ایران با نام تجاری تیگو شناخته می شود طی بیست سال گذشته حضور پر رنگی در بازار خودرو کشور ما داشته است. از جمله محصولات آن در ایران می توان به چری آریزو 5 و تیگو 5 و سدان خانوادگی آریزو 6 و همچنین چری تیگو 7 اشاره کرد.

تعویض روغن گیربکس اتومات تیگو

برای بسیاری از رانندگان جای سوال وجود دارد که چرا باید روغن گیربکس اتومات تیگو را تعویض نمود؟ در پاسخ باید گفت که روغن این گیربکس در ابتدا به رنگ قرمز روشن است و چسبندگی و لزجت بالایی دارد اما به مرور زمان که تحت فشار بالا و دمای بالای گیربکس کار می کند چسبندگی خود را از دست داده و به رنگ سیاه در می اید. در این شرایط به اصطلاح گفته می شود که روغن گیربکس اتومات تیگو فاسد شده است. اگر تعویض روغن گیربکس را به تعویق بیاندازید به علت پایین آمدن چسبندگی روغن عملیات روانکاری و خنک کاری به خوبی انجام نشده و عملا روغن گیربکس به مایعی بی خاصیت بدل می شود. به همین دلیل نیز احتمال آسیب دیدن قطعات حساس گیربکس وجود خواهد داشت.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات تیگو

زمان تعویض روغن به فاکتورهای مختلفی وابسته است. مهمترین فاکتور مسافت طی شده توسط خودرو است که معمولا برای خودروهای تیگو بین 40 تا 60 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. عامل موثر دوم مدت زمانی است که از آخرین تعویض روغن گیربکس خودرو شما می گذرد. معمولا به ازای هر ده هزار کیلومتر یک سال برای تعویض روغن گیربکس در نظر گرفته می شود به عبارت دیگر اگر مسافت مورد نیاز برای تعویض روغن 40 هزار کیلومتر باشد چهار سال و اگر 60 هزار کیلومتر باشد شش سال برای تعویض روغن فرصت دارید و حتی در صورت طی نشدن مسافت مورد نیز می بایست روغن گیربکس اتومات تیگو تعویض شود.

علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات تیگو

منظور از علائم هشدار دهنده نشانه هایی هستند که خبر از خرابی های کوچک در داخل گیربکس می دهند و اگر این نشانه ها پیگیری نشوند به موقع و با عیب یابی دقیق ایراد گیربکس برطرف نگردد ممکن است ظرف مدت کوتاهی خرابی های بزرگتری برای گیربکس پیش بیاید و یا اینکه خرابی مذکور تشدید شود.

  • لرزش گیربکس اتومات تیگو: هر دستگاه مکانیکی معمولا تا اندازه ای لرزش دارد. اینکه چه مقدار لرزش طبیعی است و چه مقدار ان نشانه خرابی در گیربکس است توسط تعمیرکار حرفه ای تشخیص داده می شود اما به هر حال در صورتی که حس کردید لرزش گیربکس اتومات تیگو شما نسبت به قبل تغییر کرده است حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات تیگو مراجعه کنید.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات تیگو: یکی از دلایل زوزه کشیدن در گیربکس اتومات تیگو را می توان به کاهش سطح روغن مربوط دانست. چرا که با کاهش سطح روغن روانکاری مناسب بین چرخ دنده ها انجام نشده و سایش چرخ دنده ها به شکل صدای زوزه کشیدن بروز می کند. در این مواقع بهتر است هر چه سریعتر روغن گیربکس خود را فول کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیگو: در صورتی که گاز هرز خوردن خودرو به گیربکس اتومات تیگو مربوط باشد قسمتی که ایراد دارد معمولا کلاچ گیربکس است. این ایراد می توان به شکل سایش کلاچ باشد و یا اینکه به علت کاهش فشار روغن در گیربکس کلاچ به خوبی اتصال محور انتقال قدرت را برقرار نکند.
  • تقه زدن گیربکس اتومات تیگو: دلایل متعددی برای تقه زدن گیربکس اتومات تیگو نیز ذکر گردیده است. از جمله این دلایل می توان به خرابی توربین یا اویل پمپ گیربکس و یا وجود قطعه یا ذره خارجی در گیربکس اشاره کرد. همچنین گاهی اوقات خرابی شیربرقی ها نیز صدا تقه زدن تولید خواهد کرد.
  • گیر کردن اهرم دنده گیربکس اتومات تیگو: اگر در تعویض دنده دچار مشکل می شوید این می تواند نشانه ای از خرابی در داخل گیربکس اتومات تیگو باشد. حال فرقی نمی کند که این اشکال گیر کردن دنده باشد یا در رفتن دنده و خلاصی خود به خودی گیربکس در هر صورت باید ایراد را بررسی و برطرف کنید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات تیگو

برای اینکه گیربکس اتومات تیگو مدتی طولانی تر با حداکثر راندمان کار کند می بایست سرویسهای نگهداری آن را به موقع به انجام برسانید. مهمترین سرویسها و اقداماتی که برای نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتومات تیگو می بایست مد نظر قرار داد بدین شرح هستند:

  • تعویض روغن گیربکس اتومات تیگو: دوره تعویض روغن گیربکس به عوامل مختلفی مانند مسافت طی شده یا مدت زمان استفاده از روغن و یا نحوه استفاده از خودرو و فشاری که گیربکس اتومات تیگو تحمل می کند مربوط است. همچنین ممکن است فشار بالایی که در برخی خرابی ها به گیربکس وارد می آید سبب شود که خیلی زودتر از موعد نیاز به تعویض روغن پیدا کنید.
  • مطالعه دفترجه راهنمای خودرو: هیچ کس بهتر از کمپانی سازنده نمی داند که چه سرویسهای ویژه و بخصوصی برای حفظ گیربکس اتومات تیگو شما مورد نیاز است. لذا توصیه می شود برای یک بار هم که شده دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و نکات مد نظر طراح گیربکس اتومات تیگو را به خاطر بسپارید.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات تیگو: در بازدید ظاهری گیربکس اتومات تیگو موارد متعددی چک می شود که برای حفظ سلامت گیربکس ضروری است. مهمترین این موارد نشتی گیربکس و سطح و کیفیت روغن گیربکس و صدا و لرزش گیربکس اتومات تیگو هستند. بهتر است بازدید دوره ای را در فواصل یک تا سه ماهه و در تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات تیگو به انجام برسانید.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات تیگو: علاوه بر کیفیت روغن و چسبندگی آن تمیزی روغن نیز اهمیت زیادی دارد. بویژه اگر ذرات ریز یا براده های کوچک در داخل روغن گیربکس موجود باشد فیلتر روغن نقش زدودن این کثیفی ها را بر عهده داشته و لذا باید نسبت به تعویض به موقع آن اقدام شود. دوره تعویض فیلتر روغن را معمولا با تعویض روغن گیربکس برابر در نظر می گیرند. بدین ترتیب هم روغن و هم فیلتر روغن گیربکس اتومات تیگو در یک زمان تعویض خواهد شد.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات تیگو: بسیار ضروری است که کوچکترین عیب موجود در گیربکس اتومات تیگو خود را به اطلاع تعمیرکار حرفه ای این گیربکس برسانید تا با عیب یابی و کارشناسی دقیق از تعمیرات پر هزینه اجتناب شود.
  • رانندگی مناسب برای نگهداری از گیربکس اتومات تیگو: هر قدر حرکات پر شتاب و فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز در رانندگی بیشتر باشد استهلاک گیربکس اتومات تیگو نیز افزایش خواهد یافت. لذا بهتر است حدالمقدور با سرعت مطمئنه حرکت کنید. همچنین سرعت بالا در شرایط پر فشار مانند جاده سربالایی یا پر پیچ و خم می تواند فشار وارده بر گیربکس اتومات تیگو را افزایش دهد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات تیگو

برای مشخص کردن هزینه تعمیر گیربکس خودرو خود ابتدا باید به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات تیگو مراجعه کنید تا گیربکس توسط کارشناسان زبده ما با دستگاه های پیشرفته مورد بازبینی و کارشناسی دقیق قرار گیرد. سپس مشخص می شود که چه قطعاتی نیاز به تعمیر دارند و چه قطعاتی نیز باید تعویض شوند. در این زمان می توان هزینه تعمیر گیربکس اتومات تیگو را معین نمود. در مجموعه پاور گیربکس با کاهش حاشیه سود و همچنین افزایش دقت در عیب یابی سعی شده که اولا در زمان تعمیر ایرادات گیربکس اتومات تیگو به درستی تشخیص داده شده و رفع گردند و در ثانی با استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت طول عمر مفید گیربکس اتومات تیگو افزایش یافته و هزینه تعمیر آن نیز به حداقل برسد.

تعمیر اضطراری گیربکس اتومات تیگو

در شرایطی که خودرو از کار افتاده باشد و امکان انتقال آن به مرکز تعمیر گیربکس اتومات تیگو دشوار باشد شاید بتوان با به کار بستند چند راهکار ساده که در این بخش بیان خواهد شد ایراد گیربکس اتومات تیگو را موقتا رفع کرده و خودرو را راه اندازی نمود. به یاد داشته باشید که اولا حتی در صورت رفع موقت ایراد بهتر است برای تعمیر اساسی و عیب یابی دقیق به تعمیرگاه گیربکس اتومات تیگو مراجعه کنید و در ثانی اگر خورو راه اندازی شد اما لرزش و صدای زیادی از ناحیه گیربکس اتومات تیگو حس نمودید بهتر است خودرو را حرکت نداده و از جرثقیل برای انتقال آن به تعمیرگاه مجاز استفاده کنید.

  • خودرو خود را خاموش کرده و بست باتری را بردارید.
  • پس از پنج دقیقه بست باتری را متصل کرده و بدون فشردن پدال گاز و در وضعیت دنده خلاص خودرو را روشن کنید و اجازه دهید سی ثانیه در جا کار کند.
  • حال باید خودرو را خاموش کنید و سی ثانیه صبر کرده مجددا خودرو را روشن کنید و این فرایند خاموش و روشن کردن را سه مرتبه تکرار کنید.
  • حال تنظیم مجدد گیربکس اتومات تیگو انجام شده است و می توانید به آرامی حرکت نمایید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات تیگو

گیر کردن گیربکس اتومات تیگو در دنده پارک نشانه چه خرابی هایی می تواند باشد؟

خرابی در سیستم روغن گیربکس یا خرابی در ترمز  یا سیستم برقی مهمترین عواملی هستند که ممکن است به گیر کردن گیربکس اتومات تیگو در دنده پارک بیانجامند. در این مواقع بهتر است راهکارهای ساده بخش تعمیر اضطراری گیربکس اتومات تیگو را امتحان کنید چرا که با این راهکارها برخی اوقات موقتی مشکل گیربکس خودرو شما رفع خواهد شد.

وضعیت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات تیگو به چه حالتی گفته می شود و در این وضعیت چکار باید انجام داد؟

به وضعیتی که ایرادی بوجود آمده که آلارم آ در کامپیوتر گیربکس اتومات تیگو ایجاد شده باشد و به صورت خودکار گیربکس در وضعیت دنده سه قفل شده باشد حالت اضطراری دنده سه گفته می شود. در این حالت نیز ممکن است بتوانید با بکار بستن راهکارهای بخش تعمیر اضطراری گیربکس اتومات تیگو مشکل را رفع کنید.

لرزش گیربکس اتومات تیگو معمولا به چه دلیلی رخ می دهد؟

یکی از دلایلی که برای لرزش گیربکس اتومات تیگو ذکر می شود شل بودن اتصالات گیربکس است. مخصوصا اگر برای تعمیر گیربکس اتومات تیگو از تعمیرگاه غیر مجاز خدمات گرفته باشید ممکن است اتصالات آن به خوبی سفت نشده و گس از مدتی گیربکس اتومات تیگو شما دچار لرزش شود.

آیا گیربکس اتومات تیگو نیاز به تعویض روغن دارد؟

تعویض روغن گیربکس اتومات تیگو در دوره های 40 تا 60 هزار کیلومتری به انجام می رسد. همواره توصیه می شود که در زمان تعویض روغن گیربکس نسبت به تعویض فیلتر روغن گیربکس نیز اقدام شود چرا که با این کار هم روغن و هم فیلتر روغن عوض شده و از سلامت روغن مورد استفاده اطمینان پیدا می کنید.

گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیگو به چه نحوی ممکن است ناشی از خرابی فیلتر روغن باشد؟

در صورتی که روزنه های فیلتر روغن گیربکس اتومات تیگو مسددو شده باشند روغن به خوبی جریان گیدا نکرده و در نتیجه مجموعه گیربکس با افت فشار روغن مواجه خواهد شد. حال با توجه به تاثیری که فشار روغن بر عملکرد کلاچ دارد اتصال استاندارد در کلاچ نیز به علت افت فشار روغن گیربکس انجام نخواهد شد و لذا حالتی پیش می آید که با فشردن پدال گاز سرعت خودرو افزایش نمی یابد و به اصلاح گفته می شود که خودرو دچار ایراد گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تیگو شده است.

سه سرویس اصلی و مهم در نگهداری گیربکس اتومات تیگو چه مواردی هستند؟

در بخش سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات تیگو موارد مختلفی ذکر شده اما به طور خلاصه می توان تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن و بازدید دوره ای را از جمله مهمترین اقدامات برای نگهداری گیربکس اتومات تیگو برشمرد.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند گیربکس اتومات تیگو نیاز به تعویض روغن در مسافت های مشخص دارند؟

البته مسافت دقیق برای تعویض روغن هر گیربکسی متفاوت است اما همه انواع گیربکسهای اتوماتیک که از روغن  استفاده می کنند در صورت فاسد شدن آن دقیقا مشابه گیربکس اتومات تیگو نیاز به تعویض روغن پیدا خواهند کرد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک چری آریزو ۵
تعمیر گیربکس اتوماتیک چری آریزو ۶
تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۵
تعمیر گیربکس اتوماتیک چری تیگو ۷
تعمیر گیربکس چری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا