پاورگیربکس / تعمیر گیربکس لیفان x60

تعمیر گیربکس لیفان x60

تعمیر گیربکس لیفان x60

تعمیر گیربکس لیفان x60 با دستگاه های پیشرفته عیب یابی و توسط کارشناسان با تجربه و کارکشته مجموعه پاور گیربکس به انجام می رسد. از جمله دیگر مزایای این مجموعه می توان به استفاده از قطعات اصل و با کیفیت اشاره کرد که پاور گیربکس را به عنوان بهترین تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتومات در تهران مشهور کرده است.

مشخصات لیفان x60

کراس اور تک دیفرانسیل لیفان x60 که مدلهای آن از سال 94 تا 97 در بازار ایران ارائه شده است یک خودرو چینی اما نسبتا با کیفیت است که طرفداران خاص خود را دارد. موتور 4 سیلندر آن 1.8 لیتر گنجایش داشته و می تواند به حداکثر قدرت 126 اسب بخار و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست یابد. گشتاور ماکسیمم این خودرو نیز به 168 نیوتن متر می رسد. مصرف سوخت ترکیبی این کراس اور حدود 8.7 می باشد که نسبت به رقبای ژاپنی و کره ای مصرف بیشتری قلمداد می گردد. این خودرو چینی از گیربکس اتومات CVT دو حالته اسپرت و برقی بهره می برد. شتاب صفرتا صد آن نیز در بهترین حالت تنها 14.5 ثانیه برای رسیدن از سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت محاسبه شده است.

فیلتر روغن گیربکس اتومات لیفان x60

فیلتر روغن قطعه ای است که انتهای مسیر جریان روغن قرار می گیرد تا هر گونه کیثیفی یا ذرات ریزی که در قسمتهای مختلف وجود داشته و همراه به جریان روغن به حرکت در امده اند توسط فیلتر روغن جداسازی شوند. این امر سبب می شود که روغن تمیز در جعبه دنده ماشین شما جریان یابد. دو نوع خرابی در فیلتر روغن امکان دارد. نخست اینکه به مرور زمان و با توجه به ازدیاد ذرات فیلتر شده روزنه های فیلتر روغن مسدود شده باشند. این امر سبب می شود جریان روغن با مشکل مواجه شده و افت فشار روغن عملکرد جعبه دنده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. خرابی نوع دوم به آسیب دیدن روزنه ها مربوط است که باعث خواهد شد ذرات معلق از فیلتر عبور کرده و به قطعات مختلف جعبه دنده راه یابند.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات لیفان x60

هر چند هر راننده ای قاعدتا تمایل دارد که تعمیرات خودرو خود را با کمترین هزینه به انجام برساند اما بسیار مهم است که این کاهش هزینه به چه دلیلی اتفاق می افتد. اگر کیفیت قطعات استفاده شده پایین تر باشد یا اینکه از دستگاه های پیشرفته برای عیب یابی و تعمیر استفاده نشود هر چند در ظاهر شما هزینه کمتری برای تعمیرات پرداخت می کنید اما در واقع اشتباه در انجام تعمیرات یا عیب یابی اشتباه می تواند خرابی های بیشتر و تعمیرات متعدد را در پی داشته باشد که هزینه نهایی شما را نیز افزایش خواهد داد. در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که در اولویت نخست کیفیت خدمات در بالاترین حد حفظ شود و در مرحله دوم با کاهش حاشیه سود حتی المقدور هزینه تعمیرات کاهش یابد.

روغن گیربکس اتومات لیفان x60

روغن یا مایع جعبه دنده نقشی حیاتی در عملکرد و راندمان بالاتر قطعات این دستگاه خواهد داشت. از یک سو تعویض دنده و کلاچ گرفتن و برخی عملکردها توسط فشار روغن به انجام می رسد و از سوی دیگر روانکاری و خنک کاری قطعات تحت فشار و چرخدنده ها توسط روغن به انجام می رسد. اگر روغن کیفیت خود را از دست داده باشد یا به علت نشتی سطح آن کاهش یافته باشد ممکن است هم عملکرد جعبه دنده مختل شود و هم احتمال خرابی های متعدد وجود خواهد داشت. از آنجایی که دمای بالا بلای جان انواع جعبه دنده اتومات به شمار می رود وظیفه روغن در خنک کاری این قطعه را همراه با سیستم خنک کاری خودرو باید جدی پنداشت.

سرویسهای نگهداری و مراقبت گیربکس اتومات لیفان x60

برای نگهداری هر چه بهتر از جعبه دنده خودرو خود می بایست توصیه هایی را که در قالب سرویسهای نگهداری ارائه می شود فرا گرفته و به کار ببندید. این توصیه ها دو نوع ایجابی و سلبی را شامل می شود. منظور از توصیه های ایجابی سرویسهایی است که باید در موعد مقرر به انجام برسد و به رفتارهایی که فشار اضافه بر جعبه دنده وارد می اورند توصیه های سلبی گفته می شود که باید از این رفتار پرهیز شود. مهمترین این موارد بدین شرح هستند:

  • تعویض رینگ و لاستیک: یکی از مسائلی که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد رینگ و لاستیک خودرو است. اگر از رینگ و لاستیک با اندازه های غیر متعارف استفاده کنید نسبت گشتاور انتقالی از موتور به چرخها تغییر کرده و در نتیجه فشاری بیش از حد طراحی شده بر چرخ دنده ها و محور آنها وارد خواهد آمد. در این شرایط استهلاک جعبه دنده بسیار افزایش خواهد یافت.
  • تعویض روغن: در ابتدا که روغن تازه وارد جعبه دنده می شود این روغن قرمز رنگ بودن و چسبندگی آن نیز به خوبی قابل ملاحظه است. اما به مرور زمان و طی چند سال کارکرد تحت فشار زیاد در نهایت رنگ روغن سیاه شده و چسبندگی آن نیز کم و کمتر می شود تا جایی که دیگر قابل استفاده نیست و اگر در این موقع تعویض روغن به تاخیر انداخته شود ممکن است خرابی های متعددی در انتظار شما باشد.
  • نصب تجهیرات اضافه: تجهیزاتی که بنا به سلیقه راننده در خودرو نصب می شود را به طور کلی تجهیزات اضافی می نامند. اگر این تغییرات به صورت خارج از عرف و غیر استاندارد صورت بگیرد می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال برخی رانندگان چراغ های نئون متعدد و سیستم های صوتی و تصویری پر مصرف را بر روی خودرو نصب می کنند که با مصرف بی رویه برق ممکن است کاهش ولتاژ خودرو و در نتیجه اختلال در عملکرد قطعات برقی مانند شیربرقی ها را به همراه داشته باشد.
  • تعویض فیلتر روغن: بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن همان دوره های تعویض روغن است. پس در هر بار تعویض روغن نسبت به عوض کردن فیلتر روغن نیز باید اقدام شود. تعمیراتی مانند گازوئیل شوی و باد گرفتن نمی توانند روزنه های فیلتر روغن را به خوبی تمیز کنند و در زمان کثیف شدن این قطعه حتما باید تعویض شود.
  • مطالعه دفترچه راهنما خودرو: کمپانی سازنده هر خودرویی ممکن است توصیه های منحصر به فردی را بر اساس طراحی خاص خود در نظر داشته باشد که با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو می توانید به نکات مد نظر طراح و سازنده پی ببرید.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات لیفان x60: منظور از بازدید دوره ای مراجعه به تعمیرگاه تخصصی و بررسی پارامترهای تاثیر گذار در عملکرد جعبه دنده است. بدین منظور می بایست هر سه ماه یک بار به تعمیرگاه مراجعه کنید. در بازدی دوره ای ابتدا در حالتی که موتور گرم است مواردی مانند نشتی و دمای بیش از حد و صدا و لرزش اضافه چک می شوند و در ادامه خودرو خاموش می شود و در وضعیتی که کاملا به دمای محیط رسیده موارد دیگری مانند سطح و کیفیت روغن و شل بودن اتصالات مورد بررسی قرار می گیرد.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده: هر گونه تغییری در کارکرد جعبه دنده را می توان به عنوان علامتی از وجود یک خرابی در قطعه یا بخشی از جعبه دنده در نظر گرفت. در صورت مشاهده چنین حالتی می بایست در اولین زمان ممکن به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
  • عدم بکسل کردن خودروهای سنگین: بکسل کردن خودروهای سنگین می تواند سبب شود که فشاری بیش از حد طراحی شده بر جعبه دنده وارد آید و لذا توصیه می شود که همواره یا از بکسل کردن دیگر خودروها مخصوصا خودروهای سنگین پرهیز کنید و یا اینکه در صورتی که ناچار به این کار هستید تا جای امکان سرعت خود را در کمترین حد حفظ کنید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات لیفان x60

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد می بایست تعمیرات جعبه دنده خودرو لیفان x60 حتما در تعمیرگاه تخصصی و تحت نظر کارشناسان مربوطه به انجام برسد. اما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که جعبه دنده قفل شده و امکان حرکت خودرو وجود نداشته باشد. در این شرایط می توانید با انجام روش زیر برخی از ایرادات را موقتا برطرف کنید تا در فرصت مناسب به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید.

  • در شرایطی که جعبه دنده خودرو تحت فشار بالا کار کرده است ممکن است گیرپاژ کردن آن به علت دمای بیش از حد باشد. در این مواقع اگر خودرو را به مدت حدود دو ساعت خاموش کنید و اجازه دهید که آرام آرام به دمای محیط برسد ممکن است مشکل رفع شده و بتوانید خودرو را حرکت دهید.
  • در مواقعی نیز ممکن است تنظیمات کامپیوتری به مشکل برخورده باشد علی الخصوص در زمانی که به تازگی تعمیراتی را روی جعبه دنده انجام داده باشید که می بایست در این شرایط به روش زیر عمل کنید.
  • خودرو را خاموش کنید و به مدت 5 دقیقه بست باتری را بردارید.
  • پس از گذشت مدت مقرر بست باتری را مجددا وصل نموده و دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید.
  • بدون اینکه هیچ دکمه و اهرمی مخصوص پدال گاز را بفشارید استارت بزنید.
  • اجازه دهید سی ثانیه ماشین درجا کار کند. سپس سی ثانیه خودرو را خاموش کنید.
  • فرایند روشن و خاموش کردن را سه مرتبه تکرار کنید.
  • اکنون که تنظیمات مجدد نیز انجام شده می توانید به آرامی حرکت نمایید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک لیفان x60

کمپانی سازنده بر اساس مسافت طی شده معمولا زمانی را برای تعویض روغن جعبه دنده در نظر می گیرد که در مورد لیفان x60 معمولا مسافت 40 تا 50 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. همچنین اگر مدتی طولانی از زمان تعویض روغن شما گذشته باشد و به این مسافت نرسیده باشید نیز لازم است نسبت به تعویض روغن جعبه دنده اقدام شود که این زمان معمولا بین 4 تا 5 سال در نظر گرفته می شود. همچنین باید در نظر داشت که نحوه رانندگی و شرایط محیطی و کیفیت روغن مصرفی نیز می توانند در زمان تعویض روغن جعبه دنده خودرو شما تاثیر گذار باشند.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات لیفان x60

جعبه دنده اتومات دستگاهی پیشرفته است که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و در صورتی که یکی از قطعات خراب شود عملکرد سایر قطعات نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه امکان خرابی برای سایر قطعات نیز وجود خواهد داشت. برای اینکه دچار تعمیرات پر هزینه و زمانبر نشوید بهتر است نشانه های هشدار دهنده را جدی گرفته و در صورت مشاهده هر یک از انها نسبت به عیب یابی و رفع ایراد ایجاد شده اقدام کنید.

  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک لیفان x60: از جمله عواملی که به تقه زدن جعبه دنده منتهی خواهد شد خرابی شیربرقی هاست. علی الخصوص در زمانی که تنها هنگام تعویض یک دنده خاص ایراد تقه زدن حس می شود می توان حدس زد که شیربرقی دنده مورد نظر دچار خرابی شده است.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک لیفان x60: آنبالانسی چرخ دنده ها از جمله خطرناکترین عواملی است که به لرزش جعبه دنده منتهی می شود. ایراد در سیستم روغن و توربین  اویل پمپ نیز از مواردی ست که ممکن است به لرزش ختم گردد. همچنین شل شدن اتصالات نیز از جمله سایر مواردی است که لرزش جعبه دنده را در پی دارد و ایراد اصلی در عیب یابی دقیق قابل تشخیص خواهد بود.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک لیفان x60: هر دستگاهی که فشار مکانیکی را تحمل می کند معمولا صدایی شبیه به زوزه کشیدن دارد که این صدا می تواند کاملا طبیعی باشد اما اگر از حد نرمال و همیشگی خود خارج گردد می تواند نشانه وجود خرابی در جعبه دنده باشد. نکته مهم این است که کمترین تغییر در صدای جعبه دنده را به موقع تشخیص دهید و دقت لازم را در این خصوص همواره داشته باشید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک لیفان x60: هر گونه روشن شدن چراغ چک حتی اگر به صورت موقتی باشد می تواند نشانه وجود خرابی در یکی از قطعات باشد. پس حتی اگر مدت کوتاهی چراغ چک روشن بوده و سپس خود به خود خاموش گردد نیز باید این وضعیت را جدی گرفته و برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک لیفان x60: شاید گاهی اوقات ایراد گاز هرز خوردن را بتوان به وجود مشکل در سیستم برقی یا موتوری ماشین مربوط دانست اما اغلب اوقات ایراد به عدم اتصال مناسب در کلاچ مربوط است که این مسئله نیز خود دو منشا می تواند داشته باشد. ممکن است صفحات کلاچ دچار ساییدگی بیش از حد شده باشد و یا اینکه فشار روغن در جعبه دنده کاهش یافته باشد. البته اگر گاز هرز خوردن موقتی باشد ممکن است یکی از قطعات سیستم روغن نیز آسیب دیده باشد.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک لیفان x60

در مواقعی که هزینه تعمیر زیاد شود معمولا برای رانندگان این سوال پیش خواهد آمد که آیا بهتر نیست به جای تعمیرات زمان بر کل جعبه دند را تعویض کنیم؟ معمولا هنگامی که هزینه تعمیرات به اندازه دو سوم هزینه تعویض باشد تصمیم گرفته می شود که جعبه دنده تعویض گردد. اما گاهی نیز آسیب دیدگی و خرابی جعبه دنده به نحوی است که قطعات مختلف دچار آسیب جزئی شده باشند. در این مواقع ممکن است با هزینه ای معقول بتوانید جعبه دنده را تعمیر کنید اما قطعاتی که آسیب جزئی دیده اند در آینده نزدیک خراب شده و تعمیرات پی در پی را برای شما به همراه خواهد داشت. بهتر است در زمانی که خرابی های جدی برای جعبه دنده پیش می اید از کارشناس مربوطه بخواهید که کارآمدی سایر قطعات را نیز بسنجد و مشخص کند آیا امکان دارد در آینده خرابی های بیشتری در پی باشد یا خیر.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتوماتیک لیفان x60

آیا گیربکس اتوماتیک لیفان x60 نیاز به برنامه مشخص تعویض روغن دارد؟

بنا به مسافت طی شده هر 40 تا 50 هزار کیلومتر می بایست روغن جعبه دنده این خودرو تعویض شود. این مسافت دقیق نیست و به عواملی مانند نحوه رانندگی و کیفیت روغن مورد استفاده و شرایط محیطی وابسته خواهد بود.

تقه زدن جعبه دنده اتومات به چه علتی رخ می دهد؟

 مهمترین و متداولترین دلیل برای تقه زدن معمولا به خرابی یکی از شیربرقی ها مربوط می شود. بسته به این که نحوه تقه زدن چگونه باشد و در چه زمان این صدا بیشتر بروز کند می تواند علت تقه زدن را حدس زد.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و در صورت وقوع چه کاری باید انجام داد؟

وضعیتی که برای حفاظت از بخشهای حساسی مانند شیربرقی ها ساعت توربین و چرخ نده ها رخ می دهد و ماشین در دنده سه قفل می گردد تا دور موتور از اندازه خاصی بیشتر نشود را وضعیت اضطراری دنده سه می گویند. برای برطرف کردن این وضعیت می توان مطابق با روشی که در بخش تعمیرات اضطراری بیان شد عمل کرد.

آیا خودرهای هیبریدی نیز همانند لیفان x60 نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خواهند داشت؟

بله در خودروهای هیبریدی نیز مانند دیگر انواع ماشین های اتوماتیک با توجه به فشار بالایی که در جعبه دنده وجود دارد نیاز به تعویض روغن نیز وجود خواهد داشت.

گیر کردن ماشین در دنده پارک چه علتی دارد و چطور می توان این حالت را رفع کرد؟

معمولا خرابی یکی از قطعات در سیستم روغن جعبه دنده و یا خرابی در سیستم ترمز یا سیستم برق خودرو می تواند به قفل شدن در دنده پارک منتهی شود که در این شرایط نیز به کار بستن روش تعمیرات اضطراری که در این مقاله تشریح شد می تواند مفید باشد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس لیفان
تعمیر گیربکس لیفان 520
تعمیر گیربکس لیفان 620
تعمیر گیربکس لیفان 820
تعمیر گیربکس لیفان x50

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا