پاورگیربکس / تعمیر گیربکس اچ سی کراس

تعمیر گیربکس اچ سی کراس

تعمیر گیربکس اچ سی کراس

تعمیر گیربکس اچ سی کراس بسیار تخصصی است و حتما باید زیر نظر کارشناس با تجربه آموزش دیده به انجام برسد. در مجموعه پاور گیربکس از نیروهای متخصص و قطعات اصلی و با کیفیت برای تعمیرات انواع جعبه دنده اتومات استفاده می شود. به همین خاطر نیز این مجموعه به عنوان معتبرترین تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده اتوماتیک در تهران شناخته می شود. در این مقاله ضمن تشریح مشکلات اختصاصی گیربکس اتومات اچ سی کراس به نشانه های هشدار دهنده و سرویسهای نگهداری و همچنین نحوه انجام تعمیرات اضطراری در جعبه دنده های اتوماتیک اشاره خواهد شد. در پایان نیز برخی سوالات متداول رانندگان اچ سی کراس را بررسی می کنیم.

مشخصات فنی اچ سی کراس

کراس اور نسبتا ارزان قیمت و البته عامه پسند شرکت دانگ فن یعنی H30Cross در اواسط سال 95 وارد بازار ایران شد. اچ سی کراس از یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری بهره می برد که توان 105 اسب بخار را تولید می کند. گشتاور حداکثری موتور این خودرو 142 نیوتن متر است و می تواند به حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت آن 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز 12.5 ثانیه است. این خودرو از یک جعبه دنده اتوماتیک چهار دنده بهره می برد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات اچ سی کراس

قاعدتا هر فردی تمایل دارد برای تعمیر قسمتهای مختلف ماشین خود هزینه کمتری بپردازد. اما باید توجه داشت که صرف کم بودن هزینه تعمیر در برخی تعمیرگاه های غیر مجاز دلیل بر مقرون به صرف بودن کار ایشان نیست. اگر کاهش هزینه تعمیرات به علت افت کیفیت خدمات و یا استفاده از قطعات بی کیفیت باشد هر چند در ابتدا به نظر می رسد که شما هزینه پایین تری را پرداخت می کنید اما در نهایت با توجه به افزایش استهلاک جعبه دنده شما در دوره های کوتاه تری ناچار به انجام تعمیرات بوده و در دراز مدت هزینه بیشتری را پرداخت خواهید کرد. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که عیب یابی اشتباه انجام شده باشد و با وجود هزینه و زمانی که صرف کرده اید ایراد اصلی گیربکس اتومات اچ سی کراس شناسایی و رفع نشده و در نتیجه خیلی زود ناچار به مراجعه دوباره به تعمیرگاه خواهید شد. در مجموعه پاور گیربکس عیب یابی توسط نیروهای زبده و کاربلد و همچنین دستگاه های پیشرفته به انجام می رسد و سعی شده تنها با کاهش حاشیه سود هزینه تعمیر گیربکس اتومات اچ سی کراس کاهش یابد.

فیلتر روغن گیربکس اتومات اچ سی کراس

فیلتر روغن قطعه ای است که در ورودی اویل پمپ قرار می گیرد و وظیفه ان جدا سازی ذرات معلق در روغن است. چرا که اگر این ذرات وارد قطعات حساس مانند سوپاپها یا شیربرقی ها و یا حتی فضای بین چرخ دنده ها شوند ممکن است خرابی های بزرگ و پر هزینه ای در انتظار شما باشد. دو نوع خرابی برای فیلتر روغن متصور است. نخست اینکه روزنه های فیلتر بر اثر ازدیاد میزان ذرات معلق موجود در روغن مسددو شده باشند. در این صورت جریان روغن به نحو استاندارد و با فشار کافی تولید نمی شود و علاوه بر اختلال در عملکرد گیربکس اتومات اچ سی کراس ممکن است اویل پمپ نیز دچار خرابی شود. همچنین اصطکاک بین چرخ دنده ها افزایش یافته و احتمال آنبالانسی شدن چرخ دنده ها و محورهای مربوطه نیز وجود خواهد داشت. ایراد دوم فیلتر روغن بسیار خطرناک است چرا که معمولا نشانه خاصی دارد. در این حالت روزنه های فیلتر به نحوی آسیب می بینند که اجازه عبور برخی ذرات معلق و کثیفی ها را داده و در نتیجه قطعات حساس جعبه دنده خودرو در معرض خرابی قرار می گیرند. در این مواقع شما به عنوان مثال با خرابی یکی از شیربرقی ها مواجه می شوید و پس از مراجعه با تعمیرگاه شیربرقی مذکور تعویض می گردد اما با توجه به آسیب وارده به فیلتر روغن خیلی زود قطعه دیگری نیز دچار خرابی می شود و در طی مدت کوتاهی بارها ناچار به مراجعه به تعمیرگاه خواهید بود در حالی که ایراد اصلی فیلتر روغن آسیب دیده است. در یک تعمیرگاه با نیروهای متعهد و کاربلد هنگام تعمیر دقت می شود که اگر خرابی به علت وجود کثیفی روغن است حتما فیلتر روغن نیز باید تعویض شود تا از مشکلات مشابه آتی پیشگیری شود.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات اچ سی کراس

منظور از تعمیرات اضطراری اقداماتی است که می تواند مشکل جعبه دنده اتوماتیک خودرو را به ور موقت رفع نمایند. البته باید در نظر داشته باشید که تعمیرات حتما باید در تعمیرگاه تخصصی به انجام برسد. اما گاهی ممکن است جعبه دنده اتومات ماشین شما کاملا قفل کند و امکان حرکت وجود نداشته باشد. در این شرایط می توانید به روش زیر عمل نمایید:

  • خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید.
  • پس گذشت حدود 5 دقیقه خطاهای موقتی کامپیوتری رفع شده اند و می توانید بست باتری را مجددا وصل نمایید.
  • حال باید تنظیمات کامپیوتری ریست شوند. بدین منظور خودرو را روشن کنید اما در این فرایند هرگز پدال گاز یا دکمه و رهرم دیگری را نفشارید.
  • پس از سی ثانیه درجا کار کردن ماشین آن را خاموش کنید. سی ثانیه تامل کرده مجددا استارت بزنید.
  • فرایند روشن و خاموش کردن سی ثانیه ای خودرو را سه مرتبه تکرار کنید.
  • حالت که تنظیمات کامپیوتری کاملا ریست شده می توانید به آرامی حرکت نمایید.
  • در صورتی که حس می کنید قفل شده جعبه دنده به علت فشار کاری بالا و دمای بیش از حد می باشد ماشین را به مدت حدود دو ساعت خاموش کنید تا به آرامی به دمای محیط برسد و سپس حرکت نمایید.

دو نکته در تعمیرات اضطراری را همواره به یاد داشته باشید نخست اینکه تعمیرات اضطراری تنها به صورت موقت مشکل را رفع می کند تا بتوانید ماسین را حرکت دهید اما برای عیب یابی دقیق باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود. دوم اینکه در هر ضورتی حتی اگر خودرو قادر به حرکت بود اگر صدا یا لرزش شدیدی از ناحیه جعبه دنده اتوماتیک خودرو خود حس نمودید ماشین را خاموش کرده و از جرثقیل برای انتقال آن به تعمیرگاه بهره ببرید.

مشکلات اختصاصی گیربکس اتومات اچ سی کراس

  • کارنکردن کیلومتر ماشین: گاهی عقربه کیلومترشمار از کار می افتد. این ایراد به خاطر خرابی یک چرخدنده در خروجی گیربکس اتومات اچ سی کراس است که در واقع وظیفه سنس کردن کارکرد موتور را بر عهده دارد.
  • گیرکردن ماشین در یک دنده: در اغلب خودروهای اتوماتیک گیر کردن دنده در وضعیتهای مختلف مانند وضعیت دنده پارک یا وضعیت اضطراری دنده سه وجود دارد اما در این خودرو امکان گیر کردن در دنده یک نیز قابل توجه است.
  • محددویت دور موتور: گاهی با وجود فشردن پدال گاز دور موتور ثابت می ماند. بالا نرفتن دور موتور از 3000 دور در دقیقه به بالا از جمله معضلاتی است که می توان ریشه آن را در گیربکس اتومات اچ سی کراس جستجو کرد.
  • گاز هرز در دنده عقب: اگر خودرو شما در سرعتهای بالا گاز هرز بخورد این ایراد می تواند به کاهش فشار روغن و یا ساییدگی بیش از حد صفحات کلاچ مربوط باشد. اما در صورتی که مشکل گاز هرز خوردن تنها در دنده عقب ایجاد شده باشد ممکن است چرخ دنده های مربوطه یا برخی شیربرقی ها دچار خرابی شده باشند که در این شرایط باید با دستگاه های پیشرفته عیب یابی دقیق روی جعبه دنده اتوماتیک شما انجام شود.
  • عدم کشش مطلوب: ایراد در توربین یا کلاچ و یا سیستم روغن گیربکس اتومات اچ سی کراس می تواند به عدم کشش مطلوب در این خودرو منجر شود.
  • صدای زوزه در درو نهایی سرعت بالای 80: اگر در سرعتهای بالا صدای زوزه کشیدن جعبه دنده اتومات را در داخل اتاق خودرو می شنوید اما در سرعتهای پایین این صدا به گوش نمی رسد یعنی خرابی جزئی در بلبرینگها یا چرخ دنده ها ایجاد شده است و اگر به موقع نسبت به رفع آن اقدام نکنید ممکن است خرابی های بزرگتر و پر هزینه تر در انتظار شما باشد.
  • زوزه در همه حالات: اگر در همه وضعیتها چه سرعت بالا چه سرعت پایین صدای زوزه کشیدن را می شنوید ممکن است ایراد به کاهش سطح روغن به علت نشتی و یا کاهش کیفیت روغن مربوط باشد. این امر سبب خواهد شد که اصطکاک چرخ دنده ها به علت روانکاری نامناسب افزایش یابد و صدایی شبیه به زوزه کشیدن تولید شود.

روغن گیربکس اتومات اچ سی کراس

روغن یا مایع گیربکس اتومات اچ سی کراس سه وظیفه مهم بر عهده دارد. نخستین وظیفه روانکاری چرخ دنده هاست. با توجه به فشار بالایی که هنگام انتقال نیرو از متور به چرخ ها به چرخ دنده ها وارد می اید لازم است که روانکاری مناسبی انجام شود که از سایش و آنبلانسی انها جلوگیری کند. دومین وظیه نیز خنک کاری قطعات مختلف جعبه دنده است که تحت فشار بالا و با دمای زیاد ممکن است دچار آسیبهای جدی شوند. اما برخی عملکردها مانند تعویض دنده یا کلاچ گرفتن تنها با فشار روغن به انجام می رسد لذا این عملکردها نیز سومین وظیفه روغن به شمار می روند. حال اگر روغن گیربکس اتومات اچ سی کراس کیفیت خود را از دست داده باشد یا به علت نشتی بیش از حد سطح روغن کاهش یافته باشد هیچ یک از این وظایف به درستی به انجام نمی رسد و احتمال خرابی های پر هزینه وجود خواهد داشت.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات اچ سی کراس

مانند هر دستگاه دیگری نحوه مراقبت و استفاده شما می تواند طول عمر جعبه دنده اتومات ماشین شما را تعیین کند. برای آنجه به مهمترین سرویسها و اقدامات مراقبتی گیربکس اتومات اچ سی کراس آشنا شوید توصیه می کنید این بخش را با دقت مطالعه نمایید:

  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن یک قطعه مصرفی است. منظور از این جمله عدم امکان احیای فیلتر روغن تحت هر شرایطی می باشد. اینکه با باد گرفتن یا گازوئیل شویی و… سعی شود از این فیلتر مجددا استفاده گردد اشتباه است.
  • عدم نصب تجهیزات برقی اضافی: اگر تمایل دارید که تجهیزات اضافی مطابق با سلیقه شخصی روی خودرو نصب کنید باید بدانید که نصب تجهیزات برقی پر مصرف مانند لامپهای نئون قوی و سیستمهای صوتی پر مصرف اگر به مرحله ای برسد که برق باتری برای تامین ولتاژ مورد نیاز کم بیاورد ممکن است تجهیزات برقی جعبه دنده مانند شیربرقی ها با افت ولتاژ مواجه شده و عملکرد آنها با اختلال همراه باشد.
  • تعویض روغن: عوامل متعددی در سر رسید زمان تعویض روغن موثر هستند اما هر گاه تشخیص دادید که زمان تعویض روغن فرا رسیده نباید این سرویس پر اهمیت را به تاخیر بیاندازید.
  • بازدید دوره ای: منظور از بازدید دوره ای این است که خودرو را به تعمیرگاه تخصصی انتقال دهید تا کارشناس مربوطه موارد مهم را مورد ارزیابی و بازبینی دقیق قرار دهد و هر گونه ایراد ریز و درشت گیربکس مشخص گردد. بدین منظور باید هر سه ماه یک بار به تعمیرگاخ اختصاصی مراجعه نمایید. بازدید دوره ای طی دو مرحله به انجام می رسد. ابتدا در وضعیتی که موتور خودرو گرم است مواردی مانند نشتی روغن و صدا و لرزش که در فشار زیاد بهتر تشخیص داده می شوند ارزیابی می گردد و سپس در وضعیتی که خودرو سرد شده موارد دیگری مانند سطح روغن و کیفیت آن بررسی می شود ئ از سفت بودن اتصالات جعبه دنده نیز اطمینان حاصل می گردد. اگر نمی توانید هر سه ماه یک بار بازدید دوره ای را به انجام برسانید پیشنهاد می شود که لااقل در زمانی که برای تعویض روغن موتور اقدام می کنید حتی المقدور موارد ذکر شده را چک کنید.
  • رانندگی استاندارد: منظور از رانندگی استاندارد محدودیت در نحوه استفاده شما از ماشین خود نیست. بلکه منظور این است که از رفتارهایی که فشار زیادی را بر جعبه دنده اتوماتیک وارد می اورند پرهیز نمایید. این رفتارها شامل حرکت سریع در شرایط سخت جاده ای مانند سربالایی یا سرازیری یا جاده های ناهموار است. همچنین حرکت در ترافیک و فشردن پیاپی گاز و ترمز به علت تغییرات ناگهانی شتاب خودرو می تواند فشاری بیش از حد استاندارد بر گیربکس اتومات اچ سی کراس وارد آورد.
  • عدم استفاده از رینگ و لاستیک نامتعارف: منطور از رینگ و لاستیک نامتعارف رینگ و لاستیکی است که اندازه های ان از نمونه استاندارد کمپانی فاصله داشته باشد. چنین رینگ و لاستیکی می تواند به علت تغییر نسبت دور موتور و گشتاور انتقالی استهلاک جعبه دنده را افزایش دهد.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده: علامتهای هشدار دهنده در واقع نشانه هایی هستند که شما را از خرابی های موجود در جعبه دنده خودرو آگاه می سازند و اگر به موقع نسبت به تعمیر آنها اقدام نکنید شاهد تشدید خرابی و سرایت آن به سایر قطعات خواهد بود و در نتیجه تعمیرات پر هزینه و زمان بری در انتظار شما خواهد بود.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات اچ سی کراس

کمپانی سازنده جعبه دنده اتومات هر خودرویی معمولا مسافت خاصی را برای تعویض روغن در نظر می گیرد. این مسافت در اچ سی کراس بین 40 تا 50 هزار کیلومتر مناسب می باشد. البته این مسافت به نحوه رانندگی و شرایط محیطی نیز وابسته است. لذا بهتر است کیفیت روغن را در دوره های بازدید و چک جعبه دنده بسنجید و در صورتی که ملاحظه کردید کیفیت روغن از حد مجاز کمتر شده نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

فیلتر روغن نیز اهمیت بسزایی در سلامت گیربکس اتومات اچ سی کراس دارد و بهتر است در دوره های تعویض روغن نسبت به تعویض آن اقدام شود. بدین ترتیب نیازی به محاسبه دوره جداگانه ندارید و از سوی دیگر پس از تعویض این دو مطمئن هستید که روغن تمیز وارد قطعات حساس جعبه دنده خودرو شما خواهد شد.

تعویض یا تعمیر گیربکس اتومات اچ سی کراس

در صورتی که هزینه تعمیر بیش از دو سوم هزینه تعویض جعبه دنده باشد معمولا پیشنهاد می شود که به تعویض آن اقدام کنید. اما گاهی هر چند هزینه تعمیر چندان زیاد نیست و می توانید با مبلغ مناسبی مشکل جعبه دنده را رفع کنید اما قطعات مختلف آن به نحوی آسیب دیده اند که خیلی زود ناچار خواهید بود که به تعمیرگاه برای تعمیر مجدد مراجعه نمایید. در این مواقع بهتر است از کارشناس مربوطه مشورت بگیرید و اگر چنین شرایطی تشخیص داده شد بهتر نسبت جعبه دنده خودرو را تعویض نمایید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات اچ سی کراس

گیر کردن دنده در وضعیت پارک به چه علت رخ می دهد و چطور می توان این ایراد را برطرف کرد؟

بخشهای مختلف خودرو در متوقف نگه داشتن ماشین شما نقش دارند و ایراد هر یک از این بخشها می تواند به قفل شدن در وضعیت دنده پارک منتهی شود از آن جمله می توان به ایرادات سیستم برقی و سیستم ترمز خودرو اشاره کرد. در این مواقع پیشهاد می شود یک بار اقدامات ارائه شده در تعمیرات اضطراری جعبه دنده اتوماتیک را به کار ببندید و اگر مشکل رفع نشده به تعمیرگاه تخصصی مراجعه شود.

وضعیت اضطراری دنده سه را چطور می توان برطرف نمود؟

وضعیت اضطراری دنده سه به وضعیتی گفته می شود که به علت محافظت از جعبه دنده توسط کامپیوتر خودرو و به صورت خودکار در دنده سه قفل می شود و لذا امکان افزایش دور موتور وجود نخواهد داشت. در این شرایط نیز ممکن است روش تعمیرات اضطراری کارساز باشد.

آیا تعویض روغن گیربکس اتومات اچ سی کراس ضرورت دارد؟

بله به تاخیر انداختن تعویض روغن در دوره های اعلام شده و یا پس از کاهش کیفیت می تواند باعث ایجاد خرابی های متعددی در چرخ دنده ها و اویل پمپ و حتی توربین گردد. همچنین کارکرد با روغن فاسد می تواند به زوزه کشیدن و لرزش گیربکس اتومات اچ سی کراس منتهی گردد.

آیا در خودروهای اتوماتیک هیبریدی نیز باید روغن جعبه دنده را تعویض نمود؟

در همه انواع خودروهای اتومات از جمله خودروهای هیبریدی امکان کاهش کیفیت روغن وجود داشته و مانند گیربکس اتومات اچ سی کراس برنامه زمان بندی برای تعویض روغن وجود دارد.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک بی وای دی s6
تعمیر گیربکس ام جی
تعمیر گیربکس بسترن
تعمیر گیربکس بی وای دی
تعمیر گیربکس چانگان
تعمیر گیربکس چینی
تعمیر گیربکس دانگ فنگ
تعمیر گیربکس هایما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا