پاورگیربکس / تعمیر گیربکس ام وی ام 110

تعمیر گیربکس ام وی ام 110

تعمیر گیربکس ام وی ام 110

تعمیر گیربکس ام وی ام 110 با توجه به حساسیت بالای این بخش از خودرو حتما باید در تعمیرگاه تخصصی و زیر نظر کارشناسان زبده و کارآزموده به انجام برسد. بدین دلیل است که مجموعه پاور گیربکس تعمیرات خود بر روی انواع جعبه دنده اتومات را ضمانت می کند و خیال راننده از مدتها رانندگی بی دردسر راحت خواهد بود. در این مقاله علاوه بر مهمترین سرویسهای و اقداماتی که برای مراقبت از جعبه دنده ضروری هستند به نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات ام وی ام 110 نیز اشاره می کنیم و روش تعمیرات اضطراری و هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک این جعبه دنده را بررسی می کنیم.

معرفی ام وی ام 110

ام وی ام 110 محصول شرکت مدیران خودرو است که در واقع یک خودرو شهری کوچک چینی است که از روی ماتیز کپی برداری شده است و با توجه به پیشرفت صنعت خودرو سازی آپشنهای مختلف در آن به کار گرفته شده و مدل اتومات آن نیز به بازار آمده است. این خودرو هر چند در ظاهر فشای کابین کوچک و موتور ضعیفی دارد اما با توجه به وزن کم آن و مصرف سوخت پایینی که در ام وی ام 110 وجود دارد می تواند یک خودرو مناسب برای بسیاری از اقشار جامعه به شمار آید.

فیلتر روغن گیربکس اتومات ام وی ام 110

کارکرد جعبه دنده تحت فشار بالا سبب می شود کهکثیفی ها و ذرات براده در بخشهای مختلف ایجاد شوند. این کثیفی ها همراه با روغن حرکت کرده و می توانند وارد بخشهای حساس شوند و عملکرد این بخشها را تحت تاثیر قرار دهند. برای جلوگیری از چنین وضعیتی فیلتر روغن در ورودی اویل پمپ تعبیه می گردد. در این نقطه ذرات کثیفی نقاط مختلف جعبه دنده که همراه با روغن حرکت کرده اند جمع شده و توسط فیلتر روغن جدا می شود. در صورتی که این ذرات بیش از حد نرمال باشدروزنه های فیلتر مسددو می گردد و در نتیجه فضای کافی برای عبور روغن وجود نداشته و با افت فشار روغن مواجه خواهیم شد. همچنین ممکن است براده ها تحت فشار روغن به روزنه های فیلتر آسیب برسانند و بتوانند از این روزنه ها عبور کنند که در این صورت نیز احتمال آسیب دیدن بخشهای حساس وجود دارد. مخصوصا در مواقعی که تعمیرکار پیشنهاد می کند که فیلتر روغن را با روشهایی مانند گازوئیل شویی تمیز کرده و مجدد استفاده نمایید ممکن است این آسیب بوجود بیاید. لذا به یاد داشته باشید که این قطعه ساده قابلیت تعمیر یا احیا ندارد و حتما در صورت کثیفی باید تعویض گردد.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات ام وی ام 110

تعیین هزینه تعمیر تا قبل از عیب یابی دقیق میسر نیست. بدین منظور می توانید خودرو را به تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس انتقال دهید تا کارشناسان ما به وسیله دستگاه های پیشرفته و فناوری روز دنیا بخشهای آسیب دیده را شناسایی کنند و پس از مشخص شدن قطعات خراب تعیین نمایند که چه قطعه ای قابلیت تعمیر دارد و چه قطعه ای باید تعویض شود. در نهایت نیز می توان هزینه تعمیر را تعیین کرد. در مجموعه پاور گیربکس سعی بر این است که قطعات تا حد امکان تعمیر شوند اما اگر امکان تعمیر نباشد یا هزینه تعمیرنزدیک به هزینه تعویض قطعه باشد معمولا پیشنهاد می شود قطعه را تعویض نمایید. همچنین در این مجموعه با کاهش سود دریافتی از مشتری سعی شده هزینه تعمیر نیز کاهش یابد و همه اینها در حالی است که کیفیت خدمات فنی ارائه شده در مجموعه پاور گیربکس در بالاترین سطح در ایران ارائه می شود و این مجموعه معتبرترین مجموعه تعمیرگاهی جعبه دنده های اتومات در تهران به شمار می آید.

نشانه های هشدار دهنده گیربکس اتومات ام وی ام 110

جعبه دنده های اتوماتیک از قطعات متعددی تشکیل شده اند که کارکرد آنها به یکدیگر وابسته است. اگر یگی از قطعات دچار خرابی شود عملکرد کل قطعات تحت تاثیر قرار می گیرد و به مرور زمان ممکن است هم آسیب ایجاد شده تشدید شود و هم قطعات دیگر در معرض آسیب قرار بگیرند. برای اینکه ناچار نباشید هزینه سنگینی برای تعمیرات بخشهای مختف جعبه دنده ماشین خود بپردازید باید نشانه های هشدار دهنده را به خوبی بشناسید تا بلافاصله متوجه وجود ایراد شده و قبل از گسترش آن منشا ایراد را برطرف کنید. مهمترین این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات ام وی ام 110: اغلب موارد زوزه کشیدن را می توان به خرابی بلبرینگها مربوط دانست. همچنین ممکن است صدای زوزه کشیدن به کاهش سطح روغن به افزایش اصطکاک و البته فشار زیاد بین سطوح چرخ دنده ها مربوط شود. اما گاهی نیز صدای زوزه شدید شبیه به صدای بلبرینگهای چرخها به گوش می رسد و ایراد به خرابی شفتهای ورودی و خروجی جعبه دنده است. این یک ایراد عمومی در انواع خودروهای ام وی ام به شمار می رود.
  • بوی سوختگی گیربکس اتومات ام وی ام 110: اگر در داخل اتاق خودرو بوی سوختگی استشمام کردید بلافاصیه خودرو را خاموش کنید و به دنبال منشا بوی سوختگی بگردید. اگر منشا بوی سوختگی جعبه دنده خودرو باشد ممکن است یکی از شیربرقی ها آسیب دیده و آمپر بیش از حد بکشد در این صورت سیم کشی های مربوط به ان شیربرقی نیز آمپر کشیده و روکش آنها داغ می شود و بوی سوختگی به مشام می رسد. این ایراد با توجه به احتمال اتش سوزی بسیار خطرناک است و توصیه می شود پس از خاموش کردن خودرو و زمانی که دیگر بوی سوختگی به مشام نمی رسید به تعمیرگاه مراجعه مجاز کنید.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات ام وی ام 110: یکی از عواملی که به گاز هرز خوردن خودرو منتهی می شود خرابی کلاچ است. در صورت سایش بیش از حد کلاچ معمولا اتصال استاندارد بوجود نیامده و ممکن است در سرعتهای بالای 70 کیلومتر در ساعت خودرو قادر به افزایش شتاب نباشد و هر چه پدال گاز را فشار می دهید سرعت بالاتر نمی رود. همچنین این ایراد در صورتی که فشار روغن افت کرده باشد نیز رخ می دهد چرا که کلاچ گرفتن در جعبه دنده اتومات به کمک فشار روغن صورت می پذیرد.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110: یکی از نشانه های مشخص و عیان در خصوص وجود خرابی در جعبه دنده روشن شدن چراغ چک مربوطه است. تنها نکته ای که نباید در این خصوص از آن غافل شد این است که گاهی چراغ چک برای مدت کوتاهی روشن می شود و سپس خود به خود خاموش می گردد. هر چند روشن شدن آن به معنای وجود ایراد است اما مسلما خاموش شدن آن نمی تواند به معنای برطرف شدن خود به خودی ایراد باشد و تنها نشان دهنده این است که ایراد مذکور هنوز خیلی رشد نکرده است. پس در واقع چنین حالتی بهترین زمان ممکن برای مراجعه به تعمیرگاه و عیب یابی جعبه دنده خواهد بود.
  • لرزش گیربکس اتومات ام وی ام 110: زمانی که جعبه دنده شما دچار لرزش شود با توجه به حرکتهای وضعی و انتقالی چرخ دنده ها گشتاورهای نا متوازن در جعبه دنده ایجاد می شود که می تواند آسیبهای مختلفی از جمله خرابی بلبربینگ یا آنبالانسی چرخ دنده ها را در پی داشته باشد. لذا توصیه می شود که در صورت بروز این نشانه هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی جعبه دنده مراجعه کنید.
  • تقه زدن گیربکس اتومات ام وی ام 110: تفاوت صدای تقه زدن با صدای زوزه کشیدن در این است که زوزه کشیدن یک صدای ممتد است در حالی که تقه زدن صدای ناهنجار کوتاه اما پیاپی می باشد. ممکن است در دنده خاصی تقه زدن در جعبه دنده خودرو شما ملاحظه شود که در این صورت احتمال خرابی شیربرقی دنده مذکور وجود خواهد داشت.

روغن گیربکس اتومات ام وی ام 110

تنش بسیار بالایی که هنگام انتقال قدرت و تبدیل دور و گشتاور موتور به میزان دلخواه در جعبه دنده وجود دارد موجب اصطکاک شدید بین چرخ دنده ها شده و در صورتی که روغن کافی و با کیفیت مناسب وجود نداشته باشد ممکن است خیلی زود چرخ دنده ها دچار آنبالانسی شوند. همچنین روغن نقش مایع واسط را در خنک کاری قطعات حساس جعبه دنده بر عهده دارد و از آنجا که دمای بالا در جعبه دنده می تواند بسیار مخرب باشد نقش روغن در این زمینه نیز مهم است. همچنین تعویض دنده یا اتصال کلاچ به کمک فشار روغن به انجام می رسد. پس روغن سه وظیفه مهم و اساسی در جعبه دنده دارد که در صورتی که سطح یا کیفیت آن از حد مجاز کمتر شود هیچ یک از این وظایف به درستی به انجام نرسیده و احتمال خرابی های متعدد در جعبه دنده خودرو شما وجود خواهد داشت.

سرویسهای نگهداری و مراقبت از گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110

جعبه دنده اتومات نیز مانند هر دستگاه پیشرفته دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری استاندارد دارد تا بتواند مدت زمان بیشتری را با حداکثر راندمان و کارایی مناسب کار کند و کمتر نیاز به تعمیر پیدا کند. توصیه هایی که در قالب برنامه نگهداری گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110 ارائه می شود شامل دو بخش سلبی و ایجابی هستند. در بخش ایجابی اقداماتی که برا نگهداری از جعبه دنده ضروری هستند ذکر می شوند و در بخشی سلبی اقداماتی که انجام آنها به بخشهای مختلف جعبه دنده آسیب وارد می کند و باید از آنها اجتناب کرد ذکر می گردند. مهمترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • رینگ و لاستیک و تاثیر آن بر عملکرد جعبه دنده: اگر از آن دسته رانندگانی هستید که تمایل دارد رینگ و لاستیک خاص و منحصر به فردی را در خودرو خود به کار بگیرید باید توجه داشته باشید که استفاده از رینگ و لاستیک با اندازه های غیر متعارف می تواند نسبت گشتاور و دور انتقالی را تغییر داده و در نتیجه فشاری بیش از حد طراحی شده بر جعبه دنده وارد نماید. لذا بهتر است همواره رینگ و لاستیکی در محدود استاندارد تهیه و بر روی خودرو نصب نمایید.
  • تعویض روغن: همانطور که توضیح داده شده روغن نقشی حیاتی در کارکرد جعبه دنده برعهده دارد و در صورتی که کیفیت خود را از دست داده باشد حرابی های زیادی در انتظار حعبه دنده خودرو شما خواهد بود. لذا تعویض آن یکی از مهمترین سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110 به شمار می رود.
  • عدم نصب تجهیزات اضافه: برخی تجهیزات اضافه و سلیقه ای که توسط برخی رانندگان بر روی خودرو نصب می شود می تواند تاثیر بسزایی در استهلاک جعبه دنده داشته باشد. به عنوان یک نمونه می توان به نصب تحهیزات برقی اضافه اشاره کرد. لامپهای نئون پر مصرف و سیستم های صوتی و تصویری با مصرف بالا می توانند موجب افت ولتاژ در خودرو شوند و سیستم برق خودرو برای تامین نیاز همه بخشها به مشکل بخورد. در این مواقت شیربرقی های جعبه دنده اتومات نیز دچار ایراد می شوند و عملکرد جعبه دنده نیز مختل خواهد شد.
  • رانندگی اصولی: نحوه رانندگی شما قطعات تاثیر زیادی در عملکرد جعبه دنده خواهد داشت. حرکت در جاده های ناهموار یا سربالایی و سراشیبی ها تند و همچنین حرکت سریع در زمانی که بار زیادی در خودرو باشد می توانند استهلاک جعبه دنده را افزایش دهد. حرکت در ترافیک و فشردن پشت سر هم پدال ها گاز و ترمز نیز استهلاک جعبه دنده را افزایش خواهد داد.
  • بازدید دوره ای: از انجایی که بسیاری از نشانه های هشدار دهنده در ابتدا ضعیف هستند و در داخل اتاق خودرو حس نمی شود می توان با انجام بازدید دوره ای خیلی زودتر متوجه ایرادات جعبه دنده شده و این ایرادات را برطرف نمود. در بازدید دوره ای ابتدا باید ماشین مدتی کار کرده و کاملا گرم باشد تا مواردی مانند نشتی یا صدای غیر عادی یا لرزش و دمای بیش از حد بهتر نمایان گردند. در ادامه لازم است که خودرو خاموش شود تا به دمای محیط برسد و بتوان مواردی مانند کیفیت و سطح روغن را بهتر سنجید. همچنین شل یا سفت بودن اتصالات جعبه دنده نیز در بازدید دوره ای چک می شود. بهترین زمان برای انجام بازدید دوره ای فواصل سه ماهه می باشد اما در صورتی که سابقه خرابی در جعبه دنده خودرو شما وجود دارد بهتر است این زمان را کوتاه تر کنید.
  • تعویض فیلتر روغن: بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن همان دوره تعویض روغن جعبه دنده است چرا که دیگر نیازی به محاسبه زمان جداگانه و مراجعه مجدد به تعمیرگاه نخواهید داشت و در کل بهتر است که روغن و فیلتر روغن با هم عوض شوند تا هیچ ذره براده یا کثیفی در هنگام تعویض روغن در جعبه دنده باقی نماند.
  • بکسل کردن خودروهای دیگر: به طور متعارف گفته می شود که اگر یک خودرو برای بکسل کردن خودرویی سنگینتر از خود به کار گرفته شود فشاری بیش از حد توان بر جعبه دنده و سیستم تعلیق و موتور ان خودرو وارد خواهد آمد. لذا تا حد امکان از بکسل کردن خودروهای دیگر علی الخصوص خودروهای سنگین اجتناب کنید و در صورتی که چاره ای جز این کار نداشتید با سرعت کم و ثابت حرکت کنید تا فشار کمتری بر جعبه دنده وارد بیاید.

زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110

پارامترهای متعددی در زمان تعویض روغن جعبه دنده موثر هستند. معمولا از دو پارامتر زمان و مسافت طی شده یاد می شود که در دفترچه راهنما بر اساس مدل خودرو ذکر گردیده است. برای خودرو ام وی ام 110 معمولا هر 35 تا 45 هزار کیلومتر مسافت برای تعویض روغن مناسب است. همچنین حداکثر زمان استفاده از روغن نیز بین 3 تا 5 سال است و در صورتی که مسافت ذکر شده را طی نکرده باشید نیز با پشت سر گذاشتن زمان مورد نظر می بایست روغن جعبه دنده تعویض شود. باید در نظر داشت که نحوه رانندگی و کفیت روغن مصرفی و همچنین شرایط محیطی در طول عمر روغن موثر هستند و نباید به مسافت طی شده بسنده کنید. بهترین کار برای اینکه خیالتان از بابت روغن جعبه دنده راحت باشد این است که کیفیت آن را در بازدید های دوره ای سه ماهه چک نمایید.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110

تعمیرات اضطراری در زمانی کارایی دارد که جعبه دنده از کار افتاده و قادر به حرکت دادن خودرو نیستید و دسترسی به تعمیرکاه مجاز نیز ندارید. بدین منظور می توانید مطابق با روش زیر عمل نمایید:

  • اگر خودرو مدت زیاید تحت فشار بالا کار کرده و با افزایش دمای بیش از حد مواجه شده است خودرو را به مدت دو ساعت خاموش کنید و سپس به آرامی حرکت نمایید.
  • در غیر این صورت ابتدا خودرو را خاموش کنید و بست باتری را به مدت 5 دقیقه بردارید.
  • پس از طی زمان 5 دقیقه ای بست باتری را وصل کنید و بدون فشردن پدال گاز استارت بزنید.
  • سی ثانیه باید موتور درجا کار کند سپس سوییچ را کاملا ببندید و 30 ثانیه دیگر صبر کنید.
  • این روشن و خاموش کردن را در فواصل سی ثانیه دو مرتبه دیگر تکرار کنید.
  • اکنون خطاهای موقتی کامپیوتری ریست شده و تنظیمات مجدد نیز انجام شده است و می توانید به آرامی حرکت نمایید.

سوالات متداول گیربکس اتوماتیک ام وی ام 110

آیا جعبه دنده ام وی ام 110 پس مدت مشخصی نیاز به تعویض روغن دارد؟

بله همانطور که ذکر شد پس از 3 تا 5 سال می بایست روغن این جعبه دنده را تعویض نمود.

وضعیت اضطراری دنده سه چطور برطرف می شود؟

زمانی که برای حفاظت از بخشهای مهم و حساس به صورت خودکار ماشین در دنده سه قفل می شود در اصطلاح می گویند وضعیت اضطراری دنده سه پیش آمده و برای رفع این وضع می توان از روش تعمیرات اضطراری استفاده کرد.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند ام وی ام 110 برنامه تعویض روغن خاصی دارند؟

هر خودرویی که در جعبه دنده اتومات خود از روغن استفاده کند با توجه به تنش بالای این جعبه دنده  پس از مدتی نیاز به تعویض روغن خواهد داشت که مدت مذکور و برنامه تعویض روغن هر خودرو توسط کمپانی سازنده پیشنهاد می گردد و در دفترچه راهنمای خودرو درج گردیده است.

خلاصی خود به خودی دنده در ام وی ام 110 نشانه چیست؟

ممکن است یکی از قطعات سیستم روغن آسیب دیده باشد که ایراد اصلی را باید هنگام مراجعه به تعمیرگاه تخصصی  و با عیب یابی دقیق کشف کرد. مجموعه پاور گیربکس با استفاده از کارشناسان با تجربه به عنوان معتبرترین تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات در کشور شناخته می شود.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام x22
تعمیر گیربکس ام وی ام 110
تعمیر گیربکس ام وی ام 315
تعمیر گیربکس ام وی ام 530
تعمیر گیربکس ام وی ام 550
تعمیر گیربکس ام وی ام x33

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا