پاورگیربکس / تعمیر گیربکس تویوتا

تعمیر گیربکس تویوتا

شرکت سازندهتویوتا
کشور سازندهژاپن
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکسگیربکس تویوتا
جدول مشخصات گیربکس تویوتا
تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا

تعمیر گیربکس تویوتا

تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا حتما باید توسط نیروهای آموزش دیده و مطابق با استاندارد های کمپانی سازنده انجام شود. بدین منظور بهتر است از خدمات تخصصی تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک استفاده کنید. به کار گرفتن سرویسهای نگهداری می تواند طول عمر جعبه دنده خودرو شما را افزایش دهد.همچنین آشنایی به نشانه های هشدار دهنده و آشنایی با روش تعمیرات اضطراری نیز می تواند برای رانندگان این خودرو مفید باشد که در این مقاله این موارد تشریح خواهد شد.

تویوتا اتومات در ایران

تویوتا یکی از معتبرترین شرکتهای خودروسازی در سطح دنیا به شمار می روند که با توجه به پیشینه درخشان خود در صنعت خودرو سازی توانسته در اغلب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه حضوری پر رنگ داشته باشد. بسیاری از خودروهای اتوماتیک این شرکت در کشور ما نیز تردد می کنند که از ان جمله می توان به تویوتا هایلوکس اتومات، کمری اتوماتیک، تویوتا یاریس و… اشاره نمود.

روغن گیربکس اتومات تویوتا

روغن در همه انواع جعبه دنده های دستی و اتوماتیک نقشی حیاتی بر عهده دارد و آن روانکاری قطعات متحرک و چرخ دنده ها می باشد. اما در جعبه دنده های اتومات علاوه بر روانکاری وظیفه خنک کاری و انجام فرایند تعویض دنده و گرفتن کلاچ و… نیز بر عهده روغن می باشد. لذا در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست داده باشد ممکن است مشکلات عدیده ای برا قطعات حساس جعبه دنده خودرو شما پیش بیاید. توصیه می شود روغن جعبه دنده خودرو را در زمانهای مقرر تعویض نمایید تا گرفتار این مشکلات نشوید.

بازدید دوره ای گیربکس اتوماتیک تویوتا

منظور از بازدید دوره ای این است که ماشین خود را برای بررسی نحوه عملکرد جعبه دنده به تعمیرگاه مجاز انتقال دهید. این کار بهتر است هر سه ماه یک بار انجام شود. در فرایند بازدید دوره ای طی دو مرحله پارامترهای حساس و تاثیر گذار مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. در مرحله نخست مواردی مانند دما، نشتی روغن و لرزش و صدای جعبه دنده در وضعیتی که خودرو روشن و موتور گرم باشد تست می شود. در مرحله دوم نیز موارد دیگری مانند سطح و کیفیت روغن و شل بودن اتصالات در حالت موتور خاموش ارزیابی می شود. با چک کردن به موقع این پارامترهای در بازدید دوره ای می توانید پیش از تشدید خرابی منشا ایراد را پیدا و رفع نمایید.

تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا

فیلتر روغن نیز مانند خود روغن تاثیر بسزایی در عملکرد چرخ دنده و دیگر قطعات دارد. اگر فیلتر روغن با کثیفی های موجود در روغن دچار گرفتگی شده باشد عبور روغن به سختی انجام خواهد شد و ممکن است فشار روغن از حد استاندارد کمتر شود. این اتفاق عملکردهای مختلف جعبه دنده خودرو شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما مسدود شدن فیلتر روغن تنها ایراد این قطعه نیست ممکن است روزنه ها به نحوی آسیب ببینند که کثیفیهای با اندازه بزرگ نیز از فیلتر روغن عبور کنند و موجب خرابی قطعات حساس مانند چرخ دنده ها یا شیربرقی ها و سوپاپها و حتی ساعت گیربکس گردند. به همین منظور توصیه می شود که در زمانی که قصد تعویض روغن جعبه دنده خودرو را داشتید حتما فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا

بهترین زمان برای تعویض روغن زمانی است که در بازدید دوره ای متوجه کاهش محسوس کیفیت آن شده باشید. در دفترچه راهنمای خودرو معمولا مسافت خاصی برای تعویض روغن ذکر می گردد که این مسافت به شرایط محیطی نیز وابسته خواهد بود. معمولا برای خودروهای تویوتا این مسافت بین 45 تا 65 هزار کیلومتر می باشد. این مسافت همچنین به مدت زمان استفاده از روغن نیز وابسته است. اگر مدتی طولانی روغن جعبه دنده را عوض نکرده باشید حتی اگر مسافت مد نظر کمپانی نیز طی نشده باشد باید روغن را عوض کنید. همچنین حرکت در ترافیک سنگین به مرور زمان موجب استهلاک روغن و کاهش عمر آن خواهد شد.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا

برای مشخص شدن هزینه تعمیر باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید تا با عیب یابی دقیق مشخص شود که چه قطعاتی دچار خرابی شده اند و می بایست تعمیر شوند و چه قطعاتی قابلیت تعمیر ندارد و باید تعویض گردند. همچنین فرایند تعمیر نیز برنامه ریزی می شود و بدین ترتیب می توان هزینه تعمیر جعبه دنده خودرو را مشخص نمود. در مجموعه پاور گیربکس تلاش بر این است که این هزینه با عیب یابی دقیق و افزایش کیفیت فنی خدمات و کاهش تعداد خرابی کاهش یابد. همچنین حاشیه سود مجموعه نیز برای جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان به حداقل رسیده است.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک تویوتا

هر دستگاهی طول عمر مشخصی دارد و این طول عمر به نحوه استفاده و مراقبت از آن وابسته خواهد بود. اگر می خواهید جعبه دنده خودرو شما نیز مدت طولانی تری را با حداکثر راندمان کار کند می بایست سرویسهای نگهداری از آن را به خوبی فراگرفته و به کار ببندید. مهمترین اقدامات مراقبتی مذکور به شرح زیر هستند:

  • تعویض روغن: روغن در ابتدای تعویض به رنگ قرمز روشن است و به مرور زمان نه تنها رنگ آن به سیاه تغییر می کند بلکه لزجت و چسبندگی آن نیز تا حدی کاهش می یابد که دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت. اگر در این شرایط روغن جعبه دنده خودرو را تعویض نکنید احتمال بروز خرابی های متعدد وجود خواهد داشت.
  • عدم استفاده از تجهیزات غیر متعارف: برخی رانندگان علاقه دارند که ماشین را مطابق با سلیقه خود تغییر دهد. اگر این تغییرات از حد مجاز فراتر نرود مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر این تغییرات بیش از حد باشد ممکن است برای بخشهای مختلف خودرو مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال استفاده از لامپهای پر مصرف می تواند سیستم برقی خودرو را با کاهش ولتاژ روبه رو کرده و موجب اختلال در قطعات مختلف از جمله قطعات گیربکس اتوماتیک تویوتا مانند شیربرقی های تعویض دنده گردد.
  • بازدید دوره ای : همانطور که گفته شده بازدید دوره ای بهتر است در بازه های سه ماه انجام شود اما اگر گیربکس اتوماتیک تویوتا شما سابقه خرابی داشته باشد می بایست این بازه را کوتاه تر کنید. همچنین اگر برای بازدید دوره ای زمان نداشتید لااقل می توانید در دوره هایی که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می کنید از تکنسین مربوطه بخواهید پارامترهای مهم را در جعبه دنده خودرو مورد ارزیابی قرار دهد.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن یک قطعه مصرفی است و نمی توان با شستشو یا باد گرفتن این قطعه را احیا کرد. لذا در صورتی که فیلتر روغن جعبه دنده شما کارایی خود را از دست داده باشد حتما باید آن را تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن در دوره های تعویض روغن جعبه دنده است.
  • مطالعه دفترچه راهنما: ممکن است بر حسب مدل خودرو توصیه های منحصر به فردی در دفترچه راهنما ذکر شده باشد که در هیچ تعمیرگاهی و توسط هیچ تعمیرکاری به اطلاع شما نخواهد رسید. لذا بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را حداقل برای یک بار و با دقت کافی مطالعه نمایید.
  • رانندگی استاندارد: نحوه رانندگی شما نیز در طول عمر و استهلاک گیربکس اتوماتیک تویوتا تاثیر مستقیم دارد. حرکت با تغییرات سرعت و شتاب زیاد می تواند استهلاک را افزایش دهد. همچنین حرکت در جاده های پر پیچ و خم یا با شیب تند و حرکت با سرعت زیاد در این شرایط می تواند طول عمر جعبه دنده خودرو شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • استفاده از رینگ و لاستیک استاندارد: به کار گرفتن رینگ و لاستیک با اندازه غیر متعارف می تواند نسبت دور را تغییر داده فشاری بیش از حد استاندارد بر چرخ دنده ها وارد آورد. به همین خاطر توصیه می شود حتی المقدور از رینگ و لاستیک مشابه اندازه رینگ و لاستیک فابریک تویوتا خود بهره ببرید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتوماتیک تویوتا

جعبه دنده های اتومات از قطعات بسیاری تشکیل شده اند اما عملکرد ان قطعات کاملا به یکدیگر وابسته است و اگر قطعه ای دچار ایراد شود این احتمال وجود دارد که به مرور زمان سایر قطعات نیز خراب شده و در نهایت جعبه دنده خودرو شما کاملا قفل شده و از کار بیافتد. برای پیشگیری از چنین وضعیتی می بایست با نشانه های هشدار دهنده آشنا شوید و در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها به تعمیرگاه تخصصی مراجعه و ایراد را رفع کنید. مهمترین علائم هشدار دهنده به شرح زیر می باشند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات تویوتا: زوزه کشیدن در جعبه دنده در شرایطی که از صدای استاندارد جعبه دنده بیشتر باشد نشانه ای از خرابی خواهد بود. گاهی این ایراد به خرابی بلبرینگها و گاهی نیز به خرابی سیستم روغن و یا آنبالانسی چرخ دنده ها مربوط است که ایراد اصلی را در مجموعه پاور گیربکس و پس از عیب یابی دقیق با دستگاه های پیشرفته می توانید متوجه شوید.
  • بوی سوختگی گیربکس اتومات تویوتا: اگر در اتاق خودرو متوجه بوی سوختگی شدید باید بدنبال منشا آن باشید. در صورتی که بوی سوختگی از جعبه دنده خودرو متصاعد شده باشد ممکن است شیربرقی ها خراب شده و سیم کشی های مربوطه آمپر بیش از حد بکشند. گاهی نیز داغ شدن بیش از اندازه روغن می تواند بوی شبیه به بوی سوختگی متصاعد کند. در این شرایط با توجه به احتمال آسیب جدی و حتی آتش سوزی بهتر است خودرو را خاموش کنید تا بوی مزبور برطرف شود. سپس می توانید خودرو خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه مجاز انتقال دهید.
  • لرزش گیربکس اتومات تویوتا: لرزش می تواند به دلیل خرابی یکی از شیربرقی ها یا سوپاپها ممکن است رخ داده باشد. اما در صورتی که مدت کوتاهی پس از تعمیر در یک تعمیرگاه غیر تخصصی جعبه دنده خودرو شما دچار لرزش شده باشد ممکن است ایراد مربوط باشد که شل شدن اتصالات.
  • ·          گاز هرز خوردن گیربکس اتومات تویوتا: به شرایط که پدال گاز توسط راننده فشرده می شود اما خودرو شتاب یا سرعت لازم را پیدا نمی کند در اصطلاح گاز هرز خوردن می گویند. این ایراد ممکن است در دامنه سرعتی خاصی پیش بیاید و در تعویض یک دنده به دنده بعدی مثلا دنده سه به چهار مشاهده شود و یا اینکه از یک حد مشخص سرعت به بعد دیگر قادر به افزایش سرعت نباشید. زمانی که خودرو شما دچار این ایراد می شود ممکن است شیربرقی های دنده مورد نظر درست عمل نکنند و یا اینکه کلاچ خودرو نتواند اتصال استانداردی را برقرار کند. عدم اتصال کلاچ نیز می تواند به دو دلیل در جعبه دنده اتومات خودرو رخ دهد. نخست اینکه صفحه های کلاچ کاملا ساییده شده باشند در این شرایط گفته می شود ایراد از خود کلاچ است و باید صفحات مورد نظر تعویض و یا تعمیر گردند. همچنین ممکن است ایراد به کاهش فشار روغن مربوط باشد. در این شرایط نیز ممکن است ایراد از اویل پمپ یا فیلتر روغن و یا کاهش سطح و کیفیت روغن باشد. پیدا کردن دلیل اصلی گاز هرز خوردن تنها در تعمیرگاه مجاز و پس از عیب یابی دقیق میسر خواهد بود.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات تویوتا: طراح و سازنده برای اینکه راننده را از ایرادات مهم با خبر سازد توسط سنسورهایی سعی نموده این ایرادات را به کامپیوتر خودرو منتقل و با روشن شدن چراغ چک مربوطه راننده را مطلع سازد. نکته مهمی که در خصوص چراغ چک وجود دارد این است که حتی در مواقعی که چراغ چک برای مدتی کوتاهی روشن می شود و سپس خود به خود خاموش می گردد نیز ممکن است ایراد مهمی در جعبه دنده شما بوجود آمده باشد و لذا حتما باید مسئله را تا رفع کامل ایراد پیگیری کنید.
  • تقه زدن گیربکس اتومات تویوتا: یکی از مهمترین عوامل تقه زدن در جعبه دنده خودرو خرابی شیربرقی هاست. اگر در دنده خاصی دچار ایراد تقه زدن می شوید به احتمال خیلی زیاد شیربرقی مربوط به آن دنده خراب است. همچنین ممکن است سوپاپها یا مجاری ساعت گیربکس نیز دچار ایراد شده باشند که به تقه زدن بیانجامد. خرابی توربین یا آنبالانسی چرخ دنده و… نیز از جمله عواملی هستند که به این نشانه هشدار دهنده منتهی می شوند.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات تویوتا

در مواقع خاصی ممکن است خودرو شما به دلیل خرابی و قفل شدن کامل جعبه دنده از کار بیافتد. در این شرایط باید با یک کارشناس با تجربه مشورت کنید. شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس برای راهنمایی و مشاوره فنی رایگان در خدمت شما عزیزان می باشند. اما اگر دسترسی به تعمیرکار وجود نداشت یا در منطقه ای دور دچار این ایراد شده باشید می توانید با به کار بستن راهکارهای زیر مشکل را موقتا برطرف کنید. مخصوصا اگر ایراد به تنظیمات کامپیوتری مربوط باشد با روش زیر به احتمال زیاد قادر به حرکت دادن مجدد خودرو خواهید بود:

  • ابتدا خودرو را خاموش کنید و بست باتری را نیز بردارید. اگر حس می کنید که فشار زیادی به جعبه دنده وارد آمده و ممکن است دچار افزایش دمای بیش از حد شده باشد باید تا رسیدن به دمای محیط یعنی بین یک تا دو ساعت صبر کنید در غیر این صورت 5 دقیقه خاموش ماندن ماشین کافی خواهد بود.
  • اکنون بست باتری را مجددا وصل کنید و در شرایطی که پدال گاز یا هیچ دکمه و پدال دیگری را فشار نمی دهید و دنده در وضعیت خاص قرار دارد استارت بزنید و اجازه دهید خودرو سی ثانیه درجا کار کند.
  • حال ماشین را خاموش کنید و سی ثانیه نیز در این حال تامل نمایید.
  • فرایند خاموش و روشن کردن را سه مرتبه تکرار کنید.
  • اکنون خطاهای موقتی کامپیوتری پاک شده و تنظیمات مجدد نیز به انجام رسیده است. دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و به آرامی حرکت کنید.
  • به خاطر داشته باشید که حرکت خودرو با صدا و یا لرزش غیر عادی در جعبه دنده می تواند مشکلات متعددی را برای شما پیش بیاورد. در این شرایط هر کجا هستید تنها باید از جرثقیل برای انتقال ماشین به تعمیرگاه مجاز بهره ببرید.

سوالات متداول گیربکس اتومات تویوتا

گیر کردن دنده پارک نشانه چه خرابی هایی در ماشین می تواند باشد؟

ممکن است ساعت گیربکس و یا یکی از شیر برقی های مربوط به دنده پارک ایراد داشته باشد یا اینکه سیستم ترمز و یا سیستم برقی ماشین مشکلی پیدا کرده باشد که در دنده پارک گیر می کند. به کار بستن روش تعمیرات اضطراری در برخی مواقع می تواند به رفع گیر کردن در دنده پارک منتهی شود.

آیا تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک تویوتا امری ضروری است؟

تعویض روغن با توجه به حساسیت بالای که کارکرد جعبه دنده دارد و وابستگی کیفیت عملکرد آن به روغن قطعا یکی از سرویسهای ضروری و مهم به شمار می رود.

آِیا در خودروهای هیبریدی نیز نیاز به تعویض روغن جعبه دنده وجود دارد؟

در همه انواع ماشین های اتومات با توجه به اینکه کیفیت روغن ممکن است به مرور زمان کاهش یابد نیاز به تعویض روغن جعبه دنده در بازه زمانی خاصی ضروری خواهد بود.

وضعیت اضطراری دنده سه به چه حالت گفته می شود؟

شرایطی وجود دارد که بالا رفتن دور موتور و تعویض دنده های سبکتر می تواند به جعبه دنده خودرو شما آسیب جدی وارد آورد. در صورتی که کامپیوتر گیربکس این وضعیت را پیشبینی کند در دنده سه قفل می شود و شما هرچقدر هم که پدال گاز را فشار بدهید به دنده های بالاتر منتقل نخواهید شد.

خلاصی خود به خودی گیربکس اتومات تویوتا را چطور می توان رفع نمود؟

در صورتی که خاصی به علت خطا در تنظیمات کامپیوتری باشد ممکن است بتوانید با تعمیرات اضطراری ان ایراد را موقتا برطرف کنید.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس تویوتا کرولا
تعمیر گیربکس تویوتا کمری
تعمیر گیربکس راوفور
تعمیر گیربکس لکسوس
تعمیر گیربکس اتوماتیک نیسان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا