پاورگیربکس / تعمیر گیربکس هیوندا

تعمیر گیربکس هیوندا

شرکت سازندههیوندا
کشور سازندهکره جنوبی
تعداد دنده7 دنده
نوع گیربکسگیربکس هیوندا
جدول مشخصات گیربکس هیوندا
تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا

تعمیر گیربکس هیوندا

تعمیر گیربکس هیوندا در مجموعه پاور گیربکس با بهترین سطح فنی و توسط نیروهای زبده و آموزش دیده به انجام می رسد. بدین منظور از دستگاههای پیشرفته در امر عیب یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک استفاده می شود تا به صورت دقیق قطعات معیوب جعبه دنده شناسایی شوند. آشنایی با اصول نگهداری و مراقبت از جعبه دنده اتومات می تواند کمک شایانی به افزایش راندمان و طول عمر بیشتر این دستگاه بنماید. در این مقاله علاوه بر مهمترین اقدامات مراقبتی سعی خواهد شد اهم نکات تاثیر گذار در استفاده از جعبه دنده اتومات مانند نشانه های هشدار دهنده و تعمیرات اضطراری و… شرح داده شود.

معرفی هیوندا اتوماتیک

هیوندا یکی از قدیمیترین و بزرگترین شرکتهای سازنده اتوموبیل در کره جنوبی به شمار می رود که به عنوان هشتمین خودروساز بزرگ دنیا شناخته شده و در بیش از 193 کشور جهان نماینده فروش دارد. ده ها سال است که مدلهای اتومات این کمپانی در اقصی نقاط دنیا از جمله کشور ما در حال تردد هستند. از جمله مدلهای اتوماتیک هیوندا در ایران می توان به هیوندای آزرا کرمان موتور هیوندای H350 هیوندا النترا 2023 هیوندا سری آی و توسان و سوناتا و… اشاره نمود.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا

جعبه دنده اتومات از قطعات مختلفی تشکیل شده که خرابی هر کدام از این قطعات می تواند در عملکرد خودرو تاثیر گذار باشد و رانندگی شما را با اختلال مواجه کند. برای اینکه مشخص شود هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندا چقدر است ابتدا می بایست بدانید دقیقا چه قطعه ای خراب شده و برای تعمیر آن چه اقدامی باید انجام شود بدین منظور باید به تعمیرگاه تخصصی مراجعه شود. در مجموعه پاور گیربکس برای کاهش هزینه ها سعی شده حاشیه سود در حداقل ممکن حفظ شود. مهمترین نکته این است که تعمیر جعبه دنده خودرو را به مجموعه ای مجاز و تخصصی واگذار کنید که تعمیرات خود را با ضمانت انجام دهد تا مطمئن باشید که در زمان کوتاه مجدد نیاز به تعمیر گیربکس نخواهید داشت.

روغن گیربکس اتوماتیک هیوندا

روغن یا مایع جعبه دنده اتومات وظایف متعددی را بر عهده دارد که از آن جمله می توان به روانکاری و خنک کاری چرخ دنده ها و انجام برخی فرایندها مانند تعویض دنده اشاره نمود. در صورتی که روغن کیفیت خود را به مرور زمان از دست داده باشد هیچ یک از این وظایف به درستی به انجام نخواهد رسید و در نتیجه ممکن است قطعات حساس جعبه دنده دچار خرابی شوند. همچنین عملکرد تغییرات دنده در افزایش و کاهش سرعت نیز با اختلال همراه خواهد شود و مشکلاتی مانند تقه زدن یا گاز هرز خوردن و یا عدم کشش مناسب ایجاد شود. برای جلوگیری از این موارد می بایست در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست داد هر چه سریعتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک هیوندا

فیلتر روغن قطعه ای است که یک صفحه مملو از روزنه های بسیار ریز تشکیل شده است. این روزنه ها برای جلوگیری از عبور ذرات معلق در روغن در نظر گرفته شده اند. اما به مرور زمان که ذرات بسیار ریز و آلودگی های موجو در روغن در فیلتر جمع شد روزنه ها مسدود می گردند و جریان روغن نمی تواند به خوبی و به میزان کافی شکل بگیرد. در این شرایط ضروری است که فیلتر روغن جعبه دنده خودرو را تعویض نمایید. همچنین آسیب دیگری نیز وجود دارد که بسیار نامحسوس است و بسیاری از رانندگان بلکه تعمیرکاران با تجربه متوجه آن نمی شوند. گاهی اوقات ممکن است صفحات فیلتر آسیب دیده باشند در این حالت هیچ افت فشاری ایجاد نمی شود و ممکن است شما به وضعیت فیلتر روغن شک نکنید اما ذرات کثیف موجود در روغن از فیلتر عبور کرده و وارد قطعات حساس مانند شیر برقیها و ساعت و مجاری روغن می شوند که این مسئله می تواند خرابی های پیاپی این قطعات را به همراه داشته باشد و شما متوجه علت اصلی نشوید. در این مواقع حتی ممکن است تعمیرکار اظهار کند که گیربکس فرسوده شده و باید تعویض شود در حالی که مشکل تنها به آسیب دیدن روزنه های فیلتر روغن مربوط است.

زمان تعویض روغن جعبه دنده

بر حسب نوع خودرو ممکن است کمپانی سازنده مسافت خاصی را برای تعویض روغن در نظر گرفته باشد که اگر می خواهید این مسافت را در خصوص خودرو خود بدانید باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید. به طور متوسط بین 50 تا 75 هزار کیلومتر برای تعویض روغن جعبه دنده اتومات هیوندا در نظر گرفته می شود. اما باید دانست که این مسافتها تقریبی است و به شرایط جاده ای و وضعیت آب و هوا و البته نحوه استفاده شما از جعبه دنده مربوط می شود. همچنین هر روغنی تاریخ مصرف دارد و اگر مدت معینی بگذرد حتی اگر مسافت مد نظر کمپانی سازنده نیز طی نشده باشد باید روغن جعبه دنده خودرو را تعویض نمایید.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

برخی تعمیرکاران قالبا کم تجربه توصیه می کنند که فیلتر روغن نیز بر مبنای مسافت خاص ارائه شده توسط کمپانی سازنده تعویض گردد. باید دانست که شرایط کاری خودرو به نحوی است که بهتر است زمان تعویض فیلتر روغن و روغن جعبه دنده یکسان باشد. بدین ترتیب هنگامی که روغن و فیلتر روغن را عوض می کنید مطمئن هستید که کثیفی یک باعث کثیفی دیگری نخواهد شد. همچنین گاهی ممکن است پیشنهاد شود که در دوره های خاصی به عنوان مثال در هر دو بار تعویض روغن نسبت به تعویض فیلتر روغن اقدام کنید. باید دانست که هر چند ممکن است فیلتر روغن شما طول عمر بیشتری داشته باشد اما این کار در عین حال ریسک زیادی نیز دارد و با توجه به هزینه های سنگین تعمیرات بهتر است در این خصوص صرفه جویی نکرده و فیلتر روغن را در هر نوبت تعویض روغن عوض کنید.

سرویسهای نگهداری و مراقبت جعبه دنده

گیربکس اتومات هیوندا نیز مانند هر دستگاه صنعتی و پیشرفته دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت دارد تا طول عمر آن افزایش یافته و راندمان کاری بهتری نیز ارائه دهد. در ادامه مهمترین سرویسها و اقداماتی را که در عملکرد جعبه دنده اتومات تاثیر گذار هستند ذکر خواهد شد:

  • تغییرات سلیقه ای: گاهی پیش می اید که راننده تمایل دارد خودرو را مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهد. اما باید دانست که اگر این تغییرات از حد متعارف خارج شوند می توانند لطمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال نصب تجهیرات برقی پر مصرفی مانند لامپهای نئون در خودرو می تواند قطعات حساس را با افت ولتاژ مواجه کند که این امر به نوبه خود لطمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.
  • تعویض روغن: در ابتدا مقاله در خصوص اهمیت روغن جعبه دنده اتومات توضیح دادیم. برای اینکه بهتر بتوانید روغن سالم را از فاسد تشخیص دهید دو پارامتر مهم را باید ارزیابی نمایید. نخست رنگ روغن که در ابتدا قرمز روشن است و به مرور زمان و با توجه به فشاری که به روغن وارد می آید به سیاه تغییر می کند. دومین پارامتر نیز لزجت روغن است که به مرور زمان کم و کمتر می شود و در نهایت به حدی می رسد که دیگر قادر نیست وظایف مهم خود را به انجام برساند. لزجت یا چسبندگی روغن را می توانید با تست کردن اندکی از آن در بین دو انگشت تست کنید.
  • بازدید دوره ای: بازدید دوره ای از انجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که بسیاری از خطاها و ایرادات گیربکس را پیش از آنکه شدید شوند و سایر قطعات را نیز درگیر کنند مشخص می کند. در بازدید دوره ای موارد متعددی مانند لرزش و صدای اضافه و دمای بیش از حد گیربکس و نشتی روغن در حالت موتور روشن چک می شوند. سپس موتور خاموش می شود و اجازه می دهیم که کاملا به دمای محیط برسد سپس مواردی مانند سطح روغن و شل بودن اتصالات مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر خودتان نمی توانید این موارد را کاملا چک نمایید توصیه می شود هر سه ماه یک بار به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و از تعمیرکار بخواهید بازدید دوره ای کامل جعبه دنده خودرو شما را به انجام برساند.
  • رینگ و لاستیک: استفاده از رینگ و لاستیک با اندازه های غیر متعارف و خیلی بزرگ یا کوچک می تواند نسبت دور و گشتاور موتور را تغییر دهد. به همین دلیل توصیه می شود از رینگ و لاستیک با اندازه هایی در محدوده استاندارد استفاده کنید.
  • رانندگی استاندارد: نحوه استفاده شما از یک قطعه تاثیر مستقیمی بر طول عمر آن خواهد داشت. برای استفاده هر چه بهتر از گیربکس اتوماتیک هیوندا بهتر است از تغییرات متوالی شتاب یعنی فشردن پشت سر هم پدالهای گاز و ترمز و افزایش و کاهش پیاپی سرعت خودرو اجتناب نمایید. همچنین حرکت سریع در مواقعی که فشار زیادی بر گیربکس وارد می اید نیز می تواند استهلاک ان را بالا ببرد.
  • پیگیری علامتهای هشدار دهنده: هر گونه تغییر در نحوه کارکرد جعبه دنده می تواند نشانه یک خرابی در آن باشد که اگر به موقع خرابی مذکور را تعمیر نکنید احتمال تشدید خرابی و حتی قفل شدن و از کار افتادن جعبه دنده نیز وجود خواهد داشت.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک هیوندا

در شرایطی که جعبه دنده شما از کار افتاده باشد امکان حرکت خودرو وجود نخواهد داشت در این شرایط ممکن است ایراد از تنظیمات کامپیوتری و یا داغ شدن بیش از حد باشد و یا اینکه ممکن است چرخ دنده ها یا شیربرقیها از کار افتاده باشند. در دو حالت نخست می توانید با انجام توصیه هایی ساده و کارآمد مشکل را موقتا رفع نمایید تا سر فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. این توصیه ها به شرح زیر هستند:

  • اگر جعبه دنده در شرایط دشوار کار کرده و حس می کنید به دلیل دمای بیش از حد قفل شده است نباید بیش از این به آن فشار وارد کنید. بهتر است خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید تا به آرامی به دمای محیط برسد. پس یک الی دو ساعت استارت بزنید و خود را به تعمیرگاه برسانید تا عیب اصلی توسط کارشناس مشخص و رفع گردد.
  • در صورتی که دمای گیربکس بالا نیز ممکن است ایراد به تنظیمات کامپیوتری مربوط باشد. در این شرایط بهتر است خودرو را خاموش کنید و به مدت پنج دقیقه بست باتری را بردارید.
  • با اینکار خطاهای موقتی کامپیوتری رفع می گردند. اکنون نیاز دارید که تنظیمات مجدد رو کامپیوتر خودرو انجام دهید. بدین منظور بدون فشردن پدال گاز یا هیچ اهرم دیگری و در حالی که دنده را در وضعیت خلاص قرار داده اید استارت بزنید.
  • اجازه دهید ماشین سی ثانیه روشن بماند سپس ماشین را به مدت سی ثانیه خاموش کنید.
  • فرایند روشن و خاموش کردن را مطابق با شرایطی که ذکر شد سه مرتبه دیگر تکرار کنید.
  • اکنون دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و اگر صدا یا لرزش شدیدی حس نکردید به آرامی حرکت نمایید.
  • دو نکته را در خصوص تعمیرات اضطراری باید به خاطر بسپارید. نخست اینکه حتی اگر موقتا موفق شدید مشکل را رفع نمایید برای عیب یابی دقیقتر به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید. دوم اینکه اگر کارکرد جعبه دنده خودرو شما با لرزش یا صدای شدیدی همراه بود از حرکت دادن خودرو اکیدا پرهیز نمایید و از جرثقیل برای انتقال ماشین به تعمیرگاه مجاز استفاده کنید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات هیوندا

منظور از نشانه های هشدار دهنده در واقع علائمی است که به دلیل بروز مشکلات جزئی در جعبه دنده رخ می دهد و می تواند از خرابی بزرگتر در آینده نزدیک خبر دهد. برای پیشگیری از تعمیرات پر هزینه و زمان بر بهتر است در صورت مشاهده هر یک از علامتهای زیر به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک مراجعه شود:

  • تقه زدن گیربکس اتومات هیوندا: تقه زدن معمولا به علت خرابی شیربرقی رخ می دهد. مخصوصا اگر در زمان تعویض دنده چه به صورت کاهشی و چه به صورت افزایشی در یک دنده خاص متوجه تقه زدن شوید می توانید مطمئن باشید شیربرقی همان دنده خاص دچار ایراد شده است.
  • دمای بیش از حد گیربکس اتومات هیوندا: دما بالا در جعبه دنده های اتوماتیک بسیار خطرناک است و می تواند معضلات بی شماری را برای شما به همراه بیاورد. در صورتی که به هر ترتیبی متوجه وجود این ایراد شدید ابتدا خودرو را خاموش کنید تا به دمای نرمال برسد سپس با سرعت پایین به تعمیرگاه مراجعه نمایید. در وهله نخست باید سطح و کیفیت روغن و همچنین سیستم خنک کاری خودرو و شیر مربوط به خنک کاری گیربکس چک شود. پس از برطرف شده ایراد خنک کاری باید دانست که از آنجا که ممکن است مدتی خودرو را ایراد کار کرده باشد باید سایر قطعات جعبه دنده نیز چک شود و اطمینان حاصل کنید که این قطعات دچار خرابی نشده اند.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات هیوندا: این خودرو شما در دنده ای خاص دچار ایراد گاز هرز خوردن می شود و یا اینکه همواره با این ایراد مواجه است در تعیین علت گاز هرز خوردن موثر خواهد بود. ممکن است یکی از شیربرقی ها یا ساعت جعبه دنده اتومات خراب شده باشد و یا اینکه کلاچ دچار ایراد باشد. ایراد کلاچ نیز دو حالت دارد یا صفحات آن دچار سایش بیش از حد شده اند و یا اینکه فشار روغن افت کرده است. بهترین کار این است که ابتدا فشار روغن چک شود و در صورتی که مشکل رفع نشد سایر قسمتها بررسی گردد.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات هیوندا: زوزه کشیدن می تواند به علت خرابی بلبرینگ اتفاق بیافتد. همچنین امکان دارد که سطح روغن کاهش یافته باشد. چرا که کاهش سطح روغن روانکاری چرخ دنده های را مختل می کند و امکان دارد خیلی زود صدای زوزه کشیدن و حتی لرزش را در داخل اتاق خودرو حس کنید.
  • لرزش گیربکس اتومات هیوندا: لرزش ممکن است به علت آنبالاسی چرخ دنده رخ داده باشد. البته به طور کلی بسیاری از ایرادات جعبه دنده اگر به موقع مورد بررسی قرار نگیرند می تواند به لرزش ختم شوند. در صورت وجود این نشانه باید دانست که گشتاورهای نامتوازن در جهات مختلف به چرخ دنده ها و محورهای آنها وارد خواهد آمد. به همین دلیل عیب یابی فوری جعبه دنده خودرو در این شرایط بسیار ضروری است.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات هیوندا: این ایراد نیز بسیار روشن است و هر راننده ای متوجه وجود عیب در جعبه دنده خودرو خواهد شد. تنها نکته قابل عرض این است که روشن شدن چراغ چک را حتی اگر به صورت موقتی نیز ملاحظه شد  جدی بگیرید.

سوالات متداول گیربکس اتومات هیوندا

آیا خلاصی خود به خودی گیربکس اتومات هیوندا خطرناک است؟

بله خلاصی خود به خودی می تواند نشانه ای از کاهش سطح روغن یا خرابی ساعت جعبه دنده اتوماتیک باشد و باید هر چه سریعتر ماشین را برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس انتقال دهید.

وضعیت اضطراری دنده سه چیست و در صورت بروز آن چگونه می تواند ایراد را رفع نمود؟

گاهی اوقات وضعیت اضطراری دنده سه رای حفاظت در جعبه دنده اتومات هیوندا و در شرایط خاص روی می دهد و در این شرایط به صورت خودکار کامپیوتر روی دنده سه قفل می کند. در این شرایط ممکن است بتوانید با بکار بستن راهکارهای تعمیر اضطراری معضل پیش آمده را برطرف کنید.

آیا تعویض روغن گیربکس اتومات هیوندا در شرایط مختلف بر اساس مسافت طی شده انجام می شود؟

خیر شرایط مختلف محیطی و نحوه استفاده شما از خودرو می توانید طول عمر روغن را تحت تاثیر قرار دهد. لذا بهتر است بیش از آنکه مسافت یا طول زمان را مبنا قرار دهید در بازدیدهای دوره ای کیفیت روغن را چک کنید. در واقع بهتر است مسافت طی شده که توسط کمپانی سازنده ذکر گردیده است به عنوان حداکثر زمان تعویض روغن در نظر گرفته شود.

آیا خودروهای هیبریدی نیز نیاز به تعویض روغن دارند؟

همه ماشینهای اتوماتیک با توجه به فشار بالایی که هنگام کارکرد جعبه دنده بر چرخ دنده ها و روغن وارد می آید ممکن است با معضل افت فشار روغن مواجه شده و لذا نیاز به تعویض روغن داشته باشند.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس آزرا
تعمیر گیربکس توسان
تعمیر گیربکس سانتافه
تعمیر گیربکس سوناتا
تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا
تعمیر گیربکس لکسوس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09396645387
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا