پاورگیربکس / تعمیر گیربکس جک s5

تعمیر گیربکس جک s5

تعمیر گیربکس جک s5

تعمیر گیربکس جک s5 الزما باید در تعمیرگاه تخصصی و مطابق با استانداردهای کمپانی سازنده به انجام برسد. بدین منظور می بایست با دستگاه های روز دنیا عیب یابی دقیق در ابتدا به انجام برسد و پس از مشخص شدن قطعات معیوب در خصوص تعمیر یا تعویض آنها تصمیم گیری انجام شود. در نهایت نیز می بایست اتصالات جعبه دنده با گشتاور استاندارد سفت شود و بدین ترتیب تا سالها نیاز به تعمیر دوباره پیدا نخواهید کرد.

معرفی مشخصات جک s5

جک s5 محصولی جدید از کرمان موتور است که از سال 1400 تا کنون در کشور تولید می شود. موتور چهار سلندر این خودرو 171 اسب بخار قدرت تولید می کند و می تواند به گشتاور حداکثر 251 نیوتن متر دست یابد. حداکثر سرعت این شاسی بلند جمع و جور نیز به 190 کیلومتر بر ساعت می رسد. در این خوردو هم گیربکس دبل کلاچ یا دو کلاچه نصب است و هم گیربکس منوال یا دستی که در نمونه دستی به شدت ضعف خرابی شفت های ورودی و خروجی را دارد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات جک s5

برای اینکه بدانید هزینه تعمیر جعبه دنده خودرو شما چه مقدار می شود ابتدا باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید تا توسط کارشناس اموزش دیده و با دستگاه های پیشرفته قطعات معیوب در جعبه دنده شناسایی شوند. سپس کارشاسان ما مشخص خواهند کرد که چه قطعاتی نیاز به تعمیر دارند و چه قطعاتی باید تعویض شوند. در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که حتی المقدور قطعات آسیب دیده تعویض نشوند اما گاهی تعمیر یا ممکن نیست و یا به قدر هزینه دارد که ترجیح بر تعویض قطعه خواهد بود. قاعدتا هر راننده ای تمایل دارد که هزینه کمتری برای تعمیرات مختلف بپردازد اما باید در نظر داشته باشید که اولویت نخست باید کیفیت بالای خدمات باشد چرا که اگر کوتاهی در عیب یابی یا انجام فرایند تعمیر رخ دهد یا استفاده از قطعات کم کیفیت باعث کاهش هزینه تعمیرات گردد در عمل شما به زودی نیاز به تعمیرات دوباره خواهید داشت و در نهایت هزینه بیشتری را باید بپردازید و زمان شما نیز به هدر خواهد رفت.

روغن گیربکس اتومات جک s5

روغن در جعبه دنده این خودرو نقشهای متفاوتی را بر عهده دارد. از یک سو عملکردهایی مانند تعویض دنده و کلاچ گرفتن به واسطه روغن به انجام می رسد. از سوی دیپر خنک کاری و روانکاری در جعبه دنده تنها به واسطه روغن کافی و با کیفیت امکان پذیر است. اگر سطح روغن کاهش یابد یا کفیت آن از دست رفته باشد سطوح چرخ دنده ها با فشار بالا به هم ساییده می شوند و در نتیجه امکان انبالانسی انها یا آسیب دیدن بلبرینگها نیز وجود خواهد داشت. همچنین اگر خنک کاری به موقع و به میزان لازم به انجام نرسد با بالا رفتن دمای جعبه دنده قطعات حساس در معرض خرابی قرار خواهند گرفت.پس همواره باید حواستان به روغن جعبه دنده باشد.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات جک s5

منظور از تعمیرات اضطراری در واقع تعمیر نیست بلکه روشی است که موقع ایراد ایجاد شده در جعبه دنده را برطرف می کند تا خودرو قادر به حرکت شده و بتوانید در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه و با عیب یابی دقیق منشا ایراد را برطرف کنید. در صورتی که جعبه دنده خودرو شما از کار افتاده باشد و دسترسی به تعمیرکار حرفه ای نداشت =ه باشید می توانید مطابق با برنامه زیر عمل نمایید:

  • در شرایطی که فشار زیادی به خودرو وارد آمده و حدس می زنید که ممکن است گیرپاژ کردن جعبه دنده به علت فشار کاری بالا و دمای بیش از حد باشد می توانید خودرو را به مدت یک تا دو ساعت خاموش کنید و اجازه دهید به آهستگی به دمای محیط برسد. سپس استارت زده و حرکت نمایید و در اولین فرصت خودرو را به تعمیرگاه مجاز انتقال دهید تا ایراد اصلی رفع شود.
  • اگر مشکل به روش فوق حل نشد ممکن است خطاهای کامپیوتری علت از کار افتادن جعبه دنده خودرو باشند. برای رفع این خطاها ابتدا خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید تا خطاهای موقتی کامپیوتر ریست شوند.
  • پس از گذشت حدود 5 دقیقه می توانید بست باتری را مجددا وصل نمایید چرا که خطاهای موقتی اکنون پاک شده و حالا باید تنظیمات کامپیوتری را انجام دهید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و بدون اینکه پدال گاز را فشار دهید استارت بزنید و اجازه دهید که خودرو شما در حالت درجا 30 ثانیه کار کند.
  • سپس خودرو را به مدت سی ثانیه دیگر خاموش کنید و این فرایند روشن و خاموش کردن 30 ثانیه ای خودرو را سه مرتبه تکرار کنید تا تنظیمات کامپیوتری به انجام برسد.
  • اکنون می توانید دنده را در وضعیتی که نیاز دارید قرار داده و به آرامی حرکت کنید.
  • به یاد داشته باشید که در هر شرایطی چه بعد از تعمیرات اضطراری چه قبل از نیاز به چنین تعمیراتی اگر کار کردن جعبه دنده با تنشی زیاد و سر و صدای غیر عادی همراه بود یا ماشین در حین حرکت دچار لرزش شد باید خودرو را خاموش کرده و به وسیله جرثقیل به تعمیرگاه مجاز انتقال دهید.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک جک s5

فیلتر روغن از آنجا که وظیفه جداسازی کثیفی ها و ذرات معلق در روغن را بر عهده دارد می تواند از بسیاری از خرابی ها و اختلالات در عملکرد جعبه دنده پیشگیری کند. روزنه های بسیار ریز این فیلتر اجازه عبور براده ها کوچک را نخواهند داد اما در صورتی که این روزنه ها به مرور زمان مسدود شوند و به موقع نسبت به تعویض فیلتر روغن اقدام نشود ایراد دیگری پیش می آید و آن افت فشار روغن جعبه دنده است. در این شرایط نیزعملکرد بخشهای مختلف جعبه دنده مختل خواهد شد.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات جک s5

نشانه های هشدار دهنده علامتهایی هستند که منشا آنها خرابی یکی از قطعات جعبه دنده می باشد. اگر این نشانه ها را بشناسید و به موقع نسبت به رفع آنها اقدام نمایید از تعمیرات پر هزینه در امان خواهید بود و هماوره می توانید از عملکرد استاندارد و کیفیت بالای جعبه دنده دو کلاچه جک s5 لذت ببرید. اما در صورتی که پیگیری این نشانه ها را به تعویق بیاندازید یا دیر متوجه انها شوید ممکن است آسیب وارده به مرور زمان تشدید شده و حتی سایر قطعات نیز در معرض خرابی های شدید قرار بگیرند. مهمترین نشانه های هشدار دهنده به شرج زیر هستند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات جک s5: در این خودرو به شدت زوزه در گیربکس می افتد و صدا ناهنجار ایجاد شده آسایش راننده را سلب خواهد کرد. دلیل روزه کشیدن را نیز می توان به خرابی یکی از بلبرینگها مربوط دانست. همچنین ممکن است به علت کاهش سطح روغن و در نتیجه افزایش اصطکاک بین چرخ دنده ها صدای زوزه کشیدن به گوش برسد.
  • دنده پرانی گیربکس اتومات جک s5: دنده پرانی یا جا به جایی نامتناسب دنده ها در این خودرو متداول است.
  • صدای غیر عادی گیربکس اتومات جک s5: صدای غیر عادی می تواند به اشکال مختلف روی دهد گاهی در وضعیتی خاص صدای غیر عادی بیشتری را می تواند حس کرد معمولا در این خودرو در دنده 1 و 2 مخصوصا جعبه دنده صدای زیادی دارد.
  • دمای بیش از حد گیربکس اتومات جک s5: دما باای یکی از مهمترین عوامل خرابی در جعبه دنده به شمار می رود و ضعف عمده در گیربکس های دبل کلاچ نیز این است که سیستم خنک کاری خودرو دچار ایراد می شود که این ایراد حتی می تواند باعث قاطی شدن آب و روغن شود و این مسئله از یک سو آسیب جدی به جعبه دنده دبل کلاچ می رساند و از سوی دیگر موجب خرابی و آسیب جدی در ولو بادی یا همان ساعت خواهد شد.
  • عدم کشش در گیربکس اتومات جک s5: از دیگر علائم هشدار دهنده عدم کشش مناسب در خودرو است. مخصوصا اگر بار سنگین در خودرو باشد یا در جاده های با شیب بالا این ایراد بیشتر رخ خواهد داد. عدم کشش می تواند به علت طی شدن عمر صفحه کلاچ باشد که به خوبی درگیری نشده و نمی تواند نیروی موتور را به چرخها انتقال دهد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات جک s5: در شرایطی که راننده پدال گاز را فشار می دهد اما خودرو شتاب نمی گیرد در اصطلاح گفته می شود که ایراد گاز هرز خورد پیش آمده است. درگیر نشدن کلاچ ماشین مخصوصا در ابتدای حرکت موجب گاز هرز خوردن می گردد.
  • پس زدن ماشین: اگر در سربالایی ها موقع ایست کامل ماشین با اینکه در حالت درایو است رو به عقب می آید جعبه دنده خودرو شما دچار ایراد است و باید به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید تا از تشدید ایراد ایجاد شده جلوگیری شود.
  • روشن شدن چراغ گیربکس اتومات جک s5: چراغ چک در این خودرو در واقع چراغ چرخ دنده زرد رنگ است که روشن شدن آن نشانه وجود خرابی در جعبه دنده خواهد بود. باید در نظر داشته باشید که حتی اگر روشن شدن این چراغ موقتی باشد نیز باید این نشانه را جدی بگیرید و برای رفع آن هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید.
  • لرزش گیربکس اتومات جک s5: در صورتی که از خدمات فنی تعمیرگاه غیر مجاز استفاده کرده باشید ممکن است به علت شل شدن اتصالات در اثر عدم رعایت استانداردهای مربوطه جعبه دنده خودرو شما دچار لرزش شود. در این شرایط اگر هر چه سریعتر در تعمیرگاه مجاز و با گشتاور استاندارد اتصالات جعبه دنده را سفت نکنید بسیاری از قطعات در معرض خرابی قرار خواهند گرفت.
  • بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک جک s5: ملاحظه بوی سوختگی در جعبه دنده می تواند ناشی از آمپر کشیدن قطعات برقی باشد که روکش سیم کشیهای مربوطه را داغ کرده و بوی نا مطلوب به مشام برسد. همچنین ممکن است ایراد از دمای بیش از جعبه دنده و در نتیجه داغ شدن روغن و سایر قطعات نشات گرفته باشد. در هر دو صورت ابتدا برای بیست تا سی دقیقه خودرو را خاموش کنید تا قطعات مزبور به دمای محیط برسند و سپس اگر بوی سوختگی برطرف شد به آرامی به سمت تعمیرگاه حرکت نمایید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک جک s5

اگر می خواهید بدانید دقیقا چه زمانی برای تعویض روغن جعبه دنده ماشین شما توسط کمپانی سازنده در نظر گرفته شده است می توانید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید. کارشناسان بین 40 تا 50 هزار کیلومتر را معمولا مناسب می دانند اما باید دانست که نحوه استفاده شما از جعبه دنده و کیفیت روغن مصرفی و حتی شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آنجا رانندگی می کنید نیز در طول عمر روغن جعبه دنده تاثیر گذار خواهند بود.

چه زمانی فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک جک s5 را عوض کنیم؟

قطعا برای فیلتر روغن نیز نمی تواند زمان دقیق را به عنوان طول عمر بیان کرد. اما تجربه نشان داده که در شرایط استاندارد بهتر است در هر بار که روغن جعبه دنده تعویض می شود نسبت به تعویض فیلتر روغن نیز اقدام شود. اما گاهی برخی خرابی ها سبب می شود که ذرات براده زیادی در روغن به صورت معلق وجود داشته باشد و در نتیجه فیلتر روغن زودتر از موعد دجار ایراد شود که توصیه می شود در این مواقع نیز برای اطمینان بیشتر فیلتر روغن جعبه دنده خود را تعویض نمایید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک جک s5

قطعا مهمترین عامل برای استفاده طولانی مدت و با کفیت از جعبه دنده اتوماتیک خودرو نحوه سرویس و نگهداری راننده است. هر چه بهتر با سرویسهای مربوطه و توصیه های کارشناسان آشنا باشید و این موارد را به کار ببندید کمتر نیاز به مراجعه به تعمیرگاه پیدا خواهید کرد. مهمترین مواردی که در قالب برنامه نگهداری از گیربکس اتوماتیک جک s5 ارائه شده به شرح زیر هستند:

  • تاثیر ریگ و لاستیک: رینگ و لاستیک با توجه به اینکه آخرین بخش از زنجیره انتقال قدرت موتور به چرخ ها محسوب می شوند در صورتی که از اندازه استاندارد بهرمند نباشند نسبت دور و گشتاور انتقالی تغییر کرده و در نتیجه فشار مضاعفی بر جعبه دنده خودر وارد خواهد امد. بنابرین توصیه می شود همواره از رینگ و لاستیک متعارف و در محدود استاندارد استفاده شود.
  • بازدید دوره ای: در بازدید دوره مهمتری عاملهای تاثیر گذار در عمکرد جعبه دنده بررسی شده و کوچکترین معایب نیز خیلی راحتتر از شرایط عادی کشف می گردند. بدین منظور می بایست به طور متوسط هر سه ماه یکبار به تعمیرگاه مراجعه کنید و از تعمیرکار بخواهید ابتدا در شرایطی که خودرو کاملا گرم است مواردی مانند نشتی و صدا و لرزش و دمای جعبه دنده را بسنجد. در مرجله بعدی نیز خودرو را خاموش کرده اجازه دهید کاملا سرد شود و در این وضعیت به بررسی سطح و کیفیت روغن جعبه دنده و همچنین شل یا سفت بدون اتصالات آن بپردازید.
  • تعویض روغن: منظور از چک کردن کیفیت روغن بررسی دو پارمتر لزجت و رنگ روغن است. روغن سالم به رنگ قرمز روشن بوده و لزجت یا چسبندگی نسبتا بالایی دارد حال آنکه اگر روغن فاسد شده باشد رنگ آن کاملا سیاه شده و چسبندگی ان نیز کاهش محسوسی خواهد داشت.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده: هر گونه تغییر در صدا یا لرزش یا عملکرد جعبه دنده در هنگام تعویض دنده یا در سرعتهای بالا می تواند نشانه ای از وجود خرابی در یکی از قطعات باشد و برای عیب یابی دقیق می بایست هر چه زودتر به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن یک قطعه تعویضی است و نمی توان با روشهای متداول در تعمیرگاه های غیر مجاز مانند گازوئیل شویی و… این قطعه را دوباره اماده استفاده نمود. لذا توصیه می شود اگر می خواهید خیالی آسوده داشته باشید حتما در هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید.
  • نصب تجهیزات اضافه: به طور کلی هر گونه تجهیزات اضافه و غیر متعارفی که در خودرو به کار بگیری به بخشی از سیستم حرکتی خودرو آسیب وارد خواهد اورد. به عنوان مثال بهرمندی از سیستم های صوتی و تصویری پر مصرف در کنار استفاده از لامپهای نئون پر مصرف می تواند ماشین شما را با افت ولتاژ مواجه کرده و در نتیجه برق کافی برا عملکرد شیربرقی ها نیز فراهم نگردد و این این قطعات در معرض خرابی قررا بگیرند.
  • رانندگی اصولی: حرکت در ترافیکهای سنگین یا حرکت سریع در شرایط دشواری مانند سربالایی های تند و وضعیت فول بار خودرو می تواند فشار زیادی را به جعبه دنده خودرو شما وارد آورد.
  • پرهیز از بکسل کردن خودروهای سنگین: این خودرو به منظور بکسل کردن سایر خودروهای طراحی نشده و قاعدتا بکسل کردن خودروهای سنگین مخصوصا حرکت با سرعت بالا در این شرایط می تواند به افزایش استهلاک جعبه دنده بیانجامد.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک جک s5

آیا برای تعویض روغن جعبه دنده نیاز به برنامه زمان بندی ثابت و مشخصی وجود دارد؟

خیر با توجه به اینکه شرایط محیطی و نگهداری راننده تاثیر زیادی بر کیفیت روغن دارند نباید به مسافت اعلام شده توسط کمپانی سازنده یا تعمیرگاه مختلف بسنده کرد. بلکه ازن مسافت یک حداکثر معرفی شده است که شرایط محیطی می تواند این زمان را کوتاه تر کند.

آیا رانندگان خودرهای هیبریدی نیز روغن جعبه دنده خود را به ناچار در دوره های خاص باید عوض کنند؟

هر چند خودروهای هیبریدی معمولا از تکنولوژی ساخت قدرتمندتری بهره می برند اما این خودروها نیز به مرور زمان نیاز به تعویض روغن جعبه دنده پیدا خواهند کرد.

تقه زدن جعبه دنده به چه علتی رخ می دهد؟

معمولا ممکن است یکی از شیربرقی ها خراب شده باشد. همچنین امکان وجود تنش مکانیکی نیز در بین چرخ دنده ها وجود دارد.

در هنگام بروز وضعیت اضطراری دنده سه این حالت را چطور باید رفع کنیم؟

وضعیت اضطراری دنده سه یعنی قفل شدن ماشین در دنده سه به علت محافظت از قطعات حساس سیستم انتقال نیرو در خودرو. برای رفع چنین وضعیتی بهتر است مطابق با بخش تعمیرات اضطراری رفتار کنید یا با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس گرفته و از مشاوره فنی رایگان کارشناسان ما بهره ببرید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس جک
تعمیر گیربکس جک j4
تعمیر گیربکس جک j5
تعمیر گیربکس جک s3
تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام x22
تعمیر گیربکس برلیانس h320

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا