پاورگیربکس / تعمیر گیربکس رکستون

تعمیر گیربکس رکستون

تعمیر گیربکس رکستون با تضمین قطعات

تعمیر گیربکس رکستون حتما باید با قطعات اصلی انجام شود. عیب یابی دقیق از دیگر اصول تعمیر گیربکس رکستون است که در تعمیرگاه تخصصی پاور گیربکس انجام می شود. همچنین برای کاهش تعمیر گیربکس رکستون باید با نشانه های هشدار دهنده و سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات رکستون کاملا آشنا باشید. در این مقاله مهمترین نکاتی که در خصوص تعمیر گیربکس رکستون ضروری است به زبان ساده توضیح داده می شود.

رکستون پرچم دار شاسی بلندهای سانگ یانگ

این شاسی بلند پر طرفدار ساخت کره جنوبی در کشورهای مختلف دنیا به کار گرفته می شود و متقاضیان بسیار دارد. حجم موتور چهار سیلندر توربو شارژ آن 2 لیتر است و می تواند به قدرت تولیدی 222 اسب بخار برسد. این توان معادل 350 نیوتن متر گشتاور است که در رده خودروهای شهری قابل توجه می باشد. شتاب صفر تا صد رکستون 11.5 ثانیه است و حداکثر سرعت ان نیز 185 کیلومتر بر اسعت است که این شتاب و سرعت برای خودروهای شاسی بلند قابل قبول است. اما گیربکس رکستون از نوع اتوماتیک 6 دنده سه حالته بوده که یکی از مدلهای پیشرفته و با کاربری بسیار راحت است که رفاه زیادی را برای راننده فراهم خواهد کرد.

هزینه تعمیر گیربکس رکستون

برای اینکه بتوان هزینه تعمیر گیربکس اتومات رکستون را مشخص کرد ابتدا باید گیربکس توسط کارشناس آموزش دیده مورد عیب یابی دقیق قرار بگیرد. سپس قطعه یا قطعاتی که ایراد پیدا کرده اند را مشخص کرده و باید در نظر گرفته که چه قطعه قابلیت تعمیر دارد و چه قطعاتی باید تعویض شود. در نهایت می توان پلن تعمیر گیربکس اتومات رکستون را مشخص کرده و هزینه تعمیر گیربکس اتومات رکستون معین خواهد شد. در مجموعه پاور گیربکس با در نظر گرفتن حداقل حاشیه سود کمترین هزینه تعمیر گیربکس اتومات رکستون در نظر گرفته می شود.

برخی مشخصات گیربکس رکستون

  • گیربکس بنز 5 سرعته روی آن نصب است
  • روشن کردن چراغ چک گیربکس یا چراغ DCC
  • ایراد برقی زیاد رخ میدهد
  • سوت کشیدن یا جیغ کشیدن پمپ گیربکس
  • ضعیف شدن توربین
  • ضربه شدید بین درگیری دنده D و R
  • اگر گیربکس خراب شده باشد بین دنده های اوردرایو یعنی 3 به 4 و 4 به 5 گاز هرز دارد

علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات رکستون

گیربکس اتومات رکستون از بخشهای مجزایی تشکیل شده که عملکرد آنها در یکدیگر تاثیر گذار است. در صورتی که هر یک از این بخشها با ایرادی مواجه شود این ایراد در همه قسمتهای گیربکس موثر بوده و می تواند عملکرد بخشها مختلف را مختلف کند. پس از مدتی ممکن است ایراد کوچک ابتدایی باعث خرابی قطعات مختلفی در گیربکس اتومات رکستون شده و در نتیجه تعمیرات پر هزینه و زمان بری را برای شما به همراه داشته باشد. لذا توصیه می شود در اولین فرصت نسبت به عیب یابی دقیق و رفع عیب های جزئی گیربکس خود در تعمیرگاه مجهز و اختصاصی گیربکس اتومات رکستون اقدام کنید. مجموعه پاور گیربکس همواره سعی می کند تا بهترین کیفیت خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.

مهمترین علامتهای هشدار دهنده که می توانند شما را نسبت به ایرادات جزئی در گیربکس اتومات رکستون مطلع کنند به شرح زیر هستند:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات رکستون: اگر گیربکس شما زوزه می کشد این صدا می تواند نشانه خرابی بلبرینگ یا کاهش سطح روغن در گیربکس اتومات رکستون باشد. کاهش سطح روغن به روانکاری نامناسب و سایش بیش از حد چرخ دنده ها و در نتیجه صدای زوزه کشیدن می انجامد که مسئله بسیار مهم و خطرناک به شمار می رود.
  • تقه زدن گیربکس اتومات رکستون: به طور کلی هر گونه صدای ناهنجار و غیر عادی که از گیربکس اتومات رکستون به گوش برسد می تواند نشانه ای از خرابی یکی از قطعات داخلی گیربکس باشد. از جمله این صدا ها می توان به تقه زدن اشاره کرد که به صورت صدای منقطع و پیاپی به گوش می رسد. صدای تقه زدن می تواند در مقطع خاصی مثلا در شروع حرکت یا دامنه سرعتی خاص به گوش برسد. هر یک از این موارد نشانه خرابی قطعه ای در گیربکس است و باید هر چه زودتر رفع شود.
  • در رفتن و گیر کردن اهرم دنده گیربکس اتومات رکستون: در صورت خرابی سلکتور دنده یا وجود ایراد در سیستم روغن ممکن است اهرم دنده از محل مورد نظر شما خارج شود و یا اینکه به سختی اهرم دنده را جا به جا کنید. چنین ایرادی در ابتدا بسیار خفیف است و رفته رفته شدیدتر می شود. بهتر است هرچه سریعتر و تا قبل از این که کار به قفل شدن کامل گیربکس برسد ایراد را رفع کنید.
  • لرزش گیربکس اتومات رکستون: بسیاری از عواملی که به زوزه کشیدن یا تقه زدن گیربکس اتومات رکستون می انجامد ممکن است همراه با لرزش گیربکس نیز باشد. اما مواردی نیز وجود دارد که صدای چندانی از گیربکس به گوش نمی رسد اما لرزش وجود دارد. در این موارد ممکن است ایراد به شل بودن اتصالات گیربکس مربوط بوده باشد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات رکستون: اگر خودرو شما دچار ایراد گاز هرز خوردن شده باشد این ایراد را می تواند به موتور خودرو یا سیستم برقی و یا گیربکس مربوط دانست. در مواردی که در سرعتهای بالای 70 کیلومتر خودرو دچار ایراد گاز هرز خوردن می شود معمولا ایراد به کلاچ گیربکس اتومات رکستون مربوط است.
  • استشمام بوی سوختگی از گیربکس اتومات رکستون: هر نوع بوی غیر عادی که از گیربکس اتومات رکستون به مشام برسد معمولا می تواند به دمای بیش از حد روغن و یا آمپر کشیدن قطعات برقی مربوط باشد. قطعات برقی در برخی مواقع آسیبی می بینند که هر چند ممکن است به کار خود ادامه دهند اما آمپر بیش از حد مجاز مصرف کرده و لذا باعث داغ شدن سیم کشی داخلی می گردند. اگر بوی سوختگی گیربکس اتومات رکستون به مشام رسید با توجه احتمال آتش سوزی هر چه سریعتر به تعمیرگاه اختصصای گیربکس اتومات رکستون مراجعه کنید.

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات رکستون

جهت نگهداری هر چه بهتر گیربکس اتومات رکستون باید سرویسها و مجموعه اقداماتی را که در این بخش ذکر می گردد به موقع و به درستی به انجام برسانید. با این اقدامات شما می توانید استهلاک گیربکس اتومات رکستون خود را به حداقل رسانده و سالهای سال با خیالی آسوده از این گیربکس استفاده کنید.

  • رانندگی مناسب برای رکستون: رانندگی ایده آل برای کاهش استهلاک رکستون به نحوی است که کمترین تغییرا تشتاب را داشته باشید. استفاده مداوم و پیاپی از پدال گاز و ترمز در حین رانندگی و حرکات مارپیچ و سرعتهای بالا در جاده های ناهموار یا با شیب بالا استهلاک رکستون را افزایش خواهد داد.
  • تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون: روغن در گیربکس وظایف مهمی را بر عهده دارد. اگر روغن گیربکس اتومات رکستون فاسد شده و کیفیت خود را از دست داده باشد روانکاری و خنک کاری قطعات مختلف گیربکس اتومات رکستون به خوبی به انجام نمی رسد. در نتیجه سایش بین قطعات بیشتر شده و لطمات جبران ناپذیری مانند آنبالانس شده چرخ دنده ها و محورهای انها را در پی خواهد داشت. نحوه تشخیص روغن فاسد از روغن سالم بدین نحو است که می بایست مقداری از روغن را دربین انگشتان دست لمس کرد. روغن سالم لزجت خوبی دارد و از روغن فاسد شده قابل تمیز خواهد بود. همچنین رنگ روغن فاسد از قرمز روشن به سیاه تغییر می کند.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات رکستون: اگر یک یا چند مورد از علامتهایی که در بخش علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات رکستون ذکر شد را مشاهده کردید هر چه سریعتر به تعمیرگاه مجاز گیربکس اتومات رکستون مراجعه کنید و مسئله را تا پیدا شدن ایراد اصلی گیربکس و رفع این ایراد پیگیری نمایید. رسیدگی به موقع به ایرادات جزئی همواره بهترین راه برای پیشگیری از تعمیرات پرهزینه و بزرگ است.
  • فیلتر روغن گیربکس اتومات رکستون: فیلتر وظیفه تمیز کردن روغن و گرفتن آلودگی های معلق در روغن را بر عهده دارد. اگر فیلتر روغن گیربکس اتومات رکستون آسیب جدی دیده باشد دو اشکال ممکن است پیش بیاید. از یک سو ممکن است روغن در عبور از فیلتر با مشکل مواجه شده و لذا فشار روغن گیربکس اتومات رکستون افت پیدا کند. در این صورت وظایف روغن به درستی به انجام نخواهد رسید. از سوی دیگر امکان دارد که آسیب وارده به فیلتر به نحوی باشد که روغن و آلدوگی های مخلوط در آن به راحتی از روزنه های فیلتر عبور کنند. در این صورت ذرات معلق در روغن گیربکس به قطعات حساس وارد شده و می توانند لطمات سنگینی به این قطعات وارد کنند.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: ممکن است بر اساس مدل خودرو مواردی برای نگهداری صحیح گیربکس اتومات رکستون در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده باشد که باید با در نظر گرفتن این موارد اقدامات نگهداری استاندارد گیربکس اتومات رکستون را به انجام برسانید.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات رکستون: بازدید دوره ای بدین نحو است که ابتدا شما در حالی که موتور خودرو گرم است به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات رکستون مراجعه می کند و در وضعیت روشن موتور گیربکس توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این ارزیابی مواردی مانند نشتی روغن و دمای بیش از حد گیربکس چک می شود. سپس خودرو خاموش می شود و در وضعیت موتور سرد موارد دیگری مانند شل بودن اتصالات گیربکس و سطح و کیفیت روغن گیربکس چک می شود.

تعمیر اضطراری گیربکس اتومات رکستون

در شرایطی که گیربکس اتومات رکستون قفل شده است و امکان حرکت دادن خودرو را ندارید می توانید با به کار گیری مواردی که در بخش تعمیر اضطراری ذکر می گردد نسبت به راه اندازی خودرو اقدام کنید. این موارد به شکل ساده بیان می شود اما می تواند تنظیمات گیربکس اتومات رکستون را به خوبی رفع عیب کرده و برخی ایرادات را موقتا برطرف کند.

  • ابتدا خودرو را خاموش کنید و بست باتری را به مدت 5 دقیقه بردارید. در این شرایط خطاهای موقت گیربکس اتومات رکستون پاک خواهد شد.
  • پس طی مدت مورد نظر بست باتری را متصل کرده و خودرو را به مدت سی ثانیه روشن کنید. سپس به مدت سی ثانیه خودرو را خاموش کنید و این کار را به مرتبه تکرار نمایید.
  • در نظر داشته باشید که روشن و خاموش کردن خودرو باید به نحوی باشد که اهرم دنده در وضعیت خلاص قرار دارد و پدال گاز به هیچ وجه فشرده نشود. حتی بهتر است از روشن کردن سیستمهای صوتی خودرو نیز اجتناب کنید.
  • حال خودرو را روشن کرده و به آرامی حرکت کنید.
  • اگر گیربکس اتومات رکستون در این وضعیت صدا یا لرزش شدیدی دارد نشان دهنده ایرادات بسیار بزرگ در این گیربکس بوده و باید بلافاصله خودرو را خاموش کرده و توسط جرثقیل به تعمیرگاه اختصاصی پاور گیربک منتقل نمایید.

سوالات کاربران گیربکس اتومات رکستون

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون بر چه اساسی تعیین می شود؟

در دفترجه راهنمای خودرو معمولا بر اساس مسافت و مدت زمان استفاده از روغن گیربکس به زمان تعویض روغن گیربکس اشاره می شود. به طور متداول بین 50 تا 75 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اتومات رکستون در نظر گرفته می شود. همچنین این مسافت معادل 4 تا 6 سال می باشد.

آیا گیربکس خودروهای هیبریدی نیز نیاز به تعویض روغن همانند گیربکس اتومات رکستون دارند؟

هر گیربکسی بنا به مدل و نحوه طراحی و قطعاتی که در ان به کار رفته است مسافت و مدت زمان خاص خود را برای تعویض روغن خواهد داشت. برای اطلاع از زمان دقیق تعویض روغن هر گیربکس باید به دفترجه راهنمای خودرو مراجعه نمود.

زوزه کشیدن گیربکس اتومات رکستون چه ارتباطی به روغن گیربکس دارد؟

اگر روغن گیربکس خودرو نشتی داشته باشد ممکن است به مرور زمان سطح روغن به حدی کم شود که روانکاری به شکل استاندارد بین چرخ دنده ها انجام نشود. این امر اصطکاک زیادی را بدنبال داشته و منجر به زوزه کشیدن گیربکس اتومات رکستون خواهد شد.

لرزش گیربکس اتومات رکستون پس از تعمیر به چه معناست؟

ایرادی که معمولا در زمان استفاده از تعمیرگاه های غیر مجاز برای تعمیر گیربکس اتومات رکستون پیش می آید عدم مونتاژ صحیح توسط تعمیرکار است. این امر سبب می شود مدت کوتاهی پس از تعمیر گیربک با لرزش گیربکس اتومات رکستون مواجه شوید.

گیر کردن دنده در وضعیت دنده پارک چه ارتباطی به سیستم برق خودرو دارد؟

اگر سیستم برقی خودرو آسیب دیده باشد ممکن است نوسانات برق و وجود اتصالی در شبکه سیم کشی خودرو سبب شود که شیربرقی های گیربکس اتومات رکستون به خوبی عمل نکنند و گیربکس در وضعیت دنده پارک قفل شود.

گاز هرز خوردن گیربکس اتومات رکستون چه ارتباطی با کلاچ دارد؟

اگر کلاچ سایش داشته باشد نمی تواند به خوبی درگیر شده و در انتقال قدرت موتور به چرخ ها ناتوان خواهد بود. در این شرایط با وجود فشردن پدال گاز خودرو افزایش سرعت پیدا نمی کند و به اصطلاح خودرو گاز هرز می خورد.

وضعیت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات رکستون چه معنایی دارد؟

در حالتهای خاص ایراداتی در گیربکس اتومات رکستون بوجود می اید که گیربکس به شکل اتوماتیک در وضعیت دنده سه قفل می شود به این حالت وضعیت اضطراری دنده سه گیربکس اتومات رکستون گفته می شود.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اکتیون
تعمیر گیربکس تیوولی
تعمیر گیربکس سانگ یانگ
تعمیر گیربکس کوراندو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا