پاورگیربکس / تعمیر گیربکس سوناتا

تعمیر گیربکس سوناتا

تعمیر گیربکس سوناتا

تعمیر گیربکس اتومات سوناتا در مجموعه پاور گیربکس با دستگاه های پیشرفته و مطابق با استاندارد های کمپانی سازنده به انجام می رسد. برای این منظور در این مجموعه از کارشناسان کار بلد استفاده می شود. همچنین بهترین و با کیفیت ترین قطعات در تعمیر گیربکس سوناتا مورد استفاده قرار می گیرد تا بالاترین کیفیت کار به مراجعین ارائه شود.

معرفی مختصر سوناتا

یکی از محبوبترین سدان های متوسط در صنعت خودرو سازی دنیا سوناتا است که محصولی با کیفیت از شرکت هیوندا به شمار می رود. نسل هفتم سوناتا از سال 2015 به بازار وارد شده و در کشور ما نیز طرفداران پر و پا قرصی دارد. این خودرو تا سال 2017 تولید شده است. موتور چهار سیلندر ان می تواند به 176 اسب بخار قدرت دست پیدا کند و حداکثر گشتاور 229 نیوتن متر را تولید نماید. مصرف ترکیبی این خودرو 8 لیتر در هر صد کیلومتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 208 کیلومتر در ساعت می رسد. شتاب صفر تا صد سوناتا 9.5 ثانیه بوده و جعبه دنده این خودرو نیز از نوع شش دنده اتوماتیک می باشد.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک سوناتا

قاعدتا همه تمایل دارند که هزینه کمتری برای تعمیر قسمتهای مختلف خودرو بپردازند. اما باید توجه داشت که کاهش هزینه به چه علت رخ داده است؟ در برخی تعمیرگاه های غیر مجاز با کاهش کیفیت خدمات فنی از جمله استفاده از نیروی غیر متخصص یا عیب یابی حدسی و بدون استفادهاز تجهیزات مدرن عیب یابی هزینه نهایی تعمیر گیربکس را کاهش می دهند. این امر سبب می شود که احتمال تشخیص اشتباه یا تعمیرات غیر استاندارد به خرابی های بیشتر و در نتیجه هزینه بسیار بالاتر برای تعمیرات بعدی گیربکس اتومات سوناتا منجر شود. در مجموعه ما دو هدف برای کاهش هزینه تعمیر جعبه دنده خودرو در نظر گرفته شده است. نخست اینکه با عیب یابی دقیق و تعمیرات اصولی از خرابی ها و تعمیرات آتی جلوگیری شود و دوم اینکه با کاهش حاشیه سود حداقل هزینه تعمیر جعبه دنده خودرو از مشتریان دریافت گردد. به همین دلیل است که این مجموعه به معتبرترین تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده خودرو بدل گشته است. برای اینکه بتوانید هزینه تعمیر گیربکس اتومات سوناتا را به صورت دقیق محاسبه کنید لازم است خودرو را به تعمیرگاه مجاز منتقل کنید تا مورد عیب یابی قرار گیرد و قطعات تعمیر و تعویضی مشخص شوند.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات سوناتا

خرابی در اغلب دستگاه ها صنعتی به صورت تدریجی بوجود می اید. بدین شکل که ابتدا قطعه ای دچار آسیبی جزئی می شود و به مرور زمان این آسیب تشدید شده و به حدی می رسد که عملکرد سایر قطعات را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه بعث خرابی قطعات دیگر شده و در نهایت شدت خرابی به حدی می رسد که جعبه دنده اتومات کاملا قفل می شود و از کار می افتد. اما برای جلوگیری از این روند بهتر است هر چه سریعتر متوجه خرابی های ریز و درشت در جعبه دنده خودرو شده و نسبت به تعمیر آنها اقدام کنید. مهمترین نشانه های هشدار دهنده ای که شما را از این خرابی ها با خبر می کنند به شرح زیر هستند:

  • زوزه کشیدن: زوزه کشیدن جعبه دنده خودرو می تواند علل متعددی داشته باشد. اما شایع ترین آنها نخست خرابی بلبرینگ و یاتاقانهای جعبه دنده و دوم کاهش سطح روغن است. اگر روغن کمتر از حد مجاز باشد اصطکاک بین قطعات ان افزایش می یابد. و در نتیجه سایش بین سطوح صدای زوزه کشیدن به گوش خواهد رسید.
  • لرزش: خرابی اغلب قطعات مانند بلبرینگها و شافتها و چرخ دنده ها و حتی شیربرقی ها می تواند در نهایت به لرزش جعبه دنده خودرو بیانجامد. در صورتی که جعبه دنده خودرو شما دچار لرزش شده ممکن است نشان دهنده یک ایراد شدید در گیربکس باشد و باید در اولین فرصت نسبت به تعمیر ایراد بوجود آمده اقدام کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات سوناتا: در صورتی که خودرو در حال حرکت گاز هرز می خورد ایراد به احتمال زیاد به کلاچ جعبه دنده خودرو مربوط می شود که نمی تواند اتصال مناسبی را برقرار سازد. در این شرایط ممکن است خود کلاچ آسیب دیده و صفحات آن دچار سایش شده باشند و یا اینکه فشار روغن کافی نباشد. توصیه می شود در صورت گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو ابتدا فشار روغن چک شود سپس به سراغ کلاچ بروید.
  • روشن شدن چراغ چک جعبه دنده خودرو: گاهی اوقات چراغ چک جعبه دنده خودرو خود به خود روشن می شود و پس از مدتی خاموش می گردد. در این مواقع روشن شدن چراغ چک قطعا به معنای وجود ایرادی در ماشین است اما خاموش شدن چراغ چک به معنای برطرف شدن این ایراد نیست. لذا می بایست برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک خودرو مراجعه شود.
  • تقه زدن: تقه زدن نیز از دیگر ایرادهایی است که در ماشین بروز می کند و اغلب خیلی زود قابل شناسایی خواهد بود. اگر جعبه دنده خودرو شما دچار ایراد تقه زدن شده است بهتر است هر چه زودتر نسبت به تعمیرگاه مراجعه کنید زیرا ممکن است ایراد به انبالاسی چرخ دنده های جعبه دنده خودرو مربوط باشد.
  • بوی سوختگی: هنگامی که در داخل اتاق خودرو بوی سوختگی استشمام می کنید می بایست منشا بو را پیدا کنید. اگر منشا بوی سوختگی جعبه دنده باشد ممکن است یکی از شیربرقی ها خراب شده و سیم کشی های مربوطه به علت امپر کشیدن داغ شده باشند و روکش آنها بوی سوختگی متصاعد کند. این مسئله بسیار خطرناک است و می تواند به اتش سوزی در کاپوت منتهی شود لذا باید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه شود و اگر بوی سوختگی شدیدتر شده خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید تا دمای قطعات داغ شده کاهش یابد.

سرویس های نگهداری گیربکس اتومات سوناتا

برای اینکه بتوانید مدت طولانی تری از گیربکس اتومات سوناتا خود بهره ببرید بهتر است سرویسها و اقدامات مراقبتی گیربکس اتومات سوناتا را به خوبی فرا بگیرید و به کار ببندید. مهمترین این اقدمات به شرح زیر می باشند:

  • تاثیر نصب تجهیزات اضافه بر جعبه دنده خودرو : برخی تجهیزات اضافه و تغییرات سلیقه ای می توانند تاثیرات غیر قابل باوری را برای خودرو به بار بیاورند. به عنوان مثال اگر از تعداد زیادی لامپ پر مصرف در خودرو استفاده کنید ممکن است برق خودرو جوابگوی نیاز قسمتهای مختلف نباشد و در نتیجه ولتاژ کافی برای کارکرد سایر قطعات از جمله شیربرقی های گیربکس اتومات سوناتا وجود نداشته و کارکرد این قطعات دچار ایراد شود.
  • تاثیر نصب رینگ و لاستیک بر جعبه دنده خودرو : رینگ و لاستیک تاثیر مستقیمی بر زنجیره انتقال قدرت خودرو داشته و مستقیما قطر رینگ و لاستیک می تواند نسبت دور و گشتاور را تغییر دهد. به همین جهت است که اگر از اندازه های غیر متعارف رینگ و لاستیک استفاده کنید در دراز مدت فشار زیادی بر جعبه دنده خودرو وارد خواهد آمد.
  • تعویض روغن جعبه دنده خودرو : روغن سالم در ابتدا که به گیربکس تزریق می شود به رنگ قرمز روشن است اما به مرور زمان این رنگ از دست رفته و روغن گیربکس به سیاه متمایل  می شود. همچنین چسبندگی زیاد روغن گیربکس نیز به مرور زمان کم و کمتر می شود تا جایی که روغن دیگر کیفیت لازم برای روانکاری قطعات مختلف گیربکس اتومات سوناتا را نخواهد داشت. در این مواقع تعویض روغن کاملا ضروری خواهد بود.
  • مطالعه دفترچه راهنمای ماشین: بسته به مدل خودرو ممکن است کمپانی سازنده توصیه های خاصی را در دفترچه راهنمای خودرو ذکر کرده باشد که در هیچ مقاله یا تعمیرگاهی به گوش شما نخواهد رسید. پس بهتر است یک بار این دفترچه را به طور کامل و با دقت مطالعه نمایید.
  • پیگیری نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو : هر تغییری که در کارکرد جعبه دنده خودرو بوجود بیاید یک نشانه هشدار آمیز تلقی می شود که می تواند به صورت بالقوه خرابی های بزرگی را برای ماشین شما به همراه داشته باشد. لذا بهتر است نشانه های هشدار دهنده جعبه دنده خودرو را جدی بگیرید.
  • بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو: بازدید دروه ای فرایندی است که موارد مشکوک و مهم در جعبه دنده خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در صورتی که ایرادی در جعبه دنده بوجود امده باشد کشف و رفع گردد. بدین ترتیب شما مواردی مانند نشتی روغن را چک می کنید و می توانید قبل از اینکه نشتی روغن به کاهش بیش از حد سطح روغن و در نتیجه آسیب رسیدن به قطعات حساس شود مشکل را برطرف نمایید. همچنین کیفیت روغن و دما یا لرزش و صدای غیر عادی نیز در بازدید دوره ای چک می شوند. بهتر است هر سه ماه یک بار برای بازدید دوره ای جعبه دنده خودرو به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید.

تعمیرات اضطراری جعبه دنده خودرو

در تعمیرات اضطراری باید تنظیمات کامپیوتر جعبه دنده خودرو دوباره انجام شود تا در صورتی که ایراد مربوط به تنظیمات آن است مشکل رفع گردد. باید بخاطر داشته باشید که حتی اگر توانستید با پیشنهادات این بخش مشکل جعبه دنده خودرو خود را موقتا رفع نمایید بهتر است برای عیب یابی دقیق به تعمیرگاه مجاز جعبه دنده خودرو مراجعه داشته باشید.

  • ابتدا بست باتری خودرو را بردارید. این کار باعث می شود خطاهای موقتی کامپیوتر رفع شوند.
  • پس گذشت حدود 5 دقیقه می توانید بست باتری را در جای خود قرار دهید.
  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید و بدون فشردن پدال گاز استارت بزنید و اجازه دهید خودرو در همین وضعیت به مدت سی ثانیه در جا کار کند. حال خودرو را خاموش کنید و سی ثانیه دیگر تامل نمایید.
  • فرایند بند قبلی را در روشن و خاموش کردن خودرو سه مرتبه تکرار کنید.
  • حال تنظیمات مجدد کامپیوتری انجام شده است و اگر مشکل به این بخش مربوط می شده می توانید دنده را در وضعیت مورد نظر قرار دهید و حرکت کنید.

نکته مهم در خصوص تعمیرات اضطراری جعبه دنده خودرو این است که اگر خودرو پس از انجام تنظیمات مربوطه به راه افتاد اما لرزش یا صدای غیر عادی در ناحیه جعبه دنده خودرو حس می کردید بهتر است از جرثقیل برای انتقال خودرو به تعمیرگاه بهره ببرید. چرا که کار کردن در این شرایط می تواند لطمات جدی برای قطعات حساس گیربکس اتومات سوناتا در پی داشته باشد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سوناتا

روغن در همه ماشین آلات پیش رفته نقشی حیاتی ایفا می کند. جعبه دنده خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورتی که روغن گیربکس اتومات سوناتا کیفیت خود را از دست داده باشد ممکن است بخشهای مختلف علی الخصوص چرخ دنده های گیربکس که فشار زیادی را تحمل می کنند آسیب جدی ببینند. به همین دلیل توصیه می شود در زمان معین شده نسبت به تعویض روغن گیربکس خودرو اقدام نمایید.

بهترین زمان تعویض جعبه دنده خودرو

در دفترچه راهنمای خودرو سوناتا بر حسب مدل خودرو مسافت خاصی برای تعویض روغن جعبه دنده خودرو ذکر شده است که معمولا بین 50 تا 75 هزار کیلومتر است. اما این مسافت دقیق نیست و بر حسب شرایط می تواند کمتر یا بیشتر شود. نحوه رانندگی شما اینکه در ترافیک یا جاده هایی با شیب تند رانندگی کنید و یا اینکه همواره بار سنگین در خودرو باشد و با سرعت بالا حرکت نمایید همه از جمله مواردی هستند که می تواند کیفیت روغن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در صورتی که نحوه رانندگی شما با فشردن پیاپی پدالهای ترمز و گاز همراه است ممکن است تغییرات متوالی و سریع شتاب در خودرو فشار وارده بر جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو را افزایش داده و طول عمر روغن گیربکس را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

فیلتر روغن گیربکس اتومات سوناتا

فیلتر روغن در ورودی اویل پمپ گیربکس اتوماتیک قرار می گیرد و وظیفه دارد که ذرات معلق و کثیفیهای موجود در روغن گیربکس را بگیرد تا روغن تمیز در بخشهای حساس گیربکس جریان پیدا کند. در صورتی که روزنه های مورد نظر مسدود شده باشند روغن نمی تواند به درستی جریان پیدا کند و در نتیجه فشار روغن گیربکس اتومات سوناتا افت پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر امکان دارد که عدم عبور دبی مناسب روغن به اویل پمپ گیربکس نیز آسیب جدی وارد نماید.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات سوناتا

ممکن است برخی تعمیرکاران کم تجربه زمان خاصی را برای تعویض فیلتر روغن بر اساس مسافت طی شده اعلام نمایند اما معمولا توصیه می شود که در زمان تعویض روغن حتما فیلتر روغن نیز تعویض شود. البته ممکن است قبل از سر رسید تعویض روغن گیربکس فیلتر به دلیل ازدیاد ذرات موجود در روغن گرفته شود و نیاز به تعویض پیدا کند که این امر با کنترل فشار روغن قابل تشخیص خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید که فرایندهایی مانند باد گرفتن یا گازوئیل شویی و… هرگز نمی توانند موجب احیای روغن گیربکس شوند. به همین خاطر بهتر است زمانی که متوجه کثیف شدن فیلتر روغن جعبه دنده خودرو شدید این قطعه را تعویض نمایید.

سوالات رانندگان در خصوص گیربکس اتومات سوناتا

گاز هرز خوردن جعبه دنده خودرو به چه عللی رخ می دهد؟

ممکن است صفحات کلاچ در جعبه دنده خودرو آسیب دیده باشند و دچار سایش بیش از حد شده باشد که در این صورت این صفحات اگر قابل تعمیر هستند تعمیر شده و در غیر این صورت تعویض خواهند شد. اما گاهی نیز ایراد به کاهش فشار روغن در جعبه دنده خودرو مربوط است که در این صورت باید منشا این ایراد کشف و رفع گردد.

آیا تعویض روغن جعبه دنده خودرو دوره های زمانی مشخصی دارد؟

هر چند برنامه زمانی بر اساس مسافت طی شده توسط خودرو اعلام می گردد اما طول عمر روغن جعبه دنده خودرو به شرایط محیطی و نحوه استفاده از گیربکس اتومات سوناتا وابسته است.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند سوناتا نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خودرو دارند؟

همه خودروها از جمله خودروهای هیبریدی اگر در گیربکس خود ار روغن استفاده کرده باشند این روغن می تواند به مرور زمان کیفیت خود را از دست بدهد و لذا نیاز به تعویض روغن گیربکس برای این خودروها وجود خواهد داشت.

وضعیت اضطراری دنده سه در جعبه دنده خودرو به چه وضعیتی گفته می شود؟

شرایطی که کامپیوتر گیربکس برای حفاظت از قطعات حساس آن و کنترل حداکثر دور موتور گیربکس را در وضعیت دنده سه قفل می کند را وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات سوناتا می گویند.

آیا ممکن است گیر کردن دنده پارک در جعبه دنده خودرو به بخشهای دیگر خودرو مربوط باشد؟

بله برخی مواقع ممکن است ایرادی در سیستم ترمز و یا سیستم برقی خودروپیش امده باشد که خودرو در دنده پارک باقی بماند و به اصطلاح گفته می شود که گیربکس اتومات سوناتا در وضعیت دنده پارک گیر کرده است.

خلاصی خود به خودی جعبه دنده خودرو چه عواملی دارد؟

ممکن است فشار روغن در گیربکس کاهش شدید داشته باشد یا برخی شیربرقی ها دچار ایراد شده باشند. همچنین در برخی موارد نادرتر ممکن است چرخ دنده ها ایرادی اساسی پیدا کرده باشند که خود به خود از جای خود خارج شده و گیربکس اتومات سوناتا دچار خلاصی شود.

لرزش در جعبه دنده خودرو وقتی تازه گیربکس مورد تعمیر قرار گرفته است به چه معناست؟

اگر شما از خدمات تعمیرگاه غیر مجاز برای تعمیر جعبه دنده خودرو خود استفاده کرده باشید ممکن است در آنجا از روش استاندارد برای تعمیر و مونتاژ گیربکس استفاده نشده و در نتیجه اتصالات گیربکس مدت کوتاهی پس از تعمیر شل شوند و جعبه دنده خودرو جعبه دنده خودرو دچار لرزش گردد. در این مواقع می بایست هر چه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات سوناتا انتقال دهید تا اتصالات مورد نظر با تورک متر و به نحو استاندارد سفت شوند.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس آزرا
تعمیر گیربکس توسان
تعمیر گیربکس سوناتا
تعمیر گیربکس هیوندا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا