پاورگیربکس / تعمیر گیربکس کولئوس

تعمیر گیربکس کولئوس

تعمیر گیربکس کولئوس نکات فنی ضروری جهت افزایش طول عمر

رنو کولیوس که یکی از محصولات مدرن و پر طرفدار کمپانی رنو در دنیا به شمار می رود از سال 2017 تولید آن آغاز شده و نکته جالب اینجاست که از همان سال ورود این خودرو پیشرفته و بروز به داخل کشور نیز آغاز شده است. کراس اور دو رگه فرانسوی ژاپنی اولین کراس اور پس از ادغام کمپانی های رنو ونیسان به شمار می رود.

این شاسی بلند متوسط موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری دارد که می تواند قدرتی معادل 171 اسب بخار تولید کند. سیستم انتقال قدرت رنو کولیوس را یک گیربکس CVT X-TRONIC و محور دو دیفرانسیله سه حالته تشکیل می دهد. این جعبه دنده برگرفته از کمپانی نیسان و ساخت ژاپن است. مجموعه پاور گیربکس بزرگترین مجموعه تعمیرگاهی در زمینه تعمیر گیربکس کولیوس در کشور است که خدمات حرفه و قطعات اصلی را به دارندگان این خودرو زیبا ارائه می نماید.

نحوه صحیح استفاده از گیربکس کولئوس

  • علائم هشدار دهنده را جدی بگیرید: تعمیر گیربکس کولئوس همواره به یک شکل نیست. اغلب اوقات عیب کوچکی رخ می دهد که با عدم توجه به آن عیب به سرعت معایب بزرگتر و خطرناکتری ایجاد می شوند. به عنوان مثال ممکن است به

دلیل مانند کاهش سطح روغن دمای گیربکس بالا رود اما راننده به این عیب بی توجه باشد و در مدت کوتاهی قطعات مختلف گیربکس به دلیل کاهش سطح روغن و افزایش دما آسیب ببیند. پس خطاها و علائمی هشدار دهنده را کاملا جدی بگیرید.

  • تعویض روغن: مهمترین و متداول ترین نکته در نگهداری از گیربکس کولئوس تعویض روغن در کیلومتر تعیین شده و با روغن اصلی است. البته گاهی نیاز هست که در زمان زودتر از موعد مقرر روغت را تعویض کنید که در ادامه این شرایط را نیز شرح خواهیم داد.
  • از حمل بار اضافه خودداری کنید: قطعا در خودروهایی مانند کولئوس اهمیتی ندارد که چند نفر یا چه مقدار بار در خودرو وجود دارد. اما شرایط خاصی نیز وجود دارد که در این شرایط به خودرو و متعاقیا به گیربکس اتوماتیک کولئوس فشار وارد می اید. از جمله این موارد حمل بارهای نامتعارف و یا بکسل کردن خودروهای سنگین است. علی الخصوص اگر مسیر سربالایی باشد یا شما اصرار داشته باشید که در این شرایط سخت با سرعت و شتاب بیشتری حرکت کنید قطعا فشار مضاعفی بر گیربکس اتوماتیک کولئوس وارد آمده و این تجهیز در معرض خرابی قرار خواهد گرفت.
  • رانندگی متعادل و آرامی داشته باشید: با وجود طول عمر بالای گیربکس اتومات کولئوس و مقاومت بالای این گیربکس باز هم توضیه می شود که حدالمقدور از حرکت پر شتاب و کاهش و افزایش ناگهانی و متعدد سرعت خودرو با گاز و ترمز های پیاپی اجتناب نماید. این حرکات هر چند ممکن است در کوتاه مدت نشانه ای از خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس کولئوس نشان ندهند اما در هر حال طول عمر گیربکس اتومات را کاهش می دهند.
  • بروزرسانی برنامه کامپیوتری: این امر در برخی مواقع می تواند مفید باشد و در برخی مواقع نیز ضرورت دارد اما در اغلب اوقات می توان با برنامه کامپیوتری فعلی بدون هیچ مشکلی به رانندگی ادامه داد. اما در صورتی که از سوی نمایندگی یا کمپانی بروزرسانی برای برناهم کامپیوتری گیربکس اتومات کولئوس در نظر گرفته شد حتما این بروزرسانی را انجام دهید.
  • از تغییرات نامتعارف در خودرو اجتناب کنید: برخی از علاقمندان به خودرو سعی می کنند با تغییرات خاصی مانند بالا یا پایین آوردن غیر عادی ارتفاع خودرو یا تعویض رینگ و لاستیک های خودرو ظاهر خودرو را تغییر دهند و باب میل خود بسازند. باید دانست که گیربکس اتومات کولئوس بر اساس ظاهر و مشخصات فعلی طراحی شده است و تغییرات غیرمتعارف عموما فشار زیادی را بر گیربکس و مجموعه انتقال قدرت خودرو وارد می اورد.
  • از موتورشویی بیش از حد اجتناب کنید: مجموعه گیربکس اتومات کولئوس در مقابل موتورشویی مقاوم است اما موتور شوی پیاپی این خطر بالقوه را با خود دارد که با توجه به احتمال نشتی در پوسته بدنه گیربکس ممکن است موتور شویی به گیربکس اتومات آسیب برساند. پس از موتورشویی های متعدد در خودرو کولئوس اجتناب نمایید.

علائم هشدار دهنده در گیربکس اتومات کولئوس

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس کولئوس: هنگامی که چراغ چک گیربکس اتومات روشن می شود قطعا ایرادی وجود داشته که جراغ چک روشن شده حال ممکن است شما مدتی طولانی را با حالت روشن بودن چراغ چک گیربکس کولئوس طی کنید و هیچ مشکلی در رانندگی حس نکنید اما این دلیل نمی شود که از کنار چراغ چک به راحتی بگذرید و در واقع شما همواره احتمال یک خرابی بزرگ را در گیربکس اتومات کولئوس همراه خود دارید.
  • تقه زدن گیربکس کولئوس: تقه زدن انواع و اقسام مختلفی دارد. برخی به هر نوع صدایی که از گیربکس به گوش می رسد تقه زدن می گویند. اما به طور متداول به صداهایی که به صورت ضربه ای به گوش می رسد تقه زدن می گویند. تقه زدن گیربکس می تواند در هنگام تعویض دنده بوجود آید یا حتی در حالت سکون و در جا کار کردن خودرو نیز به گوش برسد. گاهی تقه زدن گیربکس اتومات کولئوس در سرعتهای بالا بیشتر می شود و گاهی نیز کاهش می یابد. سعی کنید وضعیتی را که تقه زدن گیربکس در آن شرایط بیشتر است به یاد بسپارید و هنگام مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتومات با تعمیرکار خود مطرح نمایید.
  • صدای زوزه کشیدن گیربکس اتومات: گیربکس اتومات کولئوس معمولا بسیار نرم و بی صدا کار می کند اما در شرایط خاصی که فشار زیادی بر گیربکس وارد آید ممکن است صدای زوزه خفیفی به گوش برسد. اما اگر این صدا از حالت نرمال بیشتر شد یا در مواقع دیگر نیز به گوش رسید قطعا می تواند نشانه بروز مشکل در داخل گیربکس اتوماتیک کولئوس باشد. ممکن است صدای زوزه پمپ گیربکس مخصوصا در شتاب گیری در فصل گرما به گوش برسد. پس حتی اگر در این شرایط چراغ چک گیربکس نیز روشن نمی شود بهتر است هر چه سریعتر به تعمیرگاه گیربکس اتومات تخصصی کولئوس مراجعه کنید. مجموعه پاور گیربکس یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین مراکز تعمیر گیربکس کولئوس در تهران به شمار می آید وی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • لرزش گیربکس اتومات کولئوس: همواره سعی کنید شرایط خودرو را در خاطر داشته باشید تا هر گونه تغیر در صدا یا لرزش اضافه در خودرو را حس نمایید. لرزش گیربکس اتومات مخصوصا در ابتدای حرکت می تواند به دلایل متعددی پیش بیاید. ممکن است لرزش ناشی از سایش دنده های چرخ دنده های گیربکس اتومات باشد یا بلبرینگها و یاتاقانهای مربوطه خراب شده باشند و یا اینکه تنها اتصالات گیربکس شل شده باشد اما هیچ کدام از این موارد بی خطر نیستند و در صورت عدم تعمیر گیربکس کولئوس ممکن است مشکلات بسیار بزرگی را به همراه داشته باشند.
  • بوی سوختگی از گیربکس اتومات کولئوس: هر چند به ندرت پیش می آید که گیربکس به این شرایط برسد که راننده بتواند از داخل کابین بوی سوختگی گیربکس اتومات کولئوس را استشمام نماید اما باید نسبت به این وضع نیز حساس باشید. بوی سوختگی از گیربکس ممکن است ناشی از داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس اتومات و یا ساییدگی و افزایش دما در قطعات مختلف گیربکس باشد.
  • کشش ضغیف خودرو: عدم کشش مطلوب به خاطر ضعیف شدن پمپ و توربین
  • تغییرات دور موتور: نوسان دور موتور به خاطر افت فشار روغن یا ضعیف شدن پمپ

نگهداری صحیح از گیربکس اتومات کولئوس

اقدامات خاصی وجود دارد که با اتخاذ این اقدامات می توانید از خرابی گیربکس اتومات کولئوس به دور باشید. اساس هر تجهیز یا دستگاه پیشرفته ای نیاز به اقدامات نگهداری دارد و عدم توجه به این اقدامات می تواند لطمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. این اقدامات از جهت مختلف اهمیت دارند که در زیر موارد مختلف را مشاهده می کنید.

  • توجه به وضعیت روغن گیربکس اتومات کولئوس
  • بازدید ظاهری گیربکس کولئوس
  • مراجعه به تعمیرگاه تخصصی تعمیر گیربکس کولئوس

روغن گیربکس اتومات کولئوس

همانطور که توضیح داده شد روغن گیربکس اتومات کولئوس از جمله مهمترین مواردی است که باید شما به عنوان راننده خودرو به آن توجه داشته باشید. توجه به روغن گیربکس تنها به معنای تعویض روغن در کیلومتر مشخص شده توسط کارخانه نیست. هر چند این مهمترین اصل نگهداری گیربکس کولئوس به شمار می رود اما نکات دیگری نیز هستند که اهمیت بالایی دارد.

نخست اینکه باید بدانید در چه مواقعی نیاز هست که قبل از رسیدن به کیلومتر مشخص شده روغن گیربکس اتومات کولئوس را تعویض کنید؟ در دو حالت این اتفاق رخ می دهد که یک حالت آن پیش بینی شده است و حالت دوم پیش بینی نشده است.

ابتدا باید گفت که کیلومتر تعویض روغن گیربکس کولئوس مطابق با آنچه در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده بسته به مدل خودرو تعیین می شود اما به طور معمول این کیلومتر را 40 هزار در نظر می گیرند. با توجه به آنچه در عمل رخ می دهد با آنچه در کمپانی طراحی می شود تعمیرکاران کارکشته تعمیر گیربکس کولئوس توصیه می کنند در زمان تعویض روغن از تعمیرکار خود بخواهید که کیفیت روغن را تست کند. روغن مناسب سرخ رنگ است و روغن فاسد شده سیاه رنگ است. اما کیفیت روغن همچنین نشان می دهد که آیا مدت طولانی است که خودرو با روغن فاسد گیربکس مشغول کار است یا خیر. اگر روغن کاملا سیاه شده باشد و غلظت خود را از دست داده باشد نشان می دهد که باید کیلومتر تعویض روغن را کاهش دهید و بهتر است مرتبه بعد راس 35 هزار کیلومتر روغن گیربکس را تعویض کنید. اما اگر هنوز روغن تا اندازه ای قابل استفاده باشد همان 40 هزار کیلومتر فاصله مناسبی برای تعویض روغن گیربکس کولئوس خواهد بود.

اما همچنین پیشنهاد می شود که روغن گیربکس خود را در فواصل مختلف تست کنید. به عنوان مثال در هر بار که تعویض روغن موتور کولئوس را انجام می دهید از تعمیرکار بخواهید که روغن گیربکس را نیز تست کند. اما اشتباه عمده تعمیرکاران تجربی این است که در این مواقع تنها سطح روغن گیربکس را چک می کنند و اگر کسری داشت روغن گیربکس را فول می نمایند. اما تعمیرکاران حرفه ای کیفیت روغن گیربکس را نیز تست می کنند. با تست کیفیت روغن گیربکس عملا به نوعی گیربکس خود را چکاپ نموده اید چرا که اغلب خرابی های گیربکس در نهایت به دمای بالا و فساد زود هنگام روغن گیربکس منجر خواهد شد. در صورتی که روغن گیربکس شما فاسد شده باشد حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

فیلتر روغن گیربکس کولئوس

بسیاری از تعمیرکاران توصیه می کنند که فیلتر روغن گیربکس را هر دوبار تعویض روغن عوض کنید و یا اینکه فیلتر روغن را تمیز کرده و ادعا می کنند باز هم قابل استفاده است. در این خصوص نکات مهمی را باید در نظر داشته باشید.

اولا تعویض فیلتر روغن گیربکس کولئوس حداکثر باید مطابق با کیلومتر مشخص شده توسط کمپانی باشد. در ثانی پیشنهاد تعمیرکاران حرفه ای این است که حتما در هر بار تعویض روغن می بایست فیلتر روغن گیربکس کولئوس نیز تعویض گردد. دلیل این مهم به ماهیت فیلتر روغن گیربکس کولئوس مربوط می شود.

در زمان تعویض روغن گیربکس کولئوس قطعا روغن فاسد شده است و مقداری از روغن فاسد شده در فیلتر باقی می ماند و اگر شما فیلتر را تعویض نکنید این مقدار روغن فاسد شده با روغن جدید مخلوط می شود و کیفیت روغن را کاهش خواهد داد. اما اگر تعمیرکار شما فیلتر روغن گیربکس کولئوس را باز کند و تمیز نماید باز هم مشکل رفع نمی شود. دلیل این نکته با توجه به طول عمر فیلتر مشخص می شود. اگر روغن فاسد یا علی الخصوص ذرات ریز موجود در روغن از فیلتر عبور کنند مش داخلی فیلتر تغییر سایز می دهد و با باز شدن روزنه های فیلتر عملا مش آن تغییر خواهد کرد. پس حتی نظافت و شستشوی فیلتر نیز کارساز نیست و حتما باید در هر بار تعویض روغن چه کیلومتر مد نظر کمپانی فرا رسیده باشد و چه نرسیده باشد باید فیلتر روغن گیربکس کولئوس تعویض گردد.

بازدید ظاهری گیربکس کولئوس چه فایده ای دارد؟

اگر بتوانید هر از چند گاهی گیربکس کولئوس را از نظر ظاهری بازدید به عمل آورید یا از تعمیرکار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد ممکن است برخی معایب گیربکس را زودتر از انکه مشکل بزرگتری ایجاد کند کشف کنید. در هنگام بازدید توجه کنید که روغن روی بدنه گیربکس و یا حتی اطراف بدنه وجود دارد یا خیر. وجود روغن در بدنه یا اطراف بدنه گیربکس نشانه نشتی روغن گیربکس می باشد. همچنین می توانید در برخی موارد با بازدید ظاهری شل شدن اتصالات گیربکس را نیز کشف کنید. توجه داشته باشید که بازدید ظاهری باید در حالتی که موتور روشن است انجام شود. حتی بهتر است این کار را پس از طی مسافتی طولانی انجام دهید تا مشکلات احتمالی به خوبی بروز کنند.

تعمیر اضطراری گیربکس کولئوس

اما در برخی مواقع این احتمال وجود دارد که گیربکس اتومات کولئوس به مشکلی بربخورد که خودرو کلا از حرکت باز بماند. در این مواقع چه باید کرد؟ گاهی در این مواقع می توان مشکل را موقتا رفع نمود اما در برخی موارد نیز بهتر است ریسک این کار را نپذیرید و خودرو را تنها به وسیله بکسل یا جرثقیل به تعمیرگاه گیربکس اتومات منتقل کنید.

  • ابتدا خودرو را خاموش کنید دنده را در حالت خلاص قرار دهید و سی ثانیه بعد خودرو را روشن کنید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید و سپس خودرو را روشن کرده به آرامی حرکت کنید. در برخی مواقع با این روش مشکل رفع خواهد شد.
  • اگر فشار زیادی روی خودرو آورده اید ممکن است دمای گیربکس بیش از حد مجاز بالا رفته باشد. ابتدا خودرو را خاموش کنید و سیستم خنک کاری خودرو را چک کنید پس از یک یا دو ساعت خودرو را روشن کنید و به حرکت ادامه دهید.
  • اگر در حالت دنده صدای گوش خراش از گیربکس بلند می شود و خودرو به سختی حرکت می کند یا لرزش زیادی دارد بهتر است خودرو را حرکت ندهید و تنها به بکسل آن فکر کنید.
  • اگر بوی شدید سوختگی از گیربکس به مشام می رسد بهتر است خودرو را حرکت ندهید.

به طور کلی چه مشکل گیربکس خودرو شما با روش های فوق موقتا رفع شد و چه نشد حتما باید خودرو را در زمان مناسب به تعمیرگاه مطمئن گیربکس اتومات کولئوس منتقل کنید.

بهترین تعمیرگاه گیربکس کولئوس

مجموعه پاور گیربکس با به کار گرفتن کارشناسان زبده در زمینه تعمیر گیربکس کولئوس و همچنین با استفاده از قطعات اصلی گیربکس کولئوس در زمان تعمیرات توانسته به عنوان بهترین تعمیرگاه گیربکس کولئوس در سطح تهران مطرح شود. شما می توانید مشکلات و سوالات خود را در زمینه تعمیر گیربکس کولئوس با یکی از شماره های مندرج در سایت پاور گیربکس در میان بگذارید.

هزینه تعمیر گیربکس کولئوس

هزینه تعمیر گیربکس کولئوس بسته به نوع خرابی و ایرادی که در گیربکس ایجاد شده می تواند متفاوت باشد. اگر هر چه سریعتر نسبت به تعمیر گیربکس اتومات کولئوس اقدام کنید هزینه تعمیر گیبرکس کولئوس کاهش خواهد یافت.

تعویض یا تعمیر گیربکس کولئوس؟

عموما در بین تعمیرکاران حرفه ای معیاری وجود دارد که می گویند اگر هزینه تعمیر گیربکس از نصف هزینه خرید گیربکس بیشتر شود خرید گیربکس جدیدی به صرفه تر از تعمیر آن است. چرا که وقتی گیربکس آن قدر کار کرده که برخی از قطعات آن دچار خرابی شده با تعمیر آن قطعات ممکن است به زودی سایر قطعات نیز دچار خرابی شوند. با این حال بهتر است در این زمینه با تعمیرکار حرفه ای گیربکس کولئوس مشورت کنید.

سوالات متداول تعمیر گیربکس کولئوس

آیا در کولئوس روغن گیربکس هم مثل روغن موتور نیاز به تعویض دارد ؟

گیربکس اتومات کولئوس نیز مانند موتور خودرو نیاز به تعویض روغن دارد هرچند فاصله تعویض روغن در گیربکس این خودرو بیش از روغن موتور آن است.

آیا انجام سرویس‌های دوره‌ای گیربکس کولئوس زمان بندی خاصی دارد ؟

بهتر است با مراجعه به کاتالوگ یا توصیه کمپانی سازنده نسبت به زمان بندی تعویض روغن گیرکس کولئوس اقدام کنید. البته همانطور که در بالا توضیح داده شد ممکن است این زمان بندی تغییر کند.

مهمترین علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک کولئوس چیست ؟

بروز ایراد در قطعات مختلف گیربکس کولئوس می تواند منجر به تقه زدن گیربکس کولئوس شود. خرابی شیر برقی ها گیرپاژ یا سایش قطعات مختلف مانند چرخ دنده ها و خرابی سوپاپها از جمله این عوامل هستند.

چرا گیربکس اتوماتیک کولئوس زوزه می‌کشد ؟

زوزه کشیدن در گیربکس کولئوس در سرعتهای بالا اگر به میزان بسیار ناچیزی باشد طبیعی است اما در غیر این صورت باید پیگیری شود. علت اصلی زوزه کشیدن به کاهش سطح روغن یا سایش چرخ دنده ها مربوط می شود.

مهمترین دلیل هزر گاز خوردن گیربکس اتوماتیک کولئوس چیست ؟

دلیل اصلی گاز هرز خوردن گیربکس کولئوس را می توان به بروز مشکل در سیستم روغن و یا ساییدگی بیش از حد کلاچ مربوط  دانست.

معنی خلاص شدن در گیربکس اتوماتیک چیست؟

برخی مواقع گیربکس گیربکس اتوماتیک خود به خود خلاص می شود یعنی دنده از محل خود خارج شده و ماشین در حالت خلاص قرار می گیرد.

وقوع حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک کولئوس در دنده 3 چه معنایی دارد ؟

عوامل مختلفی مانند کاهش روغن یا افزایش بیش از حد دما روغن یا آنبالانس شدن محورهای چرخ دندهها سبب می شود که گیربکس اتومات کولئوس در دنده سه قفل کند.

چرا دنده در حالت پارک گیر میکند؟

گیر کردن دنده در حالت پارک به عوامل مختلفی بستگی دارد. علاوه بر وجود ایراد در گیربکس ممکن است این مسئله به سیستم ترمز و یا سیسمت برق خودرو نیز مربوط باشد.

چرا کولئوس من هنگام حرکت دارای لرزش است ؟

شل شدن اتصالات یا اختلال در سیستم روغن به هر نحوی که باشد از خرابی یکی از قطعات تا کاهش سطح روغن می تواند منجر به لرزش گیربکس کولئوس شود.

آیا  موضوع تعویض روغن در گیربکس‌ هیبریدی هم مانند گیربکس های اتوماتیک کولئوس وجود دارد ؟

گیربکسهای هیبریدی نیز ار روغن استفاده می کنند و لذا در این گیربکس ها نیز نیاز به تعویض روغن در کیلومتر مشخص شده از وی کمپانی وجود دارد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک ال 90
تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو
تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان
تعمیر گیربکس تالیسمان
تعمیر گیربکس داستر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا