پاورگیربکس / تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آریو

شرکت سازندهآریو
کشور سازندهچین
تعداد دنده6 دنده
نوع گیربکسگیربکس آریو
جدول مشخصات گیربکس آریو
تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آریو با قطعات اصلی

تعمیر گیربکس آریو حتما باید با قطعات اصلی و با کیفیت انجام شود چرا که اگر در تعمیر گیربکس آریو از قطعات فیک استفاده شود سایر قطعات گیربکس نیز دچار آسیب خواهند شد. در مجموعه پاورگیربکس تعمیر گیربکس اتوماتیک توسط کارشناسان آموزش دید و با بهترین قطعات به انجام می رسد. برای کاهش تعمیر گیربکس آریو می بایست اقدامات مراقبتی و سرویسهای نگهداری گیربکس را فرا گرفته و به موقع اجرا نمایید.

آریو محصول مشترک سایپا و زوتی

آریو که با نامهای Z300 و S300 نیز شناخته می شود محصول مشترک سایپا و کمپانی زوتی است که در سال 94 برای نخستین بار وارد بازار شد. این خودرو تا سال 1400 تولید شده و موتور چهار سیلندر آن 1.6 لیتر حجم دارد و می تواند 112 اسب بخار قدرت تولید کند. حداکثر گشتار آریو نیز به 151 نیوتن متر می رسد و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت آریو 7.2 لیتر برای هر صد کیلومتر در نظر گرفته می شود. این سدان جمع و جور از گیربکس 4 دنده اتوماتیک بهره می برد.

اقدامات مراقبتی و نگهداری گیربکس آریو

گیربکس اتوماتیک آریو دستگاه حساسی است که می بایست به شکل مداوم و طبق برنامه از پیش تعیین شده سرویسهای نگهداری و مراقبتی ان به انجام برسد. چرا که همانند سایر گیربکسهای اتومات فشار زیادی بر قطعات متحرک گیربک وارد می آید و عدم سرویس به موقع سبب می شود این قطعات آسیب ببینند. مهمترین اقدامات مراقبتی و سرویسهای دوره ای گیربکس اتومات آریو به شرح زیر هستند:

  • تعویض روغن گیربکس آریو: روغن در گیربکس اتومات آریو سه وظیفه مهم دارد نخست روانکاری قطعات حساس داخلی گیربکس و دوم روانکاری این قطعات و سومین وظیفه ان نیز کمک به انجام برخی فرایندها در داخل گیربکس است. اگر روغن گیربکس آریو به موقع تعویض نشود این وظایف به درستی به انجام نرسیده و برخی قطعات دچار آسیب خواهند شد.
  • پیگیری علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات آریو: بسیار ضروری است که کوچکترین علامتی که در گیربکس اتومات آریو بروز کرد که نشان دهنده خرابی در گیربکس بود را تا رفع دلیل اصلی آن پیگیری نمایید. این علائم هشدار دهنده را می توان در ادامه مقاله مطالعه نمود.
  • تعویض فیلتر روغن گیربکس آریو: زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتومات آریو را برخی وابسته به مسافت طی شده می دانند اما تعمیرکاران با تجربه ما توصیه می کنند که در زمان تعویض روغن گیربکس نسبت به تعویض فیلتر روغن گیربکس نیز اقدام شود.
  • بازدید دوره ای گیربکس اتومات آریو: بازدید دوره ای نقش مهمی در نگهداری از گیربکس اتومات آریو خواهد داشت. در بازدید دوره ای موارد متعددی مانند نشتی گیربکس و سطح و کیفیت روغن گیربکس چک می شود. همچنین لرزش و شل بودن اتصالات یا دمای بیش از حد گیربکس را نیز می توان در بازدید دوره ای چک کرد.
  • مطالعه دفترچه راهنمای خودرو: بهتر است لااقل یک بار دفترچه راهنمای خودرورا مطالعه نمایید. این کار سبب می شود تا از نکات ریزی که مد نظر طراح و سازنده گیربکس اتومات آریو بوده مطلع گردید.
  • رانندگی استاندارد جهت حفظ گیربکس اتومات آریو: روش رانندگی ونحوه استفاده شما از خودرو قطعا بر استهلاک و عملکرد بخش های مختلف آن تاثیر گذار خواهد بود. رانندگی با تغییرات شتاب متوالی و فشردن پیاپی پدالهای گاز و ترمز و همچنین حرکت سریع در جاده های ناهموار یا سربالایی فشار زیادی را بر گیربکس اتومات آریو وارد کرده و استهلاک آن را بالا خواهد برد.
  • عدم اعمال تغییرات سلیقه ای: برخی تغییرات سلیقه که تاثیرات غیر قبال پیشبینی برای گیربکس اتومات آریو و سایر بخشهای خودرو به بار خواهند اورد. به عنوان مثال تعویض رینگ و لاستیک با اندازه های غیر متعارف می تواند فشار زیادی را در دراز مدت بر گیربکس اتومات آریو وارد آورد. همچنین استفاده از لامپهای نئون یا دیگر تجهیزات با مصرف برق بالا می توانند سیستم برق خودرو را با مشکل مواجه کرده در نتیجه قطعات برقی گیربکس اتومات آریو نیز دچار اختلال در عملکرد خود شوند.

علائم هشدار دهنده در گیربکس اتومات آریو

مجموعه نشانه هایی که خرابی های کوچک و بزرگ داخل گیربکس اتومات آریو را به اطلاع راننده می رسانند علائم هشدار دهنده گیربکس اتومات آریو نامیده می شود. مهمترین این علامتها در این بخش ذکر می گردد:

  • زوزه کشیدن گیربکس اتومات آریو: هر دستگاهی که با فشار بالا کار می کند از جمله گیربکس اتومات آریو صدای از خود تولید خواهد کرد که در حالت عادی این صدا قابل قبول است. اما اگر خرابی در داخل گیربکس اتومات آریو بوجود امده باشد این صدا افزایش می یابد و تغییر می کند. لذا هر گونه تغییر در صدای گیربکس می تواند نشانه ای از خرابی در این دستگاه باشد.
  • لرزش گیربکس اتومات آریو: اگر چرخ دنده های داخلی گیربکس اتومات آریو آنبالانس شده باشند ممکن است ایراد لرزش در گیربکس حس شود. لرزش با توجه به اعمال گشتاورهای با جهت مخالف بر قطعات متحرک می تواند خیلی زود تشدید شده و قطعات مختلف گیربکس اتومات آریو را دچار ایراد کند و لذا بهتر است در صورت مشاهده لرزش در گیربکس اتومات آریو خود هر چه سریعتر نسبت به تعمیر گیربکس اقدام کنید.
  • تقه زدن گیربکس اتومات آریو: تقه زدن علاوه بر زوزه کشیدن یکی از صداهای ناهنجار و آزار دهنده در گیربکس اتومات آریو به شمار می رود که می توانند دلایلی مانند خرابی سیستم روغن یا توربین و یا اویل پمپ داشته باشد.
  • روشن شدن چراغ چک گیربکس اتومات آریو: یکی از نمایانترین علائم هشدار دهنده در گیربکس اتومات آریو روشن شدن چراغ چک گیربک است. تنها نکته ای که در این خصوص باید بدان اشاره کنیم اهمیت روشن شدن چراغ چک به صورت موقت است. چرا که برخی گمان می کنند اگر چراغ چک گیربکس مدت کوتاهی روشن شدن و خود به خود خاموش گردید مشکل رفع شده است در حالی که این تصور اشتباه است وحتما باید گیربکس اتومات آریو توسط نیرو با تجربه و با دستگاه های پیشرفته مورد عیب یابی و تعمیر قرار گیرد.
  • گاز هرز خوردن گیربکس اتومات آریو: گاز هرز خوردن به حالی گفته می شود که شما پدال گازرا فشار می دهید اما سرعت خودرو افزایش پیدا نمی کند. این حالت نیز می تواند به دلیل کاهش فشار روغن در گیربکس و یا سایش بیش از حد کلاچ باشد.
  • بوی سوختگی در گیربکس اتومات آریو: دو دلیل برای متصاعد شدن بوی مشابه بوی سوختگی از گیربکس اتومات آریو وجود دارد. نخست بالا رفتن دمای روغن گیربکس و دوم آمپر کشیدن قطعات برقی داخل گیربکس. مورد دوم احتمال آتش سوزی نیز دارد و لذا بهتر است در صورت متصاعد شدن بوی سوختگی به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتومات آریو مراجعه کنید و در صورت تشدید بوی سوختگی برای یک ساعت خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید تا خطر کمتری گیربکس اتومات آریو را تهدید کند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات آریو

چند فاکتور مختلف هستند که زمان تعویض روغن گیربکس اتومات آریو را مشخص می کنند. نخستین فاکتور که بسیار روتین و مشخص است مسافت طی شده توسط خودرو می باشد. اغلب بین 40 تا 60 هزار کیلومتر برای تعویض روغن گیربکس اتومات آریو در نظر گرفته می شود. همچنین مدت زمان استفاده از روغن گیربکس نیز فاکتور مهمی است. به عبارت دیگر اگر بین 4 تا 6 سال (بسته به مسافت مورد نیاز برای تعویض روغن گیربکس) از آخرین تعویض روغن گذشته باشد حتی اگر مسافت مورد نظر نیز طی نشده باشد بهتر است روغن گیربکس اتومات آریو خود را تعویض کنید. فاکتور بعدی نحوه استفاده از خودرو و فشاری است که به گیربکس اتومات آریو وارد می اید. همچنین کیفیت روغن مصرفی و شرایط جاده ای و تعمیرات گیربکس اتومات آریو نیز در طول عمر روغن گیربکس موثر هستند.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات آریو

برای تعمیر گیربکس خودرو خود ابتدا باید به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید تا کارشناسان ما با استفاده از دستگاه های پیشرفته گیربکس اتومات آریو شما را مورد عیب یابی دقیق قرار دهد. سپس قطعات آسیب دیده مشخص می گردد و تعیین می شود که چه قطعه ای قابل تعمیر است و چه قطعه ای حتما باید تعویض شود. در نهایت می توان هزینه تعمیر گیربکس اتومات آریو را مشخص کرد. در مجموعه پاور گیربکس همواره با کاهش حاشیه سود سعی بر این بوده که کمترین هزینه تعمیر از مشتری دریافت گردد. همچنین تعمیرات استاندارد و عیب یابی دقیق نیز از دوباره کاری و اعمال هزینه های مضاعف برای تعمیر گیربکس اتومات آریو جلوگیری خواهد کرد.

تعمیرات اضطراری گیربکس اتومات آریو

تعمیرات اضطراری در زمانی لازم الاجرا خواهد بود که گیربکس کاملا قفل شده باشد و امکان حرکت دادن خودرو وجود نداشته باشد. در این شرایط اگر به تعمیرکار حرفه ای گیربکس اتومات آریو دسترسی نداشته باشید ممکن است بتوانید با چند راهکار ساده موقتا گیربکس اتومات آریو خود را رفع عیب کرده و در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

  • ابتدا خودرو را خاموش کنید و بست باتری را بردارید.
  • پس از 5 دقیقه می توانید بست باتری خودرو را متصل کنید. حال باید خودرو را روشن کنید. منتها به یاد داشته باشید که دنده در وضعیت خلاص قرار داشته باشد و پدال گاز یا هیچ دکمه دیگری را فشار ندهد.
  • خودرو باید  30 ثانیه در جا کار کند و سپس خاموش شود.
  • مجددا پس از 30 ثانیه خودرو را روشن کنید و این عملیات را سه مرتبه تکرار نمایید.
  • حال تنظیمات مجدد گیربکس اتومات آریو انجام شده و می توانید خودرو را روشن کرده دنده را در وضعیت دلخواه قرار دهید و به آرامی حرکت نمایید.
  • نکته مهم این است که تحت هر شرایطی حتی اگر خودرو به راحتی حرکت می کرد اما صدا یا لرزش شدیدی از ناحیه گیربکس اتومات آریو خود حس می کردید نباید با این وضعیت حرکت نمایید. در این شرایط تنها باید توسط جرثقیل خودرو را به تعمیرگاه اختصاصی گیربکس اتومات آریو انتقال دهید.
  • همچنین در شرایط اضطراری می توانید با یکی از شماره تلفن های مجموعه پاور گیربکس که در سایت درج شده تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان ما بهره ببرید.

سوالات متداول در خصوص گیربکس اتومات آریو

تقه زدن گیربکس اتومات آریو به چه دلایلی رخ می دهد؟

دلایل مختلفی برای ایراد وجود دارد. خرابی یکی از شیربرقیها یا سوپاپها و یا خرابی اویل پمپ از جمله این موارد هستند. همچنین ممکن است چرخ دنده ها آنبالانس شده باشند و یا اینکه قطعه ای خارجی بین چرخ دنده ها وجود داشته باشید که هر چند احتمال این مورد کم است اما بسیار خطرناک می باشد.

آیا تعویض روغن گیربکس اتومات آریو دوره های مشخصی دارد؟

برای تعویض روغن هر گیربکسی دوره های مشخصی بر اساس مسافت طی شده در نظر گرفته می شود اما باید دانست که علاوه بر این دوره ها موارد دیگری مانند نحوه استفاده از خودرو و کیفیت روغن مصرفی در طول عمر روغن گیربکس اتومات آریو موثر هستند.

زوزه کشیدن گیربکس اتومات آریو معمولا به چه دلیلی رخ می دهد؟

دو دلیل عمده برای زوزه کشیدن گیربکس اتومات آریو وجود دارد . نخست خرابی بلبرینگها و دوم کاهش سطح روغن در گیربکس است .کاهش سطح روغن سبب می شود که اصطکاک زیادی بین چرخ دنده های گیربکس اتومات آریو بوجود آمده و لذا صدایی شبیه صدای زوزه کشیدن به گوش برسد.

وضعیت اضطراری دنده سه در گیربکس اتومات آریو در چه شرایطی رخ می دهد؟

معمولا در شرایطی که خودرو دچار ایرادی شده و به صورت خودکار در وضعیت دنده سه قفل می شود به اصطلاح می گویند وضعیت اضطراری دنده سه رخ داده است. در این موارد می توان با به کار بستن راهکارهای تعمیر اضطراری گیربکس اتومات آریو که در این مقاله ذکر شده مشکل را موقتا رفع نمود.

آیا خودروهای هیبردیدی نیز نیاز به تعویض روغن گیربکس اتومات خود دارند؟

همه خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند همانند گیربکس اتومات آریو نیاز به تعویض روغن دارند چرا که روغن تحت فشار کاری گیربکس اتومات به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد.

گاز هرز خوردن گیربکس اتومات آریو به چه دلیل رخ می دهد؟

در صورتی که کلاچ خودرو نتواند اتصال کاملو استانداردی را برقرار کند ممکن است مشکل گاز هرز خوردن گیربکس اتومات آریو بوجود آید. این مشکل نیز ممکن است به دلیل کاهش فشار روغن در گیربکس و یا سایش بیش از حد کلاچ رخ دهد.

سه سرویس مهم و اساسی گیربکس اتومات آریو کدام هستند؟

سرویسهای نگهداری گیربکس اتومات آریو در این مقاله تشریح شد اما به صورت خلاصه سه سرویس مهم را می توان تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن گیربکس و همچنین بازدید دوره آن در نظر گرفت.

مقالات مرتبط:

تعمیر گیربکس اتومات مازراتی
تعمیر گیربکس اتوماتیک اپل
تعمیر گیربکس اتوماتیک زوتی
تعمیر گیربکس آئودی
تعمیر گیربکس بی ام و
تعمیر گیربکس پورشه
تعمیر گیربکس کوییک
تعمیر گیربکس مزدا 3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس: 09128397793
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا