پاورگیربکس / لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک

لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک

لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک

لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک حتما باید مطابق با پیشنهاد کمپانی سازنده و کاملا اصل باشد. در صورتی که از لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک فیک برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خود استفاده کنید مشکلات مختلفی در انتظار شما خواهد بود. در مجموعه پاور گیربکس همواره از بهترین لوازم با استاندارد تعریف شده کمپانی سازنده و شماره سریال قابل ردگیری لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک استفاده می شود.

مهمترین لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک

در گیربکس اتومات قطعات متنوع و مختلفی به کار می رود. کار کردن این قطعات در کنار هم عملکرد گیربکس اتومات را شکل می دهد. در صورتی که یکی از این قطعات دچار ایراد شوند از یک سو عملکرد گیربکس مختل می گردد و از سوی دیگر به مرور زمان ایراد تشدید شده و یا باعث خرابی سایر قطعات خواهد شد که با توجه به قیمت گیربکس اتوماتیک بهتر است دائما مراقب خودروی خود باشید. مهمترین لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک در این بخش به اختصار معرفی می گردند.

  • روغن گیربکس اتومات: روغن گیربکس از جمله موارد مصرفی آن به شمار می رود. این روغن در ابتدا به رنگ قرمز روشن است و به مرور زمان که کیفیت خود را از دست می دهد رنگ آن به سیاه تغییر خواهد کرد. همچنین پارامتر مهمی که برای تشخیص کیفیت روغن پیربکس اتومات در نظر گرفته می شود لزجت یا چسبندگی آن است. چسبندگی روغن گیربکس در ابتدا بین دو انگشت دست به راحتی حس می شود اما در صورتی که مدتی از کارکرد آن گذشته باشد چسبندگی آن کمتر می شود در نهایت به مرحله ای خواهیم رسید که روغن هیچ گونه چسبندگی نداشته و لذا نمی تواند وظایف خود را بدرستی انجام دهد و به اصطلاح گفته می شود روغن گیربکس فاسد شده است. در یک گیربکس با روغن سالم روانکاری و خنک کاری به درستی به انجام می رسد اما در صورتی که روغن کیفیت مناسبی نداشته باشد با افزایش فزاینده اصطکاک بین چرخ دنده ها مواجه خواهیم شد.
  • اویل پمپ روغن گیربکس اتومات: یکی از قطعات مهم در انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس اویل پمپ است که به علت اینکه معمولا کمتر دچار خرابی می شود به آن توجه چندانی نمی شود اما باید دانست که در صورت خرابی اویل پمپ روغن گیربکس مشکلات بسیار گسترده ای برای بخشهای مختلف گیربکس بوجود خواهد آمد.
  • شیربرقی گیربکس اتومات: شیربرقی که مسیر روغن را کنترل می کند نیز از قطعات حساسی سیستم روغن گیربکس اتومات به شمار می رود. در صورت خرابی شیر برقی ممکن است فشار روغن در مسیرهای مناسبت تامین نگردد. همچنین در صورتی که شیربرقی اتصالی داشته باشد یا برقی مصرفی توسط شیربرقی قطع نگردد این قطعه آمپر کشیده و خود شیربرقی و سیم کشی های مربوط به آن دچار افزایش دما می شوند که این مسئله می تواند بسیار خطرناک باشد.
  • چرخ دنده های گیربکس اتومات: هر گیربکس اتوماتی بنا به طراحی سازنده از چندین چرخ دنده ثابت و متحرک بهره می برد. این چرخ دنده ها معمولا از جنس تراکم ناپذیری مانند چدن ساخته می شوند اما احتما شکستگی و خردگی دندانه ها یا آنبالانسی آنها وجود دارد.
  • بلبرینگهای گیربکس اتومات: در صورتی که یکی از بلبرینگهای گیربکس خودرو شما دچار ایراد شده باشد ممکن است صدای زوزه کشیدن یا لرزش خفیفی در داخل گیربکس حس کنید. بلبرینگ آسیب دیده باعث لقی شافت مربوطه شده و می تواند به قطعات در اتصال با خود آسیب بزند.
  • پوسته یا بدنه گیربکس اتومات: مهمترین ایرادی که برای پوسته گیربکس اتومات احتمال رخداد دارد شکستگی یا نشتی آن است. نشتی می تواند مستقیما از ترک بوجود آمده در بدنه گیربکس به بیرون درز کند یا اینکه سیلهای آب بندی بدنه دچار نشتی شده باشند.
  • صفحه کلاچ گیربکس اتومات: صفحه کلاچ در گیربکس اتومات مانند گیربکسهای دستی وظیفه قطع و وصل زنجیره انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را در هنگام تعویض دنده بر عهده دارد. در برخی گیربکسها برای نرمی بیشتر از دو کلاچ استفاده می شود که هنگامی که یکی از کلاچ ها محور را قطع می کند تا دنده قبلی رها شود به طور همزمان کلاچ دوم دنده بعدی را متصل می کند و بدین ترتیب عملیات تعویض دنده بسیار نرمتر و با کیفیت بالاتر اتفاق می افتد.
  • توربین گیربکس اتومات: در صورت خرابی توربین گیربکس اتومات مشکلاتی مانند تقه زدن یا گاز هرز خوردن گیربکس رخ خواهد داد.

تعدادی از لوازم یدکی گیربکس اتومات به صورت کلی در این بخش ذکر گردید اما هر بخش از قطعات مختلفی تشکیل شده و در انواع مختلف گیربکس اتوماتیک ممکن است لوازم گوناگونی به کار گرفته شده باشد که در هنگام تعمیر می بایست با دقت فرایند عیب یابی به انجام برسد و قطعه معیوب شناسایی و تعمیر یا تعویض شود. در مجموعه پاور گیربکس دو اصل شناسایی دقیق قطعات معیوب و استفاده از لوازم یدکی اصل و با کیفیت جهت بالا بردن کیفیت خدمات تعمیر انواع گیربکس اتومات به کار گرفته می شود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات

هر خودرویی که از گیربکس اتومات استفاده می کند برنامه تعویض روغن خاصی دارد که در دفترچه راهنمای خودرو این برنامه به صورت مسافتی خاص ذکر می شود. به طور متوسط برای خودروهای مختلف بین 40 تا 75 هزار کیلومتر در نظر گرفته می شود. هر چه کمپانی سازنده از تکنولوژی بالاتری استفاده کرده باشد زمان تعویض روغن گیربکس افزایش خواهد یافت. اما باید در نظر داشته باشید که مسافت اعلام شده توسط سازنده در دفترچه راهنمای خودرو قطعی نیست و به عوامل مختلفی وابسته خواهد بود. از جمله این عوامل کیفیت روغن مصرفی است. همچنین مدت زمان استفاده از روغن نیز تاثیر گذار خواهد بود. به طور نرمال هر ده هزار کیلومتر اعلام شده توسط سازنده را می توان یک سال در نظر گرفت البته اگر از روغن با کیفیتی استفاده کرده باشید این زمان منطقی خواهد بود. به عبارت دیگر اگر زمان 4 تا 7 سال سپری شده باشد اما شما خیلی از خودرو استفاده نکرده باشید و به مسافت مطرح شده نرسیده باشید باز هم نیاز به تعویض روغن گیربکس وجود خواهد داشت.

تاثیر رانندگی و شرایط محیطی بر روغن گیربکس

طول عمر روغن گیربکس وابستگی مستقیمی به نحوه استفاده شما از خودرو دارد. اما چه نوع رانندگی سبب می شود که طول عمر روغن گیربکس افزایش یابد؟ به طور کلی بهتر است از رفتار مخاطره آمیز در رانندگی مانند حرکت سریع در جاده های پر پیچ و خم یا جاده ها سربالایی پرهیز نمایید. همچنین فشردن پیاپی پدال گاز و ترمز می تواند باعث شود که استهلاک گیربکس بالا رفته  و طول عمر روغن گیربکس اتومات نیز کاهش یابد. حرکت با سرعت بالا در شرایط سخت مانند زمانی که بار سنگینی در داخل خودرو است یا هنگام بکسل کردن خودروهای دیگر از جمله عواملی است که کیفیت روغن را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین شرایط محیطی مانند هوای گرم و مرطوب و یا حرکت در ترافیک نیز درعملکرد گیربکس و دوره تعویض روغن گیربکس اتومات تاثیر گذار هستند.

علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات

برای اینکه بتوانید مدت زمان بیشتری از گیربکس اتومات خودرو خود با نهایت بهره وری استفاده نمایید بهتر است به علائم هشدار دهنده گیربکس توجه داشته باشید. یک علامت هشدار دهنده در واقع نشانه ای است که شما را از وجود خرابی کوچک در گیربکس اتومات خودرو مطلع می کند و در صورتی که به این نشانه ها توجه نداشته باشید ممکن است ایراد کوچک اولیه به مرور زمان تشدید شود و یا اینکه سایر قطعات گیربکس را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلات متعددی را برای شما در پی داشته باشد. مهمترین علامتهای هشدار دهنده در انواع گیربکس اتومات به شرح زیر هستند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات: دلایل مختلفی ممکن است به زوزه کشیدن گیربکس اتومات منتهی شوند. از خرابی بلبرینگها گرفته تا کاهش سطح روغن در گیربکس که اصطکاک بین چرخ دنده ها را افزایش خواهد داد. نکته مهم در خصوص زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک که معمولا رانندگان از آن غافل می شوند نحوه بروز این نشانه است. در واقع گیربکس اتومات نیز مانند سایر دستگاه ها صدای بسیار ناچیزی هنگام کارکرد دارد. این صدا در هنگام بروز مشکل معمولا بسیار به تدریج افزایش می یابد و به زوزه کشیدن ختم می شود اما چون رانندگان به صدای خودرو عادت می کنند ممکن است متوجه این افزایش تدریجی نشده و زمانی برای تعمیر به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات مراجعه نمایند که خرابی کاملا گسترش یافته باشد.
  • لرزش گیربکس اتومات: اگر گیربکس شما دچار لرزش شده است این اصلا نشانه خوبی نیست. چرا که در اغلب اوقات زمانی گیربکس دچار لرزش می شود که ایراد بوجود آمده کاملا تشدید شده باشد. در واقع اکثر ایرادات گیربکس در قطعات مختلف اگر به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرند به لرزش گیربکس منتهی خواهند شد. از مهمترین دلایل لرزش گیربکس اتومات می توان به آنبالاسی چرخ دنده ها یا شل بودن اتصالات گیربکس اشاره کرد. کاهش سطح روغن گیربکس اتومات و اصطکاک بیش از حد نیز از دیگر عوامل لرزش در گیربکس اتومات به شمار می روند. برای اینکه کمتر دچار این ایراد شوید توصیه می شود همواره از بهترین برندهای لوازم یدکی گیربکس اتوماتیک در هنگام تعمیرات استفاده کنید. چرا که قطعات با کیفیتتر معمولا کمتر دچار خرابی می شوند.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات: منظور از گاز هرز خوردن وضعیتی است که شما پدال گاز را فشار می دهید اما خودرو متناسب با آن شتاب و سرعت پیدا نمی کند. همچنین در برخی مواقع ممکن است هنگامی که با سرعت بالا در جاده در حال حرکت هستید و قصد افزایش سرعت را دارید با فشار بیشتر بر پدال گاز ناگهان سرعت خودرو کمتر شود گویی کلاچ گرفته شده باشد. به این شرایط گاز هرز خوردن گیربکس اتومات می گویند که معمولا در نقطه ای زنجیره انتقال قدرت از موتور به چرخ ها قطع شده است یا کلاچ ایراد دارد و یا یکی از محورها و رابطهای کلاچ. اغلب موارد نیز مشکل از کمبود فشار روغن در گیربکس ایجاد می شود و یا اینکه صفحه کلاچ سایش بیش از حد داشته و نمی تواند اتصال استانداردی را برقرار کند.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات: روشن شدن چراغ چک قاعدتا بر اثر خطایی است که از یکی از سنسورهای نصب شده در گیربکس به کامپیوتر آن منتقل می شود. در برخی مواقع چراغ چک خود به خود خاموش می شود. در برخی مواقع نیز روشن شدن چراغ چک کاملا موضعی است یعنی به عنوان مثال هنگام راه اندازی خودرو و وقتی موتور سرد است چراغ چک روشن می شود و پس از مدتی خود به خود خاموش می گردد. یا اینکه هنگامی که بار سنگینی در خودرو وجود دارد چراغ چک گیربکس روشن می شود. هرگز گمان نبرید که این موقتی روشن شدن چراغ چک اهمیتی ندارد چرا که اگر ایراد کوچکی که باعث این مسئله شده را هر چه زودتر رفع نکنید ممکن است ناچار شوید هزینه های هنگفتی برای تعمیرات بزرگتر گیربکس و لوازم یدکی گیربکس اتومات بپردازید.

سوالات متداول گیربکس اتومات

مسافت دقیق تعویض روغن گیربکس خود را از کجا مطلع شویم؟

بهترین راه برای پی بردن به مسافت دقیق مورد نیاز برای تعمیر روغن گیربکس اتومات مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. با این حال اگر به دفترچه دسترسی دارید می توانید با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس تماس بگیرید و ضمن اعلام مدل خودرو خود از کارشناسان ما در خصوص دوره تعویض روغن گیربکس آن سوال کنید.

وضعیت اضطراری دنده سه در چه حالتی رخ می دهد؟

در برخی مواقع که گیربکس دچار مشکلات تنظیمی می شود و احتمال آسیب رسیدن به صورت خیلی جدی وجود دارد به صورت خودکار گیربکس اتومات شما در وضعیت دنده سه قفل می شود که به این حالت وضعیت اضطراری دنده سه می گویند.

اگر خودرو در وضعیت دنده پارک قفل کند چه راهکاری وجود دارد؟

برای رفع عیب موقت انواع گیربکس اتومات یک روش ساده وجود دارد. بدین منظور ابتدا خودرو را یک بار روشن و خاموش می کنید. اگر مشکل رفع نشد بست باتری را بردارید و پس از 5 دقیقه بست باتری را متصل کرده سه بار بدون فشردن پدال گاز و هیچ دکمه دیگری خودرو را خاموش و روشن کنید.

آیا گیربکس اتومات خودروهای هیبریدی نیاز به تعویض روغن دارید؟

قطعا هر گیربکسی که از روغن برای روانکاری و خنک کاری خود استفاده می کند به علت فشار بالای موجود در گیربکس ممکن است روغن فاسد شود که در این صورت تعویض روغن امری ضروری خواهد بود.

تقه زدن گیربکس اتومات معمولا چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

یکی از مهمترین دلایل خرابی گیربکس اتومات و صدای تقه زدن آن به عدم روانکاری مناسب قطعات و یا خرابی چرخ دنده ها مربوط می شود. برای عیب یابی دقیق باید خودرو به تعمیرگاه مجاز منتقل شود.

خلاصی خود به خودی چطور در عملکرد گیربکس اتومات ایراد بوجود می آورد؟

کارکرد گیربکس به تمامی قطعات خود وابسته است. خلاصی خود به خودی نیز به یکی از دلایل خرابیگیربکس یا کاهش سطح روغن و… مربوط است و قاعدتا تاثیر زیادی بر عملکرد گیربکس اتومات خودرو شما خواهد گذاشت.

مقاله های مرتبط
اجزای گیربکس اتوماتیک
گیربکس amt
گیربکس اتوماتیک at
گیربکس اتوماتیک cvt
خرابی گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس بی ام و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا