پاورگیربکس / تعمیر گیربکس ام وی ام 315

تعمیر گیربکس ام وی ام 315

تعمیر گیربکس ام وی ام 315

تعمیر گیربکس ام وی ام 315 در مجموعه پاور گیربکس به عنوان معتبرترین تعمیرگاه تخصصی انواع جعبه دنده اتوماتیک با شرایط منحصر به فرد و استثنایی به انجام می رسد. از جمله این شرایط می توان به ارائه ضمانت نامه جهت تعمیرات و استفاده از قطعات اصلی و دستگاه های پیشرفته برای عیب یابی دقیقتر و همچنین بهرمندی از کادری مجرب و آموزش دیده در تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودور اشاره کرد.

معرفی ام وی ام 315

ام وی ام 315 یکی از محصولات شرکت مدیران خودرو است که در واقع سومین فیس لیفت این خودرو چینی بوده و از سال 99 تا کنون تولید می گردد. موتور چهار سیلندر ان کمی کمتر از 1500 سی سی گنجایش دارد و می توان به حداکثر توان 107 اسب بخار دست یابد. گشتاور ماکسیمم ان نیز به 140 نیوتن متر می رسد. مصرف سوخت ترکیبی ام وی ام 315 حدود 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر است می توان به شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه نیز برسد. این شاسی کوچک از جعبه دنده اتوماتیک چهار دنده استفاده می کند و از ایرادات آن می توان به این نکته اشاره کرد که گیربکس این خودرو گاهی دچار صدای زوزه شدید یا صدایی شبیه بلبیرینگ چرخ می شود که این ایراد به خاطر خرابی شفت های ورودی و خروجی آن است.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات ام وی ام 315

زمانی که جعبه دنده خودرو شما گیرپاژ کرده باشد دیگر قادر به حرکت دادن ماشین خود نخواهید بود در چنین شرایطی اگر دسترسی به تعمیرکار حرفه ای نداشته باشید می توانید با به کار بستن چند روش ساده مشکل را موقتا رفع کنید تا خودرو قادر به حرکت شده و بتوانید به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید. این روشها به شرح زیر می باشند:

  • یکی از عواملی که سبب گیرپاژ کردن جعبه دنده می شود دمای بیش از حد است. اگر حس می کنید که فشار زیادی به خودرو وارد کرده اید و ممکن است دمای جعبه دنده از حد مجاز بالاتر رفته باشد یا به هر نحوی متوجه این دمای بالا شدید می بایست به مدت حدود دو ساعت ماشین را در حالت خاموش رها کنید تا به مرور زمان و آهسته آهسته به دمای محیط برسد. سپس استارت زده و به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید تا عیب یابی دقیق به انجام برسد.
  • در صورتی که خطاهای کامپیوتری و مشکل تنظیمات کامپیوتری جعبه دنده وجود داشته باشد باید ابتدا این خطاها ریست شوند. بدین منظور ماشین را خاموش کرده و بست باتری را بردارید.
  • پس از گذشت حدود 5 دقیقه بست باتری را وصل نمایید. در این مدت خطاها و آلارمهای حافظه موقت کامپیوتر خودرو پاک می شود و اکنون زمان تنظیم مجدد آن است.
  • دنده را در حالت خلاص قرار بدهید و بدون اینکه هیچ پدال یا اهرمی را فشار دهید استاتر بزنید.
  • اجازه دهید سی ثانیه موتور خودرو درجا کار کند سپس ماشین را خاموش کنید و سی ثانیه نیز در این وضعیت تامل کنید.
  • فرایند روشن و خاموش کردن را با شرایطی که ذکر شده دو مرتبه دیگر تکرار کنید و به یاد داشته باشید که در این فرایند نباید پدال گاز فشرده شود.
  • اکنون هم خطاهای موقتی ریست شده و هم تنظیمات مجدد کامپیوتری انجام شده است و می توانید به آرامی حرکت نمایید.
  • نکته آخر اینکه اگر جعبه دنده خودرو شما به کار افتاد و خودرو حرکت کرد اما صدا یا لرزش زیادی در جعبه دنده وجود داشت بهتر است ماشین را خاموش کرده و تنها توسط جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه انتقال دهید تا مورد بازبینی و عیب یابی کارشناسان قرار بگیرد.

روغن گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315

در انواع جعبه دنده اتومات فشار بسیار بالایی وجود دارد مخصوصا در بین چرخ دنده ها اصطکاک زیادی بین سطوح وجود خواهد داشت. وظیفه روانکاری بین سطوح چرخ دنده ها بر عهده روغن جعبه دنده خودرو است و اگر این روغن سطح یا کیفیتی کمتر از حد مجاز داشته باشد با افزایش اصطکاک بین سطوح احتمال آنبالانسی و حتی گیرپاژ کردن جعبه دنده نیز وجود خواهد داشت. همچنین روغن نقش سیال واسط را برای خنک کاری قسمتهای مختلف جعبه دنده بر عهده دارد. اگر این وظیفه نیز به درستی به انجام نرسد و دمای جعبه دنده افزایش یابد خطرات بسیار در کمین قطعات حساس مانند شیربرقی ها ساعت و توربین و چرخ دنده ها خواهد بود ضمن اینکه طول عمر روغن نیز در دمای بالا کمتر خواهد بود. در کنار این وظایف انجام فرایند تعویض دنده و اتصال کلاچ نیز به کمک روغن امکان پذیر خواهد بود. این نکات نشان می دهد که روغن در جعبه دنده اتومات چقدر اهمیت خواهد داشت.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات ام وی ام 315

برای اینکه بتوانید به صورت دقیق هزینه تعمیر جعبه دنده ماشین خود را محاسبه کنید می بایست به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید تا کارشناسان ما با دستگاه های پیشرفته عیب یابی دقیقی روی جعبه دنده انجام دهند و قطعاتی که نیاز به تعمیر یا تعویض خواهند داشت را مشخص کنند. سپس برنامه تعمیر طرح ریزی می شود و می توان هزینه تعمیرات را مشخص نمود. در مجموعه پاور گیربکس حاشیه سود حتی الامکان کاهش یافته تا کمترین هزینه از مشتریان اخذ گردد و در عین حال کیفیت تعمیرات در بالاترین سطح حفظ گردیده است.

فیلتر روغن گیربکس اتومات ام وی ام 315

فیلتر قطعه ای است که برای تمیز کردن روغن مورد استفاده قرار می گیرد و در ورودی اویل پمپ قرار می گیرد تا ذرات معلق را از روغن جدا کرده و اجازه ورود این ذرات به داخل قطعات حساس را ندهد. دو نوع خرابی برای فیلتر روغن امکان وقوع دارد. نخست اینکه روزنه ها تحت فشار بالایی که وجود دارد توسط براده های موجود در روغن آسیب ببینند. در این شرایط فشار روغن کم نمی شود و شرایط به صورت عادی خواهد بود گویی که هیچ ایرادی وجود ندارد. اما ذرات ریز از این منفظ عبور کرده و به مرور زمان قطعات مختلف را دچار خرابی می کنند. ایراد دوم مسدود شدن روزنه هاست که در این صورت فشار روغن در جعبه دنده افت می کند و عملکردهای مختلف آن مختل خواهد شد.

نشانه ها هشدار دهنده گیربکس اتومات ام وی ام 315

گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315 از قطعات متعددی تشکیل شده که هر یک از این قطعات اگر دچار آسیب و خرابی شوند ممکن است خیلی زود سایر قطعات نیز در معرض خرابی قرار بگیرند. به همین دلیل ضروری است که بتوانید کوچکترین ایراد در جعبه دنده را ابتدا تشخیص دهید و سپس در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و ایراد مذکور را بررسی و منشا آن را پیدا و تعمیر نمایید. مهمترین علامتهایی که نشان دهنده خرابی در جعبه دنده هستند به شرح زیر هستند:

  • لرزش گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315: خرابی بلبرینگها و انبالانسی چرخ دنده ها و حتی خرابی در سیستم روغن نیز می توانند منشا لرزش جعبه دنده باشند. اما اگر مدت کوتاهی از تعمیر جعبه دنده ماشین شما گذشته و دچار این ایراد شده ممکن است اتصالات جعبه دنده به خوبی سفت نشده باشند. شل شدن این اتصالات باعث لرزش افزایشی شده و می تواند خرابی های زیادی را به بار بیاورد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315: گاز هرز خوردن گاهی به ایرادات موتوری و گاهی به ایرادات برقی خودرو مربوط است اما در اکثر مواقع این ایراد منشا در جعبه دنده اتومات خودرو دارد. مخصوصا اگر صفحات کلاچ دچار سایش بیش از حد شده باشند و یا اینکه سطح و کیفیت روغن در جعبه دنده کاهش محسوس یافته باشد. لذا در صورت مشاهده گاز هرز خوردن ابتدا بهتر است فشار و وضعیت روغن جعبه دنده مورد بررسی قرار بگیرد.
  • بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315: بوی سوختگی می توان از داغ شدن روکش سیم کشی ها بر اثر آمپر کشیدن قطعات برقی آسیب دیدن نشات گرفته باشد. اما احتمال دارد دمای بیش از حد روغن نیز بویی شبیه به بوی سوختگی را به مشام برساند.
  • زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315: زوزه کشیدن به صدای ممتدی گفته می شود که بیش از صدای عادی جعبه دنده است و به مرور زمان نیز در اغلب موارد افزایش می یابد. با توجه به افزایش تدریجی صدای زوزه ممکن است راننده خیلی دیر متوجه آن شود و لذا توصیه می شود که همواره به صدای جعبه دنده توجه داشته باشید.
  • تقه زدن گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315: هر چند عوامل متعددیم ی توانند ریشه ایراد تقه زدن در جعبه دنده باشند اما بیشتر مواقع تقه زدن علتی جز خرابی شیربرقی ندارد. اگر هنگام تعویض یک دنده خاص متوجه تقه زدن جعبه دنده می شوید ممکن است شیربرقی همان دنده مذکور خراب شده باشد. با توجه به اینکه تقه زدن نشانه ای آزار دهنده به شمار می رود معمولا خیلی زود می توانید متوجه آن می شوید.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات ام وی ام 315: در صورتی که ایراد قابل پیشبینی در جعبه دنده رخ دهد سنسورهای نصب شده این خطا را حس می کنند و چراغ چک روشن می شود. در برخی مواقع که هنوز ایراد شدید نشده باشد مدت کوتاهی پس از روشن شدن چراغ چک این چراغ خود به خود خاموش می گردد. لذا ضروری است که حتی اگر به شکل کوتاه مدت نیز شاهد روشن شدن چراغ چک بودید نسبت به عیب یابی در تعمیرگاه تخصصی اقدام نمایید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتوماتیک ام وی ام 315

برای اینکه بتوانید مدت طولانی تر بدون نیاز به تعمیرات و با عملکرد صحیح جعبه دنده رانندگی کنید بهتر است سرویسهای نگهداری و مراقبت از جعبه دنده را فرا گرفته و به کار ببندید. مهمترین اقداماتی که برای نگهداری از جعبه دنده می بایست به کار بسته شوند به شرح زیر می باشند:

  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: ممکن است کمپانی سازنده توصیه های خاصی داشته باشد که توجه به این توصیه ها خالی از لطف نخواهد بود. بدین منظور توصیه می شود حداقل یک بار دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید.
  • تعویض روغن: روغن در ابتدای تعویض به رنگ قرمز روشن است و به مرور زمان این رنگ به سیاه متمایل خواهد شد و چسبندگی روغن نیز کم و کمتر می شود و در نهات به مرحله ای می رسد که در اصطلاح گفته می شود که روغن فاسد شده و باید عوض شود.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات ام وی ام 315: منظور از بازدید دوره ای انتقال خودرو به تعمیرگاه تخصصی و کارشناسی پارامترهای حساس می باشد. بدین منظور ابتدا در وضعیتی که خودرو گرم است مواردی همچون نشتی و صدا و لرزش و دمای اضافه را چک می کنیم و سپس در وضعیتی که موتور کاملا سرد شده باشد می توان شل بودن اتصالات و سطح و کیفیت روغن را مورد ارزیابی قرار داد. برای بازدید دوره ای بهتر است در فواصل سه ماهه اقدام شود اما اگر زمان کافی برای این منظور نداشته باشید توصیه می شود هر بار که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می کنید از تعمیرکار بخواهید موارد مذکور را در جعبه دنده خودرو چک کند. همچنین در صورتی که سابقه خرابی در جعبه دنده وجود دارد باید فواصل بازدید دوره ای را کاهش داد.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده: علامتهای هشدار دهنده در واقع نشانه هایی هستند که شما را از خرابی های کوچک و جزئی در جعبه دنده اگاه می سازند و اگر به این نشانه ها بی توجه باشید ناچار خواهید بود که پس از مدتی تعمیرات پر هزینه و سنگین را بر روی جعبه دنده خودرو خود انجام دهید. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها بلافاصله به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید.
  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن جعبه دنده یک قطعه تعویضی است و امکان تعمیر یا احیای مجدد ندارد. بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن نیز همان دوره های تعویض روغن می باشد و بهتر است هم روغن و هم فیلتر روغن را در هر بار سررسید زمان مذکور تعویض کنید.
  • اجتناب از بکسل کردن خودروهای سنگین: هر خودرو سنگین در صورتی که توسط ام وی ام 315 بکسل شود می تاند فشار زیادی را بر جعبه دنده این خودر وارد کند. بهتر است از هر گونه بکسل کردن خودروهای دیگر پرهیز شود اما در صورتی که چاره ای جز این کار ندارید توصیه می شود تا حد امکان با سرعت آهسته و ثابت حرکت کنید.
  • رانندگی اصولی: منظور از اینکه گفته می شود با رانندگی اصولی طول عمر قطعات مختلف جعبه دنده افزایش خواهد یافت این است که فشار مضاعف و بیش از حد طراحی بر قطعات حساسی مانند چرخ دنده ها اعمال نشود. حرکت در ترافیک سنگین و یا فشردن پیاپی پدال های گاز و ترمز و حرکت سریع در جاده های سربالایی یا سراشیبی و جاده های ناهموار می تواند فشار زیادی را بر جعبه دنده وارد آورد.
  • رینگ و لاستیک: آخرین حلقه زنجیره انتقال قدرت در خودرو رینگ و لاستیک هستند. اگر از رینگ و لاستیک غیر متعارف استفاده کنید نسبت گشتاور و دور اتنقالی تغییر کرده و مسلما فشار زیادی بر جعبه دنده وارد امده و در دراز مدت احتمال خرابی افزایش خواهد یافت.

دوره تعویض روغن گیربکس اتومات ام وی ام 315

دوره های تعویض روغن معمولا بر اساس دو پارمتر زمان و مسافت طی شده طرح ریزی می شوند. از یک سو حداکثر مسافت که معمولا بین 40 تا 50 هزار کیلومتر می باشد تعریف می شود که در صورت طی کردن این مسافت باید روغن جعبه دنده تعویض شود. از سوی دیگر حداکثر زمان قابل استفاده و به اصطلاح تاریخ مصرف برای روغن جعبه دنده تعریف می شود که به عنوان نمونه اگر 4 تا 5 سال از اخرین تعویض روغن گیربکس اتومات ام وی ام 315 شما گذشته باشد و حتی در صورتی که مسافت مورد نظر را نیز پشت سر نگذاشته باشید بهتر است روغن جعبه دنده عوض شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که نحوه رانندگی و فشاری که بر گیربکس وارد می آید و شرایط محیطی و آب و هوای منطقه مورد استفاده نیز می توانند در طول عمر روغن جعبه دنده تاثیر گذار باشند.

سوالات متداول گیربکس اتومات ام وی ام 315

وضعیت اضطراری دنده سه در جعبه دنده اتومات به چه معناست و چطور می توان این وضعیت را رفع نمود؟

گاهی اکان آسیب رسیدن به قطعات مختلف جعبه دنده وجود دارد و به صورت کامپیوتری و خودکار ماشین در دنده سه قفل می شود. به چنین شرایطی وضعیت اضطراری دنده سه می گویند. برای رفع این وضعیت نیز بهتر است از روش تعمیرات اضطراری استفاده کنید.

آیا برنامه تعویض روغن گیربکس اتومات ام وی ام 315 مشخص و ثابت است؟

تعویض روغن در هر دستگاهی از جمله جعبه دنده اتوماتیک ام وی ام 315 به شرایط استفاده وابسته خواهد بود. هر چند مسافت و زمان حداکثر نیز برای تعویض روغن در نظر گرفته شده است.

آیا خودروهای هیبریدی نیز مانند ام وی ام 315 نیاز به تعویض روغن جعبه دنده خواهند داشت؟

بله خودروهای هیبریدی نیز با توجه به امکان افت کیفیت روغن در طول زمان نیاز به تعویض روغن خواهند داشت.

تقه زدن جعبه دنده اتومات معمولا چه علتی می تواند داشته باشد؟

به طور کلی تقه زدن دلایل متعددی دارد که می توان به خرابی شیربرقی به عنوان متداولترین دلیل این نشانه اشاره نمود.

مهمترین سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات ام وی ام 315 کدامند؟

از جمله مهمترین سرویسها می توان به تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن و بازدید دوره ای جعبه دنده اشاره نمود.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام x22
تعمیر گیربکس ام وی ام
تعمیر گیربکس ام وی ام 110
تعمیر گیربکس ام وی ام 530
تعمیر گیربکس ام وی ام 550
تعمیر گیربکس ام وی ام x33

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا