پاورگیربکس / تعمیر گیربکس ام وی ام

تعمیر گیربکس ام وی ام

شرکت سازندهام وی ام
کشور سازندهچین
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس ام وی ام
جدول مشخصات گیربکس ام وی ام
تعمیر گیربکس ام وی ام

تعمیر گیربکس ام وی ام

تعمیر گیربکس ام وی ام هر مدلی که باشد حتما باید مطابق با شرایط استاندارد و مد نظر کمپانی سازنده به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس بهترین خدمات فنی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع جعبه دنده خودروهای ام وی ام ارائه می شود و همواره از قطعات با کیفیت و اصل بهره برده می شود. در این مجموعه در کمترین زمان ممکن و با گارانتی معتبر تعمیرات انواع جعبه دنده خودروهای اتوماتیک به انجام می رسد. تعمیرات جعبه دنده مدلهای مختلف ام وی ام از جمله ام وی ام 530 و ام وی ام 110 و ام وی ام 315 و ام وی ام x22 و ام وی ام x33 با توجه به قرارداد پاور گیربکس با نمایندگی ام وی ام با قطعات اصلی انجام می شود.

معرفی ام وی ام

برند ام وی ام مربوط به شرکت مدیران خودرو می باشد که از سال 81 فعالیت خود را در استان کرمان آغاز کرد. این شرکت مدلهای مختلف را به بازار ایران ارائه کرده که معمولا محصولات شرکت چینی چری می باشند و در قالب دو برند ام وی ام و چری به بازار عرضه می شوند.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات ام وی ام

قاعدتا هر راننده ای تمایل دارد که تعمیرات بخشهای مختلف خودرو خود را با کمترین هزینه ممکن به پایان برساند. اما باید در نظر داشت که این کاهش هزینه به چه دلیلی رخ داده است؟ گاهی یک تعمیرگاه از نیروهای تازه کار استفاده می کند که اجرت پایین تری دارند گاهی نیز از قطعات فیک و کم کیفیت بهره برده می شود همچنین ممکن است یک تعمیرگاه تجهیزات پیشرفته برای عیب یابی دقیق در اختیار نداشته باشد و لذا هزینه کمتری نیز از مشتریان خود اخذ کند. همه این موارد می توانند باعث کاهش کیفیت خدمات فنی ارائه شده گردیده و در نتیجه خرابی های مجدد و تعمیرات دوباره را برای خودرو شما در پی داشته باشند. در مجموعه پاور گیربکس ضمن حفظ کیفیت خدمات در بالاترین سطح سعی شده با کاهش حاشیه سود هزینه تعمیرات به حداقل ممکن برسد.

روغن گیربکس اتومات ام وی ام

فرایند تعویض دنده و کلاچ گرفتن در جعبه دنده اتومات معمولا به کمک فشار روغن انجام می شود و این کار یکی از مهمترین وظایف رغن در جعبه دنده اتوماتیک به شمار می رود. اما اصطکاک بالایی که هنگام گردش چرخ دنده های بین سطوح آنها ایجاد می شود نیز باعث می شود که روغن به عنوان مایع روان کاری نقش مهمی در جلوگیری از آنبالانسی چرخ دنده ها داشته باشد. همچنین مایع واسط در خنک کاری جعبه دنده نیز روغن است و بدین ترتیب روغن نقش بسیار پر رنگی در عملکرد جعبه دنده ایفا می کند و اگر کیفیت آن کاهش یابد ممکن است خرابی های بیشماری برای قطعات مختلف جعبه دنده پی بیاید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات ام وی ام

جعبه دنده اتوماتیک نیز مانند هر دستگاه دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت دارد تا مدت طولان تری را با راندمان بالا کار کند. اقداماتی که در قالب برنامه نگهداری گیربکس اتومات ام وی ام ارائه می شود در دو بخش خلاصه می کنیم. بخش نخست سرویسهایی است که باید در زمان مقرر به انجام برسد و بخش دوم اقداماتی است که فشار زیادی بر جعبه دنده وارد آورده و باید از انها پرهیز شود. مهمترین موارد در نگهداری از جعبه دنده اتوماتیک ام وی ام به شرح زیر هستند:

  • تعویض روغن: هنگامی که رنگ روغن جعبه دنده از قرمز روشن به سیاه تغییر کند و لزجت ان نیز از حد مجاز کمتر شود تعویض آن ضروری خواهد بود.
  • بازدید دوره ای: موارد متعددی در بازدید دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرند که از آن جمله می توان به بررسی سطح و کیفیت روغن و نشتی گیربکس و صدا و لرزش و دمای غیر عادی ان اشاره کرد. بهتر است به منظور بازدی دوره ای هر سه ماه یک بار به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید. همچنین اگر چندین بار سابقه خرابی یا بروز ایرادی مانند کاهش سطح روغن در جعبه دنده را تجربه کرده اید بهتر است فواصل بازدید دوره ای را کوتاه تر کنید.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده:علامت های هشدار دهنده در واقع از خرابی های بزرگ و تعمیرات پر هزینه در آینده نزدیک خبر می دهند و برای پیشگیری از چنین وضعیتی بهتر است هر چه سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کرده و ایرادی که منجر به بروز نشانه هشدار دهنده شده را کشف و رفع نمایید.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات ام وی ام: فیلتر روغن باید در دوره های تعویض روغن عوض شود تا اطمینان پیدا کنید که روغن جدید به علت عبور از فیلتر کثیف کیفیت خود را از دست نخواه داد.
  • رانندگی اصولی: حرکت با شتاب بالا و تغییرات ناگهانی سرعت می تواند استهلاک جعبه دنده را افزایش دهد. لذا توصیه می شود حتی المقدور با سرعت مطمئنه و ثابت حرکت نمایید و از گاز و ترمز گرفتن های پیاپی اجتناب کنید.
  • بکسل کردن خودروهای سنگین: هر خودرویی برای کاری ساخته شده و خودروهای سواری ام وی ام نیز جهت بکسل کردن سایر خودروها طراحی نشده اند. لذا در صورتی که ناچار به بکسل کردن خودرو دیگری هستید تا جای امکان با سرعت کم و ثابت حرکت نمایید و از فشردن ناگهانی پدال گاز و ترمز پرهیز کنید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک ام وی ام

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم جعبه دنده اتومات به علت حساسیت بالایی که دارد حتما باید در تعمیرگاه مجاز و توسط نیروی زبده و آموزش دیده به انجام برسد. اما گاهی ممکن است در شرایطی که دسترسی به تعمیرکار با تجربه وجود ندارد جعبه دنده قفل شود و امکان حرکت خودرو نیز وجود نداشته باشد. در این مواقع توصیه می شود مطابق با روش تعمیرات اضطراری عمل نمایید و در صورتی که توانستید مشکل را رفع کنید جهت اطمینان بیشتر در اسرع وقت به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایی و از تعمیرکار بخواهید جعبه دنده را مورد عیب یابی دقیقتر قرار دهد. روش تعمیرات اضطراری به شرح زیر است:

  • اگر چند ساعت است که به طور مداوم از خودرو استفاده می کنید و دمای موتور و جعبه دنده بیش از حد بالا رفته یا در شرایط دشواری مانند ترافیک یا جاده های سربالایی رانندگی کرده اید ممکن است علت گیرپاژ کردن جعبه دنده شما دمای بیش از حد باشد. در این مواقع می توانید به راحتی و با خاموش گذاشتم ماشین به مدت دو ساعت مشکل را موقتا رفع کنید و به حرکت خود ادامه دهید.
  • اگر ایراد از خطاهای کامپیوتری باشد می توانید با انجام فرایندی که در ادامه ذکر می شود ابتدا خطاهای موقتی حافظه کامپیوتری را ریست کرده و سپس با تنظیمات مجدد آن امکان حرکت ماشین را فراهم نمایید.
  • ابتدا باید خطاهای موقتی پاک شوند. بدین منظور بست باتری را برای مدت حدود 5 دقیقه قطع کنید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید.
  • پس از طی کردن مدت مذکور بست باتری را در جای خود قرار دهید و بدون اینکه هیچ پدال یا دکمه ای را بفشارید استارت بزنید.
  • اجازه بدهید تا برای مدتی در حدود 30 ثانیه موتور در جا کار کند و سپس نسبت به خاموش کردن مجدد خودرو اقدام نمایید.
  • اکنون دو مرتبه دیگر خاموش و روشن کردن خودرو را ادامه دهید و سپس می توانید دنده را در وضعیت دلخواه گذاشته و به آرامی حرکت کنید.
  • در صورتی که حرکت خودرو امکان پذیر شد اما با صدا یا لرزش شدیدی همراه بود باید از حرکت دادن ماشین خودداری کرده و تنها از جرثقیل بدین منظور استفاده کنید.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک ام وی ام

فیلتر روغن یک قطعه جانبی است که در ورودی اویل پمپ قرار می گیرد. هر چند به نظر می رسد این قطعه نقشی در عملکرد جعبه دنده ندارد اما باید دانست که آسیب دیدن فیلتر روغن امکان خرابی قطعات داخلی بسیار افزایش می دهد و در واقع فیلتر روغن نقشی جانبی اما تاثیر گذار خواهد داشت. اگر روزنه های فیلتر روغن مسدود شده باشند جریان روغن با مشکل مواجه شده و از یک سو فشار روغن افت می کند و از سوی دیگر امکان خرابی اویل پمپ نیز وجود خواهد داشت. همچنین ممکن است براده ها به شکلی باشند که صفحه فیلتر و روزنه های مربوطه را پاره کرده و از ان عبور نمایند. در این شرایط افت فشار روغن وجود ندارد و تنها از تعدد خرابی های ایجاد شده در گیربکس می توان ایراد را رفع کرد.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات ام وی ام

گیربکس اتوماتیک یک دستگاه پیشرفته به شمار می رود که از بخشها و قطعات متعددی تشکیل شده و هر بخش وظیفه خاص خود را بازی می کند اما با این حال عملکرد این قطعات به یکدیگر وابسته است و در صورتی که قطعه ای آسیب ببیند و وظیفه خود را به درستی به انجام نرساند سایر بخشها نیز دچار ایرادات جانبی خواهند شد. برای اینکه از چنین وضعیتی پیشگیری کنید بهتر است با نشانه های هشدار دهنده آن آشنا شوید و در صورت مشاهده هر عملکرد غیر عادی نسبت به تعمیر سریع قطعه آسیب دیده اقدام کنید.

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات ام وی ام: عوامل متعددی ممکن است باعث زوزه کشیدن شوند که مهمترین این عوامل را می توان خرابی بلبرینگها یا کاهش سطح روغن در جعبه دنده دانست. نکته مهم در خصوص این نشانه تشخیص به موقع آن است. در واقع از آنجا که اغلب به مرور زمان و به شکل تدریجی صدا جعبه دنده بیشتر و بیشتر می شود ممکن است راننده خیلی دیر متوجه ان شده و آسیب شدت یافته باشد. لذا توصیه می شود همواره نسبت به تغییرات صدای بخشهای مختلف خودرو حساس باشید.
  • لرزش گیربکس اتوماتیک ام وی ام: هر نوع خرابی که در جعبه دنده خودرو پیش بیاید می تواند در نهایت به لرزش آن منتهی شود. اما اگر مدت کوتاهی از تعمیرات جعبه دنده شما گذشته و حس می کنید لرزش زیادی در ان بوجود آمده ممکن است ایراد به شل شدن اتصالات مربوط باشد. مخصوصا اگر از تعمیرگاه غیر مجاز برای دریافت خدمات استفاده کرده باشید. با توجه به اینکه وجود لرزش موجب ایجاد گشتاورهای اضافه و نامتوازن می شود ممکن است خیلی زود ایرادات مخربی مانند آنبالانسی محورها و چرخ دنده ها را در پی داشته باشد و لذا توصیه می شود هر چه سریعتر برای عیب یابی دقیق و تعمیر این ایراد به تعمیرگاه تخصصی مراجعه شود.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک ام وی ام: این ایراد معمولا درجه وشدت مختلفی می تواند داشته باشد. ممکن است در یک دنده خاص کشش خودرو کم شود یا برای چند ثانیه شاهد کاهش شتاب و گاز هرز خوردن باشید یا اینکه از دامنه سرعتی خاصی به بعد گاز هرز خوردن اتفاق بیافتد و در نتیجه خودرو کشش کافی برای افزایش سرعت نداشته باشد. در این موارد معمولا یا صفحات کلاچ دچار سایش شدید شده اند یا یکی از قطعات سیستم روغن آسیب دیده است.
  • تقه زدن گیربکس اتومات ام وی ام: خرابی هر یک از قطعات سیستم روغن یا وجود اشکال مکانیکی در یکی از چرخ دنده ها مانند آنبالانسی یا آسیب چرخ دنده ها می تواند به تقه زدن ختم شود اما اگر در هنگام تعویض یک دنده خاص جعبه دنده ماشین دچار تقه زدن می شود احتمالا شیربرق مربوط به همان دنده خراب شده و باید این موضوع را به تعمیرکار اطلاع دهید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات ام وی ام: در صورت روشن شدن چراغ چک قاعدتا ایرادی در یکی از قطعات جعبه دنده رخ داده و لذا حتی اگر این روشن شدن چراغ چک موقتی و برای مدت زمانی کوتاه اتفاق بیافتد باید نسبت به آن حساس باشید و برای عیب یابی دقیق با دستگاه های پیشرفته به مرکز تعمیرات جعبه دنده اتومات در تهران به نشانی مندرج در سایت پاور گیربکس مراجعه نمایید.
  • بوی سوختگی گیربکس اتومات ام وی ام: معمولا دمای بیش از حد روغن جعبه دنده و یا خرابی یکی از قطعات برقی می تواند منشا ایجاد بود سوختگی در این دستگاه شود. با خرابی قطعات برقی آمپر عبوری از سیم کشی ها افزایش یافته و با داغ شدن روکش سیم بوی سوختگی متصاعد می شود. هرگز از کنار این نشانه هشدار دهنده به سادگی عبور نکنید چرا که احتمال اتصالی و حتی آتش سوزی در داخل خودرو وجود خواهد داشت.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات ام وی ام

بهترین زمان برای تعویض روغن زمانی است که از کاهش کیفیت آن مطمئن شده باشید. البته معمولا برای هر خودرویی برنامه زمانی خاصی برای انواع سرویسهای نگهداری ارائه شده که در دفترچه راهنمای خودرو قابل مشاهده است. در خصوص خودروهای ام وی ام نیز معمولا مسافت 40 تا 50 هزار کیلومتر برای تعوض روغن جعبه دنده در نظر گرفته می شود. اما باید در نظر داشته باشید که پارامتر مسافت قطعی نیست و ممکن است به علت استفاده از روغن با کیفیت پایین و یا تحت تاثیر شرایط محیطی و رانندگی خاص شما طول عمر روغن جعبه دنده کاهش یابد. به عنوان مثال حرکت در ترافیک سنگین یا حرکت با سرعت بالا در سربالایی ها می توان فشار زیادی بر جعبه دنده وارد کرده و طول عمر روغن آن را نیز کاهش دهد.

تعمیر یا تعویض گیربکس اتومات ام وی ام

در مواقعی که خرابی شدیدی رخ داده و نیاز به تعمیرات پر هزینه باشد معمولا پیشنهاد می شود که جعبه دنده به طور کلی تعویض گردد. معمولا اگر هزینه تعمیر به اندازه دو سوم هزینه تعویض گردد بهتر است جعبه دنده را عوض کنید. همچنین برخی خرابی ها به نحوی است که قطعات مختلف را درگیر می کند. در این شرایط ممکن است شما با هزینه ای معقول و تعمیر چند قطعه بتوانید جعبه دنده را راه اندازی نمایید اما به علت اینکه سایر قطعات نیز آسیب دیده اند ناچار شوید که طی مدت کوتاهی چندین بار برای تعمیرات به مجموعه پاور گیربکس مراجعه نمایید. در این شرایط بهتر است هنگام تعمیر وضعیت قطعات مختلف جعبه دنده مورد سنجش کارشناس قرار بگیرد و در صورتی که تشخیص داده شده سایر قطعات نیز دچار استهلاک شدید هستند نسبت به تعویض جعبه دنده اقدام گردد.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک ام وی ام

مهمترین پارامتر در تعیین زمان تعویض روغن گیربکس اتومات ام وی ام کدام است؟

معمولا از مسافت طی شده به عنوان مهمترین پارامتر برای تعیین دوره های تعویض روغن استفاده می شود که در خصوص روغن جعبه دنده ام وی ام در مدلهای مختلف مسافت 40 تا 50 هزار کیلومتری در نظر گرفته می شود. اما نباید از بررسی کیفیت روغن در بازدید دوره ای نیز غافل شد.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و چطور می توان از شر ان خلاص شد؟

زمانی که برای حفاظت بیشتر جعبه دنده به صورت خودکار در دنده سه قفل می شود وضعیت اضطراری دنده سه رخ داده و برای خلاصی از چنین وضعیتی ممکن است به کار بستن روش تعمیرات اضطراری که در این مقاله تشریح شد مفید باشد.

آیا خودروهای هیبریدی همانند مدلهای مختلف ام وی ام نیاز به تعویض روغن جعبه دنده دارند؟

همه خودروهایی که روغن نقش اساسی در جعبه دنده انها ایفا می کند ممکن است با کاهش کیفیت روغن بر اثر فشار کاری شدید مواجه شوند و در این صورت نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خود خواهند داشت.

مهمترین سرویسهای نگهداری از گیربکس اتومات ام وی ام کدامند؟

سه سرویس مهم یعنی تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن و بازدید دوره ای را می توان به عنوان مهمترین سرویسهای نگهداری از جعبه دنده اتوماتیک ام وی ام معرفی کرد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام x22
تعمیر گیربکس ام وی ام 110
تعمیر گیربکس ام وی ام 315
تعمیر گیربکس ام وی ام 530
تعمیر گیربکس ام وی ام 550
تعمیر گیربکس ام وی ام x33
تعمیر گیربکس جیلی
تعمیر گیربکس جک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا